Ogłoszenia
Ogłoszenia
- Biuro franchisingowe BP ITAKA.
- Specjalista od udanych wakacji :) w Azul Holiday
- Specjalista ds. Turystyki - Tarnowskie Góry
- Specjalista d.s. turystyki kolonijnej
- Specjalista ds.turystyki - Biuro Podróży...
- Praca Zdalna 100% - Konsultant ds. podróży...
- PRODUCT MANAGER
- Specjalista ds. Sprzedaży i Obsługi Klienta
- ITAKA RUMIA - Specjalista ds. Turystyki
- Specjalista d.s.Turystyki Krakow
Forum grupa: Biura turystyczne
Kontrowersje w sprawie klauzul dla Rainbow ToursData wysłania: 2014-03-03 11:23 Autor: Czytelnik IP automatAktualność: Obawiamy się, ze sądowe orzecznictwo powoli idzie w stronę tego, iż organizatorzy będą zmuszeni do zamieszczania we wzorcach umów klauzuli typu: "uczestnik wyraża zgodę na przebywanie wśród osób znajdujących pod wpływem alkoholu". Oczywiście, jest to przykład stricte teoretyczny i nieco prześmiewczy. Swoją drogą ciekawe czy takie postanowienie też zostałoby uznane za niedozwolone? W odniesieniu do klauzuli "Nie stanowi nienależytego wykonania umowy zmiana kolejności zwiedzenia w programie imprezy, o ile program został wykonany w całości." sąd, oddalając apelację touroperatora uznał, że zakwestionowana w niniejszej sprawie klauzula, jak słusznie zauważył Sąd Okręgowy może wprowadzać konsumentów w błąd odnośnie do przysługujących mu uprawnień w przypadku nienależytego wykonania umowy wynikającego ze zmiany kolejności zwiedzania. Nie zmienia tego stanowiska twierdzenie pozwanej zawarte w uzasadnieniu apelacji, że zaskarżone postanowienie ma jedynie charakter informacyjny, a jego obowiązywanie uzasadnione jest jedynie wówczas, gdy zachodzą sytuacje nieprzewidziane i niezawinione przez pozwaną, uniemożliwiające realizację kolejności zwiedzania zgodnie z programem imprezy." W treści uzasadnienia dodano, że "w przypadku bowiem wystąpienia przez konsumenta z roszczeniem o nienależyte wykonanie umowy w związku ze zmianą kolejności zwiedzania, pozwana będzie miała możliwość wykazywania, że zmiana ta była wynikiem okoliczności, za które nie ponosi odpowiedzialności, bez zamieszczania spornej klauzuli we wzorcu". Powstaje pytanie czy zmiana kolejności zwiedzania jest faktycznie postanowieniem faktycznie niekorzystnym dla klienta? Czy w interesy przeciętnego turysty godzi fakt, że w trakcie wycieczki pojedzie zwiedzać np. Madryt nie w środę, a w piątek? Albo że będąc w Rzymie najpierw odwiedzi np. Koloseum a dopiero potem Schody Hiszpańskie? Z uzasadnieniami wyroków można zapoznać się pod adresami orzeczenia.waw.sa.gov.pl oraz orzeczenia.waw.sa.gov.pl W jednym z uzasadnień sąd podkreśla, że przedmiotem postępowania prowadzonego przed SOKiK nie jest kontrola i analiza postanowień konkretnej, zawartej przez strony umowy, lecz kontrola abstrakcyjna wzorca umownego stosowanego przez przedsiębiorcę w obrocie z konsumentami, którego postanowienia mogłyby kształtować treść stosunku prawnego w przypadku zawarcia umowy konsumenckiej (por. wyrok SN z dnia 3.10.2008 r., I CSK 70/08). Celem instytucji kontroli wzorców umownych jest zapewnienie prawidłowego funkcjonowania mechanizmu podejmowania decyzji przez słabszą stronę umowy (konsumenta) Jakkolwiek decyzja sądu jest kontrowersyjna, obowiązuje wszystkich przedsiębiorców, toteż pozostali touroperatorzy powinni sprawdzić swoje regulaminy pod kątem klauzul i potraktować orzeczenie sądu jako wskazówkę co ewentualnie zmienić aby pozostać w zgodzie z przepisami. Jak mówi stara, rzymska zasada - dura lex, sed lex.
|
Forum gorące tematy
Forum gorące tematyPrzewoźnik wprowadza zmiany w systemie sprzedaży biletów
Ruszyła kolejna edycja konkursu Turystyczne Skarby Małopolski
Organizator turystyki ogłasza niewypłacalność
Webinar poświęcony wsparciu ARP dla hotelarzy
Rząd odracza termin wprowadzenia kas online dla hoteli i gastronomii
Prezydent podpisał tzw. Tarczę dla turystyki
Zurab Pololikaszwili pozostanie na czele UNWTO na kolejną kadencję
Stabilne wyniki Accor w pierwszym półroczu
Niebezpieczne prezentowanie cen w internecie
Obchodzimy Międzynarodowy Dzień Przewodników Turystycznych
Neckermann Polska kończy działalność
Darmowe lub dofinansowane szkolenia dla hoteli