TUR-INFO.pl | Serwis informacyjny branży turystycznej
ZAJRZYJ DO NAS NA: TUR-INFO.PL na Facebook TUR-INFO.PL na Twitter

Forum grupa: Biura turystyczne

Biura na celowniku UOKiK

Data wysłania: 2013-12-17 15:06 Autor: Czytelnik IP automat

Aktualność:
Ograniczanie przez biuro podróży odpowiedzialności za opóźnienie rozpoczęcia imprezy turystycznej jest niezgodne z prawem. Sąd Ochrony Konkurencji i Konsumentów potwierdził decyzję Prezes UOKiK

Wyrok sądu dotyczy decyzji UOKiK z 2011 r. Urząd stwierdził wówczas m.in., że we wzorcach umownych spółki znalazły się postanowienia tożsame z wpisanymi do rejestru klauzul niedozwolonych. Jeżeli tego rodzaju klauzule pojawią się w umowie, którą konsument zawarł z przedsiębiorcą, nie wiążą one stron tego kontraktu z mocy prawa. Nowa Itaka zastrzegała m.in., że nie ponosi odpowiedzialności za opóźnienia wylotów z kraju, które byłyby mniejsze niż 12 godzin.

Tymczasem, zgodnie z prawem, opóźnienie oznacza nienależyte wykonanie umowy. W takiej sytuacji klient ma prawo do ubiegania się o stosowną rekompensatę - pod warunkiem, że opóźnienie nie zostało spowodowane wyłącznie przez konsumenta, osobę trzecią nieuczestniczącą w wykonaniu usług albo przez siłę wyższą.

Sąd Ochrony Konkurencji i Konsumentów podzielił stanowisko Urzędu, potwierdzając naruszanie przez spółkę zbiorowych interesów konsumentów. Jednak uznał, że Nowa Itaka zaniechała stosowania niektórych kwestionowanych przez Urząd postanowień jeszcze przed wydaniem decyzji. Dlatego kara pieniężna została obniżona do 2 533 263 zł. Wyrok (XVII Ama 158/11) nie jest prawomocny, przedsiębiorcy przysługuje apelacja.

Także rejestr klauzul niedozwolonych w ostatnio wzbogacił się o kilka nowych wpisów. Wśród biur, których regulaminowe postanowienia zostały uznane za niedozwolone znalazły się Itaka i Rainbow Tours.

Nowa Itaka Spółka z ograniczoną odpowiedzialnością z siedzibą w Opolu
Postanowienie uznane za niedozwolone:

"Kapitan samolotu/kierowca autokaru/pilot imprezy mają prawo oddalić osoby chore, (...), niestosownie zachowujące się wobec innych pasażerów. W takim przypadku, biuro podróży nie zwraca ceny niewykorzystanych punktów programu imprezy, wycieczek na miejscu i imprez w miejscu docelowym"

Uwagi:
Wyrok Sądu Apelacyjnego w Warszawie z dnia 31 października 2013 r. (VI Wydział Cywilny - sygn. akt VI ACa 462/13) oddalający apelację pozwanej od wyroku Sądu Okręgowego w Warszawie - Sądu Ochrony Konkurencji i Konsumentów z dnia 6 grudnia 2012 r.

Rainbow Tours S.A. z siedzibą w Łodzi
Postanowienia uznane za niedozwolone:

"W przypadku, gdy zakwaterowanie nastąpi w pierwszym dniu imprezy przed godziną 14:00 lub wykwaterowanie nastąpi w ostatnim dniu imprezy po godzinie 10:00, to może wystąpić konieczność uiszczenia (u rezydenta lub bezpośrednio w hotelowej recepcji) dopłaty do kolejnej doby hotelowej"

Uwagi:
Postanowienie Sądu Apelacyjnego w Warszawie z dnia 13 czerwca 2013 r. (VI Wydział Cywilny - sygn. akt VI ACa 1538/12) oddalające apelację pozwanego od wyroku Sądu Okręgowego w Warszawie - Sądu Ochrony Konkurencji i Konsumentów z dnia 14 sierpnia 2012 r.

"Zatem o ile uczestnik nie zgłosi się punktualnie na miejsce zbiórki, najprawdopodobniej nie zostanie zabrany na imprezę i nie będą dokonywane żadne zwroty z tytułu niewykorzystania zakupionych świadczeń"

Uwagi:
Wyrok Sądu Apelacyjnego w Warszawie z dnia 13 czerwca 2013 r. (VI Wydział Cywilny - sygn. akt VI ACa 1537/12) oddalający apelację pozwanego od wyroku Sądu Okręgowego w Warszawie - Sądu Ochrony Konkurencji i Konsumentów z dnia 14 sierpnia 2012 r.

"Koniecznie należy powiadomić telefonicznie recepcję obiektu, jeżeli przyjazd Państwa może być opóźniony, to znaczy odbędzie się po godzinie 18.00 - w przeciwnym razie Państwa miejsce może zostać sprzedane"

Uwagi:
Wyrok Sądu Okręgowego w Warszawie - Sądu Ochrony Konkurencji i Konsumentów z dnia 14 sierpnia 2012 r. (sygn. akt XVII AmC 5630/11) oddalający w całości powództwo o uznanie postanowień wzorca umowy za niedozwolone

Małgorzata Ratuszna - EUROLANSER
Postanowienie uznane za niedozwolone:

"Przewoźnik nie odpowiada za opóźnienia lub odwołania kursów wynikające z niezależnych od niego okoliczności (np. utrudnienia w ruchu drogowym, kontrole celne, warunki pogodowe)"

    • Klauzule abuzywne w umowach biur 

      [2013-12-17 15:06 164.126.21.*]

      Zlikwidować UOKiK i jego śmieszne "klauzule niedozwolone"   odpowiedz »

      • Klauzule abuzywne w umowach biur 

        [2014-03-02 12:32 105.157.18.*]

        to bzdura co zrobili Rainbow Tours !!!   odpowiedz »

    • Klauzule abuzywne w umowach biur 

      [2013-12-18 10:02 77.253.181.*]

      w takimrazie biura podrózy powinny poddac ocenie działalność UOKiK. UOKIK wplywa negatywnie na dzialalność tych podmiotów, utrudnia im dzialalność wymyslając wykluczajace się na wzajem klauzule. Powinien zatem zapłacić wszystkim touroperatora zadośćuczynienie.

      Logicznie myslący powie że tam chyba sami idioci pracują:
      Biuro odpowiada za opóźnienie w rozpoczęciu imprezy ale jesli na wycieczkę spóźni się 1 "turysta" (zapewne z UOKiK) to ja musze na niego czekać i zapłacic karę wobec pozostałych turystów. Jezeli nie poczekam na tego 1 to musze jemu zapłacić za to że realizowałem impreze bez niego.

      GZIE SENS, GDZIE LOGIKA?????   odpowiedz »

    • Klauzule abuzywne w umowach biur 

      [2013-12-18 11:19 77.89.77.*]

      1. Na jaki cel zostanie użyta (wydana) ,,obniżona" do 2 533 263 zł kwota kary pieniężnej, jeśli wpłynie na konto Skarbu Państwa (UOKiK)? W jaki sposób zrekompensuje ona turystom ,,narażonym" na poniesienie strat w wyniku zaskarżonych ,,klauzul niedozwolonych"?

      2. Obejmowanie zakazem stosowania, jako klauzule niedozwolone całych zwrotów przez Sądy, nie najlepiej świadczy o logice i rozumieniu sprawy przez sędziów/urzędników. W przytoczonym poniżej zakazanym zwrocie: ,,Kapitan samolotu/kierowca autokaru/pilot imprezy mają prawo oddalić osoby chore, (...), niestosownie zachowujące się wobec innych pasażerów. W takim przypadku, biuro podróży nie zwraca ceny niewykorzystanych punktów programu imprezy, wycieczek na miejscu i imprez w miejscu docelowym" co jest niedozwolone?
      - cały zwrot, a może to że kierowca nie może, a kapitan może wyprosić, albo odwrotnie?
      - a może nie wolno w ogóle gościa wyprosić w żadnej sytuacji?
      - zapewne chodzi tylko o pieniądze, czyli o to, że gość zostając wyproszony przez obsługę za swoje najczęściej chamskie zachowanie nie otrzyma zwrotu pieniędzy?
      Takich absurdalnych zapisów w rejestrze klauzul niedozwolonych znajdziemy setki! Wydawałoby się, że największe biura w Polsce, a takimi są niewątpliwie Itaka i Rainbow Tours, bardzo starannie w swoich Warunkach Uczestnictwa starają się uzmysłowić wszelkie możliwe okoliczności i zdarzenia, mogące wystąpić przed i w czasie imprezy, do których uczestniczący w wyjeździe turysta powinien się dla swojego (i nie tylko) dobra dostosować ewentualnie przygotować lub unikać. Bezsens zakwestionowania wielu opisów i zwrotów jest porażający. Od dłuższego czasu odnoszę niestety wrażenie, że w UOKiK-u siedzi banda beznadziejnie głupich urzędasów, którzy poza przykazem zasilania budżetu nie maja pojęcia o tym jak wyglądają umowy uczestnictwa w wyjeździe turystycznym w krajach ościennych i cywilizowanych. Niestety ręce opadają...   odpowiedz »

    • Klauzule abuzywne w umowach biur 

      [2013-12-18 12:22 198.102.219.*]

      2,5 MLN zł kary ???? nie jestem pracownikiem ani fanem Itaki, ale "gruba przesada" to mało powiedziane... przyjazne państwo...   odpowiedz »

      • Klauzule abuzywne w umowach biur 

        [2014-03-03 11:53 87.207.110.*]

        ciekawe czy już zapłacili?   odpowiedz »

    • Biura na celowniku UOKiK 

      [2013-12-18 12:37 77.253.234.*]

      A nie prościej zrobić listę rzeczy za które biura nie odpowiada?
      Bo w tej chwili to biura juz za wszystko musi odpowiadać łącznie z tym ze jak w Egipcie spadnie śnieg to trzeba będzie zwracać klientom pieniądze bo przecież pojechali tam po słonce.
      Nosz Q...wa mac.
      Czy ktoś myslacy pracuje w tym calym urzedzi??
      Jak sie klient spozni na zbiorke wycieczki jadacej na Kube i samolot odleci tzn ze biuro jest zobowiązane oddać mu pieniądze za hotele na Kubie? Ciekawe jak sobie taki zwrot wyobrażają urzędnicy ?? Bo ja jako organizator sobie tego nie wyobrażam.Raz wpłacone pieniądze na niektórych destynacjach sa nie do zwrotu.   odpowiedz »

    • Klauzule abuzywne w umowach biur 

      [2013-12-18 21:15 41.214.213.*]

      Wykończą polskie biura i rynek przejmą korporacje. A korporacjom można potem już tylko naskoczyć...I wtedy panowie z UOKIK udadzą się na przymusowy urlop!najlepiej z TUI!   odpowiedz »

    • Biura na celowniku UOKiK 

      [2014-03-03 13:01 89.65.24.*]

      Takie działania prowadzą do zaszkodzenie Polskiemu rynkowi turystycznemu   odpowiedz »

 
     

Forum gorące tematy

Forum gorące tematy
Ta strona przetwarza dane osobowe oraz używa COOKIES. Szczegóły przetwarzania danych osobowych są opisane w polityce prywatności. Korzystając z tej strony wyrażasz zgodę na wykorzystywanie cookies zgodnie z ustawieniami Twojej przeglądarki i akceptujesz regulamin strony. Wszelkie szczegóły w regulaminie, polityce prywatności oraz polityce cookies.
  Akceptuję