Ogłoszenia
Ogłoszenia
- Współpraca z biurem podróży - przygotowanie ofert
- Poszukiwana specjalistka d/s turystyki...
- REZYDENT HOTELOWY - KRETA / GRECJA
- specjalista ds. turystyki - TOMASZÓW MAZOWIECKI
- REZYDENT TUNEZJA 2025
- Specjalista ds. rezerwacji rejsów - Gdańsk
- Praca w biurze podróży Galeria Podróży Olkusz
- WYGODA szuka instruktorów narciarstwa
- Specjalista ds. Turystyki
- Biuro podróży
PIT: TFG niedoskonały, ale dobrze, że jest
Nowe przepisy, które wchodzą w życie 9 września, gwarantują klientom biur podróży, że w razie niewypłacalności touroperatora, dostaną pełen zwrot kosztów szybciej i łatwiej niż dotychczas.
Od piątku zaczną obowiązywać niektóre przepisy znowelizowanej ustawy o usługach turystycznych, powołujące Turystyczny Fundusz Gwarancyjny, w ramach Ubezpieczeniowego Funduszu Gwarancyjnego. Jest to kolejny, po obowiązkowej gwarancji ubezpieczeniowej, filar zabezpieczeń na rzecz klientów.
Celem jego wprowadzenia jest zapewnienie, że każdy klient touroperatora prowadzącego legalną działalność na polskim rynku, otrzyma - w razie bankructwa - pełen zwrot środków wpłaconych na poczet imprezy turystycznej, która nie została zrealizowana na skutek ogłoszenia przez biuro niewypłacalności. Każdy organizator turystyki działający w Polsce będzie zobowiązany do odprowadzania składek do funduszu.
Po wejściu w życie nowelizacji, działalność organizatora turystyki będzie z punktu widzenia klienta najlepiej zabezpieczonym segmentem usług na polskim rynku. Istniejący już od wielu lat i zwiększony w 2012 r. I filar zabezpieczeń dawał klientom biur podróży dużą pewność finansową. Wraz z wprowadzeniem funduszu, zabezpieczenie to będzie całkowite i wykluczy sytuację, w której klient musi długo czekać na zrealizowanie wypłaty w przypadku niewypłacalności organizatora turystyki.
Nowe przepisy przyspieszą proces ewentualnego dochodzenia roszczeń przez klientów. Ustawa wprowadza dla ubezpieczycieli, funduszu i marszałków województw konkretne terminy na rozpatrzenie wniosków i zrealizowanie wypłat dla klientów organizatorów turystyki. W efekcie wprowadzonych zmian proces ten, teoretycznie, nie powinien trwać dłużej niż dwa miesiące.
Wypłaty dla klientów z TFG będą realizowane przez urzędy marszałkowskie właściwe dla siedziby organizatora, który nie jest w stanie wywiązać się z umów zawartych z klientami. Pieniądze z TFG uruchamiane są w momencie, gdy na wypłaty dla klientów i na zapewnienie im powrotu do kraju braknie środków z zabezpieczeń w I filarze.
Polska Izba Turystyki zabiegała o wprowadzenie funduszu już od wielu lat, uważając, że całkowite zabezpieczenie finansowe klientów jest nie tylko konieczne ze względu na obowiązki wynikające z prawa unijnego, ale również ze względu na dobro klientów i samych przedsiębiorców. Standardem powinno być, aby klienci nie odczuwali negatywnych skutków niewypłacalności organizatora turystyki. - mówi Paweł Niewiadomski, prezes Polskiej Izby Turystyki. Choć obecnie upadłości organizatorów turystyki to w Polsce zjawisko rzadkie, to są to wydarzenia szeroko nagłaśniane. Na każdym takim zdarzeniu cierpi wizerunkowo cała branża turystyczna. Turystyczny Fundusz Gwarancyjny pomoże poprawić wizerunek organizatorów turystyki, którzy - podobnie jak klienci - nie będą musieli martwić się negatywnym wydźwiękiem zjawiska ekonomicznego, jakim jest ogłoszenie niewypłacalności przez przedsiębiorcę. - dodaje.
W razie ogłoszenia niewypłacalności przez organizatora turystyki, klienci, którzy nie wyjechali na wakacje wysyłają zgłoszenie do marszałka województwa właściwego dla siedziby organizatora. Zgłoszenie zawierać powinno imiona i nazwiska oraz adresy do korespondencji klientów, kopię umowy o imprezę turystyczną, kopię dowodu wpłaty, oświadczenie klienta stwierdzające niewykonanie zobowiązań o określonej wartości oraz oświadczenie klienta wskazujące numer rachunku, na który ma nastąpić wypłata środków z zabezpieczenia finansowego, bądź wskazanie innego sposobu wypłaty.
Będziemy uważnie obserwowali, jak działa to rozwiązanie, nie jest ono jeszcze bowiem doskonałe z punktu widzenia przedsiębiorców. Nakłada na nich mnóstwo nowych obowiązków organizacyjnych i nie zapewnia wykluczenia z rynku podmiotów działających nieodpowiedzialnie, czy na granicy prawa. Choć fundusz nie powstał w takim kształcie, w jakim życzyłaby sobie branża, jego wprowadzenie jest jednak również dla przedsiębiorców dobrą wiadomością. Wzmacnia bowiem pozycję działających legalnie firm. Klienci zyskują pełną gwarancję, że wybór touroperatora widniejącego w Rejestrze Organizatorów i Pośredników Turystycznych, jest dla niego bezpieczny finansowo. - mówi prezes PIT.
Wprowadzenie skutecznego systemu ochrony dla klientów było niezwykle istotne. Częste były sytuacje, gdy klient nie otrzymywał tylko część poniesionych kosztów za niezrealizowany wyjazd. W skrajnych przypadkach, klient dostawał niecałe 20 złotych zwrotu z gwarancji, w sytuacji gdy wpłacał za niezrealizowaną wycieczkę ponad 5 tys. złotych co jest wręcz uwłaczające.
Z drugiej strony konstrukcja Funduszu wprowadza odpowiedzialność zbiorową i może zachęcać do celowych bankructw, których koszty zostaną przerzucone, poprzez Fundusz, na barki innych touroperatorów. Obawy branży przedstawialiśmy w artykule Jakie obawy ma branża turystyczna w związku z TFG?
Jednym z częściej podejmowanych wobec TFG zarzutów, był brak narządzi kontroli przystępujących do Funduszu podmiotów. Wiele osób z branży obawia się pojawiania się firm o nieczystych intencjach, których celem będzie zebranie pieniędzy od klientów i ogłoszenie niewypłacalności. Tak naprawdę wszelkie zapowiedzi brzmią dobrze, ale to praktyka zweryfikuje skuteczność nowego rozwiązania.
Komentarze
Tagi:
Komentarze:
TFG wchodzi w życie
[2016-09-09 15:41 46.170.139.*]
Odnoszę wrażenie, że PIT od pewnego czasu aktywnie włącza się w propagandę sukcesu.
Jeżeli coś jest niedobre dla przedsiębiorców i nie wyklucza z rynku nieuczciwych a wręcz ich będzie wspierać, to nie rozumiem twierdzenia "dobrze, że jest" - dla kogo dobrze i z jakiego powodu? odpowiedz »TFG wchodzi w życie
[2016-09-13 13:25 80.52.137.*]
... dobrze dla urzędników dojnej zmiany, bo dłużej będą kolesiować na ciepłych posadkach ! odpowiedz »
TFG wchodzi w życie
[2016-09-19 14:30 79.188.171.*]
Czemu stawka TFG jest 50 razy droższa dla uczniów szkoły wyjeżdżającej na 1 dzień z Katowic do Wiednia za 140-zł w stosunku do biura organizującego wycieczkę Dookoła Świata za 22.000-zł . Jak zwykle biedny ma finansować bogatego ?
Ktoś się znów nie doliczył ??? A gdzie deklaracja , iż TFG nie obejmie turystyki dzieci i młodzieży ?
Obiecać nie grzech ?
Ciekaw jestem ile zwolenników TFG będzie miał w PIT-cie po pierwszym roku jak się Ci , co TFGpopierali obudza z ręką w.....
Jesteśmy jedyną branża , która poprosiłą , aby ją dodatkowo opodatkować
"Brawa dla autorów " - odpowiedz »
TFG wchodzi w życie
[2016-09-11 01:13 83.22.255.*]
Jeśłi powstaje TFG to po co w takim razie ubezpieczenia touroperatorskie? Przecież to nic innego jak bezryzykowne źródła przychodów oszustów (najczęściej zagranicznych) w białych kołnierzykach (patrz AXA i upadłość Digitur z Bielska) odpowiedz »
TFG wchodzi w życie
[2016-09-12 11:05 89.74.136.*]
a co z tą rozbudowaną biurokracją, która obciąży agentów - PIT jeszcze o tym nie wie???!!! odpowiedz »
PIT: TFG niedoskonały, ale dobrze, że jest
[2016-09-20 10:00 79.185.58.*]
Tylko po co ta comiesięczna biurokracja i zerowe deklaracje dla imprez krajowych? odpowiedz »
TFG wchodzi w życie
[2016-12-20 15:20 80.55.174.*]
Ostatnio w Warszawie na TTWarsaw odbyła się Konferencja organizowana przez Rzeczpospolitą.
Tam PIT prezentował stanowisko ,że dziecko się urodziło , zabiegali o to od kilku lat ale teraz mają zastrzeżenia- a to nosek nie taki a to nóżka zła itp. Trzeba było tak jak ITRP stać na stanowisku,że nie trzeba nam TFG a dobrego ubezpieczenia dla klientów.
Pozdrawiam Marek odpowiedz »
Dział biura turystyczne:
PAŻP i Ryanair będą współpracować
Nowy Dyrektor Sprzedaży i Marketingu EXIM
Opłata turystyczna to głupi pomysł, ale projekt jest w fazie
Dział prawo i podatki:
Opłata turystyczna to głupi pomysł, ale projekt jest w fazie
HOTREC: Booking.com nie przestrzega ustawy o rynkach
Starsze aktualności:
Europejska turystyka odbija się po
Henley: Polski paszport mocniejszy od
Wyniki Lotniska Chopina znacznie powyżej
Najlepszy barman w Polsce zdradza trendy na 2024
TSUE: Poufność informacji dot. wypadków lotniczych kluczem do
Ratunkowe paczkomaty także we Wrocławiu i
W Wieliczce znów przeważają zagraniczni
Opóźnione loty problemem także dla biur podróży
Przygotowania hotelarzy do ŚDM
Wizz Air zapowiada nowe połączenia z Polski
W Tomaszowie Lubelskim powstanie nowy hotel
KNF podtrzymuje stanowisko w sprawie biur podróży
Turystyka medyczna generuje coraz więcej miejsc pracy
Otwarcie nowych hoteli we Wrocławiu
Kontrole na granicach zostały przywrócone
Będą ceny minimalne na alkohol?
Dokąd latamy podczas przerwy świątecznej?
Ewakuacja lotniska w Pyrzowicach
Hotele i restauracje powinny mieć w menu potrawy dla osób na diecie czy alergików
Ilu turystów spodziewają się władze Wysp Kanaryjskich?
Świętokrzyskie chce rozwijać turystykę prozdrowotną
Lotnisko Chopina notuje bardzo dobre wyniki
Schetyna: Tureckie kurorty są bezpieczne
Workshop dla biur turystyki biznesowej
Dystrybucja w hotelarstwie jednym z tematów kolejnego TravelCampu