TUR-INFO.pl | Serwis informacyjny branży turystycznej
ZAJRZYJ DO NAS NA: TUR-INFO.PL na Facebook TUR-INFO.PL na Twitter

Przeludniony Półwysep Helski powoli znika!

2006-09-01

Podczas każdego letniego weekendu na Półwysep Helski wjeżdża 12 tys. samochodów, a na kempingach, które przeznaczone są dla 400 osób przebywa ich 1500. W ten sposób jeden z najcenniejszych przyrodniczo obszarów powoli znika. Jedynym ratunkiem dla degradowanego oraz rozjeżdżanego przez tysiące pojazdów półwyspu jest wprowadzenie reglamentacji wjazdów - pisze Metro.

r e k l a m a


Podczas dwóch sierpniowych tygodni stypendyści z Wojewódzkiego Funduszu Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej w Gdańsku obserwowali wpływ turystów na stan środowiska półwyspu. Wyniki badań prowadzonych pod kierunkiem naukowców ze Stacji Morskiej UG potwierdziły, że dalsza eksploatacja Helu w takim stopniu doprowadzi do zniszczenia półwyspu. Studenci kierunków ochrony środowiska przedstawili pozyskane wyniki lokalnym władzom, przedstawicielom Urzędu Morskiego, Urzędu Marszałkowskiego oraz instytucji zajmujących się ochroną przyrody.

Z badań wynika, że turyści nagminnie łamią przepisy drogowe oraz niszczą trzcinowiska, które są niezbędne dla przeżycia ryb żyjących w Zatoce Gdańskiej. Natomiast przepełnione kempingi mają zbyt mało śmietników, które są za rzadko opróżniane. Niestety turyści nie szukają pustych kontenerów, ale zostawiają śmieci w dowolnych miejscach.

Krzysztof Skóra, szef Stacji Morskiej w Helu przyznał - Te badania powinny stanowić przyczynek do bardziej złożonych, pełnych badań naukowych poświęconych wpływowi człowieka na przyrodę półwyspu helskiego. W żadnym wypadku nie są jednak zaniżone. Najbardziej zaskakujący dla studentów był fakt, że kierowcy bezkarnie parkują w miejscach niedozwolonych. Jednorazowo zaobserwowali oni 56 samochodów stojących na wydmach, poboczach, przejazdach.

Innym problemem jest ścieżka rowerowa, która biegnie wzdłuż półwyspu. Skóra wyjaśnia - Jest używana zarówno przez rowerzystów, jak i pieszych. To prowadzi do konfliktów na drodze. Na trzech rowerzystów przypada dwóch pieszych. Niedopuszczalne jest, a niestety także to zaobserwowaliśmy, że ze ścieżki korzystają skutery, motory, a nawet samochody. Ścieżka generuje też ogromną ilość śmieci, wzdłuż niej brak koszy, zresztą koszy na półwyspie w ogóle jest za mało.

Ostatecznie ustalono, że winni są zarówno turyści, którzy nie przestrzegają zasad oraz władze, które ich nie egzekwują. Policja nie karze kierowców, którzy źle parkują samochody, a urzędnicy pozwalają na zabudowanie betonem terenów w bliskim sąsiedztwie plaży.

Mieczysław Strug, wicemarszałek województwa, wieloletni burmistrz Jastarni zaznaczył - Trzeba zacząć poważnie myśleć o wprowadzeniu reglamentacji wjazdów na Półwysep Helski. Wjeżdżałoby tyle samochodów, ile jest miejsc parkingowych, i ci turyści, którzy mają wykupione kwatery. Opłata za wjazd spowodowałaby, że kilkugodzinni goście, którzy przyjeżdżają się wykąpać i zazwyczaj parkują w miejscach niedozwolonych, zrezygnowaliby z pobytu. Musimy zacząć działać, póki jest co ratować. Jeszcze kilka lat, a półwysep będzie wyglądał jak po katastrofie ekologicznej.



 
     

Komentarze

(kiedy jest to możliwe, sugerujemy podpisanie się)

(akceptacja regulaminu)


Tagi:
Półwysep Helski Hel półwysep środowisko Wojewódzki Fundusz Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej badania zniszczenia Stacja Morska Zatoka Gdańska Krzysztof Skóra Mieczysław Strug przyroda ochrona srodowiska polwysep na półwyspu helskiego półwyspie helskim helu rowerowa w ścieżka ścieżki rowerowe kempingi


Komentarze:

Uwaga! Serwis nie bierze odpowiedzialności za wypowiedzi na forum. Ewentualne naruszenia regulaminu serwisu prosimy zgłaszać Administratorowi po przez stronę Kontakt

Ta strona przetwarza dane osobowe oraz używa COOKIES. Szczegóły przetwarzania danych osobowych są opisane w polityce prywatności. Korzystając z tej strony wyrażasz zgodę na wykorzystywanie cookies zgodnie z ustawieniami Twojej przeglądarki i akceptujesz regulamin strony. Wszelkie szczegóły w regulaminie, polityce prywatności oraz polityce cookies.
  Akceptuję