TUR-INFO.pl | Serwis informacyjny branży turystycznej
ZAJRZYJ DO NAS NA: TUR-INFO.PL na Facebook TUR-INFO.PL na Twitter






Gastronomia - perspektywiczna branża w Polsce

2008-01-23

Rynek gastronomiczny w Polsce bardzo dynamicznie się rozwija. Obecnie Polacy wydają 5% swojego budżetu na jedzenie w restauracjach. Dodatkowo z roku na rok wydatki te będą wzrastać. W bieżącym roku wartość tego rynku przekroczy 18 mld zł.

r e k l a m a


Małgorzata Burzec, redaktor naczelna portalu horecanet.pl zaznacza - Przychody z działalności gastronomicznej w Polsce z roku na rok rosną. Wartość rynku w 2008 roku ma wynieść 18,2 mld zł. Według niej rynek gastronomiczny będzie się cały czas rozwijał, ponieważ jest nienasycony placówkami gastronomicznymi, a pojawiać się będą też nowi gracze. Burzec podkreśla - Rozwojowi gastronomii sprzyja dobra koniunktura, wzrost zamożności społeczeństwa oraz nasilenie ruchu turystycznego. Daleko nam jeszcze jednak do krajów Europy Zachodniej, jeśli chodzi liczbę placówek i wydatki społeczeństwa na jedzenie poza domem.

Maciej Siejewicz z firmy analitycznej GFK Polonia poinformował - W roku 2007 nastąpił znaczny wzrost wartości rynku gastronomicznego, czego przyczyną jest miedzy innymi bogacenie się Polaków. Z roku na rok wydajemy coraz więcej w pubach, barach i restauracjach.

Według raportu Rynek Gastronomiczny w Polsce 2007, wydanego przez BROG Media Biznesu, wydatki Polaków na jedzenie poza domem stanowią 5% budżetu przeznaczonego na żywość. W Niemczech jest to 35%, a w USA aż 50%. Jednak autorzy raportu przewidują - Udział ten w naszym kraju będzie rósł, gdyż zauważalne są zmiany przyzwyczajeń konsumpcyjnych.

Eksperci z firmy konsultingowej Horizons for Success (HfS) zaznaczają, że Polacy z wydatkami w lokalach gastronomicznych cały czas są jeszcze daleko w tyle za Europejczykami. Według raportu HfS najchętniej w restauracjach, barach oraz pubach jadają i piją Niemcy. Każdego roku wydają na to 64 mld euro. Na następnych miejscach są Francuzi (54 mld euro), Brytyjczycy (44 mld euro), Włosi (37 mld euro) i Hiszpanie (34 mld ero). Polacy na jedzenie poza domem wydają rocznie 18,2 mld zł, czyli około 4,8 mld euro.

Badania Euromonitor International dowodzą, że wydatki Polaków w restauracjach będą rosły średnio o 6-7% rocznie.

Według danych GUS liczba placówek gastronomicznych w Polsce rośnie już od 10 lat. Pod koniec 2006 roku było ich 92,4 tys., a od 1995 roku ich liczba wzrosła o ponad 31,5 tys. W tym czasie powstało blisko 5 tys. restauracji, ponad 17,5 tys. barów, prawie 3 tys. stołówek oraz 6 tys. innych punktów gastronomicznych.

Dodatkowo dobre wyniki zachęcają firmy gastronomiczne do ekspansji nie tylko na rynku polskim, ale również za granicą. Spółki zapowiadają otwieranie nowych lokali, wprowadzanie nowych marek i przejęcia innych firm.

Branży gastronomicznej sprzyja również utrzymanie w Polsce do końca 2010 roku obniżonej, 7% stawki podatku VAT na usługi gastronomiczne. Dodatkowo szefowie firm gastronomicznych liczą na znaczny rozwój branży w związku z Euro 2012.

Według raportu Rynek Gastronomiczny w Polsce 2007, w pierwszej piątce największych sieci gastronomicznych w Polsce znalazły się: McDonald's, Da Grasso, Telepizza, Sphinx i KFC.

Przez 15 lat istnienia w Polsce, McDonald's zainwestował w swoją sieć 700 mln zł. Firma ma obecnie 210 restauracji w kilkudziesięciu polskich miastach, w tym też 148 typu McDrive. W sumie zatrudnia 11 tys. osób.

Sfinks Polska, operator sieci Sphinx i Chłopskie Jadło zapowiedział do 2011 roku potrojenie liczby swoich restauracji (ze 104 do 320 lokali). Przychody spółki po dwóch kwartałach ubiegłego roku wyniosły 45,25 mln zł i były o prawie 14% wyższe niż w tym samych okresie 2006 roku. Magda Kołodziejczyk, reprezentująca Sfinks Polska przyznała - Nasza strategia na najbliższe lata zakłada też inwestycje na rynkach zagranicznych. W 2007 r. zostały otwarte pierwsze restauracje Sphinx na Węgrzech i w Rumunii, a w 2008 r. powstaną kolejne. Planujemy także inwestycje na rynku czeskim.

Natomiast spółka AmRest, która zarządza w Polsce restauracjami KFC, Pizza Hut, Burger King i freshpoint, w ciągu trzech lat zamierza potroić swoją sprzedaż. Przychody firmy w ubiegłym roku wyniosły 853,4 mln zł. W ciągu całego roku wzrosły o 35,6%.

Plany rozwoju ma również sieć barów wegetariańskich Green Way. Marek Tomasz Chudzik, prokurent spółki wyznał - Do końca 2008 roku planujemy otworzyć w Polsce 12 barów własnych i 6 franchisingowych. Liczba otwartych lokali w 2008 r. będzie zależała od giełdy i liczby inwestorów, których uda nam się pozyskać.

Spółka PolRest, która zarządza 19 restauracjami w segmencie casual dining (marka Rooster) i premium (restauracje regionalne) zaplanowała uruchomienie w tym roku sieci Invito. Pierwsze lokale mają zostać otwarte w marcu w Krakowie oraz Gdyni, a następne we Wrocławiu i Warszawie. Do 2010 roku PolRest zamierza zarządzać 12-18 restauracjami Invito. W tym samym czasie spółka zamierza również otworzyć 9- 11 restauracji Rooster.

Według przeprowadzonych badań, Polacy coraz częściej odwiedzają też pizzerie. W Polsce obecnie działa ponad 350 sieciowych restauracji tego typu. W tym roku swoje pierwsze restauracje otworzyć ma w Polsce Papa John's, amerykańska sieć pizzerii, która chce za 5-8 lat mieć 40 placówek.

Do najszybciej rozwijających się segmentów rynku gastronomicznego w Polsce należy rynek kawiarni i barów kawowych. Przez ostatni rok ich liczba wzrosła o około 30%. W bieżącym roku w Polsce powinny powstać pierwsze bary kawowe największej na świecie sieci Starbucks.

Otwarcie nowych lokali planuje również Costa Coffee, jedna z największych na świecie sieci barów, które specjalizują się w serwowaniu kawy. Spółka eCoffee, krajowy partner międzynarodowego koncernu zamierza do 2011 roku uruchomić w Polsce przynajmniej sto barów kawowych.



 
     

Komentarze

(kiedy jest to możliwe, sugerujemy podpisanie się)

(akceptacja regulaminu)


Tagi:
gastronomia restauracja rynek gastronomiczny pizzeria pub bar kawiarnia Małgorzata Burzec Maciej Siejewicz McDonald s Da Grasso Telepizza Sphinx KFC Chłopskie Jadło AmRest Pizza Hut Green Way Marek Tomasz Chudzik PolRest Rooster Costa Coffee Starbucks Papa John s Invito raport liczba placówek gastronomicznych w polsce 2007 gus kawiarni gastronomii rozwój rynku branża przychody 2008 gastronomicznego na branży usług lokali gastronomicznej 2010 gastronomiczne


Komentarze:

Uwaga! Serwis nie bierze odpowiedzialności za wypowiedzi na forum. Ewentualne naruszenia regulaminu serwisu prosimy zgłaszać Administratorowi po przez stronę Kontakt

Ta strona przetwarza dane osobowe oraz używa COOKIES. Szczegóły przetwarzania danych osobowych są opisane w polityce prywatności. Korzystając z tej strony wyrażasz zgodę na wykorzystywanie cookies zgodnie z ustawieniami Twojej przeglądarki i akceptujesz regulamin strony. Wszelkie szczegóły w regulaminie, polityce prywatności oraz polityce cookies.
  Akceptuję