Ogłoszenia
Ogłoszenia
- PRACOWNIK BIUROWY - OBSŁUGA KLIENTA
- Sprzedawca w Biurze Podróży EASY SURF (praca...
- Praca dla psychologa/terapeuty
- Pilot
- Doradca Klienta WAKACJE.PL
- Specjalista ds. turystyki B2B Poznań
- Pilot Wlochy 22-27 września 2025
- Pilot Kazachstan Uzbekistan Tadżykistan
- Pilot na wycieczkę do Międzyzdrojów i Oceanarium...
- PRACA W TURCJI- SEZON 2025


Zobacz także
UOKiK wydaje decyzję w sprawie Travelist.pl
Decyzja UOKiK w sprawie Booking.com
Komitet Ochrony Konsumentów przyjął stanowisko w sprawie nowelizacji dyrektywy turystycznej
Jest decyzja w sprawie gwarancji Join Up
Gigantyczna kara dla Booking.com
Prace nad planem zarządzania Obiektem Światowego Dziedzictwa Białowieża Forest
Decyzja UOKiK w sprawie condohotelu Czarna Perła
2022-05-19Prezes UOKiK wydał decyzję wobec firmy CGA Invest, która zrealizowała i sprzedawała lokale w condohotelu Czarna Perła w Siennej.
r e k l a m a
Wprowadzanie w błąd co do bezpieczeństwa inwestycji w lokal, wysokości i częstotliwości uzyskiwania zysków, a także nieprzekazywanie istotnych informacji o modelu finansowania - m.in. takie praktyki zakwestionował prezes UOKiK. CGA Invest zaproponuje konsumentom rekompensaty.
CGA Invest Sp z o.o. zrealizowała condohotel Czarna Perła w Siennej, w gminie Stronie Śląskie. Przedsięwzięcie typu condo/aparthotel przewiduje możliwość zakupu lokalu użytkowego, z którego właściciel może korzystać przez wyznaczoną część roku, a w pozostałym okresie jest on wynajmowany. Zarządzanie wynajmem odbywa się zazwyczaj poprzez specjalistyczną firmę (tzw. "operatora"), z którym umowa najmu jest zawierana najczęściej na okres 5-15 lat z możliwością jej przedłużenia. Operator dzieli się zyskiem z właścicielem lokalu, wypłacając np. stopę zwrotu określoną w umowie.
Wątpliwości Urzędu w przypadku oferowania nabycia lokalu w inwestycji Czarna Perła wzbudziło:
- Informowanie o bezpieczeństwie inwestycji. W materiałach reklamowych tak m.in. ją opisywano: "Pewność i rentowność inwestycji", "Zakup w systemie condo to bezpieczna forma inwestycji". Tymczasem spółka nie stosowała żadnych środków ochrony wpłat nabywców, więc inwestycja w lokal była obarczona podwyższonym poziomem ryzyka. Przypominamy, że osoby kupujące lokale użytkowe w condo/aparthotelu nie są chronione przez przepisy tzw. ustawy deweloperskiej.
- Nieprzekazywanie istotnych informacji co do modelu finansowania - konsumenci nie byli informowani o tym, że budowa condohotelu była finansowana w całości z ich wpłat. CGA Invest nie przewidziała angażu własnych środków.
- Mylne informacje o wysokości zysków i częstotliwości ich uzyskiwania. Spółka stosowała materiały reklamowe, w których deklarowała większe oraz częściej wypłacane zyski niż wynikało to z wzorców wykorzystywanych podczas zawierania umów z konsumentami. Mimo że zgodnie z reklamami zysk miał wynikać z kwoty zainwestowanej przez konsumenta, w treści umów faktyczną podstawą jego wyliczenia była wyłącznie cena netto za lokal - tj. kwota inwestycji pomniejszona o 23-procentową stawkę podatku od towarów i usług.
- Nieprawdziwe informacje o firmie, która zawrze umowę najmu z konsumentem. W treści umów rezerwacyjnych oraz przedwstępnych umów sprzedaży spółka informowała, że będzie operatorem Czarnej Perły. W rzeczywistości, inny podmiot zawierał umowy najmu z konsumentami.
Nieinformowanie konsumentów o tak istotnych aspektach jak finansowanie inwestycji w całości z ich środków czy też mniejszych korzyściach finansowych mogło wpłynąć na decyzję dotyczącą zawarcia umowy. Być może konsumenci nie zrobiliby tego, gdyby dostali rzetelne i prawdziwe informacje o inwestycji. Przypominam, że zanim zainwestujemy w lokal w condo czy aparthotelu, powinniśmy bardzo dokładnie zapoznać się z warunkami oferty, jak i być świadomymi ryzyka - mówi Tomasz Chróstny, Prezes UOKiK.
Spółka CGA Invest zobowiązała się do zmiany praktyk i zrekompensuje konsumentom ich skutki. Na rekompensatę mogą liczyć osoby, które były zainteresowane ofertą CGA Invest, ale nie zawarły umowy, a także te, które nadal są właścicielami lokalu w condohotelu lub go sprzedały.
Osoby, które były zainteresowane ofertą zakupu lokalu, ale tego nie zrobiły otrzymają szereg voucherów zniżkowych, np. na pobyt w obiekcie Czarna Perła, na przejazd kolejką, na karnet narciarski. Na to może liczyć pierwsze 130 osób. Osoby, które nadal są właścicielami lokalu, ale także te, które go sprzedały: będą mogły skorzystać z pobytu w obiekcie Czarna Perła, który sfinansuje spółka.
Komentarze
Tagi:
Dział hotele, pensjonaty:
Część przedsiębiorców nadal ma trudności z rozliczeniem pomocy z
Wrocław wyróżniony w holenderskiej
Gdzie płacimy więcej - nad morzem, czy w
Dział prawo i podatki:
Część przedsiębiorców nadal ma trudności z rozliczeniem pomocy z
PARP: KPO dla turystyki jest
Zachodniopomorscy hotelarze liczą na najlepszy weekend
Starsze aktualności:
Accor chwali się marką
RateHawk rozszerza możliwości z powodu
Dofinansowanie na projekty
Cyfrowi kontrolerzy lotu to pieśń
Nowe Muzeum Tyskich Browarów Książęcych już
Gdzie Polacy latali sami na
Lufthansa otwiera nowy salonik na lotnisku we Frankfurcie
OSAT: nie rekomendujemy współpracy z dwoma touroperatorami
Mikosz: Do końca roku przewoźnicy powinni uporać się z problemami
Najlepsze produkty turystyczne na Opolszczyźnie wybrane
Więcej Polaków odwiedziło Czarnogórę
Ryanair notuje 96 mln euro straty w III kwartale
USA przekształcą stację kosmiczną w hotel?
Nowe atrakcje na Dniach Twierdzy Poznań
Tunezja liczy na wzrost liczby turystów
Gastronomia powinna wrócić do natury?
Egzotyczne wyjazdy coraz tańsze
Grecja przywróci rejsy wycieczkowe
POT przyznała rekomendacje na lata 2025-26
Air France i KLM przedłużają elastyczne zasady zmian biletów
Ogrody Łazienek Królewskich częściowo otwarte
TUI testuje sztuczną inteligencję w aplikacji mobilnej
Rusza pierwsza edycja World Class Cocktail Festival