Ogłoszenia
Ogłoszenia
- Praca w biurze podróży Galeria Podróży Olkusz
- WYGODA szuka instruktorów narciarstwa
- REZYDENT - TUNEZJA 2025
- Specjalista ds. Turystyki
- Biuro podróży
- Sprzedam Biuro Podróży
- REZYDENT, PILOT - TURCJA
- PASJONAT TURYSTYKI POSZUKIWANY
- BP ITAKA - KRAKÓW - Specjalista ds. Turystyki
- Travel Creator - Specjalista ds. turystyki...
Ceny wyjazdów nie rosną
Spadają ceny na Malcie, Synaju i w Portugalii, drożeje za to Albania i Hiszpania.
Niniejsze zestawienie obejmuje dwudzieste dziewiąte w tym roku porównanie cen dla wylotów w wysokim sezonie letnim 2023 definiowanym na potrzeby porównań jako okres pierwszego tygodnia sierpnia, czyli od 31 lipca do 6 sierpnia 2023. Ceny dla tego okresu zostały zebrane 20 kwietnia 2023 i zestawione z cenami dla tego samego okresu wylotów z 13 kwietnia 2023, a w porównaniach cen rok do roku z cenami zebranymi 21 kwietnia 2022 roku.
Zestawienia cen obejmują, podobnie jak miało to miejsce w sezonach poprzednich, również ich porównania z obszaru wybrzeża Hiszpanii (obejmują Costa De La Luz i Costa Del Sol) oraz Włoch (obejmują Kalabrię, Sardynię i Sycylię).
W minionym tygodniu średnia cena dla wycieczek z wylotami pomiędzy 31 lipca i 6 sierpnia 2023, spadła o 13 złotych. Największa zniżka cen wystąpiła na Malcie - o średnio 215 złotych, a nieco mniejsze miały miejsce na Synaju i w Portugalii (na tej ostatniej miały miejsce przed tygodniem duże zwyżki cen) - o 167 i 162 złote. Największe zwyżki średnich cen w ostatnim tygodniu zanotowano w Albanii i na hiszpańskim wybrzeżu Costa del Sol - o 175 i 174 złote, a mniejsza wystąpiła na Majorce (poprzednio była tam znacząca zniżka cen) - o 97 złotych. W takim samym okresie przed rokiem i dwoma laty bieżące ceny wycieczek ogółem wzrosły o 27 i 28 złotych.
Zmiany średnich cen jakie miały miejsce w ostatnim tygodniu na poszczególnych kierunkach obrazuje załączona poniżej mapka, a zmiany w ostatnich siedmiu tygodniach na najważniejszych z nich zamieszczony pod mapka wykres.
W minionym tygodniu ceny wycieczek spadły na trzech wiodących kierunkach wyjazdów wypoczynkowych Polaków dla wylotów w dniach 31 lipca - 6 sierpnia 2023. Zniżki miały miejsce w Bułgarii, Egipcie i w Grecji - o 94, 78 i 24 złote, dość istotny wzrost średniej ceny miał miejsce na Wyspach Kanaryjskich o 45 zł, a zdecydowanie najmniejszy wystąpił w Turcji - o zaledwie 2 złote.
Badanie średniej ceny imprez wobec cen sprzed roku dla wylotów w pierwszym tygodniu sierpnia 2023 pokazało, że średnia cena była wyższa wobec średniej ceny dla poprzedniego sezonu o 983 złote (wcześniej ceny były wyższe o 1048, 1064, 1066, 1043 i 1092 złote).
Największą zwyżkę cen wycieczek odnotowano w Maroku - o 2398 złotych, zaś również bardzo znaczące wzrosty miały miejsce na półwyspie Chalcydyckim i na wyspie Korfu - o średnio 1494 i 1468 złotych. Podobnie jak niemal przez całą drugą połowę poprzedniego sezonu letniego nie odnotowano spadków cen wycieczek na żadnym z monitorowanych kierunków. W adekwatnym okresie sprzedaży ubiegłego sezonu lato 2021 odnotowano wzrost cen w ujęciu rocznym o 692 złote.
W zakresie oddziaływania cen paliwa lotniczego (ponoszonych według cen z okresu przed wylotem lub wcześniejszych z uwzględnieniem ewentualnego zabezpieczenia) oraz sytuacji w zakresie kursów głównych walut, to w minionym tygodniu z punktu widzenia organizatorów sytuacja po raz siódmy od stu ośmiu tygodni była korzystniejsza niż miało to miejsce w tym samym okresie ubiegłego sezonu.
Cena paliwa lotniczego wyniosła 3,74 zł/litr wobec 4,83 zł/litr przed rokiem, co oznacza siódmy od ponad 2 lat spadek ceny, tym razem o 22,6 procent, natomiast przed tygodniem cena ta była niższa o 20,6 procent, a przed dwoma o 21,9 procent. W relacji z amerykańskim dolarem i euro krajowa waluta w ostatnim tygodniu w porównaniu rocznym dla uśrednionych rozliczeń turystycznych była silniejsza o około 1,3 procent, podczas gdy przed tygodniem była silniejsza o 0,4 procent, a przed przed dwoma była słabsza o około 1,0 procent.
Sumaryczny wpływ wymienionych czynników na średnią roczną zmianę kosztów cen wycieczek po raz siódmy od ponad dwóch lat sprzyjał organizatorom. W wyniku połączonego wpływu nieznacznie mniejszego spadku cen paliwa, ale równocześnie nieco silniejszego złotego skala jego pozytywnego oddziaływania zawierała się tym razem w przedziale -190/-200 złotych, podczas gdy przed tygodniem wynosiła -150/-160 złotych, a przed dwoma tygodniami nawet -110/-120 złotych.
Należy jednak wyraźnie zaznaczyć, ze obecna sytuacja jest w bardzo dużej mierze wynikiem bardzo wysokiej bazy odniesienia sprzed roku dotyczącej zarówno kursów walut, jak też podwyższonych cen ropy i paliw będących bezpośrednimi, ale dość krótkoterminowymi skutkami rosyjskiej agresji na Ukrainę z 24 lutego 2022 roku.
Należy też pamiętać, że oddziaływanie zmian cen paliwa i walut na ceny wycieczek w zależności od touroperatora są mniej lub więcej opóźnione (m.in. przez kontrakty zabezpieczające i politykę marż), a ich skutki należy traktować w uśrednionych kategoriach docelowych (asymptotycznych).
Sytuację w zakresie zmian średnich cen rok do roku w ostatnim tygodniu na poszczególnych kierunkach ilustruje załączona poniżej mapka, a roczne zmiany cen na najważniejszych z nich pokazuje umieszczony pod nią wykres.
Wśród wiodących kierunków największe roczne wzrosty średnich cen wycieczek wystąpiły w Turcji, na Wyspach Kanaryjskich i w Grecji - o 1090, 1053 i 1034 złote, a w najmniejszej skali wzrosły ceny wyjazdów do Egiptu i Bułgarii o średnio 587 i 446 złotych.
Na mniej uczęszczanych kierunkach największe zwyżki cen w ujęciu rocznym odnotowano w Maroku - o 2398 złotych, a znacznie mniejsze we Włoszech, na Cyprze, w Portugalii, w Hiszpanii kontynentalnej i na Majorce - o średnio 1195, 1192, 1190, 1132 i 1127 złotych, a najmniej wzrosły ceny wyjazdów na Maltę oraz do Tunezji i Albanii - o 671, 578 i 500 złotych.
Z perspektywy dwóch sezonów liczonych łącznie (czyli wobec sezonu 2021 dla wylotów w pierwszym tygodniu sierpnia), ponownie najbardziej zwyżkowały średnie ceny wycieczek na Wyspy Kanaryjskie i Grecji - o 1820 i 1709 złotych, w mniejszej skali drożały w tym ujęciu wyjazdy do Turcji i Egiptu - o średnio 1574 i 1471 złotych, a kolejny raz w najmniejszym stopniu podniosły się w tym ujęciu ceny wyjazdów do Bułgarii - o średnio 1112 złotych.
Wśród mniej uczęszczanych kierunków największy dwuletni wzrost cen wycieczek miał miejsce w Maroku, Hiszpanii kontynentalnej i Portugalii - o średnio 3009, 2266 i 2247 złotych. Nieco mniejsze były zwyżki średnich cen we Włoszech, na Majorce i na Cyprze - o 1925, 1923 i 1776 złotych, jeszcze mniejsze w Albanii i Tunezji - o średnio 1038 i 1018 złotych, a wyraźnie najmniejsze na Malcie - o 679 złotych.
W rocznych porównaniach średnich cen wycieczek wśród dużych i średnich organizatorów ceny wyjazdów w szczycie sezonu lato 2023 w żadnym z nich nie zanotowano spadków. Najmniejsze wzrosty odnotowano w biurach ETI, Itaka i Sun & Fun - o około 150, 580 i 600 złotych. Średnie ceny w pozostałych biurach podróży były wyższe niż przed rokiem w granicach od około 870 złotych (biuro Grecos) do prawie 1300 złotych.
W tym, co dla turystów ma większe znaczenie, a zatem w liczbie najatrakcyjniejszych poziomów bieżących cen wycieczek, czyli na pierwszym lub drugim miejscu na 30 kierunkach sezonu letniego w trzech kategoriach hoteli, to w dwudziestym ósmym porównaniu dotyczącym szczytu sezonu letniego 2023 na pozycji lidera, podobnie jak przez większość sezonu poprzedniego, znalazło się biuro TUI Poland z liczbą 49 ofert (poprzednio 51 ofert, przed rokiem 53, a przed dwoma laty 56 ofert). Organizator ten wyprzedził biura Itaka z liczbą 35 ofert (poprzednio też 35 ofert, przed rokiem 20, a przed dwoma laty 19 ofert) oraz Coral Travel z liczbą 34 ofert (poprzednio też 34 oferty, przed rokiem 21, a przed dwoma laty też 21 ofert).
Przy porównaniach z okresem sprzed dwóch sezonów należy mieć na względzie, że liczba kierunków referencyjnych wzrosła z 24 do 30 czyli o jedną czwartą.
Najwięcej atrakcyjnych cenowo ofert na kierunkach egipskich proponowały biuro Coral Travel i Orex Travel - po 6 ofert oraz biuro Join up - 3 oferty, na kierunkach greckich przodowało biura Itaka - 10 ofert oraz biura Rainbow i TUI Travel - po 6 ofert i Grecos - 5 ofert, na kierunkach kanaryjskich TUI Poland oraz Itaka - 12 i 8 ofert, a na tureckich biura Coral Travel i TUI Poland- 7 i 5 ofert. W Tunezji najwięcej atrakcyjnych propozycji miały biura Coral Travel i TUI Poland - 4 i 3 oferty, a w Bułgarii biura Orex Travel i TUI Poland - 3 i 2 oferty. W porównaniu z okresem sprzed roku TUI Poland poprawiło swoją pozycję na Wyspach Kanaryjskich, biuro Itaka w Grecji, na Wyspach Kanaryjskich i w Turcji, a biuro Coral Travel w Egipcie.
W tej części materiału przedstawiamy tabelę z czołówką biur podróży, które w ostatnim tygodniu po przekrojowo najkorzystniejszych cenach oferowały klientom imprezy turystyczne. Tak jak to zaznaczaliśmy już wielokrotnie, w tego typu zestawieniach zachowana jest ścisła porównywalność oferowanych kierunków, a zatem biuro X, które sprzedaje jedynie konkretny zestaw kierunków jest porównywane ofertowo tylko i wyłącznie z tymi właśnie kierunkami u pozostałych organizatorów.
W dwudziestym dziewiątym zestawieniu dla sezonu Lato 2023 skład biur podróży w tabeli pozostał taki sam, natomiast zmianom uległy pozycje zajmowane przez poszczególne biura. Na miejsce lidera weszło biuro Orex Travel (z pozycji drugiej), a biuro Join up zostało wiceliderem tabeli awansując z miejsca piątego. Odpowiednio o trzy i jedną pozycję w dół przesunęły się biura TUI Travel i Grecos, a biuro Coral Travel pozostało na miejscu trzecim.
Dla porównania przedstawiono też zestawienie sprzed roku, w którym kolejny raz przodowały wówczas biura Exim Tours, TUI Poland i Coral Travel. W tym sezonie do pierwszej piątki weszły biura Orex Travel (na miejsce lidera) i Join up (na miejsce wicelidera), a opuściły ją biura Exim Tours i Best Reisen.
Należy pamiętać, że położenie w zakresie względnej atrakcyjności cenowej z reguły przekłada się na kierunki zmian udziałów danych organizatorów w turystycznym rynku. Wysokie pozycje utrwalają wiodące pozycje organizatorów w branży, a niskie często przekładają się na oddawanie przez nich rynkowych udziałów bardziej atrakcyjnym konkurentom.
Komentarze
Tagi:
Dział biura turystyczne:
Nowy Dyrektor Sprzedaży i Marketingu EXIM
Opłata turystyczna to głupi pomysł, ale projekt jest w fazie
Dział aktualności dnia:
Nowy Dyrektor Sprzedaży i Marketingu EXIM
Opłata turystyczna to głupi pomysł, ale projekt jest w fazie
Starsze aktualności:
Europejska turystyka odbija się po
Henley: Polski paszport mocniejszy od
Wyniki Lotniska Chopina znacznie powyżej
Najlepszy barman w Polsce zdradza trendy na 2024
TSUE: Poufność informacji dot. wypadków lotniczych kluczem do
Ratunkowe paczkomaty także we Wrocławiu i
W Wieliczce znów przeważają zagraniczni
Radość i zabawa będą nadawać ton w 2023?
Słowacja rozpoczyna łagodzenie ograniczeń
Ponad połowa klientów Travelplanet.pl jedzie na narty do Włoch
Przewoźnicy lotniczy stopniowo zmniejszają straty
Przewoźnik lotniczy pod zarządem komisarycznym
Ostatni dzwonek do zgłoszenia się do akcji Polska zobacz więcej
Koleje Dolnośląskie przywracają połączenia do Niemiec
Pijalnia Czekolady - Mokotów Marina
Linie Emirates wznawiają loty do Tajlandii
Ukraina otworzy Czarnobyl dla turystów
Radisson: w 2023 roku sytuacja w hotelarstwie powinna wrócić do stanu sprzed pandemii
KLM i Qantas podpisują umowę code-share
Sąd Apelacyjny zmienił niekorzystny dla pasażerów wyrok
Europa coraz atrakcyjniejszym celem dla turystów
Technologie mobilne zatrzęsą turystyką
Cypr zniesie zakaz podróżowania dla 56 krajów
Egipt poratuje turystykę kredytami
Nie każdy budynek nadaje się na hotel
Internauci zaatakowali obiekt noclegowy za obrażanie gości