Nowe rozporządzenie Ministra Transportu dotyczące bezpieczeństwa lotniczego
Data wysłania: 2009-06-30 09:47 Autor: Czytelnik IP automat
Aktualność: W życie weszło zmienione rozporządzenie Ministra Transportu dotyczące wprowadzenia do stosowania wymagań Eurocontrol w zakresie przepisów bezpieczeństwa w ruchu lotniczym ESARR (Dz.U. nr 200, poz. 1478).
Europejska Organizacja Bezpieczeństwa Żeglugi Powietrznej (EUROCONTROL) to międzynarodowa instytucja, która obecnie zrzesza 35 europejskich państw członkowskich. Polska jest pełnoprawnym członkiem EUROCONTROL od 1 września 2004roku.
Głównym celem organizacji jest opracowywanie jednolitego systemu zarządzania ruchem lotniczym w całej Europie. Obecnie najwyższa ranga została nadana bezpieczeństwu w ruchu lotniczym, czyli opracowaniu i wdrożeniu środków zapobiegania wypadkom i incydentom z udziałem służb ruchu lotniczego. Efektem tych prac są wymagania EUROCONTROL w zakresie przepisów bezpieczeństwa w zarządzaniu ruchem lotniczym (ESARR).
Dotychczas EUROKONTROL opublikowało następujące wymagania:
ESARR 1 - Nadzór nad bezpieczeństwem w zarządzaniu ruchem lotniczym,
ESARR 2 - Składanie meldunków oraz rozpatrywanie nieprawidłowości w ruchu lotniczym,
ESARR 3 - Wykorzystanie systemów zarządzania bezpieczeństwem przez organy zarządzania ruchem lotniczym,
ESARR 4 - Ocena i ograniczanie ryzyka w systemie zarządzania ruchem lotniczym,
ESARR 5 - Personel służb zarządzania ruchem lotniczym,
ESARR 6 - Oprogramowanie w systemach zarządzania ruchem lotniczym.
Obecnie w polskim systemie prawnym obowiązują wymagania ESARR 2, 3, 4 i 5 na podstawie rozporządzenia Ministra Infrastruktury z dnia 5 października 2004 r. w sprawie wprowadzenia do stosowania wymagań EUROCONTROL w zakresie przepisów bezpieczeństwa w ruchu lotniczym ESARR (Dz. U. Nr 224, poz. 2283).
Najnowsze rozporządzenie zakłada wprowadzenie do stosowania wymagań ESARR 1 i ESARR 6.
Celem ESARR 1 jest wprowadzenie zbioru wymagań przepisów bezpieczeństwa dla stworzenia skutecznego systemu nadzoru nad bezpieczeństwem w zarządzaniu ruchem lotniczym we wszystkich państwach członkowskich EUROCONTROL.
Natomiast ESARR 6 dotyczy wprowadzania systemów zapewnienia bezpieczeństwa oprogramowania, aby ograniczyć ryzyko związane z wykorzystaniem oprogramowania w naziemnych systemach związanych z bezpieczeństwem zarządzania ruchem lotniczym.
W ramach Unii Europejskiej od 2000 roku przeprowadzane są prace nad stworzeniem Jednolitej Europejskiej Przestrzeni Powietrznej - Single European Sky. W styczniu 2004 roku Parlament Europejski oraz Rada Unii Europejskiej przyjął cztery rozporządzenia wspólnotowe, ustanawiające Jednolitą Europejską Przestrzeń Powietrzną. Na mocy art. 4 rozporządzenia nr 550/2004/WE z dnia 10 marca 2004 r. w sprawie zapewniania służb nawigacji lotniczej w Jednolitej Europejskiej Przestrzeni Powietrznej (Dz. Urz. UE L 96 z 31.03.2004), Komisja Europejska zobowiązana została do przyjęcia wymagań ESARR oraz ich zmian w drodze publikacji odniesienia do wymagań ESARR w Dzienniku Urzędowym Unii Europejskiej.
Wprowadzenie nowych przepisów ESARR 1 i ESARR 6 przez Polskę jest niezbędne do uzyskania przez państwowy organ zarządzania ruchem lotniczym certyfikatu do zapewniania służb żeglugi powietrznej, który wymagają przepisy rozporządzenia nr 550/2004/WE z dnia 10 marca 2004 r. w sprawie zapewniania służb nawigacji lotniczej w Jednolitej Europejskiej Przestrzeni Powietrznej (Dz. Urz. UE L 96 z 31.03.2004).
Ze względu na członkostwo Polski w EUROCONTROL oraz obowiązki, które wynikają z przyjętych rozporządzeń Parlamentu Europejskiego i Rady UE w sprawie Jednolitej Europejskiej Przestrzeni Powietrznej dotyczące wymogu uzyskania przez państwowy organ zarządzania ruchem lotniczym certyfikatu, przyjęcie wymagań ESARR 1 i ESARR 6 w trybie nowelizacji rozporządzenia ministra właściwego do spraw transportu było konieczne.
Fuj [2009-06-30 09:47 88.220.105.*] Typowe biurokratyczne bzdury, które mają na celu zatrudnienie stada baranków z pieczątkami pod szyją... odpowiedz »
|