Nowe rozporządzenie dotyczące obsługi naziemnej na lotniskach już obowiązuje
Data wysłania: 2009-06-12 22:37 Autor: Czytelnik IP automat
Aktualność: Obowiązuje już nowe rozporządzenie Ministra Infrastruktury dotyczące obsługi naziemnej w portach lotniczych. Zakłada ono między innymi liberalizację rynku usług obsługi naziemnej we wszystkich polskich portach lotniczych oraz doprecyzowanie wybranych zapisów dotychczas obowiązującego rozporządzania Ministra Infrastruktury z 21 czerwca 2005 roku w sprawie obsługi naziemnej w portach lotniczych, które spowodowały wiele rozbieżności interpretacyjnych i problemów w przeprowadzaniu przez Prezesa ULC postępowań konkursowych i administracyjnych w sprawach o udzielenie zezwolenia na wykonywanie obsługi naziemnej.
Urząd Lotnictwa Cywilnego poprzez wprowadzenie zmian chce zminimalizować reglamentacje i ograniczyć utrudnienia w zakresie dostępu oraz funkcjonowania na rynku usług obsługi naziemnej. Stanowi to bezpośrednią realizację nadrzędnego celu Dyrektywy Rady 96/67/WE z dnia 15 października 1996 roku w sprawie dostępu do rynku usług obsługi naziemnej w portach lotniczych Wspólnoty. Przyjęte rozwiązania przewidują wiele ułatwień dla podmiotów, które świadczą usługi obsługi naziemnej na lotniskach użytku publicznego.
Rozporządzenie znosi przede wszystkim ograniczenia w zakresie kategorii 3-5 i 7 obsługi naziemnej (kategoria 3 - obsługa pasażerów, 4 - obsługa ładunków, 5 - obsługa płytowa, 7 - obsługa w zakresie zaopatrzenia statków powietrznych w paliwo, smary oraz inne materiały techniczne). Likwiduje także część wymogów, które stawiane są podmiotom ubiegającym się o zezwolenie na wykonywanie usług obsługi naziemnej, między innymi ograniczono do niezbędnego minimum dokumentację, którą musi przedstawić podmiot starający się o uzyskanie zezwolenia na wykonywanie usług obsługi naziemnej oraz na obsługę własną.
W nowym rozporządzeniu zlikwidowano ograniczenia w liczbie udzielanych zezwoleń. Obecnie jedynym możliwym przypadkiem wprowadzenia takiego ograniczenia będą szczególne przeszkody w zakresie dostępnej powierzchni lub przepustowości portu lotniczego. Jednak ograniczenia te wprowadzane będą czasowo na uzasadniony wniosek zarządzającego lotniskiem, który musi być poparty analizą przepustowości portu lotniczego i planem zastosowania środków przewidzianych dla zlikwidowania przyczyn wprowadzanych ograniczeń.
Nie będzie też ograniczeń dotyczących zakazu udzielania zezwoleń w zakresie tylko wybranych rodzajów usług w ramach tej samej kategorii.
Nowe przepisy ograniczają zakres dokumentów, które są niezbędne do wydania zezwolenia. Znoszą między innymi konieczność przedstawienia Prezesowi ULC wstępnej umowy z zarządzającym portem lotniczym o udostępnieniu lotniska oraz przedstawienia planu gospodarczego, którego sporządzenie było kosztowne i czasochłonne.
Doprecyzowano także zasady udostępniania scentralizowanej infrastruktury lub urządzeń i instalacji lotniska przez zarządzającego lotniskiem, a także przez inny podmiot dysponujący scentralizowaną infrastrukturą lub urządzeniami i instalacjami lotniska.
ULC zakłada, że wejście w życie nowego rozporządzenia, które liberalizuje dostęp do rynku usług obsługi naziemnej przyczyni się do rozwoju tego segmentu rynku w Polsce. Dodatkowo szacuje, że efektem obowiązywania nowego aktu prawnego będzie też obniżenie kosztów operacyjnych przewoźników lotniczych, a także podniesienie jakości wykonywania obsługi naziemnej.
Jest już nowe rozporządzenie dotyczące obsługi naziemnej [2009-06-12 22:37 193.33.110.*] Czyli co, prywatnie lądując moją Cesną będę mogł zatankować wkońcu paliwo aeroklubowe? czy dal tylko na lotniskach komercyjnych? odpowiedz »
|