Centralny Port Lotniczy - szansa czy zagrożenie?
Data wysłania: 2009-04-27 15:03 Autor: Czytelnik IP automat
Aktualność: Po raz kolejny wrócił pomysł na utworzenia Okęcia bis czyli Centralnego portu Lotniczego dla Polski - czytamy w Gazecie Prawnej. Został już nawet przyjęty przez rząd wykaz projektów infrastruktury i transportu na lata 2007-2013.
Jak podaje Gazeta Prawna jednym z nich jest przeznaczenie 20 mln. euro na budowę nowego portu lotniczego. Jest to projekt o tyle kontrowersyjny, że taki port będzie stanowił bezpośrednie zagrożenie dla Okęcia oraz pośrednio dla lotnisk regionalnych.
Osiemdziesiąt milionów złotych to kwota przeznaczona na wykonanie niekoniecznie potrzebnych analiz. Eugeniusz Wróbel wiceminister transportu, który odpowiada za ten projekt twierdzi, że konieczne jest uzupełnienie opracowań wykonanych w 2006 roku przez hiszpańskie konsorcjum Ineco - Sener. Analiza ta uwzględniała kilka ewentualnych lokalizacji - wśród nich Mszczonów. Jednak według hiszpańskich analityków w momencie powstania portu takich rozmiarów okoliczne regionalne lotniska nie miałyby szans na przetrwanie. Nie jest to wskazane w momencie kiedy małe lotniska inwestują w swój rozwój i starają się o obsługę lotów międzynarodowych.
Ponadto na Okęciu PLL LOT ma w planach budowę trzeciego pasa startowego. W tym miejscu powstaje pytanie - po co było budować nowy terminal na Okęciu skoro teraz chce się budować w sąsiedztwie zupełnie nowe lotnisko?
Z drugiej strony Centralny Port Lotniczy utrzyma się tylko wówczas kiedy będzie z niego korzystać PLL LOT obsługujący najrentowniejsze połączenia transoceaniczne. PLL LOT jest zbyt słaby aby obsługiwać dwie lokalizacje, a przy tym nie wyraża chęci wycofania się z Okęcia, które jest przecież dla niego bazą. Na przeniesienie całej infrastruktury LOT musiałby wydać ogromne sumy.
Wiadomo już, że na pewno nie zdecyduje się na współpracę Lufthansą, która już związała się z nowym lotniskiem w Berlinie. Nowy port lotniczy Brandenburg International powstaje 70 km od naszej granicy w okolicach lotniska Schönefeld, więc jest wysoce prawdopodobne, że wielu polskich pasażerów z wielkopolski będzie latać właśnie stamtąd. Podobnie jest z innymi przewoźnikami.
Centralny port Lotniczego dla Polski jeżeli nawet powstanie, to może mieć problemy ze zdobyciem kontrahentów, którzy zapewnią mu stabilną sytuację finansową.
Centralny Port Lotniczy dla Polski - nie przemyślany [2009-04-27 15:03 83.31.228.*] CPL wyliczyć koszty terenu, projektu i budowy w okresie 10 lat. Zakończona w 2007 r. rozbudowa lotniska w TORONTO do 50 mln. pas./rok. wymagała wydatkowania w ciągu 8 lat ponad dziesięciu miliardów dol. kanad. W Polsce należy rozwijać lotniska regionalne. CPL można rozpocząc budowę i nigdy docelowo nie zakończyć. Jestem przekonany, że UE nie wspomoże finansowo tego pomysłu, a banki nie sfinansują kredytami bo nie ma zwrotu tak wielkich pieniedzy przy uwzglednieniu jeszcze spłaty odsetek. Dalsze rozważania są korzystne dla firm consultingowych. odpowiedz »
|