TUR-INFO.pl | Serwis informacyjny branży turystycznej
ZAJRZYJ DO NAS NA: TUR-INFO.PL na Facebook TUR-INFO.PL na Twitter






Forum grupa: Turystyka krajowa

Modernizacja kolejki na Kasprowy Wierch

Data wysłania: 2006-04-10 08:26 Autor: Czytelnik IP automat

Aktualność:
Na początek maja br. zapowiadane jest rozpoczęcie remontu kolejki linowej na Kasprowy Wierch w Tatrach, na który czekano już od kilku lat. Władze Polskich Kolei Linowych zapowiadają, że wybrali już wykonawcę i czekają tylko na wydanie pozwolenia na budowę.

Dyrektor ds. technicznych PKL Paweł Murzyn poinformował w piątek 20 stycznia 2006 r. iż wykonaniem modernizacji zajmie się szwajcarska firma Garaventa. To największa i w zasadzie jedyna firma na świecie, która robi tego typu koleje. Dodał, że jak tylko PKL otrzyma pozwolenie na budowę, prace rozpoczną jak najwcześniej, aby skończyć remont przed kolejnym sezonem. Wicedyrektor PKL zapowiedział, że jeśli uda im się ruszyć w tym roku z budową, to będzie to na pewno pierwszego maja.

Inwestycja przebudowy kolejki ma kosztować 60 mln złotych. Remont obejmie całkowitą zmianę technologii na nowocześniejszą. Zostaną wymienione zespoły napędowe, kabiny i podpory kolejki. Paweł Murzyn zapewnił "Nie ma mowy o żadnych zmianach kubatury obiektów, czy ich położenia".

Kolejkę linową na Kasprowy Wierch oddano do użytku w 1936 roku. W ciągu jednej godziny kolejka przewozi 180 osób, a przez cały rok około 600 tys. Średnio kolejka kursuje co 6 minut, a jeździ z prędkością 18 km/h. Trasa ma 4290 m długości i 936 metrową różnicę poziomów, a przejście jej zajmuje trzy godziny.

Po zakończonym remoncie kolejka będzie w stanie przewieźć aż 360 osób w ciągu godziny. Liczba pasażerów nie będzie mogła jednak przekroczyć tzw. dopuszczalnej chłonności terenu w obrębie Kasprowego Wierchu. W okresie zimowym wynosi ona 1800 osób jednorazowo.

Wicedyrektor uważa, że nawet maksymalne wykorzystanie kolejki nie przekroczy dopuszczalnej chłonności terenu - "Żeby zagrozić tej chłonności 1800 osób jednorazowo musielibyśmy wozić pasażerów na Kasprowy Wierch przez pięć godzin i nikogo w tym czasie nie zwozić, nie mówiąc o osobach, które opuszczają szczyt bez skorzystania z naszej kolejki"

O modernizację kolejki władze PKL starały się już od wielu lat. Trudności sprawiały im sprawy formalne i sprzeciw ekologów.

    • Ja bym Kasprowy ogrodził 

      [2006-04-10 08:26 213.135.32.*]

      Kasprowy jest niewątpliwie atrakcją ale ilość ludzi latem w pogodny dzień przechodzi wszelkie wyobrażenie. Ja bym nawet rozbudował budynki na szczycie - zrujnowanej (już) górze wiele więcej nie zaszkodzi, a kolejka niech wozi wtedy i 5000 turystów na godzinę.
      Ale ja bym szczyt ogrodził. Temu kto wyjedzie kolejką wara wyjść
      na szlak. Jeśli przyjdzie ktoś na Kasprowy "z gór" to jak chce z powrotem wyjść na szlak, niech przy bramce pokaże bilet że tego dnia wchodził do parku pieszo, względnie rachunek że nocował w schronisku.
      Oczywiście nie stosowałbym ograniczeń w porze zimowej. Kiedy jest
      pokrywa śnieżna, niech narciarze zjeżdżają. Ale latem w okolicy
      Kasprowego już teraz płakać się chce na widok szczytu Beskid,
      przełęczy Liliowe czy zejścia z Kasprowego na Halę i szkód w postaci
      "erozji turystycznej". Strach pomyśleć co będzie jeśli przepustowość kolejki zostanie zwiększona nawet tylko dwukrotnie.
      Paweł Wiejacz   odpowiedz »

 
     

Forum gorące tematy

Forum gorące tematy
Ta strona przetwarza dane osobowe oraz używa COOKIES. Szczegóły przetwarzania danych osobowych są opisane w polityce prywatności. Korzystając z tej strony wyrażasz zgodę na wykorzystywanie cookies zgodnie z ustawieniami Twojej przeglądarki i akceptujesz regulamin strony. Wszelkie szczegóły w regulaminie, polityce prywatności oraz polityce cookies.
  Akceptuję