Ewolucja rynku uzdrowisk w Polsce
Data wysłania: 2008-11-11 16:57 Autor: Czytelnik IP automat
Aktualność: Szansą rozwoju dla gmin uzdrowiskowych i podmiotów działających na ich terenie jest zmiana grupy klientów - poprzez otwarcie się na klienta szukającego w uzdrowisku nie tylko leczenia - ale też innych usług: rekreacyjnych, pielęgnacyjno-kosmetycznych, itd.
Aktualnie sytuacja polskich uzdrowisk nie jest zbyt optymistyczna - od początku lat 90-tych pogarszała się ona sukcesywnie aż do roku 1999, kiedy uległ zmianie sposób kontraktowania lecznictwa sanatoryjnego, powodując absolutną zmianę finansowania obiektów. Skończyło się finansowanie centralne, a każda uzdrowisko musiało samodzielnie zdobywać kontrakty na leczenie uzdrowiskowe oraz komercyjnych klientów indywidualnych. Firmy uzdrowiskowe niebyły przygotowane do tak nagłej zmiany funkcjonowania, tym bardziej że znalezienie klienta indywidualnego jest trudne - aktualnie ludzie nie mają czasu na długie leczenie uzdrowiskowe - najczęściej korzystają z szybkich terapii farmakologicznych. Dodatkowo często rozwój uzdrowisk hamowała nieuregulowana sytuacja prawna gmin uzdrowiskowych - ustawa o ich odrębności dotychczas nie została uchwalona, zaś zapis w ustawie o samorządzie gminnym, wymieniający gminy uzdrowiskowe jako odrębne, niczego nie reguluje. Gminy uzdrowiskowe zmuszone są więc bez umocowania prawnego utrzymać bazę, sprzęt lecznictwa uzdrowiskowego oraz otoczenie związane z turystyką.
Jedynym rozwiązaniem tej sytuacji jest przywrócenie uzdrowisk do rentowności. Można to zrobić tylko przez rezygnacja ze świadczenia wyłącznie usług leczniczych i poszerzenie oferty o propozycje dla turystów indywidualnych, którzy przyjechali do miejscowości na wypoczynek i rekreację. Duża część obiektów już to zrozumiało i przygotowuje odpowiednią ofertę, poszerzoną o odnowę biologiczną, SPA, nowoczesną bazę hotelową, ciekawą ofertę gastronomiczną i usługową. Tym, którzy jeszcze nie do końca wiedzą co i jak reorganizować pomoże Instytut Turystyki, i przygotowany przez niego program edukacyjny dla podmiotów operujących w uzdrowiskach, dotyczący wykreowania, a następnie promocji gotowego produktu markowego, jakim są polskie uzdrowiska.
|