Radomskie lotnisko czeka na master plan
Data wysłania: 2008-11-05 04:16 Autor: Czytelnik IP automat
Aktualność: Spółka Port Lotniczy Radom ogłosiła przetarg na wykonanie master planu. Jest to obecnie najważniejszy dokument dla tworzącego się lotniska cywilnego.
- Najważniejszy, bo opisze dokładnie wszystko, co związane będzie z uruchomieniem i później działalnością lotniska cywilnego, łącznie z prognozą na kolejne 30 lat - wyjaśnił Łukasz Skorupski ze spółki Port Lotniczy Radom. Szczegółowe opracowanie (liczące 30 stron), musi określać ile pieniędzy potrzeba na uruchomienie lotniska, jakie urządzenia dokupić, jaką należy dysponować infrastrukturą i co jeszcze trzeba dobudować.
Wykonawca master planu, będzie zobowiązany do wykonania analizy oddziaływania lotniska na środowisko i przeprowadzenie konsultacji społecznych. Ogłoszenie o przetargu na opracowanie master planu znajduje się na stronach internetowych Biuletynu Informacji Publicznej Urzędu Miejskiego w Radomiu, Urzędu Zamówień Publicznych oraz na tablicy ogłoszeń w siedzibie spółki. Oferty można składać do 8 sierpnia. Jeśli za pierwszym podejściem uda się wyłonić zwycięzcę przetargu, to już w ciągu kolejnego miesiąca może dojść do podpisania umowy. - A termin wykonania samej dokumentacji to jedno z kryteriów przetargu. Oczekujemy, że wykonawcy zaproponują jak najszybszy i master plan będzie gotowy w czasie krótszym niż 10 miesięcy - poinformował Łukasz Skorupski. Dokument ten stanowi podstawę dla rozmów z potencjalnymi inwestorami. Radom od kilku lat intensywnie walczy o utworzenie cywilnego portu lotniczego. Szanse zwiększa istniejące lotnisko wojskowe Radom Sadków z infrastrukturą umożliwiającą lądowanie dużych maszyn oraz przychylność strony wojskowej. Wg Ryszarda Zębali, prezesa spółki Port Lotniczy Radom, pierwszy samolot pasażerski może odlecieć z Sadkowa już jesienią przyszłego roku.
Niezbędne inwestycje, które Radom musi wykonać to m.in. budowa terminalu dla pasażerów czy miejsc postojowych dla samolotów. Obecnie trwają starania o pozyskanie od wojska 20 ha zbędnych armii terenów. Dogodna lokalizacja lotniska (na obrzeżach miasta), daje możliwość rozbudowy na przykład pasa startowego. Osobą odpowiedzialną za całe przedsięwzięcie jest Ryszard Zębala, fachowiec z doświadczeniem (stworzył krakowskie Balice, przekształcając lotnisko wojskowe w port cywilny). Spółka obecnie posiada kapitał 22,5 mln zł, natomiast aby pierwszy cywilny samolot mógł stąd wylecieć potrzeba na początek ok. 90 mln zł. UE zamierza sfinansować tylko jedno lotnisko cywilne. Marszałek województwa w RPO wskazał Modlin i ostrożnie wypowiada się o funduszach dla Sadkowa, pomimo iż wcześniej deklarował wejście z 15 mln do radomskiej spółki. Analiza wykonana przez brytyjską firmę podaje, że w pierwszych latach rocznie będzie latać 150 tys. pasażerów, a docelowo (po 10 latach) 1,4 mln. Natomiast optymistyczna prognoza przewiduje 6 mln pasażerów. Ilość miejsc do których można będzie polecieć z Radomia, ma zależeć od umów z operatorami. Założenia podają 50 miast - przy umowach z 25-30 przewoźnikami, przy czym jeden z nich ustanowi tu swoją bazę.
Niewątpliwie atutem Radomskiego lotniska jest położenie na skrzyżowaniu korytarzy transportowych o znaczeniu europejskim. Do 2012 r. ma zostać zmodernizowana linia Warszawa - Radom, skaracająca czas dojazdu do stolicy do kilkudziesięciu minut. Ponadto lotnisko Radom Sadków znajduje się w bezpośrednim sąsiedztwie obwodnicy, która stanowi początkowy odcinek drogi krajowej nr 9. Miasto posiada również własną czynną bocznicę kolejową, a niewielka odległość pozwala dotrzeć do dworca kolejowego w czasie krótszym niż 10 minut. Końcowa stacja kolejowa ma zostać umiejscowiona w bezpośredniej bliskości terminalu pasażerskiego. Należy zwrócić uwagę, iż żaden z polskich portów lotniczych nie posiada tak dogodnego powiązania z systemem komunikacji publicznej. Kolejnym atutem Sadkowa jest własna baza paliwowa, którą port cywilny ma współużytkować z wojskiem. Dodatkowo Spółka Port Lotniczy Radom podpisała już umowę operacyjną z wojskiem (określa zasady współużytkowania lotniska). Wykonano także badanie nośności pasa (może przyjąć średnie samoloty pasażerskie typu Boeing 737-200, 737-300 oraz Airbus 320-200) oraz uzyskano pozytywną opinię Urzędu Lotnictwa Cywilnego. Zlecono również wykonanie map lotniskowych, a rozmowy dotyczące przejęcia 20 ha terenów, mają zostać sfinalizowane już jesienią.
|