Branża turystyczna potrzebuje szkoleń?
Data wysłania: 2006-03-17 16:12 Autor: Czytelnik IP automat
Aktualność: Polskie firmy, samorządy oraz organizacje turystyczne potrzebują i oczekują szkoleń podnoszących kwalifikacje merytoryczne pracowników - wynika z badania przeprowadzonego dla organizatorów projektu "Turystyka - wspólna sprawa" przez PBS. Największe zainteresowanie budzą szkolenia związane z marketingiem i promocją produktu turystycznego (70%) oraz pozyskiwaniem funduszy na rozwój (68%).
Z badań wynika, że w ponad połowie badanych firm, samorządów i organizacji działających
w sektorze turystyki nikt nie uczestniczył w szkoleniach dotyczących turystyki. Jednocześnie wzięciem udziału w tego typu szkoleniach zainteresowanych jest ponad 90% podmiotów zajmujących się informacją turystyczną i, średnio, co druga firma oferująca usługi oraz organizująca imprezy i wydarzenia.
Respondenci podkreślali, że muzeom zazwyczaj przesyłane są propozycje szkoleń dotyczących kultury, parkom krajobrazowym - sfery ekologii, natomiast hotelom czy restauracjom proponowane jest podnoszenie kwalifikacji pracowników w dziedzinie BHP czy utrzymywania czystości. Z tego powodu głównym wnioskiem, który można wyciągnąć po przeanalizowaniu wyników badań jest fakt, iż w ofercie szkoleniowej w Polsce brakuje szkolenia na temat turystyki, skierowanego do szerokiej grupy przedsiębiorstw i urzędów.
Według respondentów najbardziej przydatne będą szkolenia w zakresie skutecznego marketingu usług turystycznych oraz promocji bezpośredniej (70%). Drugim najbardziej interesujących respondentów tematem okazało się pozyskiwanie funduszy na rozwój turystyki oraz aspekty prawne w turystyce (68%). Na dalszych pozycjach pod względem przydatności uplasowały się: współpraca z innymi instytucjami i firmami turystycznymi oraz sprzedaż lokalnego produktu turystycznego (60%), przygotowanie oferty i rozwój firmy (58%) i szkolenia zawodowe (55%). Połowa ankietowanych zainteresowana jest zagadnieniami związanymi z zarządzaniem firmą lub instytucją. Tylko co dziesiąty respondent nie był zainteresowany jakimkolwiek szkoleniem.
Równie interesujące dla branży turystycznej okazały się szkolenia językowe. Średnio ponad 80% respondentów jest zainteresowanych nauką języka angielskiego, a więcej niż trzy czwarte - niemieckiego. Co szósta osoba biorąca udział w badaniu zainteresowana jest nauką języka francuskiego, a blisko co trzecia - rosyjskiego. Najwięcej zainteresowanych podnoszeniem kwalifikacji językowych zajmuje się zarządzaniem zasobami turystycznymi oraz informacją turystyczną (100%). Jedynie W województwie dolnośląskim większym zainteresowaniem cieszy się język niemiecki (81%) niż angielski (75%).
Najlepszym okresem na szkolenia, według respondentów, są jesień i zima, ewentualnie wiosna, czyli pory roku nieobjęte sezonem (85%). Przedstawiciele urzędów preferują spotkania w dni robocze, natomiast dla pracowników firm turystycznych nie ma to znaczenia.
Poza wartością merytoryczną respondenci zwracali również uwagę na koszty, jakie będą musieli ponieść w związku ze szkoleniami. Muzea i parki jako kwotę graniczną określiły 250 złotych za osobę, biura PTTK - 100 zł. Natomiast biura turystyki przyjazdowej zadeklarowały 300 złotych, o ile szkolenie jest tego warte.
Szkolenia dofinansowywane z Unii
Jedną z alternatyw dla firm i organizacji, chcących szkolić swoich pracowników jest projekt "Turystyka - wspólna sprawa". W ramach tego projektu część kosztów szkoleń pokrywane jest z funduszy Unii Europejskiej (pozyskane zostało 22 miliony złotych z UE, co pozwala skalkulować ceny szkoleń na poziomie akceptowalnym dla większości potencjalnych uczestników).
"Turystyka - wspólna sprawa" to projekt szkoleń i doradztwa dla branży turystycznej. Mogą skorzystać z niego przedsiębiorcy, samorządy lokalne oraz organizacje wspierające rozwój turystyki. Jego celem jest poprawa konkurencyjności branży turystycznej poprzez doskonalenie umiejętności i kwalifikacji kadr zarządzających i pracowników. W jego ramach Polska Agencja Rozwoju Przedsiębiorczości przygotowała projekt szkoleniowo - doradczy, który ma do spełnienia trzy podstawowe zadania:
- podnieść umiejętności tworzenia, rozwijania i promowania markowych produktów turystycznych w formule sieciowej, tj. poprzez współpracę różnych podmiotów działających na jednym obszarze,
- podnieść wiedzę dotyczącą różnych zagadnień branżowych związanych z działalnością turystyczną,
- doskonalić znajomość języków obcych.
Projekt jest adresowany do przedsiębiorstw turystycznych, jednostek samorządu terytorialnego, organizacji przedsiębiorców i pracodawców, organizacji wspierania przedsiębiorczości oraz organizacji pozarządowych działających w sektorze turystyki. W szkoleniach może uczestniczyć zarówno kadra zarządzająca, jak również pracownicy wymienionych podmiotów. Udział w nich weźmie co najmniej cztery tysiące osób, spędzając w salach szkoleniowych 300 tysięcy godzin.
Szkolenia będą częściowo odpłatne dla uczestników, część kosztów zostanie pokryte z Europejskiego Funduszu Społecznego i budżetu państwa.
"Turystyka - wspólna sprawa" na początku będzie wdrażany w pięciu wybranych województwach: dolnośląskim, kujawsko-pomorskim, podlaskim, pomorskim, oraz świętokrzyskim.
Projekt jest realizowany na zlecenie Polskiej Agencji Rozwoju Przedsiębiorczości przez Konsorcjum firm w składzie: DGA Doradztwo Gospodarcze SA (lider), Central Europe Trust, F5 Konsulting, JDJ Bachalski, Migut Media S.A.
Szkolenia dla branży szkoleniowej [2006-03-17 16:12 85.89.170.*] Oczywiście, jest dobra okazja, żeby firmy oraz instytucje, które mają dostęp do dotacji, zarobiły sobie także na branży turystycznej. odpowiedz »
szkolenia [2006-03-22 18:14 213.224.83.*] Szkolenia i pozyskiwanie dotacji unijnych na ten cel sluzy wylacznie tylko samym szkoleniom, z ktorych pozniej nic nie wynika, bo prace w tej branzy maja zapewniona wylacznie osoby z poza branzy! odpowiedz »
szkolenia [2006-03-17 16:45 80.48.103.*] Nie mam nic przeciwko temu, żeby ktos zarobił na szkoleniach - to taka sama forma działalnosci edukacyjnej jak kazda inna. Ważne jest jednak, żeby szkolenia te były rzeczywiscie dostępne dla przedsiębiorców turystycznych i ich pracowników, a nie - jak to ma np. miejsce w projekcie Edukacja dla Przedsiębiorczosci - obwarowane tysiącem przeszkód przy rekrutacji, w wyniku których uczelnie nie są w stanie sformować grup mimo ogromnego zainteresowania ze strony przedsiębiorców. Diabeł tkwi w szczegółach rekrutacji. Obawiam się, że jak zawsze w przypadku unijnych dofinansowań i ten projekt zostanie tak skonstruowany, zeby praktycznie nikt nie mógł z niego skorzystać... odpowiedz »
tak! [2006-03-20 12:21 217.128.8.*] bardzoi szkolenia sa potrzebne. Pytaznie tylko kto bedzie uczyl i na jakim poziomie odpowiedz »
Kamila [2006-03-22 10:16 83.27.250.*] Jestem po takim szkoleniu "Profesjonalna obsługa Euroturysty" ze śrdoków UE i szczerze to bardzo mi się to to przydało. było 60 godz. jezyka obcego( ja miałam angielski) który obejmował słownictwo tylko i wyłącznie branzowe, i 30 godz. treningów z kminukacji interpersonalnej: prowadzenie rozmów, trudny klient, ja jako wizytówka firmy, itp. Oprócz tego poznałam ludzi z branzy z mojego miasta i okolic, i to było chyba naj;lepsze. Nigdzie nie mozan było spotkac tylu profesjonalistów w jednym miejscu, którzy wiedza o czym rozmawiają i moga sobie pomóc wiedza i doswiadczenie. jedynym minusem było to, że na tych kursach obok pracowników, którzy mają bezposredni kontakt z turysą - klientem, siedzieli kierownicy, prezesi, kucharki. Mimo, że założeniem kursu było szkolenie osób, które maja bezpośredni kontakt z turystami. reasumują takie kursy są bardzo potrzebne, ale dla osób które mają bezpośredni kotakt z klientem - turystą, one tak naprawdę doszkalają o pomagają nawiązywac kontakty z ludźmi z branży. odpowiedz »
Szkolenia - kompromitacja !!! [2006-03-26 23:28 83.30.84.*] Osobiście uczestniczyłem w kilku. Totalna kompromitacja. Próbowano uczyć mnie m.in. co to jest "enter" na klawiaturze i do czego służą komunikatory internetowe. A także co to CD i DVD-disc. Czułem się jak uczniak szkolony przez nawiedzonych (z tytułami naukowymi) "fachowców". Takie szkolenia służą jedynie urzędasom, którzy przez kilka dni mogą pobawić się i wypocząć na koszt podatników. TOTAL FICTION. odpowiedz »
Branża turystyczna potrzebuje szkoleń? [2006-09-14 16:01 83.2.97.*] a czy istnieje możliwość wzięcia udziału w szkoleniach przez studentów bądź absolwentów turystyki. Czy takie szkolenie darmowe bądź odpłatnie nieznacznie to utopia odpowiedz »
www.trenerzypodrozy.pl [2009-05-19 00:40 91.94.176.*] zapraszamy:) odpowiedz »
|