Ogłoszenia
Ogłoszenia
- Biuro franchisingowe BP ITAKA.
- Specjalista od udanych wakacji :) w Azul Holiday
- Specjalista ds. Turystyki - Tarnowskie Góry
- Specjalista d.s. turystyki kolonijnej
- Specjalista ds.turystyki - Biuro Podróży...
- Praca Zdalna 100% - Konsultant ds. podróży...
- PRODUCT MANAGER
- Specjalista ds. Sprzedaży i Obsługi Klienta
- ITAKA RUMIA - Specjalista ds. Turystyki
- Specjalista d.s.Turystyki Krakow
Forum grupa: Transport
Ponad 5 milionów pasażerów na lotnisku w GdańskuData wysłania: 2024-10-24 16:40 Autor: Czytelnik IP automatAktualność: Od stycznia w Porcie Lotniczym Gdańsk nie będzie emitowanych komunikatów o rozpoczęciu boardingu czy ostatnim wezwaniu. Podjętą decyzję władze lotniska tłumaczą troską o komfort pasażerów. Wyłączona ma zostać większość komunikatów głosowych, a władze lotniska zalecają, by śledzić informacje o lotach na tablicach i ekranach. <>Wprowadzamy lotnisko bez komunikatów, aby dać naszym pasażerom komfort i spokój przed podróżą, by nie musieli słuchać wielu ogłoszeń, które nie dotyczą ich lotów. To ograniczy hałas w terminalu i da możliwość skupienia się na odpoczynku czy pracy. Chcemy uczynić podróżowanie bardziej relaksującym doświadczeniem dla pasażerów. Wierzymy, że pomoże to także osobom, które bardzo źle znoszą hałas. - powiedział, cytowany w komunikacie, Tomasz Kloskowski prezes Portu Lotniczego Gdańsk im. Lecha Wałęsy Nie będzie już emitowanych z głośników ostatecznych wezwań oraz wezwań dla spóźnionych pasażerów. Wszystkie informacje, podobnie jak teraz, o otwarciu odprawy biletowo-bagażowej czy numerach check-in i gate ów, będą się wyświetlały tylko na ekranach. Tam pasażerowie przeczytają o rozpoczęciu boardingu, czyli przyjęciu pasażerów na pokład samolotu oraz o ostatnim wezwaniu (last call). W terminalu będą emitowane tylko komunikaty w sytuacjach awaryjnych oraz dotyczące bezpieczeństwa. Port Lotniczy Gdańsk zachęca pasażerów do zwracania uwagi na informacje wyświetlane na monitorach dostępnych wzdłuż całej drogi, od stanowisk kontroli bezpieczeństwa aż do gate ów i zwracania bacznej uwagi na godzinę zakończenia boardingu. Pasażerowie korzystający z oferty gastronomicznej i zakupowej, we własnym zakresie i na własną odpowiedzialność muszą kontrolować status odprawy prezentowany na monitorach. Silent Airport, czyli gdańskie lotnisko bez komunikatów, zacznie pracować w drugiej połowie stycznia 2025 roku. W ciągu dziewięciu miesięcy tego roku w Porcie Lotniczym Gdańsk obsłużono 5 124 392 pasażerów. To jest o 13,6% więcej niż w porównywalnym okresie ubiegłego roku. W tym samym czasie było 43 709 operacji lotniczych, więcej o 17,3% niż w okresie I-IX 2023. Dynamika przyrostu pasażerów w tym roku pokazuje, że na koniec 2024 możemy mieć nawet od 6,5 do 6,6 miliona gości, czyli to jest dla nas bardzo dobry, stabilny 10% wzrost. Dla przypomnienia rok 2023 zamknęliśmy wynikiem 5,9 milionów pasażerów - powiedział Tomasz Kloskowski prezes Portu Lotniczego Gdańsk im. Lecha Wałęsy. Po trzech kwartałach 2024 roku spółka Port Lotniczy wypracowała 46 482 mln złotych zysku netto i 57 911 mln zł zysku na sprzedaży. Sytuację finansową firmy oceniam bardzo dobrze. Należy pamiętać, że od czasu pandemii nie realizujemy żadnych nowych inwestycji. Mamy więc mniej wydatków i więcej pieniędzy na kontach. Ale z drugiej strony spłacamy obligacje, każdego roku 60 milionów złotych - dodał Tomasz Kloskowski. Wśród kierunków, które wybierali nasi pasażerowie w tym roku w czołówce nadal są: Londyn (392 866 pasażerów), Oslo (362 368) i Kopenhaga (292 301). Największy udział w rynku w I-IX 2024 miała linia lotnicza Wizz Air. Zrealizowała w Gdańsku 44,8% połączeń, następny był Ryanair (35,7%). Na kolejnych miejscach były Polskie Linie Lotnicze LOT (4,8%) i Lufthansa (4,5%). Lotniska regionalne z dużym wzrostem czarterów, dla Gdańska stały się one motorem napędowym ruchu pasażerskiego. Sezon letni lotniska regionalne mogą zaliczyć do rewelacyjnych ocenia prezes gdańskiego portu lotniczego Tomasz Kloskowski. Siłą napędową wyników tego lotniska okazały się loty czarterowe, które zanotowały 45-proc. wzrost liczby podróżnych w porównaniu do ubiegłego roku. To ponad trzy razy więcej niż cały ruch pasażerski. Ekspert podkreśla, że podobnie jest w większości innych krajowych portów lotniczych, które zapewne ponownie pobiją w tym roku swoje rekordy. Już wyniki pierwszej połowy roku były optymistyczne i wskazywały na dynamiczny rozwój ruchu lotniczego oraz rosnące znaczenie i atrakcyjność regionalnych portów lotniczych. Przez pierwsze sześć miesięcy 2024 roku obsłużyły one ponad 16 mln pasażerów. To o 13 proc., czyli ok. 2 mln więcej niż w tym samym okresie rok wcześniej - podaje Związek Regionalnych Portów Lotniczych. W samym drugim kwartale wzrost w ujęciu rocznym był podobny, za to w stosunku do 2019 roku, ostatniego przed pandemią, liczba podróżnych wzrosła o ponad jedną czwartą (26 proc.). Lotniska regionalne generalnie są w znakomitej kondycji, natomiast oczywiście ta kondycja zależy, czy jest się dużym lotniskiem regionalnym, czy małym. I o ile te średnie i duże lotniska regionalne są w fantastycznej formie, o tyle są wybrane małe lotniska, które mają spadek ruchu lotniczego. Ale gdybyśmy chcieli powiedzieć generalnie o Polsce, to większość lotnisk regionalnych ma znakomite wyniki przewozowe, czyli bije swoje rekordy mówi Tomasz Kloskowski. Z danych ZRPL wynika, że w pierwszym półroczu liderami wzrostów były lotniska w Poznaniu (+28 proc.), w Łodzi (+27 proc.) i we Wrocławiu (+19 proc.). Największym portem jest Kraków, który obsłużył w tym okresie ponad 5 mln pasażerów, czyli ponad 30 proc. wszystkich podróżnych na lotniskach regionalnych. Dwa lotniska zanotowały spadki w stosunku do okresu styczeń-czerwiec 2023 roku i były to Olsztyn (-37 proc.) i Modlin (-16 proc.). Do ZRPL należy 11 spośród 14 portów regionalnych - poza nim są Lotnisko Chopina w Warszawie, lotniska w Szczecinie, Radomiu i Zielonej Górze. Zarówno dla Gdańska, jak i dla całej Polski jest to rewelacyjny sezon letni. Nie ukrywam, że się nie spodziewałem, że przy rosnących kosztach życia i wszędzie obecnym oszczędzaniu pasażerowie na rynku czarterowym tak nam dopiszą. My mamy w Gdańsku 45-proc. wzrost przy 15-proc. wzroście w ogóle ruchu pasażerskiego, tak że na czarterach mamy szaleństwo podkreśla prezes lotniska im. Lecha Wałęsy w Gdańsku. Jak spojrzymy na inne lotniska w Polsce, również jest szaleństwo, tak że Polacy kochają odpoczywać za granicami. To widać też na rynku trójmiejskim, bo mamy mniej turystów krajowych. Stąd jest taki wniosek, że Polacy pokochali latanie do Turcji, Grecji i Egiptu przede wszystkim. Ze statystyk prowadzonych przez lotnisko wynika, że najpopularniejszymi kierunkami regularnymi w sezonie wakacyjnym (czerwiec-sierpień) były Oslo (143,4 tys. obsłużonych pasażerów), Londyn (138,6 tys.), Sztokholm (108,2 tys.) i Kopenhaga (prawie 107 tys.). Wśród kierunków czarterowych zdecydowanie dominowała Turcja z wynikiem 127,6 tys. pasażerów, następne były Grecja (74,5 tys.) oraz Egipt (37 tys.). Wskaźnik wypełnienia na wszystkich trzech kierunkach był na poziomie ok. 95 proc. Wynik gdańskiego lotniska z pierwszego półrocza był podobny do rynkowego, czyli 13-proc. wzrost liczby obsłużonych pasażerów - do poziomu blisko 3 mln pasażerów. Prezes spodziewa się przekroczenia na koniec roku liczby 6 mln podróżnych. Tym bardziej że już czerwiec wskazywał na dynamiczny - ponad 40-proc. wzrost w ruchu czarterowym. W podsumowaniu pierwszego półrocza prezes podkreślał, że bardzo istotny był też zanotowany wzrost w liczbie operacji (o ponad 16 proc.), co świadczy o tym, że linie lotnicze dodały nowe samoloty, a to może powodować dalszy wzrost ruchu pasażerskiego. W Gdańsku od sezonu zimowego wchodzi Madera, więc wszyscy w Trójmieście są szczęśliwi, że mamy loty na Maderę. Ale to będzie działać w dwie strony - przewoźnicy jednak często wycinają połączenia, często ustanawiają nowe, i tutaj stale się coś dzieje mówi Tomasz Kloskowski. Jak podkreśliła w podsumowaniu półrocza dr Anna Midera, prezeska Związku Regionalnych Portów Lotniczych, chętnych na latanie z lotnisk regionalnych z roku na rok przybywa, m.in. dzięki coraz bogatszej ofercie dla pasażerów i dbałości o nich. Oczywiście zima jest zawsze trudniejsza i będzie spadek w stosunku do letnich okresów, natomiast uważam, że dalej 80 proc. portów lotniczych będzie na zielono, czyli większość portów lotniczych na pewno pobije swoje rekordy obsłużonych pasażerów ocenia prezes gdańskiego lotniska. W ciągu pierwszych sześciu miesięcy spółka Port Lotniczy Gdańsk wypracowała blisko 36 mln zł zysku ze sprzedaży i 26,2 mln zł zysku netto. W tym samym okresie roku 2023 było to odpowiednio ponad 13 mln zł i ponad 3 mln zł. Inwestycyjnie u nas teraz cisza na morzu. Pijemy szampana, jemy truskawki i świętujemy to, że zaryzykowaliśmy w pandemii - przypomnę, że myśmy w pandemii rozbudowali swój terminal, myśmy prowadzili proces inwestycyjny właśnie w latach pandemicznych, kiedy pasażerów nie było, i dzięki temu w tej chwili mamy infrastrukturę przygotowaną na zwiększony ruch. Natomiast w pozostałych portach lotniczych w Polsce niewątpliwie będzie olbrzymi proces inwestycyjny podkreśla Tomasz Kloskowski. W czerwcu 2022 roku oddano do użytku rozbudowaną część terminalu pasażerskiego w Gdańsku. Dzięki trwającej trzy lata inwestycji lotnisko zyskało 16 tys. mkw. nowej powierzchni do obsługi podróżnych, więcej gate ów odlotowych oraz punktów odprawy odlotowej i przylotowej. W trakcie kwietniowych uroczystości obchodów 50. urodzin lotniska i 30-lecia spółki Port Lotniczy Gdańsk zapowiedziano, że w dalszych planach jest m.in. budowa płyty postojowej wraz z płytami odladzania samolotów. W ramach tego projektu powstanie kilkanaście miejsc postojowych, w tym dla dużych jednostek takich jak Dreamlinery czy Airbusy A380. Rozbudowywana ma być także baza dla agentów obsługi naziemnej i infrastruktura służąca do serwisowania i napraw samolotów. Docelowo zmieni się lokalizacja wieży kontroli lotów i rozebrany zostanie Terminal 1, a w jego miejsce powstanie nowy budynek. Lepsze wyniki w liczbie obsłużonych pasażerów, operacji startów i lądowań oraz ilości przewiezionych towarów. Dobre wyniki finansowe w Porcie Lotniczym Gdańsk im. Lecha Wałęsy. W ciągu sześciu miesięcy 2024 roku gdańskie lotnisko obsłużyło w sumie 2 975 754 pasażerów. To więcej o 13% niż w tym samym okresie 2023 roku. Operacji lotniczych było 26 015, o 16,2% więcej niż rok temu. Za nami bardzo dobre półrocze. Mieliśmy prawie 3 miliony pasażerów, co stanowi 13-procentowy wzrost w stosunku do roku ubiegłego. W drugiej połowie roku zawsze mamy więcej pasażerów niż w pierwszej, więc na pewno pobijemy rekord z ubiegłego roku. W skali całego roku będzie wynik powyżej 6 milionów pasażerów. Ile powyżej? Tego jeszcze nie wiemy. Bardzo ciekawe jest to, że wzrosła liczba operacji lotniczych, co pokazuje, że linie lotnicze dodały nowe samoloty, a to może powodować dalszy wzrost ruchu pasażerskiego. - powiedział Tomasz Kloskowski prezes Portu Lotniczego Gdańsk im. Lecha Wałęsy Najpopularniejsze kierunki, jakie wybierali pasażerowie to Londyn (257 909) i Oslo (219 198), na trzecim miejscu była Kopenhaga (182 566). W ciągu pół roku 2024 spółka Port Lotniczy Gdańsk wypracowała 35 879 mln zł zysku ze sprzedaży i 26 245 mln zł zysku netto. W tym samym okresie roku 2023 firma miała ponad 13 mln zł zysku ze sprzedaży i ponad 3 mln zł zysku netto. Największy udział w rynku w pierwszym półroczu 2024 miała linia lotnicza Wizz Air. Zrealizowała w Gdańsku 44,2% połączeń, następny był Ryanair (35,9%). Na kolejnych miejscach były Polskie Linie Lotnicze LOT (4,9%) i Lufthansa (4,5%). W obsłudze towarów i poczty w gdańskim porcie w ciągu pół roku 2024 w stosunku do porównywalnego okresu 2023 wyniki poprawiły się o 15,5%. Obsłużono 5 757 ton cargo. Pasażerowie w poszczególnych miesiącach 2024 roku:
Coral Travel z najbliższym sezonie zimowym zainauguruje czarterowe połączenie z Gdańska do Dubaju. Bezpośrednie loty z Pomorza do Zjednoczonych Emiratów Arabskich zaplanowano od 20 grudnia 2024 do 28 lutego 2025. Loty będą realizowane raz w tygodniu. Połączenia będą obsługiwane Boeingami 737 należącymi do polskiej linii czarterowej Enter Air. Samoloty będą lądowały na lotnisku Dubaj-Al Maktoum. Port Lotniczy Gdańsk podsumował pierwszy kwartał 2024 rok. Lotnisko notuje prawie 20% wzrost liczby obsłużonych gości. Dobrze wyglądają wyniki finansowe spółki. W ciągu trzech miesięcy 2024 roku w Porcie Lotniczym Gdańsk było 1 232 684 pasażerów. To więcej o 19,6% niż w tym samym okresie 2023 roku. Operacji lotniczych było 10 941, o 17,8% więcej niż rok temu. Fantastycznie rozpoczęliśmy ten rok. Dwudziestoprocentowy wzrost po pierwszym kwartale to jest rewelacyjny wynik. Geopolitycznie sytuacja nie jest prosta. Co chwilę tli się jakiś konflikt, a za naszą wschodnią granicą ciągle trwa regularna wojna. Linie lotnicze mają problemy z samolotami i silnikami. Mimo tego, zapowiada się bardzo dobry sezon zarówno w lotniczym ruchu regularnym jak i czarterowym. Już dziś mamy sygnały, że jest bardzo duża sprzedaż wakacji u touroperatorów. - powiedział Tomasz Kloskowski prezes Portu Lotniczego Gdańsk im. Lecha Wałęsy. W pierwszym kwartale tego roku spółka Port Lotniczy wypracowała 8,6 mln zł zysku ze sprzedaży i ponad 10 mln zł zysku netto. Najpopularniejsze kierunki, jakie wybierali nasi pasażerowie to niezmiennie Londyn (119 598) i Oslo (93 777), ale na trzecim miejscu znalazła się Kopenhaga (78 212). Największy udział w rynku w pierwszym kwartale 2024 miała linia lotnicza Wizz Air. Zrealizowała w Gdańsku 46,4% połączeń, następny był Ryanair (35,2%). Na trzecim miejscu były Polskie Linie Lotnicze LOT (5,2%). W obsłudze towarów i poczty w gdańskim porcie wyniki poprawiły się o 4,4%. Obsłużono 2 600 ton cargo. Pasażerowie w poszczególnych miesiącach:
|
Forum gorące tematy
Forum gorące tematyPrzewoźnik lotniczy ogłasza niewypłacalność
Coraz gorsza punktualność w PLL LOT?
Indonezja liczy na turystów z Europy
Jak zmieniają się ceny wyjazdów turystycznych?
Badanie ARC: Co jemy podczas podróży z dziećmi?
Niebezpieczny system rezerwacyjny
Lufthansa City Center International uruchamia dystrybucję ofert turystycznych
Grecja, Turcja i Egipt głównym celem wyjazdów Polaków?
Wizz Air ucieka, LOT dalej lata
IATA: Jednolita europejska przestrzeń powietrzna to porażka
Airbnb będzie pobierać opłatę lokalną od turystów