odpowiedz za powierzony towar zależy od kursu złotego franka
Data wysłania: 2008-10-04 18:46 Autor: Czytelnik IP automat
Aktualność: Dla stron umowy międzynarodowego przewozu drogowego, której dowodem zawarcia jest list przewozowy, istotne jest, że odpowiedzialność polskiego przewoźnika jest ograniczona kwotowo oraz uzależniona od kursu złotego franka.
Zleceniodawcy zakładają praktycznie nieograniczoną odpowiedzialność przewoźnika. Jeżeli klient się nie domaga, to zazwyczaj przewoźnicy nie informują o granicach swojej odpowiedzialności. Jednak, jeżeli klienci pytają o kwotę, wówczas najczęściej transportowcy podają przyjętą jednostkę 8,33 SDR (z angielskiego Special Drawing Rights) za kilogram wagi brutto uszkodzonego lub utraconego towaru.
W Polsce obowiązuje Konwencja o umowie międzynarodowego przewozu drogowego towarów (CMR), która została sporządzona w Genewie 19 maja 1956 roku. W artykule 23 ust. 3 Konwencja przewiduje, że odszkodowanie za całkowicie lub częściowo utracony towar nie może przekraczać 25 franków za kilogram brakującej wagi brutto. Natomiast za frank uważa się złoty frank, wagi 10/31 grama złota o próbie 0,900.
W latach siedemdziesiątych ubiegłego wieku uznano, że bardzo niewygodnie posługiwać się złotym frankiem w celu wyliczania odszkodowań w transporcie drogowym. Dlatego też 5 lipca 1978 roku podpisano w Genewie Protokół do Konwencji, który zezwolił na zastosowanie międzynarodowej jednostki rozrachunkowej: Specjalne Prawa Ciągnienia, w skrócie SDR. Jednak Polska do dnia dzisiejszego nie ratyfikowała tego Protokołu do Konwencji CMR i przelicznik 8,33 SDR nie zastąpił 25 złotych franków. Zalety stosowania umownej jednostki monetarnej, jaką są SDR-y, doceniono i zastosowano także do rozliczenia strat w towarze w transporcie lotniczym zgodnie z Konwencją Montrealską oraz kolejowym zgodnie z Konwencją COTIF/przepisy CIM.
Kurs SDR ustalany jest praktycznie codziennie i publikowany w tabeli kursów średnich NBP (skrót waluty XDR). Znając wagę ładunku, łatwo wyliczyć wartość powstałych roszczeń oraz potencjalnej odpowiedzialności przewoźnika, któremu powierzony został towar. Ustalenie kursu złotego franka jest trudniejsze i dokonywane jest przez NBP w odstępach kwartalnych.
Ostatnio złoty frank został obliczony na 1,0915 złotego, co ustala granicę odpowiedzialności przewoźnika za kilogram brutto towaru zgodnie z Konwencją CMR na poziomie 27 złotych i 29 groszy. Jeżeli Polska zastosowałaby zapisy Protokołu do Konwencji CMR z 1978 roku, wówczas odpowiedzialność przewoźnika wynosiłaby 8,33 SDR za każdy kilogram towaru brutto. Biorąc pod uwagę kurs SDR-a z początku bieżącego kwartału, równy 4,2197 złotego, wówczas kwota graniczna odpowiedzialności wyniosłaby prawie 35,15 zł za kilogram brutto.
Różnice kwotowe z powodu różnicy przelicznika obu walut mogą wynosić nawet kilkaset tysięcy złotych. Jednak, jeszcze nie wszyscy klienci zdają sobie z tego sprawę. Jeżeli przewoźnik zawarł ubezpieczenie OC przewoźnika drogowego w ruchu międzynarodowym (OCP), wówczas odszkodowanie za zniszczony lub utracony towar wypłaca ubezpieczyciel. Natomiast nawet przewoźnicy, mający OCP, wykonują swoje usługi w przekonaniu o pełnym ubezpieczeniu powierzonego im ładunku.
|