Koniec ery taniego latania
Data wysłania: 2023-02-21 11:28 Autor: Czytelnik IP automat
Aktualność: Politycy nie odpuszczają w wysiłkach dbania o ich planetę. Od 2025 linie lotnicze nie będą mieć bezpłatnych uprawnień do emisji CO2 (system ETS) i koszt zakupu uprawień zostanie przerzucony na kupujących bilety.
Nawet Komisja Europejska zalecała odchodzenie od darmowych uprawnień do pełnej płatności dopiero w 2027 roku. Jednak Parlament Europejski zdecydował, że linie lotnicze w 2024 dostaną 75% darmowych pozwoleń na emisję, w 2025 tylko 50%, a od 2026 nie dostaną ich wcale.
To spowoduje wzrost cen biletów lotniczych oraz zmniejszy konkurencyjność europejskich hubów przesiadkowych. Bo na długich trasach będzie opłacało się rozpocząć podróż poza UE. Grupa Airlines for Europe podaje, że nowe przepisy pogorszą konkur "latanie przez węzły UE, takie jak Amsterdam, Paryż lub Frankfurt, stanie się około 23-29 procent droższe w 2035 roku". Taki wzrost kosztów może odebrać kilkanaście procent europejskim hubom przesiadkowym. Jednocześnie mówi się, że loty spoza obszaru EOG do UE nie będą obciążone limitami emisji CO2?
Jak realnie wzrosną koszty? Na krótkich trasach będzie to bardziej odczuwalne, bo mowa jest o 8-10 euro na locie. Jednak mówimy tu o sytuacji w której ETS kosztuje około 80-90 Euro. Jednak ETS są notowane na giełdzie i można śmiało założyć, że ich cena będzie rosła, a politycy temu przyklasną. Więc gdyby obecna wycena ETS się podwoiła to i koszt biletów wzrośnie 2x bardziej. Nie mówiąc już o tym co by się stało, gdyby spekulanci wywindowali ceny ETS do kilkuset euro...
Co to znaczy dla nas jako Polski? Cóż - stawia kolejny raz pod znakiem zapytania sensowność budowy CPK, bowiem długodystansowe tanie loty od 2026 będą z terenu spoza UE, czyli z Ukrainy, Białorusi, Turcji czy Rosji. Także Dubaj może dużo skorzystać, jeśli ceny ETS będą rosnąć bardziej.
Trudno się oprzeć wrażeniu, że Unia Europejska za pośrednictwem ekologii stara się zniszczyć to co było najbardziej atrakcyjne w niej przez wiele lat - swobodę, możliwości przemieszczania się i motoryzację. Można przypuszczać, że po 2035 latanie będzie jeszcze droższe, a samochody tylko elektryczne, więc jak będą wyglądać wakacje?
Koniec ery taniego latania [2023-02-21 11:28 31.186.219.*] Guzik prawda. Tu nie chodzi o żadną emisję. Obudźcie się w końcu. odpowiedz »
Koniec ery taniego latania [2023-02-22 09:49 185.73.61.*] Emisją CO2 którą chcą limitować jesteś TY! To Ty przeszkadzasz politykom - siedź w domu, tyraj w biurze lub fabryce, po pracy zakupy w lokalnym sklepie, wieczorem piwo lub wino + TV lub Netflix i nie wychylaj się. Zdechnij po przejściu na emeryturę. Segreguj śmieci i płać za odbiór posortowanych surowców dla przemysłu. A auta z dużym zasięgiem, loty w fajne miejsca, dobre posiłki, duże domy - to jest dla uprzywilejowanych: bogatych i sprytnych urzędników. Reszta niech zdycha w mieszkankach z problemami zdrowotnymi z życia w syfie odpowiedz »
Koniec ery taniego latania [2023-02-22 13:52 91.227.1.*] jak długo jeszcze damy sobie prać mózgi ?Q odpowiedz »
|