Turyści pozwali organizatora o zaginiony bagaż
Data wysłania: 2018-08-21 09:56 Autor: Czytelnik IP automat
Aktualność: Turyści w Hurghadzie, a bagaż w Los Angeles? To parafraza jednego z żartów, ale takie wpadki czasami się zdarzają. Sąd Okręgowy w Łodzi rozpatrywał sprawę z powództwa turystów, których bagaż zaginął na lotnisku.
Para turystów wykupiła wczasy w Tunezji. Po przylocie, okazało się, że bagaż turystki nie dotarł na docelowe lotnisko, jak się później okazało, w ogóle nie opuścił on lotniska, z którego turyści wylatywali. Wobec tego turyści tracili czas na poszukiwania, musieli także zakupić odzież, kosmetyki czy lekarstwa (turystka chorowała na nadciśnienie). Po powrocie wytoczyli organizatorowi wyjazdu proces o zmarnowany urlop. Rozpatrujący tę sprawę w pierwszej instancji uznał powództwo turystów za zasadne. Sąd Rejonowy uznał, że odpowiedzialność organizatora turystyki za niewykonanie lub nienależyte wykonanie umowy o oświadczenie usług turystycznych ukształtowana na podstawie art. 11 a ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. o usługach turystycznych obejmuje szkodę majątkową wynikłą w toku jej świadczenia ( w badanej sprawie koszty zakupu odzieży, kosmetyków, przejazdów taksówką, rozmów telefonicznych) jak i niemajątkową w postaci tzw. zmarnowanego urlopu i zasądził kwoty, 1514 zł na rzecz powoda i 2924 zł na rzecz powódki.
Touroperator złożył apelację, zarzucając naruszenie art. 11 b ust. 2 ustawy o usługach turystycznych w związku z art. 17 ust. 2 Konwencji montrealskiej, która stanowi, że odpowiedzialność za zaginiony bagaż spoczywa wyłącznie na przewoźniku. Odpowiedzialność organizatora turystyki za niewykonanie lub nienależyte wykonanie umowy oparta jest na zasadzie ryzyka, a jej podstawę kształtuje art. 11 a ustawy o usługach turystycznych, stanowiący lex specialis wobec art. 471 k.c., wskazując przesłanki egzoneracyjne (wyłączające odpowiedzialność organizatora). Należą do nich sytuacje, gdy niewykonanie lub nienależyte wykonanie umowy jest spowodowane wyłącznie działaniem lub zaniechaniem klienta, działaniem lub zaniechaniem osób trzecich nieuczestniczących w wykonaniu usług przewidzianych w umowie, jeżeli tych działań lub zaniechań nie można było przewidzieć ani uniknąć oraz siłą wyższą. W badanej sprawie nie została spełniona żadna z przesłanek wyłączających odpowiedzialność odszkodowawczą pozwanego, z resztą taka okoliczność nie była podnoszona - uznał Sąd Okręgowy w uzasadnieniu do wyroku o sygnaturze III Ca 1881/17. Z treścią uzasadnienia można zapoznać się pod adresem www.orzeczenia.ms.gov.pl
Sąd wskazał, że konwencja montrealska reguluje odpowiedzialność przewoźnika za szkodę wynikłą w razie zniszczenia, utraty lub uszkodzenia przyjętego bagażu jedynie pod warunkiem, że wydarzenie, które spowodowało zniszczenie, utratę lub uszkodzenie bagażu nastąpiło na pokładzie statku powietrznego lub podczas jakiegokolwiek okresu, w którym przyjęty bagaż był pod opieką przewoźnika (art. 17 ust. 2 zd. 1 konwencji), a także za szkodę wynikłą z opóźnienia w przewozie lotniczym bagażu (art. 19 konwencji). W tej sprawie żadna z powyższych sytuacji nie miała miejsca. Bagaż powódki zaginął i w ogóle nie dotarł do miejsca docelowego podróży - Tunezji, co więcej, okazało się już po powrocie do Polski, że bagaż nie opuścił lotniska w Warszawie i odnalazł się dopiero na skutek własnych starań powodów w biurze bagaży zaginionych Lotniska Chopina W tej sytuacji sąd uznał, że bagaż nie trafił do przewoźnika i nie opuścił lotniska, a touroperator nie dołożył należytej staranności, aby tę okoliczność ustalić w czasie pobytu powodów w Tunezji.
Sąd uznał apelację złożoną przez touroperatora za bezzasadną. Wyrok jest prawomocny.
Kto odpowiada za zaginiony bagaż? [2018-08-21 09:56 83.12.119.*] wychodzi na to, że pracownicy organizatora podróży musimy nosić bagaże za pasażerami, a dla bezpieczeństwa powinniśmy jeszcze latać w luku i pilnować aby gdzieś nie zaginęły ! odpowiedz »
Kto odpowiada za zaginiony bagaż? [2018-08-21 10:03 89.67.90.*] Moim zdaniem odpowiedzialnosc za niewykonanie usługi ponosi Lotnisk w Warszawie. odpowiedz »
Kto odpowiada za zaginiony bagaż? [2018-08-21 10:10 89.67.90.*] Możemy zażądać odszkodowania od linii lotniczych za zagubienie, opóźnienie lub zniszczenie bagażu. Maksymalna kwota odpowiedzialności przewoźników, określona w Konwencji Montrealskiej, to jest około 5500 złotych, w przeliczeniu z międzynarodowej waluty rozliczeniowej SDR - mówi ekspert Europejskiego Centrum Konsumenckiego.
Nie jest to ryczałt, a maksymalna kwota, którą poszkodowany pasażer może otrzymać.
- Żeby uzyskać maksymalną kwotę za zniszczoną walizkę, trzeba przedstawić rachunki za rzeczy, które znajdowały się w bagażu, np. za kosmetyki czy ubrania. Wiele osób takich rachunków nie posiada i w takiej sytuacji przewoźnik wyceni wartość zaginionego czy też zniszczonego bagażu, na podstawie jego wagi, a to zawsze jest mniej korzystne - dodaje Alicja Tatarczuk-Nowik.
Aby walczyć o swoje prawa, należy będąc jeszcze na lotnisku wypełnić protokół nieprawidłowości bagażowej. Pasażer powinien zachować kopię protokołu, a następnie złożyć reklamacje. Ma na to 7 dni od odbioru uszkodzonego bagażu i 21 dni od odbioru bagażu opóźnionego.
- Warto też pamiętać, że jeżeli bagaż jest opóźniony albo zaginął, można zwrócić się do linii lotniczych o wypłatę dziennej diety na zakup rzeczy pierwszej potrzeby, tak jak kosmetyki, bielizna, podstawowe ubrania. Może być tak, że linia lotnicza nie zgodzi się na wypłacenie dziennej diety, ale zaproponuje, żebyśmy kupili na własny koszt różne podstawowe rzeczy. Wtedy należy zachować rachunki za takie produkty Wysokość dziennej diety zależy od danego przewoźnika, ale zwykle jest to ok. 20 euro. Ważne jest jednak, by były to racjonalne wydatki. Linie lotnicze nie zwrócą nam pieniędzy za towary luksusowe, np. kosmetyki czy odzież. Choć zagubienie lub opóźnienie bagażu zdarza się dość często, zaledwie 2 proc. walizek nigdy się nie odnajduje. odpowiedz »
Kto odpowiada za zaginiony bagaż? [2018-08-21 10:18 94.254.142.*] Nie bardzo rozumiem... Bagaż (chyba) "był pod opieką przewoźnika" od chwili zdania go podczas odprawy bagażowej i turyści od tego momentu nie mieli z nim fizycznego kontaktu. Więc jeżeli bagaż nie dotarł na pokład samolotu to zawiniła obsługa lotniska (a nie touroperator) odpowiedz »
Kto odpowiada za zaginiony bagaż? [2018-08-21 14:04 178.43.193.*] trochę dziwne, bo bagaże do odprawy dają turyści nie organizator, kto wie, może nawet wcale nie oddali do odprawy odpowiedz »
Kto odpowiada za zaginiony bagaż? [2018-08-21 15:43 83.12.119.*] oj chyba prawnik turoperatora kiepsko poprowadził sprawę i stąd cały ambaras ! odpowiedz »
Kto odpowiada za zaginiony bagaż? [2018-08-27 15:23 178.43.254.*] Przypuszczam, że chodzi o to, że klienci kontaktowali się z touroperatorem i prosili o interwencję w sprawie bagażu, a tutaj w tej sprawie nikt nic nie zrobił. I o to cały raban. Przecież to normalne że nie ma czegoś takiego żeby każdy touroperator miał osobę która będzie pilnowała czy bagaż dotarł do dobrego samolotu. odpowiedz »
|