Forum grupa: Biura turystyczne
Przedsiębiorcy turystyczni gotowi na RODO?Data wysłania: 2018-05-22 14:40 Autor: Czytelnik IP automatAktualność:
Jakich formalności powinien dopełnić agent, który nie jest organizatorem? Podobnie jak organizator, powinien zweryfikować podstawę prawną przetwarzania danych osobowych, a w szczególności sprawdzić, czy nie musi zebrać od nowa zgód od osób, których dane przetwarza (np. dla celu realizacji marketingu). Na jego barki spada dopilnowanie, aby w jego firmie były realizowane zasady przetwarzania danych osobowych podane w RODO, oraz sprawdzenie, czy wobec wszystkich osób, których jest administratorem danych, był zrealizowany obowiązek informacyjny. Do jego obowiązków należy także przygotowanie wszystkich dokumentów, które dotyczą przetwarzania danych, podobnie jak wspomniani wcześniej organizatorzy. Czy biura turystyczne powinny uzupełnić swoje umowy z partnerami technologicznymi (jak systemy GDS, Merlin X?) o procedury przetwarzania danych osobowych? To zależy od konstrukcji relacji związanych z przetwarzaniem danych osobowych. Jeżeli biura podróży mają odrębne umowy (zawierające postanowienia powierzenia przetwarzania danych osobowych) z touroperatorami, których ofertę sprzedają za pomocą portali sprzedażowych, to nie muszą odrębnie regulować kwestii przetwarzania danych osobowych. Jeżeli jednak w umowie z touroperatorami takie postanowienia przetwarzania danych nie występują, to biuro powinno uregulować to w umowie z portalami typu GDS czy MerlinX . RODO wprowadza nowe obowiązki w relacji między powierzającym a podmiotem przetwarzającym oraz wymusza stosowanie zasad przetwarzania danych osobowych określonych w nowych przepisach. Dlatego w takim przypadku wskazane jest podpisanie nowych umów. Czy wejście w życie RODO będzie wymagało jakichś rozszerzenia/aneksów do umów touroperatorów z agentami? Była już mowa o tym, że RODO wprowadza nowe obowiązki w relacji między powierzającym a podmiotem przetwarzającym dane. W takim przypadku wskazane jest podpisanie nowych umów między touroperatorami a agentami, i to zalecamy członkom Izby w trakcie szkoleń. Czy Pana zdaniem przedsiębiorcy turystyczni są gotowi na wejście w życie RODO? Jakie działania podejmuje Polska Izba Turystyki, by ułatwić przedsiębiorcom wdrożenie nowych przepisów? Część przedsiębiorców turystycznych, zwłaszcza większe podmioty, finalizuje już etap przygotowań do RODO, jednak znaczna liczba biur dopiero przymierza się do wdrożenia nowych przepisów. Pozostaje także grupa takich przedsiębiorców, którzy uważają, że ich sytuacja realnie się nie zmieni i czeka na rozwój sytuacji. W tym przypadku motywująca okazać się może presja touroperatorów, którzy będą musieli wykazać się doborem odpowiednich partnerów (firm, którym powierzają przetwarzanie danych) i odpowiednim nadzorem nad przetwarzaniem i zabezpieczeniem danych osobowych u swoich partnerów. Jednak bez wiedzy i odpowiednich wzorców trudno będzie im zrobić to dobrze. Problem tkwi w tym, że przedsiębiorcy turystyczni w ogromnej części (ponad 90%) to małe i mikroprzedsiębiorstwa, których często nie stać na usługi profesjonalnego doradztwa. Z tego powodu konieczne są działania przybliżające im najlepsze praktyki adekwatne do prowadzonej przez nich działalności. Polska Izba Turystyki stara się wypełnić tę lukę i dostarczyć swoim członkom wiedzy, m.in. organizując szkolenia dotyczące RODO oraz podejmując działania, aby zwłaszcza tym najmniejszym podmiotom branży turystycznej ułatwić wejście w nowe przepisy dotyczące ochrony danych osobowych. W tym celu przygotowaliśmy polską wersję dokumentu opracowanego przez grupę roboczą ds. RODO w ECTAA, objaśniającą zasady i procedurę wprowadzania obowiązków nałożonych na przedsiębiorców turystycznych przez rozporządzenie RODO (Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679) w formie najczęściej zadawanych pytań i odpowiedzi (FAQ). Dokument ten już wkrótce zostanie udostępniony członkom Polskiej Izby Turystyki.
|
Forum gorące tematy
Forum gorące tematyDobry luty na lotnisku w Gdańsku
Ryanair chce obsługiwać także podróże służbowe
Ryanair zapowiada nowe połączenie z Gdańska
Rośnie ruch pasażerski na lotnisku w Zielonej Górze
Rainbow inwestuje w hotel z aquaparkiem
Pensjonat nad morzem zaprasza grupy: zielone szkoły, kolonie
Mouzenidis Travel wprowadza nowe kierunki do oferty
Wizz Air zapowiada nowe połączenie z Warszawy
Wypełnione samoloty na wrocławskim lotnisku
Generali wprowadza nowe ubezpieczenie od kosztów rezygnacji
PIT będzie rozmawiała w sprawie wycieczek szkolnych