Jacy pracownicy są poszukiwani w turystyce?
Data wysłania: 2017-01-11 11:34 Autor: Czytelnik IP automat
Aktualność: Jacy pracownicy byl poszukiwani w przedsiębiorstwach turystycznych, hotelarskich czy gastronomicznych w 2016 roku? Odpowiedź na to pytanie stara się znaleźć raport pt. Preferencje pracodawców branży hotelarskiej, gastronomicznej i turystycznej w zakresie sylwetki absolwenta szkolnictwa zawodowego przygotowany przez Ministerstwo Sportu i Turystyki.
Na podstawie danych zaprezentowanych autorzy raportu stwierdzili, że wśród badanych pracodawców najwięcej miejsc pracy tworzy branża usług hotelarskich. W tej branży prawie co drugi zatrudniony legitymuje się wykształceniem kierunkowym. Znaczna część badanych pracodawców (23%)
zadeklarowała prowadzenie działalności zarówno w hotelarstwie, jak i gastronomii. Kolejnym sektorem pod względem liczebności zatrudnienia jest branża usług turystycznych, w którym ponad 27% zatrudnionych stanowią profesjonaliści. Natomiast w przypadku gastronomii działającej samodzielnie, poza sektorem usług noclegowych,zatrudnienie profesjonalnych kadr jest właściwie marginalne, wynosi tylko 5,2%.
Blisko 68% badanych pracodawców wskazało, że zatrudniało absolwentów szkolnictwa zawodowego bezpośrednio po ukończeniu szkoły w okresie dwóch lat przed badaniem. Najbardziej otwarci na zatrudnianie absolwentów są przedsiębiorcy z branży hotelarskiej. Kolejną branżą jest gastronomia. Najmniej turystyka, gdzie udział zatrudniających absolwentów stanowi blisko 46%.
Ankietowani wskazali potrzebę zatrudnienia 199 pracowników. Stanowi to wzrost o 146% w stosunku do poprzedniej edycji badania. Po raz pierwszy odnotowano potrzeby pracodawców z sektora usług turystycznych dotyczące zatrudnienia na takich stanowiskach jak masażysta, czy kosmetyczka. Zdaniem MSiT świadczy to o dostosowywaniu oferty turystycznej do nowych potrzeb klientów.
Zdecydowanie najwięcej ofert pracy - aż 59 - skierowanych było do kelnerów. Następnie badani przedsiębiorcy zadeklarowali potrzebę zatrudnienia: 33 recepcjonistów, 28 kucharzy, 17 pomocy kuchennych i 14 pokojowych.
Najczęstsze powody zatrudnienia nowych pracowników wskazane przez badanych pracodawców to: uzupełnienie braków kadrowych, wzrost zapotrzebowania na usługi, rozwój firmy, sezonowe/czasowe zwiększenie zatrudnienia, czy reorganizacja firmy.
W odniesieniu do poprzedniej edycji badania z 2013 roku, odnotowano spadek preferencji pracodawców w zakresie wykształcenia wyższego (z 27% do 19%) na korzyść średniego ogólnokształcącego (z 5% w 2013 r. do 14% w 2016 r.).
Najistotniejszym powodem, przemawiającym za zatrudnianiem absolwentów szkolnictwa zawodowego, według ponad 41% respondentów, jest wiedza i umiejętności praktyczne nabyte podczas nauki. Następnym motywem wskazanym przez 36% badanych były zaangażowanie oraz brak nawyków wyniesionych z poprzedniego miejsca pracy (ok. 19%). Kolejne argumenty, pod względem liczby wskazań, to: młody wiek kandydatów do pracy, wskazany przez 13% badanych oraz mniejsze oczekiwania absolwentów odnośnie wysokości wynagrodzenia zaznaczony przez 6% respondentów.
Jakie wymagania mają pracodawcy wobec potencjalnych pracowników? Przede wszystkim jest to posługiwania się językiem obcym w mowie. Jest to wymóg podstawowy w odniesieniu do profesjonalnych kadr zatrudnianych w gospodarce turystycznej, a zwłaszcza w bezpośredniej obsłudze klienta.
Kolejne kompetencje, wskazane przez znaczną grupę respondentów, tj. odpowiedzialność - 47%, zaangażowanie - 46% , uczciwość - 45%, wysoka kultura osobista oraz dyspozycyjność - 44%, komunikatywność -40% i umiejętność pracy w zespole - 38%.
MSiT zauważa, że turystyka jako sektor usług jest szczególnie wrażliwa na kompetencje pracowników, zwłaszcza pracowników mających bezpośredni kontakt z klientem. Dlatego też dziś wykształcenie i doświadczenie już nie wystarczą, należy uzupełniać je kompetencjami miękkimi, których znaczenie rośnie wraz z postępem globalizacyjnych procesów.
Warto zauważyć, że badania prowadzone przez MSiT nie zostały oparte na specjalnie reprezentatywnej grupie. Pomimo zastosowania formy on-line i wielu informacji o ankiecie wystąpiły problemy z pozyskaniem wypełnionych ankiet od pracodawców. Przeprowadzenie badania bezpośrednio przez ankieterów i możliwość dopytania pracodawców byłoby metodą właściwszą, niż zastosowana metoda badania on-line. Ostatecznie uzyskano 284 ankiety, z tego 199 poddano analizie. Niestety pozostałe 85 ankiet zawierało niewystarczające informacje, aby dołączyć je do analizowanego materiału. Próba badawcza pracodawców rozłożyła się następująco: hotelarstwo - 39%, turystyka - 37%, zaś gastronomia - 24% - można przeczytać w opisie metodologii badania.
Z pełnymi wnioskami z ankiet przeprowadzonych przez MSiT można zapoznać się poniżej.
Możesz także pobrać plik: turinfo_20170110_preferencje_branzy_hogatur_raport_2016_msit.pdf
Jacy pracownicy potrzebni w turystyce? [2017-01-11 11:34 80.52.226.*] ALLELLUJAH!!!! teraz wiem, na co idą moje podatki!!!!! fajnie,że coś zrobiono w ogóle - ale czy nie za pózno- szybciej buduje się hotele, itp niż praktyczne trwa zawodowe wykształcenie pracownika. Tu nic nie zmieniło się od średniowiecza - 5lat i basta! odpowiedz »
Jacy pracownicy potrzebni w turystyce? [2017-01-11 12:20 91.195.57.*] Urzędnicy MSiT wykazali się ciężka pracą analizując niespełna 200 odpowiedzi od pracodawców metodą on-line. Ciekaw jestem ile czasu im to zajęło i ile osób nad tym pracowało. Gdyby mnie zapytali za kilka godzin dostaliby odpowiedź niemalże identyczną. Wystarczy trochę orientacji w terenie na bieżąco aby poznać aktualne preferencje branży turystycznej w Polsce. Teraz już wiem czym się zajmuje armia urzędników w administracji państwowej, ponoć najlepsi fachowcy tam pracują za niezłe pieniądze. MarianO z Kielc odpowiedz »
|