TUR-INFO.pl | Serwis informacyjny branży turystycznej
ZAJRZYJ DO NAS NA: TUR-INFO.PL na Facebook TUR-INFO.PL na Twitter

Forum grupa: Biura turystyczne

Biura podróży też mogą odpowiadać za opóźnienia lotów?

Data wysłania: 2016-12-01 14:55 Autor: Czytelnik IP automat

Aktualność:
Biura podróży też mogą odpowiadać za opóźnienia lotów - przekonuje radca prawny, dr Piotr Cybula.

Nie jest to najlepsza wiadomość dla biur podróży, niemniej jednak warto zdawać sobie sprawę z możliwości ewentualnego pojawienia się takich roszczeń.

Podstawą prawną odpowiedzialności odszkodowawczej przewoźnika za spóźnienie lub odwołanie lotu jest Rozporządzenie (WE) nr 261/ 2004 Parlamentu Europejskiego i Rady z 11.02.2004 r. Z rozporządzenia 261/2004 wynika wyraźnie (art. 3 pkt 6): "Niniejsze rozporządzenie nie narusza praw pasażerów wynikających z dyrektywy 90/314/EWG". Zgodnie z tą dyrektywą i polską ustawą o usługach turystycznych organizator turystyki za takie opóźnienia ponosi co do zasady odpowiedzialność. Odpowiedzialność ta nie ogranicza się tylko do szkody niemajątkowej, ale takie opóźnienie może również rodzić odpowiedzialność z tytułu szkody niemajątkowej (zmarnowanego urlopu). Reguła jest więc jasna - prawa wynikające z rozporządzenia 261/2004 nie pozbawiają klienta praw wynikających z dyrektywy 90/314, w tym możliwości dochodzenia od organizatora turystyki odpowiedzialności - przekonuje dr Cybula w artykule dostępnym na blogu prawoturystyczne.wordpress.com .

Sam fakt zaistnienia opóźnienia nie oznacza jeszcze przyznania odszkodowania z automatu, każda sprawa jest indywidualnie oceniana i istnieje katalog wyłączeń odpowiedzialności przewoźnika. Głównie dotyczy on zdarzeń od niego niezależnych.

    • Biura też mogą odpowiadać za opóźnienia lotów? 

      [2016-12-01 14:55 89.65.232.*]

      Biuro podróży / Organizator odpowiada już chyba za wszystko, jeszcze chwila i za padający deszcz trzeba będzie płacić odszkodowania :)   odpowiedz »

      • Biura też mogą odpowiadać za opóźnienia lotów? 

        [2016-12-01 21:53 164.126.151.*]

        Jeśli biuro podpisze wcześniej umowę z deszczem, to dlaczego ma nie odpowiadać? :-) A tak poważnie - to przecież normalna sytuacja, że organizator odpowiada za działanie (bądź zaniechanie działania) swoich kontrahentów - przewoźników, hoteli itp.   odpowiedz »

        • Biura też mogą odpowiadać za opóźnienia lotów? 

          [2016-12-02 10:19 80.52.137.*]

          strasznie to naciągane i śmierdzi krętactwem. Jak reklamujesz buty, samochód to sprzedający skieruje reklamującego do wytwórcy. Czyż nie tak ? To linia lotnicza w oczywisty sposób powinna odpowiadać za opóźnienia, odwołania itp. tym bardziej, że często ukrywa powody opóźnień / odwołań i drugorzędną sprawą jest czy przelot sprzedaje za pośrednictwem biura czy bezpośrednio   odpowiedz »

          • Biura też mogą odpowiadać za opóźnienia lotów? 

            [2016-12-02 12:31 164.126.151.*]

            W powołanym przykładzie butów reklamację przyjmuje sprzedawca i to on zwraca się do producenta (tzw. regres). Nie jest tak, że sprzedawca kieruje nabywcę butów do producenta, np. w Bangladeszu czy Wietnamie. Tak samo w omawianym przypadku opóźnienia czy odwołania lotu - organizator wycieczki (biuro podróży) ma regres do linii lotniczej.   odpowiedz »

            • Biura też mogą odpowiadać za opóźnienia lotów? 

              [2016-12-02 17:01 80.52.137.*]

              co nie zmienia faktu, że za "wady" w przelocie odpowiada PRZEWOŹNIK a nie biuro sprzedające bilet. I śmieszny jest przykład dot. Bangladeszu, bo większość linii ma przedstawicielstwa w Polsce (a jeśli nie ma to może powinno mieć ?i aby zajmować się swoimi "niedoróbkami" a nie "używać" do tego biur) i tam powinien udać się pasażer ! Takie rozumowanie jak Twoje doprowadza jedynie do dalszej bezkarności linii lotniczych co (ewidentny przykład LH) prowadzi do pomiatania pasażerami na lotniskach !.   odpowiedz »

              • Biura też mogą odpowiadać za opóźnienia lotów? 

                [2016-12-04 17:21 94.254.149.*]

                Organizator turystyki w granicach określonych przez ustawę o usługach turystyki odpowiada za podwykonawców, w tym za przewoźników. Oczywiście nie chodzi o "bezkarność przewoźników". Przecież z przewoźnikiem umowę zawiera organizator turystyki, to ten ostatni co do zasady może również dochodzić odszkodowania od przewoźnika (w granicach umowy z nim zawartej i obowiązujących przepisów).   odpowiedz »

                • Biura też mogą odpowiadać za opóźnienia lotów? 

                  [2016-12-05 09:53 80.52.137.*]

                  no nie bardzo, bo jak to się ma do żądania zwrotu, odszkodowania itp ? Ano tak się ma, że pasażer chcący uzyskać zwrot, zareklamować MUSI się zwrócić do linii lotniczej BEZPOŚREDNIO! I gdzie tu widzisz powiązanie rezerwacji z biurem ? już znikło ?! w tych okolicznościach okazuje się już bezzasadne i zbędne ?! A sprawa wygląda prosto. Urzędasy udają, że coś robią i zamiast pilnować dużych graczy na rynku, bawią się w upominanie biur podróży od których niewiele zależy.   odpowiedz »

                  • Biura też mogą odpowiadać za opóźnienia lotów? 

                    [2016-12-05 10:41 149.156.223.*]

                    Z unijnego rozporządzenia znajdującego zastosowanie w tym przypadku, które dotyczy odpowiedzialności przewoźnika, wynika wyraźnie: "Niniejsze rozporządzenie nie narusza praw pasażerów wynikających z dyrektywy 90/314/EWG". Z ustawy o usługach turystycznych wynika z kolei, że organizator turystyki odpowiada za swoich przewoźników, co oznacza, że także za działanie i zaniechanie przewoźnika, np. opóźnienie samolotu.   odpowiedz »

              • Biura też mogą odpowiadać za opóźnienia lotów? 

                [2016-12-07 01:02 46.112.80.*]

                Przykład Bangladeszu dotyczył reklamacji wskazanych przez poprzednika butów - właśnie obuwie made in Bangladesh miałem na nogach w momencie pisania (właśnie te buty reklamowałem u sprzedawcy w ub. miesiącu - wymiana na nowe w ciągu 10 min.).   odpowiedz »

          • Biura też mogą odpowiadać za opóźnienia lotów? 

            [2016-12-04 17:18 94.254.149.*]

            zwłaszcza jeżeli jest Pani/Pan praktykiem to zachęcam do lektury ustawy o usługach turystycznych   odpowiedz »

      • Biura też mogą odpowiadać za opóźnienia lotów? 

        [2016-12-03 13:03 94.254.149.*]

        Od momentu uchwalenia ustawy o usługach turystycznych sprawa wygląda dość prosto - organizator turystyki odpowiada za swoich podwykonawców (także przewoźników). Oczywiście nie jest to odpowiedzialność absolutna, a w każdym przypadku.   odpowiedz »

    • Biura też mogą odpowiadać za opóźnienia lotów? 

      [2016-12-06 14:26 79.191.111.*]

      a ja się pytam P. Cebulki za co jeszcze mamy odpowiadać?? za smród w atmosferze też????   odpowiedz »

      • Biura też mogą odpowiadać za opóźnienia lotów? 

        [2016-12-06 14:33 94.254.149.*]

        organizatorzy odpowiadają za to, co wynika z przepisów prawa; można oczywiście pisać takie rzeczy jak Pani/Pan, ale to na prawdę nie wpływa ani na treść przepisów, ani na ich interpretację, a jedynie pokazuje stan wiedzy osoby piszącej taki komentarz   odpowiedz »

    • Biura też mogą odpowiadać za opóźnienia lotów? 

      [2016-12-16 06:55 61.90.30.*]

      To jest po prostu CHORE!!!   odpowiedz »

 
     

Forum gorące tematy

Forum gorące tematy
Ta strona przetwarza dane osobowe oraz używa COOKIES. Szczegóły przetwarzania danych osobowych są opisane w polityce prywatności. Korzystając z tej strony wyrażasz zgodę na wykorzystywanie cookies zgodnie z ustawieniami Twojej przeglądarki i akceptujesz regulamin strony. Wszelkie szczegóły w regulaminie, polityce prywatności oraz polityce cookies.
  Akceptuję