TUR-INFO.pl | Serwis informacyjny branży turystycznej
ZAJRZYJ DO NAS NA: TUR-INFO.PL na Facebook TUR-INFO.PL na Twitter

Forum grupa: Gastronomia

O czym pamiętać przy współpracy franczyzowej?

Data wysłania: 2016-11-29 12:36 Autor: Czytelnik IP automat

Aktualność z dnia 2014-03-27:
Specyfika sieci franczyzowych często nie pozwala na wdrażanie modeli biznesowych zaczerpniętych z dużych korporacji. Powoduje to potrzebę wypracowania własnego systemu zarządzania, dostosowanego do charakterystyki danej marki.

Współpraca franczyzową polega na udostępnianiu brandu i know-how znanej marki franczyzobiorcom, którzy pod jej szyldem prowadzą własny biznes. Każdy z modeli franczyzowych jest inny, ale zawsze warto pamiętać o kilku uniwersalnych zasadach zarządzania tak skomplikowaną strukturą.

Niezwykle istotnym jest utrzymywanie dobrych relacji z franczyzobiorcami i konsultowanie z nimi decyzji dotyczących przyszłości sieci. Są oni jej nieodłączną częścią, a od tego, czy będą się w niej dobrze czuć i zdecydują się na długoletnią współpracę, zależy sukces całego brandu. Wzajemne zaufanie i otwartość na rozmowę dają poczucie bezpieczeństwa i są dużym ułatwieniem w rozwiązywaniu wszelkich problemów.

Magdalena Piróg, wiceprezes Da Grasso uważa, że rozmowa jest najważniejsza. "Dialog jest podstawową zasadą współpracy franczyzowej. Franczyzobiorcy jako partnerzy biznesowi nie są pracownikami sieci. Każdy z nich prowadzi swój własny biznes i jest sam sobie szefem. Na każdym etapie współpracy jest wiele istotnych kwestii do omówienia, począwszy od założeń strategicznych marki, poprzez wybór odpowiednich dostawców produktów, relacji z klientami, a skończywszy na bieżących działaniach lokalu. Dobra, a wręcz przyjacielska relacja pozwala na szczery dialog, komfortowe warunki współpracy i wspólne budowanie sukcesu marki." - wyjaśniła.

Jednostki franczyzowe często rozsiane są po całym kraju, w przeciwieństwie do firm, których siedziby najczęściej ograniczają się do jednego budynku. Takie rozproszenie wymaga stworzenia własnych kanałów komunikacji i zbudowania dobrych relacji z partnerami oddalonymi nierzadko o kilkaset kilometrów od centrum sieci. W budowaniu relacji pomagają wszelkiego rodzaju korespondencja mailowa, wizyty w regionach, coroczne spotkania ogólnopolskie, a także takie kanały dotarcia jak strona www, facebook czy panel administratora.

Piróg dodaje, że każdy z partnerów marki powinien posiadać swojego opiekuna. "W sieci franczyzowej, takiej jak Da Grasso, obejmującej ponad 180 placówek, niemożliwym jest aby regularnie spotykać się z każdym z partnerów. Dlatego też, na potrzeby Sieci ustanowiliśmy stanowisko Opiekuna Franczyzobiorcy, do którego fraczyzobiorca może zwracać się z każdym problemem związanym z funkcjonowaniem w sieci i bieżącą działalnością lokalu." - dodała.

W sieciach franczyzowych, tak samo jak w przypadku każdej firmy, warto zadbać o swoją pozycję na rynku pracodawców. Najłatwiejszą, a jednocześnie dobrą metodą jej weryfikacji jest procentowy wskaźnik udziału franczyzobiorców danej sieci w całym rynku. Cykliczne audyty, badania panujących w sieci trendów i fluktuacji kadr, a przede wszystkim indywidualne oceny franczyzobiorców, pozwalają również na wyznaczenie kierunku, w którym powinna podążać sieć, aby stać się cenionym pracodawcą.
Warto także postawić na rozwój franczyzobiorców i ich pracowników. To oni są najliczniejszą grupą reprezentującą markę. Szkolenia indywidualne i grupowe pozwolą im sprawniej funkcjonować i czuć się pewniej na rynku, a ich sukces przełoży się na wzmocnioną pozycję brandu.

Rolą centrali sieci franczyzowej jest także zadbanie o systemy rekrutacyjne i motywacyjne w poszczególnych jednostkach. Pomoc partnerom w tym zakresie, np. poprzez tworzenie scenariuszy rozmów kwalifikacyjnych i przedstawianie sprawdzonych systemów motywowania, powoduje, że ich pracownicy są bardziej kompetentni, chętni do pracy i tworzą lepszą wizytówkę marki.

Wiceprezes Da Grasso zauważa, że każdy franczyzobiora jest inny i bardzo istotne jest indywidualne podejście do niego. "Najważniejszym jest, by pamiętać, że każdy franczyzobiorca jest odrębną jednostką o różnym wykształceniu czy doświadczeniu zawodowym, a uczestnictwo w sieci dla jednego jest głównym źródłem utrzymania, dla drugiego zajęciem dodatkowym. Istnieje wiele czynników różnicujących franczyzobiorców, a to sprawia, że do każdego z nich musimy podchodzić indywidualnie. Dlatego też, w naszej Sieci nie traktujemy franczyzobiorców jak pracowników, ale jak parterów biznesowych i przyjaciół." - powiedziała.

    • Co jest ważne przy franczyzie? 

      [2016-11-29 12:36 178.252.38.*]

      Owszem zgodzę się, że dialog to podstawa i zwykle stanowi on piętę achillesową dużych sieci - które mają po kilkadziesiąt lub nawet kilkaset punktów w danym kraju. Osobiście polecam franczyzy rozwijające się - które oferują produkty lub usługi, których jakość można w łatwy sposób zweryfikować. Marka Chilli Mili oraz producent marynaty i panierki do kurczaka Holly Powder w gastronomii postawili na wybornego kurczaka w chrupiącej panierce - ten smak i panier przyćmiewa rozpowszechnione fast foody. Nie wierzysz? Koniecznie odwiedź ich stoiska na targach gastronomicznych lub skontaktuj się z przedstawicielami marki - chętnie udzielą Ci niezbędnych informacji dotyczących współpracy. :)   odpowiedz »

 
     

Forum gorące tematy

Forum gorące tematy
Ta strona przetwarza dane osobowe oraz używa COOKIES. Szczegóły przetwarzania danych osobowych są opisane w polityce prywatności. Korzystając z tej strony wyrażasz zgodę na wykorzystywanie cookies zgodnie z ustawieniami Twojej przeglądarki i akceptujesz regulamin strony. Wszelkie szczegóły w regulaminie, polityce prywatności oraz polityce cookies.
  Akceptuję