Długi PKP zostaną uregulowane z budżetu państwa?
Data wysłania: 2006-02-04 13:36 Autor: Czytelnik IP automat
Aktualność: Wszystko wskazuje na to, że PKP nie spłaci tegorocznych rat kapitałowych i odsetek z 6 mld zł długu zaciągniętego w bankach komercyjnych. Gwarantem kolejowych długów jest Skarb Państwa, do którego mogą się zgłosić wierzyciele prosząc o natychmiastową i jednorazową wypłatę.
Ekipa Kazimierza Marcinkiewicza zmieniła strategie wobec PKP. Poprzedni rząd dążył do naprawienia finansów spółki, przez udzielanie gwarancji na zaciągane przez przewoźnika kredyty i emitowane obligacje. Dług miał zostać spłacony ze środków pochodzących z prywatyzacji majątku firmy. System ten dobrze funkcjonował w zeszłym roku. PKP, sprzedając udziały w Koksowni Przyjaźń, spłaciły raty nawet przed czasem.
Ekipa Marcinkiewicza wstrzymała prywatyzację. W tym roku PKP będzie musiało zapłacić wierzycielom 425 mln zł., których nie ma w kasie kolei.
"Na razie firma reguluje zobowiązania na bieżąco. Jeżeli jednak przestanie, to zawsze można albo prolongować spłatę kredytów, albo wyemitować nowe obligacje" - o czym informuje Gazetę Prawną Maciej Stańczuk, prezes WestLB, niemieckiego banku, jednego z największych wierzycieli PKP. W takim przypadku konieczne będą pewne zmiany legislacyjne. Zgodnie z zapisami obecnej ustawy regulującej funkcjonowanie PKP, firma nie ma już możliwości korzystania z dobrodziejstw budżetu.
Zdaniem eksperta firmy analizującej krajowy rynek kolejowy, Janusza Piechocińskiego, banki mogą zażądać natychmiastowej wypłaty i zwrócą się o to bezpośrednio do Skarbu Państwa, a nie do PKP. Będzie to zresztą zgodne z zawartymi umowami kredytowymi i warunkami emisji obligacji restrukturyzacyjnych. Widnieje w nich zapis według którego brak zapłaty przez PKP stanowi naruszenie tych umów i pozwala instytucjom na żądanie natychmiastowej przedterminowej i jednorazowej spłaty udzielonych kredytów i wykupu obligacji.
"Przejęcie przez Skarb Państwa zadłużenia PKP gwarantowanego przez rząd spowoduje pogorszenie statystyk deficytu budżetowego oraz radykalnie zbliża nas do limitów ustawowych dotyczących państwowego długu publicznego i zobowiązań Polski wynikających z procedury nadmiernego deficytu"- o czym informuje Gazetę Prawną Piechociński.
Już wkrótce Skarb Państwa będzie zmuszony pomóc PKP Przewozom Regionalnym w spłacie kolejnych 2 mld zł. Poprzedni rząd planował pokryć tę kwotę kolejną emisją gwarantowanych przez Skarb Państwa obligacji. Ekipa Marcinkiewicza na razie nic na ten temat nie mówi. PKP spłaca długi w niewielkich ratach, ale kosztem regulowania bieżących płatności.
Jeszcze czego... [2006-02-04 13:36 80.53.127.*] Cały czas dopłacamy to tego burdelu finansowego... To jest dziura bez dna... Zlikwidować i powołać prywatne spółki... odpowiedz »
Długi PKP zostaną uregulowane z budżetu państwa? [2006-10-03 10:44 83.18.125.*] Gorzej jest kiedy dłużnikiem nie jest firma państwowa. Wiele firm w polskiej gospodarce uchyla się od płatności, sam też na takie trafiłem, np. Petrotech spółka jawna z Jastrowca. Wszystkie płatności jak dotąd były opóźnione i poprzedzone upomnieniami. Wierzytelności mogę sprzedać firmie windykacyjnej, sprzedaż długów też metoda. Więcej szczegółów na ten temat zamieszczę na www.pertotech.otech.pl Bardzo proszę o odpowiedzi w jakiej sytuacji finansowej znajdują się firmy tego sektora petrotech tz. firmy budujące stacje benzynowe, zbiorniki, składy paliw, itp. odpowiedz »
|