Wyrok w sprawie upadłych biur podróży
Data wysłania: 2016-07-28 10:33 Autor: Czytelnik IP automat
Aktualność: We wtorek, 27 lipca Sąd Okręgowy w Warszawie wydał wyrok w sprawie klientów niewypłacalnych biur podróży: Sky Club, Aquamaris, OK Services Travel oraz Oriac Polska.
Jak informuje pełnomocnik turystów, dr Piotr Cybula wcześniej Sąd Okręgowy wydał już dwa korzystne wyroki w tego rodzaju sprawach dotyczących niewypłacalności Oriac Polska. Jeśli chodzi o Sky Club, Aquamaris i OK Services Travel jest to pierwszy prawomocny wyrok zasądzający odszkodowanie od Skarbu Państwa w związku z ich niewypłacalnością. Sprawa dotyczyła klientów kilku touroperatorów ponieważ Sąd Rejonowy wcześniej połączył pięć spraw do wspólnego rozpoznania i rozstrzygnięcia. Więcej szczegółów na blogu dr. Cybuli prawoturystyczne.wordpress.com
Podstawą roszczeń turystów jest niezapewnienie przez państwo polskie ochrony wymaganej przez dyrektywę 90/314. Stanowi ona, iż w przypadku upadłości biura podróży, turyści powinni dostać pełny zwrot poniesionych kosztów. Tymczasem, w praktyce, klienci dostawali jedynie część poniesionych kosztów. W przypadku upadku Sky Clubu było to 30 lub 70 proc., w zależności od tego, którą z dwóch gwarancji biura byli objęci. Pisaliśmy o tym w aktualności Podział gwarancji dla klientów Sky Clubu dobiega końca
Satysfakcja jest tym większa, że problemem odpowiedzialności Skarbu Państwa w tego rodzaju przypadkach w żaden sposób nie chciały zainteresować się następujące instytucje: Rzecznik Praw Obywatelskich, Prezes Urzędu Ochrony Konkurencji i Konsumentów oraz Najwyższa Izba Kontroli - komentuje dr Cybula.
Sąd znów przyznaje rację turystom [2016-07-28 10:33 80.52.137.*] zwrot albo brak zwrotu nie jest w kompetencji ani RPO, ani UOKiK ani NIK. To sprawa dla sądu. Dobrze by było, aby dr Cybula nie robił ludziom "wody z mózgu". Jest rzeczą zrozumiałą, że dr Cybula doskonale prosperuje odzyskując pieniądze dla podróżnych, niemniej robienie z siebie bohatera narodowego, to lekka przesada odpowiedz »
Wyrok w sprawie upadłych biur podróży [2016-08-02 16:53 83.26.162.*] Wypowiedź mojego poprzednika świadczy o tym, że traktuje biuro podróży (jeśli swoje) jak odskocznię do łatwej kasy (a może i do dochodowego bankrutewka). Proszę postawić się w roli klientów, którzy np w przypadku Digituru nie otrzymali nic (zero zł) gdyż marszałek woj.śląskiego przez blisko rok korespondował z ubezpieczycielem AXA i jedyne co ustalił to fakt, że AXA skutecznie odmawia wypłaty klientom odszkodowania. Nawet nie powiadamiając pisemnie o tym fakcie poszkodowanych. A jeśli marszałek województwa jako przedstawiciel Skarbu Państwa jawnie uznaje, że można oszukiwać obywateli polskich (jako rodzynek - przez niemiecką firmę) to co to za Państwo. Do sądu z takim Państwem. Poproszę o kontakt do dr. Cybuli. odpowiedz »
|