TUR-INFO.pl | Serwis informacyjny branży turystycznej
ZAJRZYJ DO NAS NA: TUR-INFO.PL na Facebook TUR-INFO.PL na Twitter

Forum grupa: Biura turystyczne

Branża zaniepokojona spadkami sprzedaży

Data wysłania: 2016-05-16 11:14 Autor: Czytelnik IP automat

Aktualność:
Do kwestii najbardziej nurtującej branżę turystyczną należą troski i i pytania odnośnie obecnej koniunktury sprzedażowej w polskiej turystyce wyjazdowej. Pod tym względem ostatnie pięć miesięcy nie należało do udanych, ale część środowiska turystycznego liczyła na poprawę poziomów sprzedaży pod koniec kwietnia i po powrocie klientów z majowego weekendu, ale nic takiego niestety na razie nie nastąpiło.

Realna sytuacja lepsza niż podawana za raportami z MerlinX

Wprawdzie jest kilka przyczyn mogących częściowo tłumaczyć tak słaby obraz sprzedaży w branży w ostatnim czasie, jak to że ostatni tydzień był właściwie o jeden dzień krótszy, gdyż 3 maja wypadał w tym roku we wtorek i spowodował przedłużenie majówki o jeden dzień, czy istotne podwyżki cen wycieczek, które nastąpiły w pierwszych dniach maja i to w takiej skali, że średnie ceny po raz pierwszy w tym sezonie przewyższyły ceny ubiegłoroczne i to od razu o aż 68 złotych.

Większe niż się wydaje znaczenie może mieć też fakt, że organizatorzy sprzedający poza systemem MerlinX wykazują zwykle daleko lepsze wyniki w porównaniu z raportami PZOT-u. Przykładem w tej kwestii może być giełdowy Rainbow, z którego raportów wynika, że w ostatnich dwóch miesiącach liczba sprzedanych imprez lata wzrosła o około 12,6 procent, co jest wynikiem o blisko 20 procent lepszym niż pokazują to raporty PZOT.

Generalnie jednak obraz sprzedaży przedstawia się znacznie słabiej niż ten, na jaki liczyła branża turystyczna. Nie dziwi zatem fakt, że pojawiają się pierwsze oznaki zwątpienia i pytania, czy niepowodzenia sprzedaży wycieczek można przypisywać jedynie odstraszającemu turystów wpływowi terroryzmu, czy jest to już może bardziej generalny efekt zniechęcenia ludzi do konsumpcji. Za tą ostatnią tezą mógłby teoretycznie przemawiać spory spadek dynamiki sprzedaży detalicznej w marcu, a mianowicie z 3,9 do 0,8 procent, gdyby nie fakt, że porównywalność tych danych, czyli lutego z marcem, została silnie zakłócona przez Święta Wielkanocne, które w tym roku wypadały właśnie w marcu. W związku ze Świętami jeszcze większe spadki wystąpiły u naszych bogatszych sąsiadów, czyli w Niemczech (z 5,5 do zaledwie 0,7 procent), w Danii (z plus 2,2 do minus 3,1 procent), jak również generalnie w Skandynawii - z plus 2,0 do minus 3,7 procent (bez Szwecji, która danych jeszcze nie podała).

Istotne kwestie z zakresu cen turystycznych imprez

Zestawienie bazuje na cenach dla wylotów w okresie 01-07 sierpnia 2016 r zebranych w dniu 13 maja. W okresie listopad-grudzień 2015 zmiany cen były bardzo niewielkie i wynosiły po kilka złotych. W styczniu były już nieco większe, a jeszcze większe nastąpiły tradycyjnie na przełomie stycznia i lutego, gdy średnia cena wzrosła o 68 złotych. W kolejnych tygodniach mieliśmy różnokierunkowe wahania cen, najpierw spadki o 35 i 11 złotych, później wzrosty o 14 i 24 złote, a następnie spadki o 6, 1 i 48 złotych, wzrosty o 44 i 17 złotych oraz kolejne niewielkie spadki o 2 i 5 złotych. W ostatnim tygodniu kwietnia wystąpił istotniejszy wzrost średnich cen, który wyniósł 32 złote - i jak zaznaczaliśmy w poprzednim materiale - był to wstęp do jeszcze większych przedsezonowych zwyżek materializujących się zwykle po majówkach każdego roku. W istocie ceny wzrosły bardzo mocno, bo średnio aż o 112 złotych, ale był to wzrost najprawdopodobniej znacznie przereagowany, bowiem w ostatnim tygodniu średnia cena spadła i to aż o 40 złotych.

Tym razem największe zniżki cen wystąpiły Cyprze, Korfu i w Maroku - o odpowiednio 148, 137 i 81 złotych, natomiast skala zwyżek cen była znacznie mniejsza, a największe miały miejsce na wyspie Kos - o 37 złotych oraz w Marsa Alam i na Majorce - o 16 i 10 złotych.






Badanie średniej ceny first minute lata 2016 wobec cen sprzed roku wskazuje, że rezultat znacznej zwyżki cen wycieczek na początku miesiąca, po którym ceny po raz pierwszy w tym sezonie przekroczyły o aż 68 złotych poziom sezonu 2015 obowiązywał jedynie przez tydzień. Po spadkach cen w ostatnim tygodniu stały się one ponownie niższe od ubiegłorocznych, chociaż zaledwie o 4 złote. Poprzednio średnie ceny były wyższe o 68 złotych, a we wcześniejszych tygodniach niższe o 24, 20, 28, 39, 61, 68, 43, 21, 3, zero, 15, 7, 12, 72, 65, 62, 44 i 72 złote.






Spośród dużych kierunków na pozycję lidera wzrostów cen wycieczek wysunęła się Bułgaria droższa teraz wobec średniej sprzed roku o 144 złote (poprzednio była droższa o 129, 38, 66, 89, 69, 25, 25, 23, 72, 59 i 63 złote, a wcześniej tańsza o kilkadziesiąt złotych). Bułgaria stała się liderem wzrostów po tym jak w tym samym czasie średnie ceny Grecji i Kanarów zanotowały dość istotne spadki. Pozycję wicelidera zwyżek utrzymuje obecnie Grecja, która jest teraz droższa o średnio 83 złote (poprzednio droższa o 143, 79, 77, 80, 45, 57,62, 81, 82, 67 i 72 złotych), przy czym z jej wysp największe średnie wzrosty cen wykazują Rodos i Kreta (zastąpiła na tej pozycji Korfu) - o 162 i 77 złotych, a spadki wykazuje jedynie Kos - o 56 złotych. O jedną pozycję niżej w klasyfikacji wzrostów spadły teraz Kanary, które są droższe o jedynie 38 złotych niż przed rokiem. Ten ostatni kierunek od pewnego czasu stopniowo drożał i w pierwszym tygodniu maja jego cena przewyższyła poziom ubiegłoroczny o aż 141 złotych (wcześniej Kanary były droższe o 3 złote, a we wcześniejszych tygodniach tańsze o 17, 23, 23, 62, 70, 70, 57 i 46 złotych). Z tamtejszych wysp znacznie kosztowniejsze niż przed rokiem pozostają Lanzarote oraz Fuerteventura - o 208 i 147 złotych, a niższe ceny do zeszłorocznych prezentują Gran Canaria i Teneryfa - o 200 i 147 złotych.

Z dużych kierunków, na których ceny są teraz niższe niż przed rokiem, prym niezmiennie od ponad czterech miesięcy wiedzie Turcja - tańsza o średnio 169 złotych (poprzednio była tańsza o 72, 263, 223, 183, 198, 246, 229, 160, 122 i 146 złotych). Dalszy przebieg popytu na wycieczki do Turcji (zwłaszcza w okresie tzw. lastów) jest nadal największą zagadką sezonu lato 2016 - choć w tym względzie na rynku polskim, a także rynkach europejskich pojawiły się ostatnio pewne symptomy poprawy. Na razie dane z najważniejszego niemieckiego rynku wskazują, że spadki liczby rezerwacji Tureckiej Riwiery osiągnęły tam w marcu poziom około 50 procent.

Kierunkiem, na którym średnie ceny były zwykle wyższe niż w ubiegłym roku był Egipt, ale po 13-procentowej dewaluacji egipskiego funta w połowie marca ceny spadły poniżej ubiegłorocznych. W ostatnim tygodniu ceny były niższe - o średnio 61 złotych (wcześniej były niższe o 61 i 100 złotych, przejściowo wyższe o 6, wcześniej niższe o 43, 54, 84, 77 i 2 złote, a jeszcze wcześniej były wyższe o 21, 59 i 60 złotych). Znaczącą przecenę wobec sezonu 2015 notują Marsa Alam i Synaj - o średnio 98 i 91 złotych, natomiast w Hurghadzie ceny lekko wzrosły - o 7 złotych.

Na mniejszych kierunkach największe przeceny wobec ubiegłego roku występują na Cyprze i w Tunezji - o 113 i 109 złotych, a mniejsza na Majorce - o 63 złotych (poprzednio wynosiła 31, 45, 90, 90, 82, 125, 58, 37 złotych). Nieco kosztowniejsze niż przed rokiem są natomiast Maroko i Portugalia - odpowiednio o 13 i 7 złotych.

Poniżej mapka średnich skumulowanych wzrostów cen wycieczek do początku sprzedaży first minute w tym sezonie letnim - czyli od połowy października - do dnia 13 maja. Widać na niej znacznie wyraźniej niż na porównaniach rok do roku, bardzo dużą rozbieżność pomiędzy zachowaniem się cen na kierunkach uważanych obecnie za bezpieczne wobec tych, które na razie budzą obawy turystów związane z możliwością wystąpienia tam niebezpiecznych incydentów.






Wśród dużych biur podróży pozycję lidera obniżek cen wycieczek na lato 2016 wobec poprzedniego sezonu cen utrzymało biuro TUI Poland tańsze obecnie o 177 złotych (poprzednio o 212, 394, 204, 195, 194, 141, 222, 219 i 246 złotych) wyprzedzając w tym względzie biuro Exim Tours tańsze niż przed rokiem o średnio 94 złote. O blisko 40 złotych mniej kosztowne niż przed rokiem są biura Grecos oraz Wezyr, a o 22 złote tańsze niż przed rokiem jest teraz biuro Itaka, co jest m.in. rezultatem odniesienia się do pomajówkowej zwyżki cen w tym biurze w roku 2015 (poprzednio zeszłoroczne ceny były tam wyjątkowo niskie). Tylko nieco wyższe ceny niż przed rokiem - o ponad 30 złotych, oferuje Rainbow, a już wyraźnie biura Sun & Fun - o około 175 złotych oraz Neckermann - o około 310 złotych.

Warte zaznaczenia

W ostatnich dwóch tygodniach uwidocznił się wyraźny trend wzrostowy cen Bułgarii na tle ubiegłorocznych cen tego kierunku oraz średniej ceny imprez dla rynku jako całości. Jeszcze wyraźniejszy jest on w ujęciu procentowym, gdyż Bułgaria jest kierunkiem relatywnie bardzo tanim. Może to oznaczać wstęp do dalszych wzrostów cen Bułgarii, gdyż kierunek ten jest tanią alternatywą dla uważanych za bezpieczne kierunków zachodnioeuropejskich. Wzrost cen może stać się większy jeśli ewentualne wydarzenia na tanich, ale mniej bezpiecznych kierunkach, nadal będą zniechęcać potencjalnych turystów do spędzania tam swoich wakacji.

W ostatnim tygodniu zupełnie wyhamowały spadki cen przelotów na kierunkach turystycznych w liniach Ryanair, a znacznie zmniejszyły się spadki w liniach Wizzair. Przy stopniowo wzrastających cenach pokojów hotelowych na portalach rezerwacyjnych, spadki cen w tanich liniach działały stabilizująco na ceny wyjazdów organizowanych samodzielnie. Teraz ten wpływ może ustać, co zapewne będzie oznaczało powrót do wyraźnego trendu wzrostowego cen przy wyjazdach organizowanych w oparciu o tanich przewoźników.

Z całym raportem można zapoznać się tutaj:

Możesz także pobrać plik: turinfo_20160516_wczasopediapartner20160516media.pdf

    • Słaba sprzedaż niepokoi branżę 

      [2016-05-16 11:14 89.76.84.*]

      SzP., niestety NIC już nie pomoże!. Żadne pogłębione analizy, długie weekendy i inne pozorowane promocje i proponowane premie dla sprzedawców!. Brak jest nawet chętnch na study-tour , chyba że są za O zł. bez ukrytych opłat na miejscu!. Po prostu brakuje pieniędzy na rynku. Także będzie się działo i ratuj się kto jeszcze może.....   odpowiedz »

      • Słaba sprzedaż niepokoi branżę 

        [2016-05-16 18:51 83.10.3.*]

        Niestety "dobra zmiana" niejedno ma imię...   odpowiedz »

    • Słaba sprzedaż niepokoi branżę 

      [2016-05-17 14:45 80.52.226.*]

      czy szanowni państwo nie zauważyło mrowia nowych hoteli w POLSCE? z gwiazdkami lub bez?
      a kto je zapełni jak wszyscy będą wyjeżdżać? zapraszamy do zapoznania się na nowo z POLSKĄ cudną i zmienić itinery.   odpowiedz »

 
     

Forum gorące tematy

Forum gorące tematy
Ta strona przetwarza dane osobowe oraz używa COOKIES. Szczegóły przetwarzania danych osobowych są opisane w polityce prywatności. Korzystając z tej strony wyrażasz zgodę na wykorzystywanie cookies zgodnie z ustawieniami Twojej przeglądarki i akceptujesz regulamin strony. Wszelkie szczegóły w regulaminie, polityce prywatności oraz polityce cookies.
  Akceptuję