PIT o upadku Alfa Star
Data wysłania: 2015-09-01 11:02 Autor: Czytelnik IP automat
Aktualność: Upadek biura Alfa Star odbił się głośnym echem w branży. Poniżej publikujemy komunikat Polskiej Izby Turystyki w sprawie bankructwa radomskiego touroperatora.
Polska Izba Turystyki z przykrością informuje, że jedno z największych i najdłużej działających polskich biur podróży, Alfa Star S.A,. złożyło oświadczenie o niewypłacalności w związku z utratą płynności finansowej.
Obecnie trwa uruchamianie przewidzianej prawem procedury realizowania gwarancji ubezpieczeniowej biura, z której pokryte mają zostać koszty ewentualnego sprowadzenia turystów do Polski oraz zwrócenia klientom wpłat i zaliczek na poczet imprez, które miały zostać przez Alfa Star zrealizowane. Beneficjentem gwarancji ubezpieczeniowej jest Urząd Marszałkowski Województwa Mazowieckiego. Gwarancja ubezpieczeniowa Alfa Star wynosi 20 mln zł.
Klienci, którzy mają podpisane umowy na realizację imprez turystycznych z biurem Alfa Star powinni zgłosić się do Departamentu Kultury, Promocji i Turystyki UM: ul. Okrzei 35, 03-715 Warszawa. Tel. 022 5979500 w celu odzyskania wpłaconych środków. Na stronie internetowej urzędu można będzie pobrać stosowne formularze, służące do określenia wysokości roszczeń.
Klienci, którzy obecnie przebywają za granicą w ramach imprez turystycznych wykupionych w Alfa Star wrócą do Polski albo w terminie przewidzianym w umowie, albo we wcześniejszym. Ten zostanie im przekazany przez urząd marszałkowski.
Polska Izba Turystyki przypomina jednocześnie, że już od 2009 roku apeluje do Ustawodawcy o naprawę przepisów regulujących sposób zabezpieczania interesów klientów na wypadek podobnych sytuacji. Upadki biur podróży zdarzają się co prawda rzadko, ale są zjawiskiem naturalnym i występującym w wielu krajach świata. Klienci organizatorów turystyki działających na terenie Unii Europejskiej zabezpieczeni są na wypadek bankructwa dyrektywą w sprawie podróży zorganizowanych. Nakłada ona na kraje członkowskie stworzenia finansowanego przez biura podróży systemu, w efekcie którego klienci nie odczuwali skutków ewentualnych bankructw.
Niestety, w Polsce przepisy te zostały wprowadzone w sposób niedoskonały. W wielu krajach Europy, gdy upada biuro podróży, dla klientów jest to niemalże niezauważalne. Systemy zabezpieczeń finansowane przez biura podróży działają na tyle sprawnie, że nie ma potrzeby sprowadzania do kraju turystów przebywających za granicą, a tym, którzy mieli wyjechać natychmiast zwracane są pieniądze, a nawet oferowane analogiczne imprezy z innymi organizatorami.
Niestety, jak wielokrotnie podkreślała Polska Izba Turystyki, polski ustawodawca już od lat zaniechał stworzenia w naszym kraju podobnie skutecznego systemu. Mamy nadzieję, że bankructwo Alfa Star, choć przykre dla klientów i branży, zmobilizuje polski rząd do przyspieszenia prac nad nowelizacją przepisów regulujących sposób zabezpieczania klientów na wypadek podobnych sytuacji.
PIT komentuje upadek Alfa Star [2015-09-01 11:02 80.52.226.*] A w POlsce POwojennej nauka była darmowa i uczyli pisać czytać i liczyć - wszyscy zaPOmnieli, wierząc w Eden i zacietrzewieni wybierali PO!. PINOKIO! odpowiedz »
PIT komentuje upadek Alfa Star [2015-09-01 12:09 85.194.240.*] O tym, że dyrektywa unijna 90/314 nie działa wiedzieli chyba wszyscy, może z wyjątkiem kierownictwa MSiT. Klienci z przedpłatami będą czekali po 2 - 3 lata, żeby dostać jakieś ochłapy. Czy nie w Polsce polityka, który zrozumiałby, że sprawę zabezpieczeń turystów trzeba rozwiązać w sposób systemowy, a nie bezmyślnie "implementować" ??!! odpowiedz »
PIT komentuje upadek Alfa Star [2015-09-01 16:54 89.231.100.*] O bardzo złej sytuacji Alfa Star słyszało sie juz duzo wczesniej.Niektóre Biura podrózy zaprzestały sprzedawania ich ofert . POLSKA IZBA TURYSTYKI powinna członkiem swojej Izby wczesniej zainteresowac się ,rozmawiac z właścicielami ,pytać jakie mają problemy .O Alfie Star huczało wiele miesięcy temu .To nie był szok dla branzy która w wiekszości zapewne znała problemy ALFA..... Ech ....Szkoda tylko klientów ... :( odpowiedz »
PIT komentuje upadek Alfa Star [2015-09-02 11:19 83.18.27.*] PIT tylko komentuje, a co w tej sprawie zrobił. Przecież te biura które upadły były w większości członkami PIT. Czyli PIT jest tylko po to aby im płacić składki i robić sobie z nich imprezy. PIT po upadku biura powinien włączyć się w system rozliczenia gwarancji aby pieniądze nie były wydawane bez celu. Dlatego, też nie należę do takich organizacji wzajemnej adoracji. odpowiedz »
PIT komentuje upadek Alfa Star [2015-09-02 21:01 5.174.31.*] PIT jest w stałym kontakcie z Urzędem Marszałkowskim Województwa Mazowieckiego i współpracuje z nim w zakresie organizowania powrotu do Polski tych klientów Alfa Star, którzy nie mają opłaconego pobytu. Informuje urząd o wolnych miejscach w samolotach czarterowych u innych touroperatorów. Służy też informacją o uruchomionych w tym przypadku procedurach klientom, którzy zgłaszają się do izby. Pozdrawiam, Marzena Zarzycka, rzecznik prasowy PIT odpowiedz »
PIT o upadku Alfa Star [2015-09-04 11:27 83.27.73.*] Marzena Zarzycka, rzecznik prasowy PIT - idź kobieto do garów, byle głąb zmywarkę obsłuży. odpowiedz »
PIT komentuje upadek Alfa Star [2015-09-04 13:07 212.106.24.*] ta PIT to potrzebna jak ..... brak słów. Szkoda tylko, ze robią ludziom "wodę z mózgu", że tylko biura zrzeszone w PIT dają gwarancję uczciwości i wysokiej jakości usług..... właśnie to widać jak na dłoni. Jesteśmy małym biurem turystycznym, na rynku od 1989 roku, ro bimy własne imprezy, mamy sprawdzonych klientów w całej Polsce - I NIE NALEZYMY DO PIT.... bo to naprawdę niepotrzebna organizacja.... co zrobiła dla polskiej turystyki - a przynajmniej dla swoich członków, poza kasowaniem składek????? bo występować każdy może, tylko z jakim skutkiem - żadnym!!!!! odpowiedz »
|