Które miasto wydało najwięcej na własną promocję?
Data wysłania: 2015-02-24 13:23 Autor: Czytelnik IP automat
Aktualność: 785 mln zł - tyle z wyliczeń Ministerstwa Finansów wynosiły wydatki polskich samorządów na działania promocyjne.
Same województwa wydały ok. 65 mln zł, zaś 32 największe miast ponad 100 mln zł. Na co wydatkowano te pieniądze? Sprawdził to portal www.MarketingMiejsca.com.pl
Jak wynika z informacji pochodzących z Ministerstwa Finansów, samorządy, choć borykają się z dość dużymi problemami finansowymi i zaostrzonymi przepisami dotyczącymi finansów publiczny (przede wszystkim możliwości zaciągania kolejnych kredytów), nie oszczędzają na promocji. W 2014 roku: gminy, miasta, powiaty i województwa zaplanowały rekordowe wydatki na promocję w wysokości 785 mln zł. Jest to o 116 mln zł więcej niż wydano w 2013 roku.
Wśród województw, największymi budżetami promocyjnymi dysponowały: Kujawsko-Pomorskie (14 mln zł) i Podkarpackie (12,5 mln zł). Najmniej, gdyż jedynie 360 tys. zł, na działania promocyjne, przeznaczyło Mazowsze.
Wśród miast rekordzistami są: Katowice (13,7 mln zł) oraz Bydgoszcz (11,6 mln zł). Najwięcej, gdyż 600 tys. zł, stolica województwa śląskiego, przeznaczyła na promowanie się podczas Europejskiego Kongresu Gospodarczego. 492 tys. zł wydano zaś na realizację wewnętrznej kampanii promocyjnej "Katowice dla odmiany". Bydgoszcz, tylko na wsparcie dwóch eventów, a tym samym promocję w ich ramach, wydała 4 mln zł. Międzynarodowy Festiwal Sztuki Autorów Zdjęć Filmowych CAMERIMAGE kosztował miasto 2,5 mln zł, a Mistrzostwa Świata w piłce siatkowej mężczyzn 2014 - 1,5 mln zł.
"W naszym raporcie przeanalizowaliśmy wysokość budżetów promocyjnych 32 miast, opisaliśmy najdroższe działania promocyjne, ale sprawdziliśmy także ile pieniędzy i na jakie gadżety, czy też w szerszym ujęciu, materiały promocyjne, wydają miasta. I tu potwierdziły się moje wcześniejsze obserwacje, które dla wielu osób, mogą być pewnym zaskoczeniem. Samorządy wydają miliony złotych na: kubki, smycze, koszulki i foldery." - wyjaśnia Robert Stępowski, ekspert ds. marketingu terytorialnego, autor raportu "Wydatki promocyjne miast 2014", a także analizy promocyjnych wydatków wojewódzkich.
Niewątpliwym rekordzistą w tym zakresie jest Tarnobrzeg, który przy 189 tys. zł budżetu na wszystkie działania promocyjny, 100 tys. zł przeznaczył właśnie na gadżety. Także Tychy na materiały promocyjne przeznaczyły w minionym roku ¼ swojego promocyjnego budżetu. W kwotach bezwzględnych są oczywiście miasta, które na podobny cel wydały dużo więcej np.: Katowice - 800 tys. zł, Gdańsk - 500 tys. zł, Łódź 457 tys. zł.
Raport został przygotowany i opublikowany przez portal www.MarketingMiejsca.com.pl, który od blisko 10 lat analizuje działania marketingowe polskich samorządów.
|