Ogłoszenia
Ogłoszenia
- Travel Creator - Specjalista ds. turystyki...
- Przewodnik, pilot po USA
- Opiekun klienta - turystyka kolonijna
- Poprowadź z nami biuro podróży
- Poszukiwany pilot po Dreźnie
- wychowawca na zimowisku
- Specjalista ds. Turystyki
- specjalista ds. turystyki
- Specjalista ds. turystyki
- KRAKÓW - Specjalista ds. Sprzedaży Podróży
Forum grupa: Turystyka zagraniczna wyjazdowa
Co wybierali polscy turyści?Data wysłania: 2015-02-05 09:53 Autor: Czytelnik IP automatAktualność: Z Raportu Podróżnika wynika, że klienci dokonują rezerwacji najchętniej tuż przed wyjazdem - ta wieloletnia tendencja jest trwała i umocniła się nawet lekko w 2014 roku. Warto jednak pamiętać, że z powodu ogromnej podaży, zwłaszcza oferty letniej, ceny redukowano znacznie nawet w szczycie wysokiego sezonu. Świadczy o tym chociażby średnia wartość rezerwacji, wyraźnie niższa od tej z 2013 roku, przy zwiększonym standardzie wypoczynku. Bardzo znamienny jest spadek odsetka turystów, którzy kupują wycieczki na 2 miesiące do ok. 2 tygodni przed wyjazdem. W latach 2006 - 07 była to blisko połowa klientów, w ostatnich latach to nieco ponad 1/3. Najwyraźniej coraz więcej klientów uznaje, że ceny są wówczas najmniej atrakcyjne i warto zapolować na okazję tuż przed wylotem. Na stabilnym, wysokim poziomie utrzymuje się natomiast sprzedaż w systemie wczesnych rezerwacji. Na jej poziom z pewnością rzutowały zawirowania na kierunku egipskim, jednym z najchętniej wybieranych przez polskich turystów, tak jak rok wcześniej na wstrzemięźliwość we wczesnych rezerwacjach miała wpływ fala bankructw biur podróży w 2012 roku. Dokąd jeżdżą polscy turyści? Wieloletnia dominacja Egiptu, jako najbardziej popularnego kierunku na wyjazdy turystyczne została w ubiegłym roku wyraźnie zakwestionowana na rzecz Grecji. Już w 2013 roku te dwa kraje zwabiły bardzo zbliżony odsetek turystów, ale wówczas wytłumaczeniem słabszego wyniku Egiptu był fakt zawieszenia wylotów do tego kraju w środku sezonu przez większość touroperatorów. W 2014 roku nic takiego nie miało miejsca, więc można wysnuć wniosek, że na tym kierunku nastąpił przesyt. Warto również pamiętać, że o ile w 2013 roku szczyt sezonu należał bezapelacyjnie do Grecji, to zeszłoroczne wakacje w tym kraju staniały najbardziej spośród wszystkich najbardziej popularnych kierunków, co wygenerowało dodatkowy popyt na wypoczynek właśnie tam. Drugi rok z rzędu odsetek wyjazdów do tzw. Wielkiej Piątki czyli najpopularniejszych krajów wśród polskich turystów spadł poniżej 80 proc. Jednak w jej obrębie można wyróżnić mocną, wzrastającą trójkę (Grecja, Turcja i Egipt) oraz słabszą dwójkę - to tracące udziały w rynku Tunezja i Hiszpania. Ta ostatnia po swego rodzaju złotych latach 2011 - 2013 wyraźnie straciła, wracając do poziomu z roku 2010. W latach 2011 - 2013 Hiszpania była swoistym ekwiwalentnym kierunkiem dla niestabilnego politycznie Egiptu, Tunezji czy Grecji. Warto w tym momencie przypomnieć, że zarówno wówczas, jak i w ubiegłorocznym,spokojnym pod tym względem sezonie, wakacje w Hiszpanii w zasadzie nie staniały, w odróżnieniu od ogólnego trendu na polskim rynku, co ograniczyło popyt na wyjazdy na Półwysep Iberyjski. Swe najlepsze lata, zdaniem autorów raportu, ma za sobą również Tunezja. Poziom odwiedzin tej destynacji przez polskich turystów ustalił się na poziomie ok. 8 proc. W ubiegłym roku sytuacja polityczna w Tunezji ustabilizowała się. Dodatkowo ten kraj na polskim rynku reklamuje się intensywnie w sposób daleki od stereotypów, co może zaowocować wzrostem wyjazdów w sezonie 2015. Jeśli chodzi o rodzaj zakwaterowania to ze statystyk Travelplanet.pl wynika, że największym powodzeniem wśród turystów cieszyły się hotele o standardzie 4 i 5 gwiazdek. Analitycy multiagenta są zdania,że stało się tak za sprawą nadpodaży oferty i znacznie większych przecen droższych wycieczek, które skierowały 2/3 turystów do hoteli 4* i 5*, a wymiotły wręcz z tych o standardzie turystycznym. "Na wzrost i ustabilizowanie podróży Polaków wpływają przyczyny po stronie podażowej i popytowej. Można mówić o efekcie synergicznym, gdyż pewne przyczyny występujące razem potęgują rezultat. Na ten efekt od strony podażowej wpływ miała stabilizacja rynku, związana z osłabianiem wpływu kryzysu. W 2014 roku nastąpiła stabilizacja kursów walut, stabilizacja cen, spadek cen ropy naftowej i rozwój tanich linii lotniczych. Biura podróży korzystają z efektu uczenia się, zmniejsza się liczba błędów, nietrafionych decyzji. Biura dostrzegły zjawisko prosumpcji i otwierają się na to, że konsumenci współprojektują produkty turystyczne. Rozwija się oferta 3E: rozrywka (ang. entertainment), ekscytacja, edukacja i wchodzenie w nisze rynkowe. Dostrzegam również działania - wciąż za małe, ale występujące - na rzecz turystyki osób niepełnosprawnych. Wzrasta za to wyraźnie poziom wiedzy o marketingu, który nie jest już postrzegany przez pryzmat wyłącznie promocji, ale też analizy potrzeb klientów, badań rynku, tworzenia zintegrowanej oferty, nagradzania za lojalność, dbanie przez firmy o wizerunek i kontakty z mediami" - Komentuje dr Maja Jedlińska, wykładowca w Katedrze Marketingu i Zarządzania Gospodarką Turystyczną Uniwersytetu Ekonomicznego we Wrocławiu "Na ubiegłoroczny efekt w turystyce od strony popytowej wpływ miał wzrost poziomu życia Polaków i wzrost optymizmu społecznego. Zmniejszył się odsetek osób, które deklarują brak potrzeb turystycznych. Bardzo istotnym zjawiskiem jest tzw. bilans czasu wolnego u osób zaangażowanych w pracę lub naukę. To dobrze rozumiana specjalizacja i dochodzenie do wniosku, że wypoczynkiem powinni zająć się specjaliści, czyli touroperatorzy. Ten efekt spotęgowała zwiększona znajomość praw konsumenta, a tym samym większe poczucie bezpieczeństwa. Wzrost tego rodzaju wiedzy nastąpił po latach zawirowań na rynku turystycznym. Wpływa na ruch turystyczny w 2014 roku miał wyraźny wzrost aktywności organizacji społecznych w zakresie turystyki. Do wzrostu ruchu turystycznego widocznie przyczyniła się lekka zima w Polsce. Pasjonaci zimowego wypoczynku szukali jej zagranicą. Z kolei ciepłe, słoneczne lato wpływało na decyzje o wypoczynku nawet w czerwcu lub wrześniu. Wzrost wyjazdów singli w tym kobiet, to przekraczanie pewnych barier socjologicznych, ale i większa odwaga wyjazdów starszych turystek, które po latach obowiązków spełniają swoje marzenia" - dodaje dr Jedlińska Z pełnym Raportem Podróżnika można zapoznać się poniżej. Możesz także pobrać plik: turinfo_20150204_raport_podr__nika_travelplanet.pl_2015.pdf
|
Forum gorące tematy
Forum gorące tematyOrbis notuje dwucyfrowy wzrost przychodów
"Dziecko na wakacjach" - poradnik TUI Poland
Kto będzie operatorem hotelu Rialto we Wrocławiu?
Wybrano najlepszą restaurację w kraju
Wyniki finansowe Rainbow Tours
Co łączy TUI, lotnisko Chopina i Dr Irenę Eris?
PKP Intercity zamierza kupić piętrowe wagony
Nowe narzędzie na rynku turystycznym
Nad Bałtykiem posezonowa cisza