TUR-INFO.pl | Serwis informacyjny branży turystycznej
ZAJRZYJ DO NAS NA: TUR-INFO.PL na Facebook TUR-INFO.PL na Twitter

Forum grupa: Biura turystyczne

Polacy zwiększą wydatki na turystykę?

Data wysłania: 2014-11-17 09:55 Autor: Czytelnik IP automat

Aktualność:
Czy klienci biur podróży nadal wybierają słoneczne destynacje? Za jakie kierunki zapłacą najwięcej?

TravelData, spółka zajmująca się gromadzeniem danych z rynku zorganizowanej turystyki wyjazdowej publikuje trzecią Analizę Cen Imprez Turystycznych dotyczącą wyjazdów w sezonie letnim 2015. Obejmuje on okres wysokiego sezonu lata definiowanego jako pierwszy tydzień sierpnia, czyli okres największej liczby wyjazdów wakacyjnych w Europie, a ostatnio również i w naszym kraju.

W zestawieniach Analizy Cen Lata wykorzystano również, a może przede wszystkim, rezultaty projektu TravelData: "Ranking Destynacji" polegającego na klasyfikacji destynacji pod względem ich atrakcyjności dla turystów, a sprzedawanych do nich pakietów turystycznych (w wybranych 12 terminach) na klasyfikacji pod względem ich opłacalności (relacji użyteczności do ceny) dla nabywców.

Wynikiem porównań użyteczności i cen jest punktacja od 0 do 10, która odzwierciedla w przybliżeniu opłacalność pakietu na dany kierunek i w danym terminie wyjazdu z punktu widzenia przeciętnego turysty. Punktacje te dla wyjazdów w okresie szczytu wakacji letnich, dla destynacji oraz dla najatrakcyjniejszych z tego punktu widzenia touroperatorów zawierają tabele zawarte w prezentacji. Pełny opis stosowanej metodologii dostępny jest na stronie internetowej Wczasopedii.

Dane zawarte w Analizie nie zawierają na razie odniesień średnich cen na poszczególnych destynacjach do cen z ubiegłego roku ponieważ zestaw touroperatorów, którzy przedstawili swoje oferty już w listopadzie tego roku jest istotnie różny niż w listopadzie 2013, a w związku z tym wyniki byłyby w znacznym stopniu nieporównywalne. Takie porównania będą zawarte w tabelach począwszy od grudnia tego roku.

Tym razem wydarzeniem tygodnia było piątkowe opublikowanie raportu z działalności za III kwartał 2014 przez giełdowy Rainbow Tours. Okazał się on mocnym szokiem dla środowiska branżowego oraz inwestorów, bowiem tak dobrych rezultatów chyba nikt nawet nie brał poważnie pod rachubę. Touroperator wprawdzie regularnie informował o dużych wzrostach w rezerwacjach oraz w sprzedaży wycieczek, ale jednocześnie jego oferta najczęściej należała do tańszych na rynku, co sugerowało realizację co najwyżej umiarkowanie wysokich marż.

Tymczasem zysk netto za trzeci kwartał wzrósł o 150 procent do ponad 27 milionów złotych, a narastająco (czyli od początku roku 2014) przekroczył już 35 milionów. W polskiej turystyce nie odnotowywano jak dotąd aż tak dobrych rezultatów. W skali roku na te wysokie zyski i rentowność duży wpływ miały wysokomarżowe produkty objazdowe i mieszane, znaczne wzrosty w egzotyce - również wysokomarżowej, kursy walutowe- korzystne przez większą część roku, duże wyczucie w kształtowaniu turystycznych programów oraz rosnąca efektywność własnych kanałów sprzedaży. Pomimo powoli spadającego udziału agentów w łącznej sprzedaży touroperatora, pozostaje on dla nich nadal drugim największym partnerem biznesowym (po Itace) sporo wyprzedając następnych, czyli Grecosa i Wezyra.

Chociaż ceny lata 2014 nie zawierają jeszcze całości ofert takich organizatorów jak Itaka, Alfa Star i Wezyr Holidays oraz niektórych atrakcyjnych cenowo organizatorów (jak np. 7islands), to obecny układ cen pozwala już na pierwsze wnioski, które mogą być dosyć reprezentatywne dla dalszych okresów sprzedaży. Obecnie na czele najtańszych organizatorów - podobnie jak to często miało miejsce w zeszłym roku - jest już biuro Wezyr Holidays, ale atrakcyjne pod tym względem są również Grecos Holiday, lider rynku Itaka oraz wspomniany już Rainbow, a także Best Reisen. Ponieważ korelacja pomiędzy opłacalnością wycieczek dla statystycznego klienta, a dynamiką wzrostu ich sprzedaży jest jedną z najsilniejszych w turystyce, to należy domniemywać, że właśnie ci touroperatorzy mają największe szanse na kolejne sukcesy i dalszy wzrost swoich udziałów w rynku. Natomiast generalnie najdroższymi spośród dużych touroperatorów w kraju nadal niezmiennie pozostają biura Neckermann i TUI.

W porównaniu do zeszłego tygodnia w zestawieniach cen nie zaszły zbyt duże zmiany, a średnia cena oferowanych wycieczek wzrosła zaledwie o 3 złote. Na chwilę obecną (czyli przy jeszcze niekompletnej ofercie lata i przed możliwymi korektami dostosowawczymi części organizatorów) z zestawień wynika, że nadal ogólnie najwyższą opłacalność na okres wakacji wykazują kierunki bułgarskie (9-10) oraz tunezyjskie (7-9), a także Turecka Riwiera (7,5-8) i Turcja Egejska (7,5-8). W zakresie niższych kategorii hoteli bardzo opłacalna jest też Kreta (8-8,5), a w zakresie hoteli 5-gwiazdkowych dość wysokie wskaźniki opłacalności mają kierunki egipskie (6-8).





W kategoriach 3*- 3,5* na kierunkach bułgarskich (9) wysoką opłacalność prezentują propozycje Sun & Fun i Alfa Star, a tunezyjskich (9) Sun & Fun oraz również Alfa Star. W Turcji Egejskiej (8) nadal wyróżniają się oferty Alfy Star i Eximu, a na Riwierze (7,5-8) Alfy i Wezyra. Kreta (8) na razie opłacalnie prezentuje się w Net Holiday i w biurze Sun & Fun.

W hotelach 4*-4,5* w Bułgarii (9,5-10) wyróżniają się propozycje Alfa Star i Wezyr Holidays, a w Tunezji (9) Alfa Star i Sunshine. W Turcji Egejskiej (7,5-8) korzystnie prezentują się oferty Alfy i Eximu, a na Riwierze (8) Wezyra i Ecco Holiday (3 obiekty). Kreta (8-8,5) wypadała ostatnio bardzo korzystnie w biurach Wezyr i Sun & Fun.
W obiektach 5* w Bułgarii (10) korzystne są propozycje Wezyra i Sunshine (pojedyncze hotele), a w Tunezji (8,5-9) Sunshine i Best Reisen. Turcja Egejska (6,5-8) szczególnie korzystnie oferowana jest przez Itakę i Exim, a Turecka Riwiera (6,5-7,5) w Best Reisen i Ecco. Korzystna jest pięciogwiazdkowa oferta Egiptu (6-8) w wydaniu Net Holiday (Synaj), Ecco i Alfy Star (Hurghada) oraz Itaki i Alfy (Marsa Alam).

Warto zauważyć, że wraz ze wzrostem kategorii hoteli opłacalność ofert greckich często maleje (ceny szybko rosną), a na kierunkach egipskich jest odwrotnie - wraz ze wzrostem kategorii hoteli względna opłacalność ofert rośnie (ceny rosną stosunkowo niewiele).

Według stosowanej metodologii najmniej opłacalnymi kierunkami, podobnie jak w zestawieniach cen imprez zimowych, pozostają wyspy Cypr i Lanzarote, które w tym okresie są zbyt drogie w stosunku do tego co mogą zaoferować turystom. Różnica między nimi jest taka, że relatywna opłacalność tego pierwszego rośnie wraz ze wzrostem kategorii hotelu, a w przypadku Lanzarote sytuacja jest odwrotna.

W ostatni piątek poznaliśmy nowe dane o wzrostach PKB za trzeci kwartał dla większości krajów Europy, które były na ogół lepsze od oczekiwań. W Polsce wzrost był wręcz najwyższy w Unii i wyniósł 3,3%. Jest to dobra wiadomość dla turystyki, bo wzrost gospodarczy podtrzymywać będzie dużą dynamikę wynagrodzeń realnych, która z kolei jest silnym czynnikiem sprzyjającym dużym wydatkom na wyższe potrzeby konsumpcyjne, a właśnie do takich należą wydatki na turystykę.

Do ciekawych spostrzeżeń prowadzi obserwacja zmian cen biletów tanich linii. Otóż mimo faktu, że do letnich wakacji pozostało jeszcze wiele miesięcy, to ceny w niektórych liniach (Wizzair) potrafią falować w okresie tygodnia i to o całkiem spore kwoty. Do Burgas zmiana ceny w górę wyniosła w ostatnim tygodniu z Warszawy o 217 złotych, a z Katowic o 280 złotych. Spora podwyżka (o 160 złotych) wystąpiła też na locie z Warszawy na wyspę Korfu. Ceny w Ryanair były w tym czasie stabilne, co nie oznacza, że w innym okresie nie może być odwrotnie. Wniosek z tego jest taki, że kupno biletów w tanich liniach czasem staje się cenową loterią i osoby, które dokonują zakupu bez uprzedniego rozeznania sytuacji w rezultacie dość płacą przypadkowe ceny.

Analiza dostępna jest poniżej:


Możesz także pobrać plik: turinfo_20141117_wczasopediapartner20141117agent.pdf

    • Kolejna Analiza Cen Wczasopedii 

      [2014-11-17 09:55 192.157.239.*]

      tak, zwieksza wydatki - na wyjazdy samodzielne... może coraz więcej osob jezdzi z duzymi, ale warto zauwazyc, ze małe biura po prostu wymieraja, jak sie patrze to ludzie kumaci, ktorzy maja kase, wola pojechac sami do wloch, czy chorwacji i np. odlozyc na nowy TV, czy rate kredytu   odpowiedz »

      • Kolejna Analiza Cen Wczasopedii 

        [2014-11-17 10:21 83.31.227.*]

        Całkiem prawdopodobne.   odpowiedz »

    • Polacy zwiększą wydatki na turystykę? 

      [2014-11-18 09:42 87.204.92.*]

      Decydujący dla oceny roku w biurach podróży jest zazwyczaj IV kwartał - wystarczy spojrzeć na wykresy dostepne na stronach giełdowych. W nim bowiem się kumuluje większość kosztów mijającego sezonu. Jeśli nie tworzono systematycznie rezerw na koszty związane ze wzrostem przychodów, to ich wielkość w ostatnim kwartale (gdy spływają wszystkie faktury rozliczeniowe z hoteli i od kontrahentów) obciążające wynik - pożerają znaczącą część "wcześniejszych" przychodów. Jak dużo zostanie - zobaczymy. Ale dopiero w kwietniu lub czerwcu roku 2016. Na razie jest super wynik i super "rekomendacje" do kupowania akcji ... Ktoś z czytających ten komentarz stracił już kiedyś grając na giełdzie w oparciu o "rekomendacje" biura maklerskiego ?   odpowiedz »

 
     

Forum gorące tematy

Forum gorące tematy
Ta strona przetwarza dane osobowe oraz używa COOKIES. Szczegóły przetwarzania danych osobowych są opisane w polityce prywatności. Korzystając z tej strony wyrażasz zgodę na wykorzystywanie cookies zgodnie z ustawieniami Twojej przeglądarki i akceptujesz regulamin strony. Wszelkie szczegóły w regulaminie, polityce prywatności oraz polityce cookies.
  Akceptuję