PKP z Gdyni do Katowic w 4 godziny!
Data wysłania: 2006-01-13 16:44 Autor: Czytelnik IP automat
Aktualność: Prawdopodobnie za siedem lat podróż koleją z Trójmiasta na Śląsk będzie zajmować około czterech godzin. Będzie to najszybsza linia kolejowa w Polsce.
PKP dostanie z Unii Europejskiej na remont odcinka Gdynia - Katowice ok. 3 mld zł. Władze województwa pomorskiego oraz PKP zostały poinformowane, że część pieniędzy zostanie wypłaconych już w tym roku. Już w zeszłym roku Bruksela uznała modernizację "VI korytarza transportowego", biegnącego z Trójmiasta aż do Wiednia za priorytet dla całej Unii.
Prace remontowe rozpoczną się w 2007 roku i obejmą całą trasę Gdynia - Katowice. Zaplanowana jest wymiana torów na nowsze, wytrzymujące większy nacisk. Pozwoli to osiągać pociągom większe prędkości. Obecnie maksymalna prędkość to 120 km/godzinę, a średnia poniżej 100 km/godzinę.
- Zakładamy, że po remoncie pociągi będą podróżować z szybkością 160 km/h, ale teoretycznie mogłyby się rozpędzić nawet do 200 km/h - mówi Krzysztof Łańcucki, rzecznik prasowy spółki PKP Polskie Linie Kolejowe. - Oznacza to, że z Gdańska do Warszawy będzie się jechać około dwóch godzin. Aby naprawdę się tak stało, musimy zlikwidować ostre łuki, na niektórych odcinkach tory będą biegły więc nieco inaczej.
Zaplanowano także wymianę sieci trakcyjnej i podstacji energetycznych, gdyż szybsze pociągi wymagają większej mocy. Pieniądze zostaną przeznaczone również na naprawy mostów i wiaduktów. Tylko na trasie Gdynia - Warszawa takich obiektów do wymiany jest prawie 100.
Krzysztof Łańcucki informuje, że modernizacja rozpocznie się od przebudowy stacji Gdynia Główna Osobowa oraz mostu w Tczewie, po którym dzisiaj można jechać maksymalnie 40 km/h.
Unia Europejska przeznaczyła także pieniądze na wyposażenie całej trasy w automatyczny system sterowania ruchem, który zapewnia maksymalne bezpieczeństwo. W ten sposób znikną niestrzeżone przejazdy - dodaje Łańcucki.
PKP nie dostanie natomiast pieniędzy na zakup nowych pociągów. Krajowi przewoźnicy testowali już w Polsce włoski Pendolino. Pociąg ten ma odpowiedni silnik do naszych trakcji i jest tańszy niż francuski TGV - podaje Łańcucki
Prace na odcinku Gdynia - Warszawa i z Warszawy do Katowic będą przebiegać równolegle. Całość planuje się zakończyć do 2013 roku.
Gdynia-Katowice koleją w 4 godziny [2006-01-13 16:44 999.999.999.*] Wszystko to bardzo pięknie, ale jak zwykle projekt faworyzuje stolicę. Czytając takie artykuły można dojść do wniosku, że wszyscy zapomnieli już o magistrali węglowej biegnącej najkrótszą możliwą trasą z Gdyni do Katowic, powstałej w XX-leciu międzywojennym, razem z budowaną wówczas Gdynią. Obecnie ta trasa niemal zarasta, wszystkie połączenia pospieszne poza sezonem wakacyjnym nie istnieją od dobrych trzech lat... Podróż z Trójmiasta do Katowic przez Łódź trwa 10 godzin, a nie wszystkich stać na jeżdżenie ekspresami. Pomijam tu fakt utraty znaczenia mniejszych stacji (nawet jeśli na szczeblu lokalnym), często dawnych węzłów komunikacyjnych, które szybko stają się najgłębszą prowincją. Jeżeli tak ma wyglądać rozwój kraju w XXI w., to pogratulowć. A przecież Polska to nie tylko Warszawa. Pozdrowienia dla wszystkich podróżujących między Gdynią a Katowicami poczciwą, starą trasą. Ewa z Gdyni odpowiedz »
Gdynia -Katowice cztery godziny [2006-01-26 20:12 999.999.999.*] Zgadzam się z Ewą z Gdyni,bo Łódż nie ma pocjągów Inter city,TLK i exspresy a Warszawa ma wszystko to nie sprawiedliwe !!!! odpowiedz »
Gdynia-Katowice koleją w 4 godziny [2007-02-17 19:05 83.31.143.*] Tam gdzie jest duży popyt, jak również Klient, który jest w stanie zapłacić - tam modernizuje się kolej. Węglówka też ma być modernizowana - ale bardziej pod kątem pociągów towarowych - czyli do 120km/h + większy nacisk. odpowiedz »
z gdynij do do katowic w cztery godziny [2006-01-26 20:07 999.999.999.*] Chyba samolotem bo napewno przez warszawę a nie Łódż!!!! odpowiedz »
Skandal [2007-05-07 21:18 83.19.37.*] Skandal, zawsze gdy byłem dzieckiem z Katowic do Bydgoszczy Głównej jechałem 5 godzin fajną trasą Czestochowa Osobowa-Chorzew Siemkowice-Zduńska Wola Karsznice-Inowrocław. To były piękne czasy załadowane pociagi na tych niby pipidówkach ale załadowane.Teraz na radomsko, Piotrków, Łódź Kaliską -do której są pośpiechy bezpośredniopodstawiane na Gdynie Skanda, potem Kutno, Toruń i Bydzia - w której zmieniają czoło pociagu i wogóle downowao 8 godzin do Bydzi :( Człowiek wymiotuje tym syfem PKP odpowiedz »
www.2007-2013.pl [2008-05-07 17:45 81.18.209.*] Zapewniamy obsługę w zakresie dotcji z funduszy strukturalnych,projektujemy,doradzamy i aplikujemy wnioski biznesplany i studium wykonalności odpowiedz »
[2010-10-14 06:58 81.129.61.*] Wszystko pieknie ladnie a,puzniej okaze sie ze dalej stare pociagi beda jezdzic,albo kupia jakis szajs bo u nas nigdy niestawiano na jakosc tylko zeby tanio bylo..jak unia by dala na pociagi to wtedy by cos wysuplali.A pozatym ciekawe co tak dlugo to beda robic?jak so pieniadze to robota powinna isc ..niema ludzi?to sciagac ze wsochodu odpowiedz »
|