PIT przedstawiło uwagi do strategii promocji polskiej gospod
Data wysłania: 2008-05-08 22:47 Autor: Czytelnik IP automat
Aktualność: Jan Korsak, prezes Polskiej Izby Turystyki w imieniu Polskiej Izby Turystyki przedstawił uwagi do "Założeń do strategii promocji gospodarki polskiej 2007-2013".
Na początku Korsak zaznaczył, że w piśmie do Prezesa PIT z dnia 25.07.2005 roku, prezes PIS Jarosław Kaczyński zadeklarował: "Prawo i Sprawiedliwość w swoim programie chce wspierać rozwój turystyki krajowej, zwiększać jej konkurencyjność, nie tylko na rynku wewnętrznym, ale także zagranicznym. Uważamy, że należy położyć nacisk na umożliwienie rozwoju sektora turystycznego w kraju w kategoriach turystyki wewnętrznej, przyjazdowej i kwalifikowanej, w tym celu chcemy pozostawić sektor turystyczny, wzorem innych krajów europejskich, jak np. Hiszpania czy Francja w Ministerstwie Gospodarki."
Miało to pozwolić na opracowanie ogólnokrajowego programu rozwoju turystycznego, jako elementu strategii rozwoju gospodarczego Polski. Kaczyński podkreślał: "Widzimy konieczność bliższej współpracy Polskiej Organizacji Turystycznej z samorządem lokalnym: przede wszystkim z przedstawicielami samorządów wojewódzkich, z lokalnymi organizacjami turystycznymi, a także z przedstawicielami gmin i powiatów. POT, jako agenda Ministerstwa Gospodarki powinien współpracować w zakresie budowania regionalnych programów rozwoju turystyki, pozyskiwania środków europejskich, tworzeniu planów rozbudowy infrastruktury czy planowania przestrzennego uwzględniającego funkcje turystyczne."
PiS chciał, żeby POT stał się koordynatorem tam, gdzie będzie to potrzebne, inicjatyw regionalnych. Programy regionalne miały objąć więcej niż dwa województwa lub gminy, które są częścią różnych województw. Dodatkowo Kaczyński zaznaczył, że uważają, że należy prowadzić przychylną oraz motywacyjną politykę fiskalną w stosunku do wszystkich inwestorów, którzy zamierzają inwestować w szeroko pojętą trwałą infrastrukturę turystyczną oraz planują uruchomić w ramach Polskiej Organizacji Turystycznej konsultację dla inwestorów poszukujących finansowego wsparcia unijnego oraz poza unijnego.
Korsak wyznał, że założenia te odpowiadają interesom polskiego przemysłu turystycznego i zostały przyjęte przez PIT w celu podniesienia konkurencyjności polskiej turystyki. Podkreślił, że wkład polskiej gospodarki turystycznej w tworzeniu PKB jest znaczący. Dodał, że ciągle rośnie saldo bilansu turystycznego, a także zatrudnienie w tym sektorze .
Prezes PiT zaznaczył - Gdyby doszło do "likwidacji POT-u", np. poprzez strukturalne i kompetencyjne połączenie jej z Polską Agencją Informacji i Inwestycji Zagranicznych lub inną agencją zajmującą się promocją eksportu czyli instytucjami realizującymi z założenia odległe i całkowicie odmienne cele - odebrano by to jako zaprzeczenie deklarowanych przez PiS tez i zobowiązań programowych. Pozbawiłoby to polską branżę narzędzi promocyjnych przed EURO 2012, oraz odebrałoby polskiej turystyce szansę na nawiązanie równorzędnej konkurencji z innymi krajami.
Polska Organizacja Turystyczna stanowi część europejskiego mechanizmu, który działa na tych samych zasadach we wszystkich krajach Unii Europejskiej. Polska powołała POT siedem lat temu, w ten sposób przygotowując struktury państwa do akcesji europejskiej. Polska uzyskała wierną legislacyjną adaptację Narodowych Organizacji Turystyki, które działają w innych krajach UE takich jak: Maison de la France, Visit Britain i hiszpańskiej Narodowej Organizacji Turystyki "Tourespana". Korsak podkreśla, że "likwidacja struktur POT-u groziłaby odstawieniem polskich przedsiębiorców turystycznych na pobocze międzynarodowego rynku usług turystycznych."
Prezes PIT zaznaczył też, że w interesie Polski jest, aby Polska Organizacja Turystyczna lepiej wypełniała ustawowe zadania promocji Polski, tworzyła i zwiększała konkurencyjność polskich produktów turystycznych, a także zarządzała systemem promocji turystyki na szczeblu regionalnym oraz lokalnym.
Promocja turystyczna Polski jest jednym z zadań POT i powinna być realizowana na innych niż dotychczasowe zasadach, które bazują na tzw. markowych produktach turystycznych. Jej przedmiotem powinny stać się wyłącznie poszczególne regiony turystyczne, czyli produkty lokalne, które oferowane będą pod wspólna marką i w ramach spójnej kampanii. Miałaby to być promocja regionów koordynowana przez POT.
Promocja oraz marketing na szczeblu ogólnopolskim powinny być realizowane przez POT oraz dotyczyć tworzenia wizerunku Polski jako kraju atrakcyjnego turystycznie.
Wizerunek ten powinien być stworzony na podstawie istniejących oraz rozwijanych produktów regionalnych. Głównym zadaniem POT jest konstrukcja działań promocyjnych oraz selekcja propozycji regionalnych.
Do promocji Polski, jako kraju atrakcyjnego turystycznie, powinny zostać zaakcentowane działania skierowane do polskich turystów. W tym celu należy wykorzystać instrumenty, które stosowane były dotychczas w stosunku do turystów zagranicznych. Zwiększenie atrakcyjności kraju wśród jego obywateli przyczynia się do pomniejszenia wydatków poza granicami kraju.
Korsak podkreśla, że usprawniony, dobrze działający POT jest podstawowym narzędziem skutecznej promocji Polski, jako kraju atrakcyjnego turystycznie. Dodaje też, że w kompetencji PAIiZ-u powinna zostać promocja narodowej gospodarki inwestycji i eksportu.
Prezes PIT wyznał - Wyrażam przekonanie, iż rekomendacje naszego zespołu przyczynią się do zachowania integralności obu instytucji, a także do ułożenia między nimi koniecznej współpracy, wymiany informacji i sprawnego podejmowania decyzji w wybranych obszarach działalności.
uwagi do strategii promocji polskiej gospodarki wg PiS [2008-05-08 22:47 83.11.232.*] pozostawiłbym to bez komentarza, ale nie mogę- studiuje turystykę i jako turysta aktywnie uczestniczę w ruchu turystycznym Polski i jako taki mam zastrzeżenia do przedstawionych tu pomysłów- moim zdaniem lepiej byłoby organizować wymiany międzynarodowe, aby turyści zagraniczni, którzy de facto zostawiają u nas nieco więcej gotówki przez wzgląd na lepsze zarobki mogli poznać wartość każdego regionu turystycznego a nie tylko tego najbardziej obleganego, jak Zakopane czy Solina a w przyszłości- i to tej niedalekiej turystyka w Polsce przestanie przejawiać chorobę sezonowości-zacznijcie nareszcie organizować konkursy dotyczące rozwoju turystycznego- to przyciągnie nie tylko młode talenty z pożytkiem dla turystyki a nie dla układów regionalnych ale też w przyszłości dzięki wykorzystaniu tychże turystów z Unii Europejskiej, którzy zaczną dostrzegać poszczególne wartości,które za sobą niesie każdy region w Polsce i dopasowywać je do swoich potrzeb-niech się Pan nad tym zastanowi panie Prezesie- do usług z turystycznym pozdrowieniem -Sławomir Bury-Rzeszów odpowiedz »
uwagi do strategii promocji polskiej gospodarki wg PiS [2009-11-18 07:05 90.224.38.*] I kto by pomyslal, ze pan Korsak moze okazac sie az tak wytrawnym politykiem! Naprawde trzeba byc wybitna indywidualnoscia, aby zauwazyc ,iz specjalista od sprzedazy snopowiazalek zna sie na promocji turystyki rownie dobrze, jak poprzedni faforyt pana Jana i na krotko prezes POT, Wladzío Majka. A ze naszym zmanierowanym politykom, w jakis przedziwny sposob Polska Organizacja Turystyczna przeszkadza i nie przypada do gustu, to juz calkiem inna para kaloszy! Kazdy kraj chcacy istniec na turystycznej mapie swiata musi miec tego typu instytucje! Ale czy nie wymagamy zbyt wiele od ludzi w wiekszosci nie porozumiejacych sie jezykami obcymi i wyjezdzajacymi za granice z calym tabunem tlumaczy? Zalosne sa te nasze "elity"! odpowiedz »
uwagi do strategii promocji polskiej gospodarki wg PiS [2009-11-18 17:34 95.158.100.*] Sezonowość w turystyce bedzie zawsze -to lobby hotelarzy wprowadzilo mode na sezon urlopowy zeby nie trzymać caly rok pracownika-odpuscie sobie Panowie ta turystyke i bierzcie sie za prawdziwą robote czyli przemysł.Bedzie przemysl to bedzie turysta krajowy i beda miejsca pracy w turystyce nie sezonowe a stałe-to poprawi jakośc usług i moze przyciagnie i lepszego klienta.Wszelkie czapy służą jedynie do przerobienia kasy-zadne organizacje nie są potrzebne-kasa na promocje -bezposrednio do przedsiebiorcy-bez central. odpowiedz »
|