Ogłoszenia
Ogłoszenia
- PRODUCT MANAGER
- Specjalista ds. Sprzedaży i Obsługi Klienta
- ITAKA RUMIA - Specjalista ds. Turystyki
- Pilot Praga-Wiedeń-Bratysława
- Specjalista d.s.Turystyki Krakow
- Almatur Katowice - praca w turystyce
- Szukam partnera: trekkingi w Himalaje
- Rezydent w hotelu
- BP ITAKA - KRAKÓW - Specjalista ds. Turystyki
- Projekt/Event Manager
Forum grupa: Turystyka zagraniczna wyjazdowa
Jak Polacy spędzają wakacje?Data wysłania: 2014-02-08 19:47 Autor: Czytelnik IP automatAktualność: Sprzedaż wycieczek wg. ilości dni pozostałych do wyjazdu (dane FLY.PL, 2013r.) Jak pokazują dane Fly.pl, rezerwacja maksymalnie do 14 dni przed wyjazdem, jest najczęściej wybieranym rozwiązaniem. Z typowej oferty last minute w 2013 skorzystało ponad 45% turystów, co stanowiło 1%, spadek w porównaniu z rokiem ubiegłym. Last minute najbardziej popularne było w okresie letnim, od czerwca do września. Z ofert last minute najczęściej korzystają osoby, które nie mają dokładnie sprecyzowanych planów wyjazdowych. Zależy im na urlopie, jednak kluczowym czynnikiem decyzyjnym nie jest termin, hotel czy nawet miasto, ale kwestie finansowe. Popularność ofert last minute zwykle tłumaczy się właśnie atrakcyjnymi warunkami cenowymi, jednak niektórzy komentatorzy rynku usług turystycznych zwracają uwagę również na inny aspekt. Otóż kupno wycieczki na kilka dni przed wylotem daje większe poczucie bezpieczeństwa. W przypadku rezerwacji z wyprzedzeniem kilku tygodni, a tym bardziej kilku miesięcy, nigdy nie mamy pewności, że nie wydarzy się coś co uniemożliwi nam wyjazd. Nie sposób przecież przewidzieć choroby, hospitalizacji czy utraty pracy, dlatego też wielu turystów obawia się układania długoterminowych planów i woli poczekać ze spakowanymi walizkami na ciekawą ofertę z wylotem za kilka dni. Można zatem pokusić się o stwierdzenie, że Polacy niechętnie planują wakacje w odległych terminach. Im więcej dni do wyjazdu, tym mniejsza liczba rezerwacji. Niemal co piąty turysta planował w 2013 wyjazd na maksymalnie 30 dni przed datą wyjazdu. Podobnie jak w przypadku last minute, najpopularniejszym okresem jest lipiec i sierpień. O wyjazd z wyprzedzeniem od miesiąca do 4 miesięcy dba co dziesiąty turysta. Z wyprzedzeniem od 31 do 60 dni w 2013 wycieczki wykupiło 11,72% klientów, natomiast plany w okresie od 61 dni do 120 dni przed wyjazdem robiło 10,26% klientów. Gdzie wyjeżdżają Polacy? Dane Fly.pl pokazują, że najpopularniejsze kierunki zagranicznych wyjazdów Polaków w 2013 to Grecja i Egipt. Destynacje zagranicznych wyjazdów w latach 2012 i 2013 (dane FLY.PL) Co piąty turysta w 2013 roku wybrał wypoczynek w Grecji, która wyraźnie zyskała na popularności. Do greckich kurortów wybrało się niemal dwukrotnie więcej Polaków niż w roku 2012. Nie bez znaczenia w kontekście popularności wycieczek do Grecji, pozostaje również fakt, iż sytuacja finansowa państwa przyczyniła się do spadku cen usług turystycznych. Wyjazdy do tego regionu w roku 2013 były tańsze niż w latach ubiegłych, pozostając na tym samym poziomie jakościowym. Niezmiennie od lat najwięcej osób wypoczywało na Krecie. Na popularności nieco straciło Rodos, wybierane w roku 2013 przez 15% turystów, zyskała natomiast wyspa Zakynthos. Egipt w zeszłym roku wybrał co piąty wyjeżdżający z Fly.pl, co oznacza spadek w porównaniu ze sprzedażą wycieczek w tym kierunku w latach ubiegłych. Niewątpliwe wpływ na to miała sytuacja polityczna i kolejna fala antyrządowych protestów, która nieco zachwiała zainteresowanie wyjazdami nad Nil, szczególnie na przełomie czerwca i lipca. Dane z kolejnych miesięcy pokazują jednak tendencję wzrostową. Egipt znów cieszy się coraz większą popularnością i wiele wskazuje na to, że szybko powróci na pozycję lidera i do sprzedaży sprzed kilku lat, na poziomie ponad 50% obrotu biura. Podobnie jak w ostatnich latach, najpopularniejszy był wypoczynek w Hurghadzie, która stanowi połowę sprzedaży Fly.pl. To baza wypadowa do innych atrakcji turystycznych, takich jak wycieczki po Pustyni Arabskiej. Popularne jest również słynące z raf koralowych Sharm El Sheikh, które wybrał co trzeci turysta. Pozostałe kurorty: Marsa Alam i Taba, były mniej popularne, jednak również zyskały zainteresowanie względem roku ubiegłego. Kolejnym kierunkiem często wybieranym przez turystów w 2013 była Turcja, która stanowiła 18% sprzedaży Fly.pl, co stanowiło niemal 4% wzrost względem roku 2012. Zdecydowanie najwięcej osób wybrało się do Antalyi. Co dziesiąty turysta wybierał wypoczynek w Hiszpanii, a najwięcej, niemal jedna czwarta spośród nich chciała odwiedzić Teneryfę. Popularne, choć znacznie mniej, były również Fuerteventura, którą wybrało niemal 18% odwiedzających Hiszpanię oraz Majorka - wybór ok.15% z nich. Warto zwrócić uwagę także na Włochy, których udział w obrocie FLY.PL względem roku 2012 wzrósł w ubiegłym roku ponad dwukrotnie. Co czwarty turysta wyjeżdżający na Półwysep Apeniński wybierał wypoczynek na Sycylii. 19% zdecydowało się spędzić urlop na Sardynii. Co ciekawe, dość liczna grupa wybrała wycieczkę objazdową, podczas której mogą zwiedzić Rzym i Florencję, a także poznać zabytki Sieny i Lukki. Podobny jak Włochy wzrost odnotowała również Bułgaria. W 2012 jej udział w obrocie biura wynosił 3%, natomiast w 2013 odnotowano wzrost do poziomu 5,6%. W takich kurortach jak Dżerba, Tabarka, Hammamet, czy Sousse w 2013 roku urlop spędzało ok. 7% klientów multiagenta. W roku 2013 wzrosło również zainteresowanie Cyprem, a w szczególności Cyprem Północnym. Jest to stosunkowo nowy kierunek, rzadko obierany przez Polaków w latach ubiegłych, kiedy to częściej odwiedzano południową część wyspy. Jak wypoczywają Polacy? Polacy rzadko podróżują w pojedynkę. Średnia ilość osób przy jednej rezerwacji wynosi 2,2. Zdecydowana większość klientów biura to pary bądź rodziny z dziećmi. Te ostatnie najczęściej szukają hoteli All Inclusive, blisko plaży i z atrakcjami dla najmłodszych. Dane za rok 2013 pokazują, że klienci podczas wakacji zdecydowanie stawiają na wygodę i komfort. Najczęściej Polacy wypoczywali w hotelach 4- i 4,5-gwiazdkowych. Na najwyższą jakość obsługi decydował się co czwarty wyjeżdżający. Niecałe 30%wybrało wypoczynek w hotelu o standardzie niższym niż 4 gwiazdki, a tylko nieliczni wybierali hotele 2 bądź 2,5-gwiazdkowe. Preferowany standard hotelu (dane FLY.PL, 2013r.) Również dane dotyczące wybieranego standardu wyżywienia w hotelu świadczą o wysokich oczekiwaniach klientów. Zdecydowana większość, bo ponad 80% podróżnych wybiera opcję All Inclusive, obejmującą pełne wyżywienie: śniadania, obiady, kolacje oraz przekąski między posiłkami, a także napoje bezalkoholowe, jak i alkohole. Tylko 1% turystów decyduje się na opcję bez wyżywienia. Warto zauważyć, że wśród turystów, którzy nie wybierają wersji All inclusive, dominuje opcja Half Board, czyli śniadania i obiadokolacje, co daje pełną swobodę korzystania z uroków miejsca pobytu bez konieczności powrotu do hotelu w porze obiadu. Z danych wynika, że Polacy w większości wyjeżdżają na okres do 8 dni, zwykle w 2013 roku był to jednak równo tydzień. Tylko co trzeci wyjeżdżający znajduje czas i pieniądze na wypoczynek długości od 9 do 15 dni. Jedynie co setny klient może sobie pozwolić na wyjazd dłuższy, czyli liczący ponad 2 tygodnie. Biorąc pod uwagę, iż oferta biura podróży to zagraniczne wyjazdy, niekiedy w bardzo odległe miejsca, niemal wszyscy turyści wybierają podróż lotniczą. Nieco ponad połowa podróżnych rozpoczyna swe wakacje na lotnisku w Warszawie, natomiast co piąty wybiera jako miejsce startu Katowice. Wrocław, Poznań, Gdańsk, czy Kraków wśród klientów korzystających z usług Fly.pl są zdecydowanie mniej popularne. W 2013 roku zaledwie 2% Klientów FLY.PL wybrało podróż autokarem, co może jest mniej komfortowe i pochłania więcej czasu, ale z drugiej strony pozwala "zwiedzać" z okien autobusu. 3% turystów zrezygnowało z opieki biura podróży podczas drogi do miejsca docelowego, decydując się na dojazd we własnym zakresie. W roku 2010 ponad połowa klientów Fly.pl wybrała rezerwację za pośrednictwem Contact Center, gdzie mogli porozmawiać z ekspertem i to on dokonał za nich wszystkich formalności. Trzy lata później z samodzielnej rezerwacji na stronie internetowej biura skorzystało już 55% Polaków. Z pewnością nie bez znaczenia pozostaje rosnące obycie Polaków w świecie internetu i fakt, że obecnie wiele innych spraw załatwiają oni on-line. Poruszanie się po stronie biura podróży nie sprawia im już trudności, zwłaszcza, że system prowadzi przez proces rezerwacji krok po kroku.
|
Forum gorące tematy
Forum gorące tematyLOT podpisuje porozumienie z amerykańskim przewoźnikiem
Ile miejsc pracy generuje przemysł spotkań?
Linie lotnicze KLM mają nowy sposób sprzedaży biletów
Polacy rzucili się do rezerwowania noclegów
Ryanair planuje zamknąć cztery bazy operacyjne
Cypr umieszcza Polskę w kategorii pomarańczowej
Turyści coraz bardziej lubią Śląsk?
Jakie są efekty pracy Rzecznika Praw Pasażera Kolei?
Szwajcarska wioska kusi premią za osiedlenie się
Co IGHP radzi hotelarzom w obliczu koronawirusa?
Lotnisko Schiphol będzie musiało ograniczyć ilość lotów?
Czy najwięcej zyskali turyści korzystający z ofert first minute?
Parlament Europejski naciska na wprowadzanie ekologicznych paliw lotniczych
Czy odszkodowania dla pasażerów zostaną zmienione?
Sztuczna inteligencja wejdzie do turystyki?
Gala Gault&Millau i premiera Żółtego Przewodnika na 2018 rok już wkrótce
Gastronomia: rośnie rynek zamówień jedzenia online