TUR-INFO.pl | Serwis informacyjny branży turystycznej
ZAJRZYJ DO NAS NA: TUR-INFO.PL na Facebook TUR-INFO.PL na Twitter

Forum grupa: Biura turystyczne

Kto ma tanie wycieczki?

Data wysłania: 2014-01-31 11:14 Autor: Czytelnik IP automat

Aktualność:
Czy dziś można jednoznacznie wskazać, który organizator ma tanie wycieczki, a który drogie? Czy w ogóle to da się porównać? Trudna sprawa w tak konkurencyjnym sektorze w którym w dodatku twarde dane to nie wszystko...

Myśląc o rzetelnym porównaniu cen różnych touroperatorów - poza przypadkami, gdy sprzedają te same obiekty - trzeba mieć przede wszystkim uwagę na to, iż hotel hotelowi nie równy. Jednak zdając się na dyktat gwiazdek i odkładając na bok pozostałe informacje odnośnie lokalizacji, czy wyżywienia, możemy przygotować porównanie opierając się na cenach ofert i kategoriach obiektów. Takie jest właśnie Porównanie Cen Touroperatorów przygotowane przez Wczasopedię.

Samo zestawienie w wersji bezpłatnej dotyczy 15 touroperatorów i opiera się na ich ofercie z systemu MerlinX. Nie są w nim brane pod uwagę rzeczywiste dane dotyczące sprzedaży, a jedynie dane dotyczące cen z ofert.

W ramach PCT mamy zaprezentowaną ogólną ocenę touroperatora (tanie/drogo i jak bardzo) oraz ocenę każdego touroperatora z osobna na każdym z kierunków (rozumianych jako lokalizację z podziałem na kategorie hoteli od 3* w górę co pół) jakie prowadzi. Warunkiem posiadania przez danego organizatora danego kierunku jest dostateczna liczbę nie za drogich hoteli na nim - szczegółowo precyzuje się to przy obliczaniu średniej.

Tak więc w zestawieniu każdy organizator ma wyliczoną odchyłkę od średniej ceny - przede wszystkim na każdym z kierunków osobno, a potem hurtowo jako średnią wszystkich odchyłek cenowych dla swoich kierunków. Jest to niestety średnia arytmetyczna, co sprawia, że kilka mało popularnych i bardzo drogich/tanich kierunków z oferty może zmieniać ocenę organizatora, mimo iż np. 90% sprzedanych ofert przypada na zupełnie inne kierunki.

Najwięcej problemów wywołuje ustalenie średniej dla każdego z kierunków - jak otrzymaliśmy w szczegółowych informacjach, aby ustabilizować ceny i nie brać pod uwagę najdroższych hoteli, które z reguły sprzedają się słabo. Zatem zdecydowano się na odrzucenie 1/3 najdroższych obiektów. Pozostałe 2/3 tworzą grupę obiektów, które są używane do wyliczeń cen średnich dla kolejnych organizatorów. Każdy organizator, aby móc wyliczyć jego średnią, musi mieć co najmniej 3 obiekty w puli tych 2/3-cich. Dopiero na końcu, gdy wszyscy organizatorzy mają przypisane (lub nie) średnie ceny na kierunku, bierzemy średnią ważoną liczbą hoteli dla wszystkich organizatorów i stanowi to średnią cenę kierunku. Problemem jest tu utrata 1/3 najdroższych hoteli (zgodnie tylko z założeniem statystycznym) i pewnej grupy hoteli z grupy 2/3cich, które były kontraktowane przez organizatorów nie mających co najmniej 3ch obiektów na dany kierunek.

W porównaniu da się zaobserwować duże zróżnicowanie cen u touroperatorów - nawet w jednej lokalizacji - poniżej przykład z Itaki.





Jednak te wszystkie wady nie eliminują użyteczności porównania Analiz Cenowych jakie przygotowuje Wczasopedia. W naszej ocenie po zignorowaniu łatek ogólnych dla cen danego organizatora (średniej odchyłki ceny) ceny kierunków organizatorów są użyteczne. Zwłaszcza, jeśli chodzi o śledzenie zmian i tendencji, a nie danej chwili. Zmiany cen na kierunkach będą mogły wiele mówić o sprzedaży, a za razem kondycji danego organizatora. Typowo np. gwałtowne (w stosunku do innych) zniżki na większości kierunków mogą świadczyć o słabej sprzedaży i problemach firmy lub błędnych decyzjach w przeszłości np. o nadmiernym zakontraktowaniu hoteli.

Analiza kierunków i ofert była by idealnym narzędziem, gdyby były uwzględnione dwie rzeczy: jakość hoteli oraz prognoza zmian na kolejne lata. Znane średnie ceny na danym kierunku pozwalają doradzić klientowi - jednak do pełnej oceny niezbędna była by średnia wieloletnia i prognoza trendów uzupełniona o zmiany gospodarcze, która pozwoliła by zaproponować prawdziwe okazje np. "ten rok jest ostatnim rokiem taniej Tunezji - jedźcie tam, bo w przyszłym roku będzie już odczuwalnie drożej".

W myśl zasady "nic o nas bez nas" poprosiliśmy o opinię w sprawie analiz przygotowanych przez Wczasopedię także znajdujących się w zestawieniu touroperatorów.

"Inicjatywa ta jest nie tylko ciekawa, ale także potrzebna, pokazuje bowiem trendy panujące na rynku turystyki wyjazdowej. Analizy cen są z pewnością ważną wskazówką zarówno dla biur agencyjnych jak i dla touroperatorów, warto jednak sprawdzać koszty poszczególnych wyjazdów, by na kryterium ceny oferty nałożyć dodatkowo kryterium jakości. Niektóre różnice cenowe wynikają z ponadprzeciętnej jakości świadczonych usług, a to oznacza, że koszt pobytu może być nieco wyższy od średniej rynkowej dla danej kategorii. Jednak rzeczywisty stosunek jakości do ceny okazuje się być w takich przypadkach bardzo korzystny" - pisze Marzena German, Marketing&PR Manager Best Reisen Group.

"Chętnie korzystamy z wszelkich źródeł informacji pojawiających się na rynku dotyczących jakości i konkurencyjności naszej oferty. Śledzimy też analizy przedstawiane m.in. przez firmę TravelDATA. Uważamy jednak, że nie są miarodajne a tym samym nie odzwierciedlają rzeczywistego obrazu rynku. Nasze wątpliwości budzi sama metodologia. Aby analiza była prawidłowa powinny być porównywane te same dane - w przypadku oferty turystycznej: ten sam hotel, typ pokoju i wariant wyżywienia w tej samej dacie pobytu. Doskonale wiemy, że na pozór podobnie prezentujące się hotele o zbliżonym standardzie będą miały inną cenę np. w Alanyii a inną w Belek, inna będzie cena obiektu położonego przy plaży a inna od niej oddalonego. Do tego oczywiście dochodzą bardziej szczegółowe cechy poszczególnych obiektów i ich infrastruktury. Na przykład w naszej strategii jako części koncernu Thomas Cook istotną rolę odgrywają hotele koncepcyjne: smartline, SENTIDIO i SunConnect. To w większości dostępne tylko dla naszych klientów wyselekcjonowane obiekty, specjalnie monitorowane pod względem jakości i standardu, które nie sposób porównać do innych, ogólnodostępnych na rynku" - komentuje Tomasz Pędzik, Dyrektor Produktu w Neckermann Polska.

"Duży wpływ na pozycję w zestawieniu cenowym ma również strategia produktowa touroperatora i koszyk kategorii hoteli związany z jego grupą docelową. Neckermann posiadający w swoim portfolio więcej obiektów 4 i 5-gwiazdkowych skierowanych do klientów szukających wybranych kurortów turystycznych, będzie w tym porównaniu pozycjonował się drożej. Istotną kwestią jest też sam standard hoteli określany liczbą gwiazdek. Zdarza się, że te same obiekty mają ich różną ilość u poszczególnych touroperatorów i kategorie są sztucznie zawyżane. Nie bez przyczyny ustawodawca nakazał zamieszczać w opisie obiektów ich lokalne kategorie. Realizując politykę jakości koncernu Thomas Cook stosujemy ujednoliconą standaryzację hoteli na wszystkich operujących w ramach grupy rynkach" - dodaje.

Jak widać zdania są podzielone. Liczymy, że wątpliwości wyrażone zarówno przez nas jak i przez touroperatorów pomogą analitykom Wczasopedii w ulepszaniu ich produktu.

    • Czy da się znaleźć najlepszą okazję? 

      [2014-01-31 11:14 159.205.223.*]

      Przecież takie analizy nie mają żadnego sensu. Po co komu średnia arytmetyczna? O czym ona mówi? O niczym. Sam autor to przyznaje, a jednak brnie dalej. Wczasopedia reklamuje się tu na siłę. Z tekstu wynika, że te zupełnie bezużyteczne wyliczenia są dostępne także w wersji płatnej! Ciekawe ilu jest klientów...
      Przy okazji: "by" z czasownikami w formie osobowej piszemy razem...   odpowiedz »

      • Czy da się znaleźć najlepszą okazję? 

        [2014-01-31 15:06 83.24.30.*]

        Średnia arytmetyczna jest dopiero użyta no końcu procesu i służy jedynie do pokazania miejsca touroperatora w końcowej tabeli 15 touroperatorów. Jest ona liczona ze średnich ważonych dla poszczególnych touroperatorów na poszczególnych kierunkach i w każdej kategorii gwiazdkowej. Szczegóły dla poszczególnych touroperatorów są pokazane na bazie średnich ważonych, a nie arytmetycznych.   odpowiedz »

      • Czy da się znaleźć najlepszą okazję? 

        [2014-01-31 19:13 83.31.231.*]

        To chyba ktoś z NECa wkurzony, że zawsze wypada najdrożej - i to zresztą powszechna opinia   odpowiedz »

        • Czy da się znaleźć najlepszą okazję? 

          [2014-02-03 17:38 37.128.15.*]

          :) Dobry komentarz do mojej uwagi! Nie, nie pracuję w żadnym NEC-u, ani w ogóle w turystyce. Pracowałem w tej branży parę lat temu, to już historia. Ale ta podejrzliwość..., od razu przypomniałem sobie stare czasy - ta wzajemna życzliwość ludzi z branży :)
          Uwaga moja była niewinna, jest mi zupełnie wszystko jedno jaką opinię ma NEC, a jaką ktoś inny.
          Chodzi mi o bezsensowność tego typu wyliczeń. Nie rozumiem czemu mają one służyć. A właściwie, rozumiem - służą wyłącznie promowaniu strony Wikipedia.pl. I to wszystko.

          A teraz pytanie do Pana (Pani?): jeśli idzie Pan(i) do sklepu z zamiarem kupienia butów lub marynarki, czy interesuje Pana(Panią) średnia cen towarów sprzedawanych przez daną firmę? Czy jeśli firma średnio produkuje drogie buty, to Pan (Pani) ich nie kupuje? Czy w ogóle interesuje się Pan (Pani) średnimi cenami jakiegoś producenta? Przecież liczy się pojedynczy produkt. Co z tego, że średnio ktoś sprzedaje tanio buty, ale egzemplarz, który mi się podoba jest drogi? Czy kupię mimo to?
          Naprawdę zna Pan (Pani) średnie ceny producentów towarów przez siebie kupowanych? Bierze to Pan (Pani) pod uwagę?
          Ta sama zasad dotyczy sprzedawców. Analizują konkretne ceny, a nie średnie.
          I to wszystko.
          Sorry, za zbyt długi tekst. Ale z rozrzewnieniem przypomniałem sobiie minione lata... te przyjazne relacje między ludźmi :)
          Pozdrawiam i życzę miłego wieczoru
          Jan K.   odpowiedz »

          • Czy da się znaleźć najlepszą okazję? 

            [2014-02-03 20:04 83.31.226.*]

            Nie z NEC-a ?, nie z branży turystycznej ?, to skąd takie emocjonalne zainteresowanie najwyższymi na rynku cenami Neckermanna?   odpowiedz »

            • Czy da się znaleźć najlepszą okazję? 

              [2014-02-04 14:28 159.205.223.*]

              Ja w ogóle nie zająłem się cenami NEC-a. Tym bardziej nie mogłem zrobić tego emocjonalnie. To ktoś inny wspomniał o NEC-u komentując moją uwagę.
              A po przyjrzeniu się wynikom tych analiz, widzę, że powinno spotkać mnie podejrzenie w pracę dla TUI. Przecież jest jeszcze droższe...
              Wydaje mi się, że niejasno napisałem o co mi chodzi. Biorę winę na siebie. Nie potrafię lepiej :(
              A w turystyce naprawdę już nie pracuję. Ale muszę przyznać, że atmosfera pełna życzliwości jest ta sama :)
              Oczywiście, ta wikipedia to przejęzyczenie.
              A jak z tymi butami? Analizuje Pan (Pani), przed zakupem, średnie ceny producentów? Przyznaję się, że ja nie...
              Pozdrawiam
              Jan K.   odpowiedz »

            • Czy da się znaleźć najlepszą okazję? 

              [2014-06-03 14:13 178.42.196.*]

              Też będę broniła Neckermanna!!! Wcale nie ma najwyższych cen!   odpowiedz »

          • Czy da się znaleźć najlepszą okazję? 

            [2014-02-03 21:51 178.42.109.*]

            Panie Janie K.

            Analizę Cen przygotowuje co tydzień firma TravelDATA i jednocześnie umieszcza ją na swojej stronie www.wczasopedia.pl (a nie Wikipedia.pl). Na tej stronie można znaleźć nie tylko porównania średnich cen, ale często pokazują się porównania konkretnych wycieczek oferowanych przez różnych touroperatorów do tego samego hotelu, w tym samym terminie i z tą samą opcją wyżywienia. Te różnice cenowe (czasami przekraczające 1000 zł za osobę lub dochodzące często do 20-30%) tylko potwierdzają regułę, która zawarta jest w zestawieniach cen średnich. Pokazują one w sposób uproszczony który touroperator na którym kierunku (i w jakich kategoriach hoteli) sprzedaje droższe wycieczki, a na którym tańsze.   odpowiedz »

            • Czy da się znaleźć najlepszą okazję? 

              [2014-02-04 14:34 159.205.223.*]

              Rozumiem Pana (Pani) cele. Reklamuje Pan (Pani) swoja firmę i jest to OK.
              Ta odpowiedź, w której nie ma żadnego odniesienia do mojego komentarza, nie ma odpowiedzi na żadne z pytań, jest jedynie rozszerzeniem reklamy.
              Dowiadujemy się jaka jest prawidłowa nazwa strony, jaka firma jest jej właścicielem i jakie jeszcze inne analizy i prace prowadzi. Szczerze gratuluję szefostwu pracowników!
              Pozdrawiam,
              Jan K.   odpowiedz »

          • Czy da się znaleźć najlepszą okazję? 

            [2014-06-03 14:12 178.42.196.*]

            Jeżeli relacje były PRZYJAZNE to chyba wiem, w jakiej FIRMIE turystycznej Pani/Pan/Ty? był zatrudniony..... Bo prawdziwe relacje przyjazne były w Orbisie   odpowiedz »

          • Czy da się znaleźć najlepszą okazję? 

            [2014-06-04 10:35 83.15.96.*]

            Ja też z rozrzewnieniem przypominam sobie inne czasy, życzliwych ludzi z branży, dbałość o Klienta i jakość usług....   odpowiedz »

    • Czy da się znaleźć najlepszą okazję? 

      [2014-02-01 19:37 212.244.210.*]

        odpowiedz »

    • Kto ma tanie wycieczki? 

      [2014-02-03 09:13 213.199.253.*]

      fajne biuro   odpowiedz »

    • Kto ma tanie wycieczki? 

      [2014-02-03 09:14 213.199.253.*]

      kogo polecacie ?   odpowiedz »

    • Czy da się znaleźć najlepszą okazję? 

      [2014-02-05 08:35 83.25.10.*]

      Kto ma tanie wycieczki??? Dyskutujecie,dyskutujecie a przeciez to mozna stwierdzic od razu.
      Tanie wycieczki maja ci organizatorzy, ktorzy w czasie trwania wycieczki sprzedaja garnki lub oferuja inny towar.
      Wycieczka do Berlina-2 dni,nocleg,wyzywienie,wyspa tropikalna itd-200 zl.W czasie trwania imprezy oferta towarowa.
      Tania wycieczka??? TANIA   odpowiedz »

    • Czy da się znaleźć najlepszą okazję? 

      [2014-02-05 13:40 83.11.250.*]

      Nie wolno porównywać ofert po cenach, na które przecież składa się wiele elementów. Wczoraj startowałem do przetargu o organizacje wycieczki 2-dniowej do Berlina. Zleceniodawca - powiat toruński napisał w specyfikacji, żeby włączyć w koszty także bilety wstępu, a potem oni będą indywidualnie ustalać z oferentem program. Co się okazuje: wyniki przetargu były już po 30 minutach od rzekomego otwarcia kopert. Startowało 15 biur podróży. Jestem niemal pewien, że zleceniodawca nie sprawdzał ofert pod względem biletów wstępu zawartych w cenie. Ale to jest właśnie przetarg, gdzie liczy się najniższa cena... Pozdrawiam, Piotr   odpowiedz »

      • Czy da się znaleźć najlepszą okazję? 

        [2014-02-08 15:40 78.10.132.*]

        Witam Piotrze, z ofertami to jest tak : zrobiłam ofertę na 3 dni Kraków dla szkoły, jedna z matek jest koleżanką facia z innego biura, które zerżnęło mój program tylko noclegi były w jakimś badziewiu bo nawet na śniadania mieli gdzieś tam dojeżdżać, ale była o 20 zł tańsza. Podjarała rodziców którzy już nie czytają co jest w ofercie tylko mają w oczach te 20zł. Znalazł się ktoś mądry który jednak porównał obie oferty i okazało się że grupa w tamtej ofercie nie ma ubezpieczenia, nie ma też jednej dodatkowej atrakcji. Jak nie ubezpieczę i będzie bez atrakcji to wyjdzie taka sama cena z noclegami w hotelu i śniadaniem - bufet. Tym razem rozum zwyciężył, ale muszę dodatkowo zabrać rozrabiającą mamusię w pakiecie z klasą. A tak z doświadczenia nie słuchaj jak powiedzą żebyś koszty wrzucił razem, też tak kiedyś robiłam i wszyscy myśleli że zarabiam na tym dużo bo myślą że wstępy w euro to nasza złotówka. pozdrawiam   odpowiedz »

    • Kto ma tanie wycieczki? 

      [2014-02-06 09:31 31.172.187.*]

      tanie wycieczki to ają ci, co ludzie zabukuja sobie wyjazdy, wpłacą kasę a następnie biuro podróży ogłosi upadłość   odpowiedz »

 
     

Forum gorące tematy

Forum gorące tematy
Ta strona przetwarza dane osobowe oraz używa COOKIES. Szczegóły przetwarzania danych osobowych są opisane w polityce prywatności. Korzystając z tej strony wyrażasz zgodę na wykorzystywanie cookies zgodnie z ustawieniami Twojej przeglądarki i akceptujesz regulamin strony. Wszelkie szczegóły w regulaminie, polityce prywatności oraz polityce cookies.
  Akceptuję