PKP Intercity kolejny rok na minusie?
Data wysłania: 2014-01-24 13:19 Autor: Czytelnik IP automat
Aktualność: PKP Intercity na minusie? Według doniesień medialnych spółka traci pasażerów i kolejny rok pod rząd przyniosła straty.
Magazynowi "Rynek Kolejowy" udało się dotrzeć do wstępnych wyników PKP Intercity z 2013 roku. Spółka przewiozła o około 4,3 miliona osób mniej niż rok wcześniej. Taka sytuacja miała duży wpływ na sytuację finansową przedsiębiorstwa. PKP IC od 2010 stopniowo traci pasażerów. W tym roku miało nastąpić zbilansowanie działalności.
W grudniu PKP Intercity zapewniło, że zostaną podjęte działania mające na celu przekonanie pasażerów do dalszego korzystania z usług spółki. Operator jest jednak dobrej myśli: "Do końca 2014 r. zrealizujemy blisko 50 inicjatyw propasażerskich obejmując nowym doświadczeniem podróżowania 100% pasażerów. Zakładamy, że trend spadkowy odwróci się w 2015 r. Odpływ pasażerów, choć martwi, nie jest dla nas zaskoczeniem. Pamiętajmy, że odbudowa zaufania do kolei to proces, który jest możliwy dzięki systemowym zmianom realizowanym we wszystkich spółkach Grupy PKP."- poinformował Marcin Celejewski, członek zarządu PKP Intercity ds. handlowych.
Klienci Polskich Kolei Państwowych są jednak odmiennego zdania. Tylko w zeszłym roku ponad 4 miliony pasażerów zrezygnowało z usług przewoźnika. Spółka zanotowała straty w wysokości 110 milionów złotych. Jednak wcześniej operator przewidywał, że poniesie straty w granicach 140 milionów złotych. Paweł Hordyński, członek zarządu PKP Intercity ds. finansowych ma nadzieję, że wynik będzie lepszy niż ten przewidywany na początku."Zredukowaliśmy koszty o ponad 100 mln zł. W rezultacie, mimo spadku przychodów, strata wyniesie około 110 mln zł. Jest to jeszcze wynik przed audytem. Myślę, że w przyszłym roku wynik będzie w granicach zera, może z jakąś małą stratą lub małym zyskiem." -dodał. Na początku zeszłego roku PKP Intercity przekazało informację, iż strata na poziomie 100 mln zł nastąpi tylko i wyłącznie w przypadku "niesprzyjających okoliczności".
Ostatnio spółka poinformowała, że jest przygotowana na poniesienie niskiej straty w 2014 roku. Natomiast w 2015 roku spółka planuje osiągnięcie 100 mln zł zysku. Przewoźnik upatruje ratunku w postaci dokonanej w zeszłym roku renegocjacji umowy usługi publicznej (PSC) z ministerstwem na dotowanie pociągów TLK. Do 2020 roku kwota dofinansowania wzrośnie z 2 do 3,7 mld zł.
Podpisana umowa poprawi sytuację operatora w przyszłym roku. W tym roku na korzyść spółki będzie działać to, iż obejmą ją zmiany stawek dostępu do infrastruktury PKP PLK. Taka zmiana, pomimo, że zawsze wiązała się z podwyżką dla przewoźników regionalnych, to akurat spółce PKP IC przyniesie ona blisko 100 mln oszczędności w ciągu roku. Hordyński podkreślił, że obniżka kosztu wpłynie na zmniejszenie dotacji z PSC a nie na wynik netto spółki.
W 2012 roku przewoźnik odniósł straty w wysokości 9 mln zł. W tamtym czasie szacunki przewidywały 27 mln straty. Rok wcześniej spółka poniosła stratę w wysokości 27 mln zł natomiast w 2010 r. straty przewoźnika wynosiły 136 mln zł. Ostatni raz przewoźnik zanotował zysk w 2007 roku.
Z usług PKP Intercity korzysta coraz mniej pasażerów pomimo ogólnego wzrostu ilości pasażerów kolei. W latach poprzednich liczba pasażerów malała średnio o ponad pół miliona rocznie. Największą zmianę w ilości przewożonych pasażerów przedsiębiorstwo zanotowało w roku 2010 - wtedy liczba ta zmniejszyła się o 15 mln pasażerów. Reasumując, w ciągu 4 lat spółka straciła około 19 mln pasażerów.
Przewoźnik nadal ma nadzieję, że tendencja spadkowa się w końcu odwróci i przedsiębiorstwo będzie znów odnosić zyski. Prezes PKP Intercity, Janusz Malinowski zauważa, że w najbliższych latach czasy przejazdów koleją ulegną znacznemu skróceniu co spowoduje napływ klientów. Spółka planuje przyciągnąć pasażerów wprowadzeniem nowego taboru oraz zwiększeniem dostępności nowej oferty.
Problemy PKP Intercity [2014-01-24 13:19 79.188.171.*] Pociągi IC są za drogie . Wystarczy porównać ceny IC oraz promocje w Czechach na Węgrzech i Słowacji. Ich koleje gwarantują lepszy poziom usług u sa o ponad połowę tansze. PKP Intercity ma beznadziejne promocje adresowane nie wadomo do kogo ? Panowie prezesi obejrzyjcie sobie stronę kolei czeskich CD i nauczcie się od lepszych jak wykorzystać weekend, aby pociagi nie jeździły puste. Na razie żałośnie cieszycie się, że osiągniecie w 2014 roku sztuczny zysk dzieki dotacjom . odpowiedz »
|