UOKiK: hotelik wprowadza w błąd
Data wysłania: 2014-01-02 13:40 Autor: Czytelnik IP automat
Aktualność: Wiele kontrowersji w branży hotelowej wzbudza kwestia używania zdrobnień od prawnie chronionych nazw obiektów noclegowych przez przedsiębiorców nie posiadających decyzji kategoryzacyjnych. Głos w tej sprawie zabrał Prezes Urzędu Ochrony Konkurencji i Konsumentów.
Sprawa dotyczyła odwołania właścicielki Oberży Złota Gęś w Siewierzu od pokontrolnej decyzji Śląskiego Wojewódzkiego Inspektora Inspekcji Handlowej w Katowicach na mocy której, na podstawie art. 32 ustawy o Inspekcji Handlowej zarządzono usunięcie stwierdzonych nieprawidłowości poprzez zaprzestanie używania przez przedsiębiorcę nazwy "hotelik", wprowadzającej klientów w błąd co do rodzaju lub kategorii obiektu hotelarskiego, przy świadczeniu usług w należącym do strony obiekcie.
W odwołaniu właścicielka oberży podniosła argument, że w jej opinii nie istnieją przepisy, które zabraniałyby używania oznaczenia "hotelik". Jej zdaniem ustawa o usługach turystycznych, na którą powołał się organ pierwszej instancji, wyraźnie określa osiem rodzajów obiektów hotelarskich i ich nazwy, które mogą być używane tylko po wydaniu odpowiedniej decyzji, i nie ma wśród nich oznaczenia "hotelik". Według strony określenie "hotelik" jest odrębnym słowem, nieobjętym ochroną prawną. Tym samym strona wniosła o uwzględnienie odwołania w całości oraz wydanie decyzji uchylającej zaskarżone zarządzenie pokontrolne.
Prezes UOKiK utrzymał w mocy decyzję Inspektora, odrzucając równocześnie odwołanie przedsiębiorcy. "W opinii Prezesa UOKiK nazwa "hotelik" jest nazwą wprowadzającą w błąd i stanowi w związku z tym naruszenie interesów konsumentów. Zarządzenie pokontrolne wydane przez Śląskiego Wojewódzkiego Inspektora Inspekcji Handlowej w Katowicach było więc zasadne. Przedsiębiorca używał prawnie chronionej nazwy "hotel" w formie zdrobniałej tj. "hotelik" do oznaczenia obiektu, który nie posiadał decyzji o zaszeregowaniu do określonego rodzaju i kategorii, co stanowiło wykroczenie określone w art. 601§ 4 pkt 2 Kodeksu wykroczeń" - można przeczytać w uzasadnieniu decyzji.
Z decyzją i jej uzasadnieniem można zapoznać się poniżej.
Możesz także pobrać plik: turinfo_20131231_dih-4-17-2013_z_dnia_17.11.13_w_sprawie_odwo_ania_od_decyzji__l_skiego_wojew_dzkiego_inspektora_ih_w_sprawie_utrzymania_w_mocy_zarz_dzenia_pokontrolnego_dot._stosowania_nazwy_hotelik.doc.pdf
Hotelik wprowadza w błąd [2014-01-02 13:40 80.52.137.*] Czy Prezes UOKiK pochwali się wyegzekwowaniem kary nałożonej na UEFA ?! Prezesie UOKiK ! nie sztuka karać małe firemki, trzeba egzekwować kary od wielkich firm, bo to one znacząco wpływają na rynek !!! odpowiedz »
Hotelik wprowadza w błąd [2014-03-13 10:52 213.241.96.*] Pan Prezes nie jest wyrocznią prawa, a tylko małym trybikiem biurokratycznym niszczeniu małych przedsiębiorców. Proponuję decyzję zaskarżyć do Sądu administracyjnego. Chociaż na takich prezesów utrzymujących się z naszch podatków na dobrze płatnych stanowiskach to trzeba iść do wyborów i zagłosować na MAFIE która będzie brała tylko dla siebie, a maluczkich prezesów wytnie. Apel do Pani nie poddawać się. A po wygranym procesie żądać odszkodowania za niprawnie wydane decyzje od OSOBY POREZESA. Pozdrawiam odpowiedz »
|