TUR-INFO.pl | Serwis informacyjny branży turystycznej
ZAJRZYJ DO NAS NA: TUR-INFO.PL na Facebook TUR-INFO.PL na Twitter

Forum grupa: Biura turystyczne

Jakie warunki rezygnacji oferują touroperatorzy?

Data wysłania: 2013-12-10 13:45 Autor: Czytelnik IP automat

Aktualność:
Przytoczone na blogu prawoturystyczne. wordpress.com pismo prof. Ewy Łętowskiej w sprawie jej przejść z rezygnacją z wyjazdu zainspirowało nas do przyjrzenia się warunkom rezygnacji z imprezy, proponowanym przez największych touroperatorów.

Radca prawny z krakowskiej kancelarii Bielański i Wspólnicy, dr Piotr Cybula zastanawia się, skąd touroperator na prawie 3 miesiące przed wyjazdem wie, że rzeczywiste koszty związane z rezygnacją klienta to akurat tyle ile podano w warunkach uczestnictwa?

Zgodnie z warunkami uczestnictwa zamieszczonymi na stronie internetowej Rainbow Tours, w przypadku rezygnacji z imprezy w terminie do 45 dni przed jej początkiem organizator obciąża klienta opłatą manipulacyjną w wysokości 7% ceny wycieczki. Biuro podaje ukształtowane historycznie średnie koszty potrąceń względem całkowitej wartości umowy. Jeżeli klient rezygnuje z wyjazdu w terminie od 44 do 31 dni przed realizacją wyjazdu potrącenie wynosi 20%. Odpowiednio za rezygnację od 30 do 21 dni potrącenie wyniesie 30%, od 20 do 15 dni - 50%, od 14 do 8 dni - 70%, od 7 do 2 dni - 80%. Rezygnujący na 1 dzień lub mniej muszą liczyć się z potrąceniem o wysokości 90% wartości dokonanej rezerwacji.

W przypadku Itaki wysokości potrąceń są podobne. Przy rezygnacji do 40 dni przed wyjazdem organizator pobiera opłatę manipulacyjną w wysokości 200 zł za osobę. Pozostałe potrącenia przedstawiają się następująco:


  • od 39 do 31 dni przed datą wyjazdu - do 20% ceny imprezy,
  • od 30 do 21 dni przed datą wyjazdu - do 30% ceny imprezy,
  • od 20 do 14 dni przed datą wyjazdu - do 50% ceny imprezy,
  • od 13 do 8 dni przed datą wyjazdu - do 70% ceny imprezy,
  • od 7 do 2 dni przed datą wyjazdu - do 80% ceny imprezy,
  • na 1 dzień przed datą wyjazdu i mniej - do 90% ceny imprezy.


Biuro w warunkach uczestnictwa, podobnie jak Rainbow Tours twierdzi, że jest to jedynie podana w celach informacyjnych ukształtowana historycznie średnia kosztów potrąceń względem całkowitej wartości umowy.

TUI Polska w swoich warunkach imprez turystycznych przedstawia wysokości potrąceń. Jak napisano w warunkach uczestnictwa TUI zastrzega sobie prawo żądania zapłaty pełnych kosztów ubezpieczenia oraz kwot stanowiących równowartość rzeczywistych kosztów, w wysokości nie wyższej niż ustalona na zasadach określonych w punktach 6.4 i 6.5 . Toteż rozumiemy podane niżej wartości potrąceń, za wartości graniczne, których organizator nie może przekroczyć, nie zaś za sztywne wytyczne z góry ustalające wysokość kar umownych.

Punkt 6.4 określa standardowe koszty rezygnacji z imprezy organizowanej przez TUI. I tak za rezygnację do 31 dni przed rozpoczęciem wyjazdu warunki imprez turystycznych przewidują potrącenie 25% ustalonej ceny. Przy rezygnacji po 30 dniu przed rozpoczęciem kwota potrącenia wzrośnie do 40%. Od 24 dnia przed rozpoczęciem imprezy, organizator za rezygnację 50% ceny. Od 17 dnia potrącane jest 60%, od 10 - 80% a od 3 dnia do rozpoczęcia imprezy potrącenie wyniesie 90% ustalonej ceny.

TUI przewiduje także taryfikatory stanowiące wyjątki od określonej, standardowej reguły.










Także Neckermann zastrzega, że przedstawione w warunkach wysokości potrąceń mają charakter informacyjny i wyliczenia kosztów rezygnacji odbywają się w sposób indywidualny. Koszty Rezygnacji w Neckermannie:

Podróże samolotem (i wszystkie wycieczki krótkie oraz miejskie):

  • do 30 dni przed rozpoczęciem 20% ceny imprezy,
  • od 29 do 22 dni przed rozpoczęciem 25% ceny imprezy,
  • od 21 do 15 dni przed rozpoczęciem 35% ceny imprezy,
  • od 14 do 7 dni przed rozpoczęciem 55% ceny imprezy,
  • od 6 do 3 dni przed rozpoczęciem 70% ceny imprezy,
  • od 2 do 1 dnia przed rozpoczęciem 80% ceny imprezy,
  • w dniu przystąpienia do podróży przy nie pojawieniu się lub przy rezygnacji po rozpoczęciu podróży 90% ceny imprezy.


Podróże samochodem, koleją i autokarem (z wyłączeniem rezerwacji mieszkań wakacyjnych):

  • do 22 dni przed rozpoczęciem podróży 20% ceny imprezy,
  • od 21 do 15 dni przed rozpoczęciem 30% ceny imprezy,
  • od 14 do 7 dni przed rozpoczęciem 45% ceny imprezy,
  • od 6 dni przed rozpoczęciem 55% ceny imprezy,
  • w dniu przystąpienia do podróży przy nie pojawieniu się lub przy rezygnacji po rozpoczęciu podróży 75% ceny imprezy.


Mieszkania wakacyjne - za jeden apartament:

  • do 45 dni przed ustalonym rozpoczęciem najmu 20% ceny imprezy,
  • od 44 do 35 dnia przed ustalonym rozpoczęciem najmu 50% ceny imprezy,
  • od 34 dnia przed ustalonym rozpoczęciem najmu, jak i w przypadku niestawiennictwa, w szczególności rezygnacji po rozpoczęciu najmu 80% ceny imprezy.


Inne zasady odstąpienia, zmiany rezerwacji i zmiany uczestnika przy podróży samolotami rejsowymi (katalog NPL FERN):

  • do 30 dni przed rozpoczęciem 70% imprezy,
  • od 29 do 15 dni przed rozpoczęciem 80% imprezy,
  • od 14 dni do 1 dnia przed rozpoczęciem 90% ceny imprezy,
  • w dniu przystąpienia do podróży przy nie pojawieniu się lub przy rezygnacji po rozpoczęciu podróży 95% imprezy.



Jak pozostali organizatorzy, także i Wezyr Holidays podaje graniczne wysokości dokonywanych potrąceń, które przedstawiają się w następujący sposób:






Studiując warunki rezygnacji widać, że organizatorzy wyciągnęli wnioski z klauzuli niedozwolonej, którą w 2007 roku otrzymał Rainbow Tours, a o czym na blogu przypomina dr Cybula. Wśród pięciu największych touroperatorów w Polsce, wszyscy w warunkach uczestnictwa zamieszczają wpisy o tym, że podane wartości potrąceń mają charakter informacyjny, a nie normatywny. Najczęściej podają, że ostateczne koszty rezygnacji są wyliczane dzień po zakończeniu imprezy.

Inną sprawą jest zagadnienie tzw. ubezpieczenia od kosztów rezygnacji i tego czy touroperatorzy dobrze informują klientów jak z tego skorzystać. O ile w trakcie wizyty w stacjonarnym biurze, czy to biurze własnym touroperatora, czy w agencyjnym klient może dopytać sprzedawcy o szczegóły. Gorzej wygląda sytuacja ze sprzedażą przez internet, gdzie klient musi wszystko doczytać we własnym zakresie, ewentualnie zadzwonić z pytaniami na infolinię. Bardzo często zdarza się, że klienci po prostu nie zgłębiają tematu przed potwierdzeniem rezerwacji.

Jak poinformował rzecznik prasowy Rainbow Tours Radomir Świderski, całe zamieszanie z rezerwacją prof. Łętowskiej wynikło z tego, że zgłosiła ona rezygnację w trybie zwykłym, a nie w trybie wynikającym z gwarancji. Jeśli tak znany i dobry prawnik jak prof. Łętowska miała problemy ze skorzystaniem z zakupionej gwarancji to wielu klientów, którzy nie posiadają aż tak gruntownej znajomości prawa i mechanizmów nim rządzących tym bardziej mogą nie potrafić skorzystać z zakupionych gwarancji.

    • Jak zrezygnować z wycieczki 

      [2013-12-10 13:45 46.171.31.*]

      A jak to możliwe, że UOKiK nie nałożył kar na ww. biura za używanie procentowych kosztów potrąceń za rezygnacje z imprezy. Przecież to klauzula niedozwolona. Czyżby tacy touroperatorzy jak Itaka, Rainbow czy TUI nie musieli się stosować do zaleceń UOKiK. Inne biura (touroperatorzy) zostali słono ukarani za stosowanie takich warunków rezygnacji. Przypomnę, że zalecenie UOKiK mówi o tym, że touroperator może dochodzić od klienta, który zrezygnuje z imprezy, TYLKO rzeczywiście poniesionych i udokumentowanych kosztów. I biura, które podeszły do zaleceń poważnie - wprowadziły takie, korzystne dla klientów, zapisy warunków uczestnictwa. Warto aby redakcja zainteresowała się rzetelnym wyjaśnieniem wszystkich aspektów tej sprawy.   odpowiedz »

      • Jak zrezygnować z wycieczki 

        [2013-12-10 18:27 80.55.117.*]

        Owszem, używanie procentowych kosztów potrąceń jest klauzulą abuzywną. Ale kto zabroni wpisać ile procent wynosiła średnia potrąceń jak to jest u RT czy Itaki? to jest informacja a nie nakaz i moim zdaniem nie ma tu mowy o żadnej klauzuli abuzywnej. Ustalenie górnej granicy potrąceń też wydaje mi się ok, zwłaszcza że pojawia sie informacja, że rozliczenie nastąpi po zakończeniu imprezy. Nigdzie nie jest napisane, że zostanie potrącone dokładnie przykładowe 15%. Zapewne tak będzie, ale pod względem prawnym to wydaje się być w porządku. Trzeba dokładnie czytać, zarówno artykuły jak i umowy   odpowiedz »

    • Jak zrezygnować z wycieczki 

      [2013-12-10 15:38 83.0.175.*]

      Szanowna Pani profesor jakie mamy w Polsce prawo ? pi..... Warunki uczestnictwa w biurach podróży są tak przygotowane żeby klient dostał z góry w łeb nic nie zrozumiał i zapłacił.
      Jeżeli Pani nie mogła sobie poradzić to już jest niedobrze.   odpowiedz »

    • Jak zrezygnować z wycieczki 

      [2013-12-10 15:39 83.0.175.*]

        odpowiedz »

    • Jak zrezygnować z wycieczki 

      [2013-12-10 15:40 83.0.175.*]

        odpowiedz »

    • Jak zrezygnować z wycieczki 

      [2013-12-10 15:40 83.0.175.*]

        odpowiedz »

    • Jak zrezygnować z wycieczki 

      [2013-12-10 18:24 80.52.226.*]

      no to trzeba raz na zawsze podejmować decyzję - jadę lub nie. Każdy chciałby i zjeść ciastko i mieć je.
      A cenę za zawracanie głowy? czy tylko ministrowie mają dostać pensję - a reszta - jeść kamienie?   odpowiedz »

      • Jak zrezygnować z wycieczki 

        [2015-05-18 16:08 178.36.99.*]

        Ty nie badz taki madry! Nigdy nic Ci w zyciu nie wypadło? Zawsze wszystko bylo ok? to gratuluje!   odpowiedz »

        • Jak zrezygnować z wycieczki 

          [2015-06-01 14:04 80.52.137.*]

          przepraszam bardzo, jeśli Tobie coś "wypadło" i to TY musisz zrezygnować z wyjazdu, dlaczego uważasz za oczywiste, że ktoś inny (biuro) ma ponosić konsekwencje i koszty Twojej rezygnacji??!!   odpowiedz »

    • Jak zrezygnować z wycieczki 

      [2013-12-11 10:08 80.52.137.*]

      ciekawe dlaczego nikt nie docieka (a już najmniej UOKiK, że przy zakupie biletu lotniczego (na 150 lub więcej dni przed wylotem i natychmiastowej rezygnacji, linia lotnicza potrąca min. 90 % wartości biletu ! a także NIE oddaje dopłat paliwowych ! tax lotniskowych !!! (przecież pasażer nie pojawił się na lotnisku więc dlaczego nie ma zwrotu ?!)   odpowiedz »

      • Jak zrezygnować z wycieczki 

        [2013-12-11 10:47 83.13.135.*]

        właśnie jest na odwrót, linia zwraca podatki a reszty nie, oczywiście w najniższych taryfach   odpowiedz »

      • Jak zrezygnować z wycieczki 

        [2013-12-11 11:26 198.102.219.*]

        ... bo bilety lotnicze są wyłączone z tego prawa. A podatki i opłaty lotniskowe zwracane są bez problemu przez linie czy biura IATA, ale faktem jest że trzeba się o to czasem dopraszać   odpowiedz »

        • Jak zrezygnować z wycieczki 

          [2013-12-16 13:53 80.52.137.*]

          a dlaczegóż to, bilety lotnicze są wyłączone ze zwrotów ? Przecież przelot to taka sama usługa jak hotel ! Pozdrawiamy zatem ustalających prawo za te "święte krowy" dzięki którym cała odpowiedzialność za odwołane, opóźnione loty, spada na biura turystyczne ...   odpowiedz »

    • Jak zrezygnować z wycieczki 

      [2013-12-31 10:30 83.0.175.*]

      Tak zagmatwane jest POLSKIE PRAWO że sami prawnicy z wysokiego stołka nie mogą sobie poradzić
      Zakłamane prawo i jego przepisy . Kochani gdyby było ono czytelne to co robiliby ADWOKACI . PRAWNICY ci to potrafią klienta puścić goło i wesoło.   odpowiedz »

 
     

Forum gorące tematy

Forum gorące tematy
Ta strona przetwarza dane osobowe oraz używa COOKIES. Szczegóły przetwarzania danych osobowych są opisane w polityce prywatności. Korzystając z tej strony wyrażasz zgodę na wykorzystywanie cookies zgodnie z ustawieniami Twojej przeglądarki i akceptujesz regulamin strony. Wszelkie szczegóły w regulaminie, polityce prywatności oraz polityce cookies.
  Akceptuję