Do Auschwitz z powrotnym biletem?
Data wysłania: 2005-12-28 12:32 Autor: Czytelnik IP automat
Aktualność: Takim hasłem reklamuje swoje połączenie do Auschwitz Małopolski PKS. Wiele firm i osób uważa, iż hasło jest niestosowne i przekracza granice dobrego smaku. - Może rzeczywiście trochę przesadziliśmy? - zastanawiają się w firmie.
W Krakowie na ulicach wiszą plakaty reklamujące nową ofertę PKS - bezpośrednie przejazdy z centrum Krakowa do dawnego obozu koncentracyjnego Auschwitz. Na plakatach duży napis w języku angielskim: "Auschwitz? Z powrotnym biletem? Z centrum miasta? Tak, to możliwe". Oprócz ulic, plakaty pojawiły się również w krakowskich hotelach, hostelach i punktach sprzedaży biletów.
Prezes Małopolskiej PKS Tomasz Stanek powiedział, iż przed uruchomieniem kampanii reklamowej konsultował się z osobami, które mają do czynienia z tematyką obozową na co dzień. Nie miały one żadnych uwag co do reklamy.
Teraz jednak, po uruchomieniu kampanii wiele podmiotów i osób prywatnych uważa, iż przekaz reklamowy jesy niesmaczny. Pracownicy Międzynarodowego Domu Spotkań Młodzieży, którymi współpracuje Małopolska PKS uważają, iż kwestie obozowe są bardzo delikatne i należy podchodzić do nich z największą ostrożnością. - Tu jej wyraźnie zabrakło. Poprosimy firmę o wyjaśnienia - zapowiada Bartosz Bartyzel z MDSM.
Wątpliwości co do wydźwięku reklamy ma również Agnieszka Nikliborc z Żydowskiego Centrum Edukacyjnego. Co prawda PKS konsultował z nią wygląd plakatu, jednak, że wówczas nie zwrócono uwagi na hasło. - Brzmi rzeczywiście niefortunnie. Nie myśli się o takich rzeczach, a potem głupio wychodzi - przyznaje Agnieszka Nikliborc.
Generalnie sformułowanie użyte w haśle można uznać za kontrowersyjne. PKS zapowiedział, iż jeżeli tekst reklamowy rzeczywiście jest niestosowny, to usunie plakaty i wymyśli inny slogan. - Nie chcemy się wyśmiewać z tragedii.- dodał Tomasz Stanek
Adam Łaszyn, szef agencji Alert Media Communications porównał akcję reklamową Małopolskiego PKSu do kampanii medialnej TPSA (z września 2001 roku), która oparta była na zdjęcie płonących wieżowców WTC z podpisem: "Teraz 50 procent taniej". Operatorowi chodziło oczywiście o tańsze rozmowy z Ameryką, ale reklama przekraczała granicę dobrego smaku.
Podobnie, zdaniem Adama Łaszyna jest z reklamą PKSu, której kilka osób nie zauważy lub nie zrozumie, ale większość poczuje się obrażona.
Reklama jest OK [2005-12-28 12:32 999.999.999.*] Jak bedziemy sie tak czepiac wszyscy i wszystkiego, to niedlugo wszystko trzeba bedzie ustalać z jakimś nowopowstałym Urzędzie Cenzury Miejsc Publicznych lub Urzędzie Cenzury Reklamy... odpowiedz »
Mnie też nie razi ta reklama [2005-12-29 10:13 999.999.999.*] NIe wiem czy Małopolski PKS powinien ją zmieniać.. Dobre, zapamiętywalne hasło...
Już wredniejsze hasła ma Ryanair w swoich reklamach... Te to godza w konkretną osobę... I Ryanair jakoś się nie przejmuje... odpowiedz »
:) [2005-12-28 13:23 999.999.999.*] Zgadzam sie, u nas to nic nie mozna powiedziec bo albo papieza albo zydow albo inneych sie obraza ale oczywisicie na homoseksualistow to mozna gadac....!!!! odpowiedz »
Reklama jak reklama [2005-12-28 14:36 999.999.999.*] Skoro reklama była wcześniej omawiana z osobami z Żydowskiego Centrum Edukacyjnego i nikt nie zwrócił uwagi na tekst to najwyraźniej nie jest taki straszny. Tak na dobrą sprawę każdy slogan można podważyć, bo się może komuś z czymś kojarzyć i co w tedy? odpowiedz »
dobry smak! [2005-12-28 14:56 999.999.999.*] dobry smak- to jest to czego zabrakło. Uważam ,że powinniśmy starać się nie przesadzać i nie o cenzurę chodzi tylko o DOBRY SMAK! odpowiedz »
Są większe niedopatrzenia [2005-12-28 18:37 999.999.999.*] Na ścianie krematorium w Majdanku wisi napis "zakaz palenia", zastanawiam się, dlaczego nikogo do tej pory nie zastanowiła niestosowość tego napisu. W takim świetle reklama PKS jest całkiem niewinna. Zresztą jej treść i wygląd były konsultowane z Zydowskim Centrum Kultury,co świadczy o dobrych intencjach PKS (ile reklam jest konsultowanych pod względem naruszania czyichś uczuć?) odpowiedz »
Konsultavje z Żydami ... [2005-12-30 13:17 999.999.999.*] Tak już jest w naszym kraju, że szczególnie z Żydami trzeba się liczyć i konsultować. Dlaczego władze nie kosnsultują się ze społeczeństwem w sprawach dotyczących Żydów? Dowiedziałem się właśnie z prasy warszawskiej, że w Warszawie ma powstać muzemu pamięci żydowskiej na terenie Muranowa obok pomnika. Planowany koszt przedsięwzięcia to 100 mln zł z czego 80mln z naszych kieszeni a tylko 20mln od darczyńców. W kraju w którym brak szpitali i sierocińców muzea powinny być mniej priorytetowe - pomnik na razie wystarczy, przecież wystarczał tyle lat. A jak Żydzi chcą muzeum to niech je sfinansują kompletnie. odpowiedz »
troche pokory [2006-01-02 10:22 999.999.999.*] Przecież to hasło jest niedpouszczalne. Takie miejsca trzeba traktować ze szczególną powagą. Ginęli nie tylko żydzi ale i wiele innych narodowości. Zastanówcie się co piszecie......!!!!!!!!!!!! odpowiedz »
Prezes STANEK [2006-01-22 15:54 999.999.999.*] Ten podły człowiek podszywa sie pod PKS ale jego pełna nazwa brzmi PRYWATNA KOMUNIKACJA SAMOCHODOWA. Pracownicy nie chcą miec nic wspólnego z tym KONUSEM. odpowiedz »
super reklama [2006-02-06 15:35 80.130.107.*] a z polakami tez sie konsultowali ? ciekawe ze o wszystkim w tym kraju zydzi decyduja odpowiedz »
|