TUR-INFO.pl | Serwis informacyjny branży turystycznej
ZAJRZYJ DO NAS NA: TUR-INFO.PL na Facebook TUR-INFO.PL na Twitter

Forum grupa: Biura turystyczne

Ewidencja Organizatorów do poprawy?

Data wysłania: 2013-09-11 14:09 Autor: Czytelnik IP automat

Aktualność z dnia 2013-09-10:
Centralna Ewidencja Organizatorów Turystyki i Pośredników Turystycznych jest publicznym rejestrem, który w swoim założeniu winien pozwolić na weryfikację firm świadczących usługi jako touroperatorzy. Jednak zarówno dla branży, jak i dla turystów w obecnym kształcie jest on mało przydatny, a momentami wcale.

Po pierwsze zwróćmy uwagę na jego użyteczność dla branży - w rejestrze można znaleźć informacje o gwarancjach także największych firm tj. Itaki, TUI i Rainbow Tours. W dniu 2 września wszystkie 3 spółki te miały opisane gwarancje kończące się we wrześniu 2013. Dziś 9 września te same spółki mają zaktualizowane gwarancje częściowo tj. TUI i Itaka mają nowe gwarancje podane, a Rainbow Tours ma starą kończącą się 16-09-2013! Co ciekawe - Itaka o nowej gwarancji informowała już 17 lipca, TUI poinformowało dopiero 4 września, a Rainbow Tours 30 lipca. Co ważne - ze strony rejestru znikły zapisy o starej/poprzedniej gwarancji, która może jeszcze działać lub jest chociaż przydatna jako informacja o zmianach w sprzedaży w firmie.

Koronnym dowodem na to jak taka ewidencja może skomplikować sytuację jest gwarancja dla spółki ATA Sp. z o.o. z Gdańska. Spółka ta ma i miała odpowiednią gwarancję, jednak nie była ona widoczna w ewidencji - do dziś w ewidencji widnieje stara gwarancja ważna do 31-08-2013! Zatem tworząc zestawienie firm o największych gwarancjach (aktualność Gwarancje największych touroperatorów) zmuszeni byliśmy do innej weryfikacji tej gwarancji. Niestety dokument ją potwierdzający nie był opublikowany na stronie spółki, a wskutek trudności z komunikacją (to zdarzyć się to może zawsze) i jednocześnie wskutek braku pomocy ze strony Urzędu Marszałkowskiego (obie osoby mogące coś powiedzieć w temacie były nieobecne w dzień publikacji) uznaliśmy, iż nie mamy potwierdzenia gwarancji oraz jej kwoty. Jednak ta gwarancja była i sama spółka w kolejnych dniach pokazała nam dokumenty, na których widnieje pieczęć z datą 9 sierpnia jako wpłynięcie do Urzędu Marszałkowskiego Województwa Pomorskiego! Zatem przepraszamy tutaj spółkę ATA Sp. z o.o. z Gdańska za te wszystkie trudności i przekłamania w procesie potwierdzania danych. Niestety publikacja dynamicznego zestawienia i sprawdzenia ok. 150 firm niosła ze sobą ryzyko, zwłaszcza przed połową września, gdzie blisko 1/3 gwarancji ulegała zmianie.

Na w/w przypadku chcieliśmy pokazać całej branży, że ewidencja jest ważna i nie można myśleć o tym, że brak aktualnego wpisu naszej firmy nie ma znaczenia. Równie dziwna była sytuacja z firmą JDJ Bachalski Sp. z o.o. z Poznania wobec której Urząd Marszałkowski z Wielkopolski wszczął postępowanie o wykreślenie z rejestru - obecnie widać zawiadomienie z 27.08.2013 r. o wszczęciu postępowania w spr. wykreślenia z rejestru . Jednak jeszcze 3 września tej informacji nie było podanej, pomimo iż postępowanie miało biec od 27 sierpnia...

I tu pojawia się kwestia korzystania z rejestru przez laików. Zarówno w obecnym stanie wpis dla w/w spółki, jak i w stanie z 3 września, gdzie nie było żadnej informacji poza tą, że gwarancja się skończyła 24-08-2013 w naszej opinii nie są zrozumiałe dla większości klientów. Być może osoba obyta z różnymi wymogami, czy regulacjami prawnymi przez analogię zrozumie sytuację, jednak testując na małej i nie reprezentatywnej próbie można śmiało sądzić, że kilka procent ludzi poprawnie pojmie sytuację.

Przeglądając Rejestr znaleźliśmy też dwa biura podróży z zagranicy - Travel Trex GmbH i WOW Travel GmbH, którym wygasło zabezpieczenie finansowe. Brak adnotacji o prowadzeniu działalności, oraz jakiejkolwiek wzmianki o wszczęciu postępowania wobec nich wskazywały na niejasność sytuacji obu organizatorów. Nie wiadomo, czy biura przedłużyły gwarancje, czy też zawiesiły działalność. W zasadzie oba wpisy były kompletnie nieczytelne.

Zwróciliśmy się z prośbą o wyjaśnienie do Urzędu Marszałkowskiego Województwa Mazowieckiego oraz do Ministerstwa Sportu i Turystyki. Jolanta Osuchowska z Departamentu Turystyki MSiT bardzo szybko udzieliła nam odpowiedzi na nasze pytania, wyjaśniając sytuację obu podmiotów: Travel Trex Gmbh - została uaktualniona gwarancja ubezpieczeniowa do 31.05.2014, natomiast WOW Travel GmbH jest przygotowywane zawiadomienie o wszczęciu postępowania z urzędu dot. wykreślenia przedsiębiorcy z rejestru oraz o zakazie wykonywania działalności objętej wpisem do rejestru przez 3 lata. Szkoda tylko, że turysta chcący sprawdzić sytuację obu organizatorów w CEOiPT takiej informacji by nie uzyskał.

Nieco bardziej szczegółowe wyjaśnienie złożył Urząd Marszałkowski Województwa Mazowieckiego. Przedsiębiorca Travel Trex Gmbh o nr wpisu do Rej. COTiPT: 1215 posiada aktualne zabezpieczenie finansowe ważne do 31 maja 2014r., które zostało wprowadzone do CEOTiPT z prośbą o akceptację przez MSiT. Natomiast przeciwko drugiemu przedsiębiorcy WOW Travel GmbH o nr wpisu 1346 jest przygotowane zawiadomienie o wszczęciu postępowania z urzędu dot. wykreślenia przedsiębiorcy z rejestru oraz o zakazie wykonywania działalności objętej wpisem do rejestru przez okres 3 lat. Ponadto zwrócimy się z prośbą do MSiT o usprawnienie modułu CEOTiPT.

Jak poinformowała nas Marta Milewska, rzeczniczka prasowa z UMWM W dniu wydruku raportu dot. upływających terminów gwarancji z Centralnej Ewidencji Organizatorów Turystyki i Pośredników Turystycznych Woj. Maz. obaj zagraniczni przedsiębiorcy o nr wpisu 1215 i 1346 nie widnieli w ww. raporcie, dlatego też nastąpiło ich przeoczenie. Jednocześnie zapowiedziała, że Urząd zwróci się z prośbą do MSiT o usprawnienie modułu CEOiPT.

Rozesłaliśmy zapytanie do biur z prośbą o ocenę przydatności i wiarygodności CEOiPT, niestety nawet organizatorzy, którzy ucierpieli wizerunkowo wskutek niezaktualizowania danych ich firmy na stronie internetowej Ewidencji, mimo przesłanych wcześniej do Ministerstwa dokumentów z nową gwarancją ubezpieczeniową, nie zdecydowali się na wypowiedź w tej sprawie. Odpowiedział nam jeden organizator: Sam rejestr jest dobrym pomysłem, jednak mógłby zawierać o wiele więcej informacji niż zawiera obecnie. Jest aktualizowany raz na pół roku lub raz na kwartał. Nie jest czytelny, nawet dla osób pracujących w branży. - pisze do nas osoba na co dzień zajmująca się sprzedażą wycieczek w biurze podróży. Co z uwagi na wielokrotny brak aktualnych danych w Ewidencji można zapewne uznać za głos wielu.

Co naszym zdaniem wymaga zmiany?

Właściwie niewiele - wygląd rejestru - w sensie podglądu firmy i może trzeba rozszerzyć dane o poprzednią posiadaną gwarancję. Dla potrzeby laików - po danych firmy (które można by prezentować w sposób bardziej zawarty jak w starym rejestrze) należało by wypisać jasno i wyraźnie (dużymi literami i np. na zielono/czerwono):
FIRMA AKTUALNIE POSIADA GWARANCJĘ WAŻNĄ DO DNIA XX.XX.XXXX
lub też
FIRMA NIE POSIADA AKTUALNEJ GWARANCJI I NIE MA PRAWA ORGANIZOWAĆ (TURYSTYKI)
Zmiany takie nawet w obecnym stanie ewidencji to kwestia 2-4 godzin pracy informatyka. Nieco gorzej przedstawia się sprawa przechowania i prezentacji zapisów starszych gwarancji - jednakże to także nie jest żadną poważną przebudową systemu.

Na minimum 2 tygodnie przed końcem gwarancji lub wcześniej, informacja o odnowieniu gwarancji winna się prezentować już ze szczegółami, tak, aby turysta, czy potencjalny kontrahent mógł być spokojny. Firmy zwlekające z dostarczeniem dokumentów powinny być pod szczególnym nadzorem urzędników, aby nie powstawały sytuacje mogące zagrozić wiarygodności zarówno przedsiębiorcy, jak i ewidencji.

Oczywiście wymagało to by większej uwagi ze strony Urzędów, jednak po to ten rejestr jest nam, zarówno branży, jak i klientom, potrzebny. Opóźnienia i niekompletność danych czynią to narzędzie niewiarygodnym, a przecież tak nie wiele trzeba zmienić, aby nie było wątpliwości.

    • Ewidencja Organizatorów wprowadza w błąd? 

      [2013-09-11 14:09 195.200.89.*]

      najlepszy rejestr nie pomoże, a nieuczciwe biura nadal będą miały rację bytu na rynku, dopóki klienci nie będą bardziej rozsądnie podchodzić do kupowania wycieczek, gdy najważniejsza jest CENA, a nie jakość usług, program, czy opinie o biurze.   odpowiedz »

      • Ewidencja Organizatorów wprowadza w błąd? 

        [2013-09-11 22:26 89.73.10.*]

        no ale to, że cena jest determinuje wszystko to nie jest wina organizatorów. Globalizacja, dumping to powszechne mechanizmy rynkowe rządzące światem i wykańczające przedsiębiorczość . kiedyś był monopol komunistyczny, teraz mamy monopol globalistyczny. wcześniej i teraz zwykły człowiek- przedsiębiorca niewiele może. to ze próbuje rywalizować z duzymi rekinami ( którzy najczęściej są w dodatku zagranicznymi potentatami, którzy nie zapłacą nawet podatków w Polsce) jest raczej aktem desperackiej walki o zdobycie środków utrzymania dla siebie, rodziny. To że się komuś nie udało i padł w nierównej walce na rynku nie musi oznaczać , że jest oszustem. znam wielu takich. Nierówne dla wszystkich zasady na rynku , rząd nas nie chroni.
        Potrzebne są zasady chroniące przedsiębiorców rodzimy, pozwalając na rozwój małej i średniej przedsiębiorczości ( a biura podroży nie muszą należeć tylko do korporacji ) . Przed laty powstało tyle biur, uczciwie działały . klienci też byli zadowoleni.
        W trudnej sytuacji się znajdujemy. czy jest jakieś wyjście z sytuacji ?
        czy odpowiedzią są dzisiejsze protesty związkowców w warszawie? Sa w każdym razie wyrazem determinacji zwykłych ludzi . Mówią dość przecenom, które doprowadzają do tego że nie mają pracy, mało zarabiają, bo za ich pracę inni nie chcą płacić normalnej ceny!
        MAMY DOŚĆ PANIE PREMIERZE - my ludzie z branży , my obywatele tego kraju   odpowiedz »

        • Ewidencja Organizatorów wprowadza w błąd? 

          [2014-07-24 20:45 89.78.223.*]

          ten post poniżej nie jest do Ciebie szanowny przedmówco. zarejestrował się dwa razy. Prawidłowa jest zamieszczony jako odpowiedź wyżej - lemingowi., który wielbi unię , tylko nie rozumie tego konsekwencji, które odczuje już za kilka lat, a może szybciej.   odpowiedz »

    • Ewidencja Organizatorów wprowadza w błąd? 

      [2013-11-26 21:14 89.73.10.*]

      a dlaczego rząd i nasze "władze" zezwalają na bandycki proceder sprzedawania pakietów przez Wizztours, biuro interentowe, którym szczyci się Wizzair- podkreślam "pakietów" a nie pojedynczej uslugi, które to pakiety nakładają obowiązek na sprzedającego posiadania gwarancji i zezwolenia dla organizatora.
      to skandal. Nikt nas nie broni. przyznam, że jesteśmy niszczeni , chyba na zamówienie zewnętrznych podmiotów i nikt nie staje w naszej obronie. tym samy sklania się uczciwych obywaateli do kombinacji, schodzenia do szarej strefy, bo przywileje mają tylko korporacji, systemy rezerwacyjne, internetowi dostawcy. to wszystko niszczy naszą gospodarkę. nie ma komu płacić podatków, ZUS< bo zewnętrzne firmy większość w sposób zgodny z przepisami wyprowadzają za granicę.
      a my co? na dziady!!!1 Bo my musimy mieć gwarancje, bo my musimy wszystko robić 2 x lepiej, bo nam sie łatwo dobrać do tyłka. Wizzatour - bilety z Węgier, Hotele z jakieś skandynawskiej firmy, Ubezpieczenie z Hiszpańskiej. Gdzie sa płacone podatki z takiej transakcji?
      gdzie jest gwarancja na Polskę? Destrukcja rodzimej przedsiębiorczości, mimo hipokryzji w zapewnianiu rządu że wspiera przedsiębiorczość . Jak? że komuś da ulgę na ZUS w pierwszym roku działalności? a co potem. W naszej branży padają branże istniejące od czasu uwolnienia rynku. !!!!

      skandal skandal skandal   odpowiedz »

      • Ewidencja Organizatorów wprowadza w błąd? 

        [2013-11-27 10:04 87.207.110.*]

        dokładnie masz rację :(   odpowiedz »

      • Ewidencja Organizatorów wprowadza w błąd? 

        [2013-12-02 14:54 156.17.201.*]

        Zamiast wypisywać głupoty i co gorsza nie prawdę to może byś się szanowny internauto choć trochę wysilił. Realizacją rezerwacji dla Wizza zajmuje się Travellink AB w Szwecji, co więcej ma wpis do ewidencji także na terenie RP. Jest to możliwe i zgodne z prawem i tylko ci przypomnę że jesteśmy w UE i obowiązują dyrektywy o swobodnym przepływie usług. A o podatki cudze się nie martw, płać swoje.   odpowiedz »

        • Ewidencja Organizatorów wprowadza w błąd? 

          [2014-07-24 20:40 89.78.223.*]

          i w dupe sobie wsadź szanowny mądralo. Od razu widać, że jesteś lemingiem, który nigdy w życiu nie pracował na swoim, pazurami przez lata budował wiarygodność swojej firmy, która to pada, albo ledwo zipie za przyzwoleniem ( o czym pisze właśnie twój poprzednik) naszego kochanego bezmyślnego rządu. I co z tego, że jesteśmy w Unii? Chodzi o to, że nie tylko w turystyce, ale i w innych dziedzinach przemysłu padają polskie firmy spychane nachalnie na margines życia gospodarczego. Już niedługo zabraknie nisz ( czyli dziur, a nawet ochłapów, którymi nie chce się zajmować korporacyjna zagraniczna gnida - przedsiębiorca). A ten cały wizztour płaci w Polsce podatki? NIE , bo unia. A te cholerne supermarkety i inne badziewia działalające na zasadach "inswestycji" ( pusty śmiech mnie ogarnia - wybudowanie blaszaka do handlowania żarciem, to inwestycja!) - to płacą w Polsce podatki? NO nie , bo inwestują w Polsce !!!! A co się dzieje z Polakami, przedsiębiorcami, pracownikami? Murzyńskością zalatuje - jak to powiedział jeden z czołowych polityków naszego zacnego kraju. Tak jesteśmy murzynami i jako taki kraj reklamuje nas polski rząd przyciągają zagranicznych inwestorów, ze jesteśmy tanią siłą roboczą. DO DUPY Z TAKIM KRAJEM !. gdyby było dobrze, to nie bylibyśmy jednym z najbiedniejszych krajów Europy, nie wyjeżdżali by ludzie do roboty za granicę. I nie mądrzyj się mądralo, tylko pomyśl , co ty będziesz robił w tej unii za kilknaście lat, jak przyjadzie ze wschodu tania siła robocza, a ty się zestarzejesz i cię kopną w dupę. Nawet na suchary nie bedziesz miał, bo emeryturze , socjalu to nawet nie myśl. Ale na myślenie to już u Ciebie za późno. ciekawe z czego te urzędasy będą niedługo żyły, jak nie bedzie
          komu płacić na ich pracę. Zagraniczne korpo nie płacą podatków , nie płacą zusu. Sami sobie zaciskają pętlę na szyję, bo oni żyją dzięki nam.   odpowiedz »

      • Ewidencja Organizatorów wprowadza w błąd? 

        [2014-07-24 20:42 89.78.223.*]

        świeta racja. do piachu nas żywcem ładują.. Tylko na końcu sami zdechną, bo sobie odcinają gałąź na której siedzą, czyli nasze pieniądze. nie bedzie komu płacić na ich urzędnicze pensyjki. Zagraniczniaki internetowi tego na pewno nie zrobią.   odpowiedz »

    • Ewidencja Organizatorów wprowadza w błąd? 

      [2013-12-22 18:37 83.7.129.*]

      Generalnie Ministerstwo ma mniejszych touroperator głęboko w D... pie! Mimo złożenia gwarancji w wyznaczonym terminie, osobiście musiałem się DOPRASZAĆ aby odpowiednia osoba w Ministerstwie dokonała poprawy wpisu w dacie na stronie Ministerstwa. I to po 30 dniach od Dostarczenia nowej gwarancji... Urzędnicy są REWELACYJNIE OPIESZALI!!!   odpowiedz »

 
     

Forum gorące tematy

Forum gorące tematy
Ta strona przetwarza dane osobowe oraz używa COOKIES. Szczegóły przetwarzania danych osobowych są opisane w polityce prywatności. Korzystając z tej strony wyrażasz zgodę na wykorzystywanie cookies zgodnie z ustawieniami Twojej przeglądarki i akceptujesz regulamin strony. Wszelkie szczegóły w regulaminie, polityce prywatności oraz polityce cookies.
  Akceptuję