TUR-INFO.pl | Serwis informacyjny branży turystycznej
ZAJRZYJ DO NAS NA: TUR-INFO.PL na Facebook TUR-INFO.PL na Twitter






Forum grupa: Baza turystyczna

Certyfikat dla Twojego hotelu - prawda czy fałsz?

Data wysłania: 2013-08-22 20:47 Autor: Czytelnik IP automat

Aktualność:
W dobie ogromnej konkurencji na rynku usług hotelowych, nie wystarczy już tylko dobre położenie obiektu, utrzymanie wysokiej jakości standardu, czy przynależność do dużej sieci. Hotelarze stale inwestują w sprawdzone narzędzia marketingowe, w oczekiwaniu, że te skutecznie wzmocnią ich wizerunek w oczach przyszłych klientów.

Czy faktycznie certyfikaty, zwłaszcza te komercyjne są potwierdzeniem, że dany obiekt spełnia określone normy i jest wart polecenia? Wbrew pozorom certyfikat może okazać się dobrym, dodatkowym źródłem informacji na temat działalności obiektu. Wiele zależy od kryteriów, jasnych zasad i przede wszystkim uczciwości przyznającego wyróżnienie.

Do szczególnej grupy certyfikatów dla hoteli zaliczyć można z pewnością certyfikaty jakości obsługi klienta. Przy audytach, przeprowadzanych na zlecenie jednostek certyfikujących, brane są pod uwagę m.in.: procesy rejestracji, poziom obsługi w restauracji hotelowej, możliwość komunikacji z pracownikami hotelu w językach obcych czy też dostępność i atrakcyjność ofert dodatkowych.

Hotele otrzymują również certyfikaty, dotyczące innych obszarów ich działalności. Wśród nich wymienić możemy m.in.: certyfikaty ekologiczne (związane z realizacją strategii CSR - corporate social responsibility - społecznej odpowiedzialności biznesu), certyfikaty regionalne (potwierdzające, że dany obiekt jest miejscem wyjątkowym w danym regionie i podkreślające jego wkład w funkcjonowanie i rozwój społeczności lokalnej), certyfikaty dla obiektów przyjaznych dzieciom, przystosowanych dla osób niepełnosprawnych etc.

Certyfikaty jakości spełniają kilka istotnych funkcji. - Marka produktu (renoma organizacji) pełni funkcję: gwarancyjną, promocyjną i identyfikacyjną. Takie same funkcje spełniają certyfikaty jakości, przy czym należy zwrócić uwagę na funkcję identyfikacyjną - certyfikat wyodrębnia produkty (lub firmy) nim oznaczone z szeregu innych, nawet tzw. markowych - mówi Monika Trojan z Biura Fundacji PPH&R.

Jakie korzyści niesie ze sobą posiadanie tego rodzaju certyfikatu? - Posiadanie certyfikatu to, oprócz prestiżu oraz satysfakcji z rozwiązań mających na celu ochronę środowiska, również inne korzyści, niezwykle ważne dla właścicieli hoteli i pensjonatów - korzyści finansowe, wynikające z oszczędności energii, wody, środków piorących itp. - dodaje Anna Horodeńska, Kierownik Sprzedaży i Marketingu w Hotelu Branicki w Białymstoku.

Na nieco inne korzyści, płynące z posiadania przez hotel określonego certyfikatu, zwraca uwagę Monika Trojan z Biura Fundacji PPH&R. - Posiadanie certyfikatu daje szereg korzyści: sprzyja uzyskaniu zaufania interesariuszy, zwłaszcza gości, co jest podstawą skutecznych relacji biznesowych, daje przewagę na rynku konkurencyjnym, gdyż nie wszystkie podmioty posiadają certyfikaty, zwiększa szansę na pozyskiwanie nowych rynków, daje pewność, że kadra kierownicza hotelu skutecznie zarządza i dąży do osiągnięcia wyznaczonych celów, podnosi prestiż na rynku i rodzi dumę wśród własnych pracowników i partnerów biznesowych, wyzwala potrzebę zmian, nowych inicjatyw oraz sprzyja tworzeniu kreatywnych postaw, ogranicza audyty klientowskie, gdyż posiadanie certyfikatu eliminuje potrzebę ich przeprowadzania - mówi.

Żyjemy w czasach, w których firmy zasypywane są ofertami pozyskania kolejnych nagród, wyróżnień. Zapytaliśmy największe sieci hotelowe o posiadane certyfikaty i wyróżnienia. Postanowiliśmy wziąć pod lupę, niektóre z nich oraz sprawdzić kryteria ich przyznawania.

Celem kampanii Hotel Przyjazny Rodzinie jest promocja miejsc noclegowych w Polsce, w których rodziny z dziećmi oraz przyszłe matki mogą się czuć komfortowo, spokojnie i bezpiecznie. Każdy obiekt, zgłaszający się do konkursu, zostaje zweryfikowany przez Kapitułę i ubiega się o certyfikat "HOTEL PRZYJAZNY RODZINIE" danej edycji. Certyfikat jest ważny przez rok. Członek Kapituły, weryfikując hotel, przyznaje punkty zgodnie z kwestionariuszem, sprawdzając, czy dany obiekt spełnia kryteria edycji. Obiekt, który otrzyma najwięcej punktów w danej kategorii zostaje laureatem tej kategorii. Obiekty, przystępując do konkursu, decydują w jakiej kategorii konkurują. Dodatkowo w trakcie trwania konkursu odbywa się głosowanie internautów i gości hotelowych, którzy przyznają statuetkę ulubionemu hotelowi. Koszt uczestnictwa w konkursie to: opłata wpisowa 495zł netto + vat oraz 2 wizyty członków kapituły z rodziną i dziećmi.

Z kolei Najwyższa Jakość Quality International jest przedsięwzięciem, skierowanym do działających na terytorium Polski instytucji, producentów i usługodawców, posiadających czytelną politykę jakości w odniesieniu do produktu, usługi lub/i systemu zarządzania. W skład Kapituły wchodzą przedstawiciele Ministerstwa Rozwoju Regionalnego, Polskiej Agencji Rozwoju Przedsiębiorczości, Polskiego Forum ISO 9000 i przedstawicieli redakcji Forum Biznesu.





Program badawczo - certyfikacyjny Inwestor w Kapitał Ludzki już od dziesięciu lat wyróżnia przedsiębiorstwa, które prowadzą politykę kadrową na najwyższym poziomie. Firmom i instytucjom, które uzyskają najlepsze wyniki, przyznawany jest tytuł oraz Godło Inwestora w Kapitał Ludzki, którym mogą się posługiwać przez okres 12 miesięcy. Koszt audytu jest uzależniony od wielkości i statusu prawnego podmiotu starającego się o certyfikację. Celem Programu jest stałe podnoszenie poziomu zarządzania zasobami ludzkimi w Polsce. Przeznaczony jest dla wszystkich firm i instytucji oraz oddziałów/filii koncernów działających na terenie Polski, które myślą o rozwoju kompetencji swoich pracowników, a poprzez to całej organizacji - czytamy na stronie programu. Certyfikat nie jest bezpłatny. Koszt audytu jest uzależniony od wielkości i statusu prawnego podmiotu starającego się o certyfikację.

Pomimo szybkiego wzrostu liczby ośrodków oferujących usługi SPA & Wellness, dotychczas nie opracowano jednolitego systemu kategoryzacji, który informowałby klientów o standardzie oferowanych przez przedsiębiorców usług. Dla hoteli chcących wyróżnić swoje obiekt na rynku ofert SPA & Wellness, Europejskie Centrum Jakości i Promocji przygotowało program promocji najlepszych polskich ośrodków oferujących usługi typu SPA & Wellness.

Europejska Diamentowa Gwiazda jest prestiżowym wyróżnieniem przyznawanym tym ośrodkom SPA & Wellness, które gwarantują najwyższą jakość świadczonych usług, wysoki standard wyposażenia gabinetów, przyjazną atmosferę, różnorodność oferowanych przez siebie zabiegów oraz zapewniają swoim klientom wypoczynek w komfortowych warunkach. Pośród dostępnych certyfikatów wyróżniamy:

  • Europejską Diamentowa Gwiazdą, która stanowi potwierdzenie europejskiego poziomu usług oferowanych przez ośrodki SPA & Wellness. Europejska Srebrna Gwiazda,
  • Europejską Złotą Gwiazdę oraz Europejską Platynową Gwiazdę będące wyróżnieniami przyznawanymi jako wyraz uznania dla przedsiębiorców prowadzących najwyższej jakości obiekty hotelarskie, rekreacyjno-uzdrowiskowe oraz konferencyjno-szkoleniowe.
  • Europejską Srebrną Gwiazdę, Europejską Złotą Gwiazdę i Europejską Platynową Gwiazdę stanowiące potwierdzenie wysokiego standardu oferowanych usług, wyjątkowej atmosfery obiektu, zdrowej kuchni opartej o regionalne produkty oraz kompetentnej i miłej obsługi. Europejskie Gwiazdy przyznawane są jako nagrody w postaci Certyfikatów Jakości.

Opłata weryfikacyjna związana z przystąpieniem do Programu Europejskie Gwiazdy wynosi: 1900,00 zł netto. Opłaty za licencję i promocję Laureatów Programu w odpowiednich kategoriach wynoszą:
1. Jeśli Laureat zatrudnia do 30 osób - 3 500 zł
2. Jeśli Laureat zatrudnia od 31 do 50 osób -4 500 zł
3. Jeśli Laureat zatrudnia od 51 do 100 osób -5 500 zł
4. Jeśli Laureat zatrudnia powyżej 101 osób -6 500 zł

Czysta Turystyka Aby otrzymać ten certyfikat obiekt musi zobowiązać się do przestrzegania wszystkich wymogów prawnych w zakresie ochrony środowiska: monitorowania i ograniczania zużycia wody i energii (cieplnej i elektrycznej) poprzez wdrażanie nowych rozwiązań i stosowanie najlepszych praktyk, zmniejszenia ilości powstających odpadów poprzez zastosowanie opakowań wielorazowych, wydzielenie surowców wtórnych, bezpieczne magazynowanie i przekazywanie firmom posiadającym odpowiednie decyzje administracyjne, ograniczenia ilości i uciążliwości dla środowiska używanych środków czystości oraz innych środków chemicznych, systematycznego sprawdzania i dbania o sprawność systemu wentylacyjnego, promowania własnych działań prośrodowiskowych wśród Gości, dostawców i podwykonawców firmy poprzez uświadamianie im ich wpływu i odpowiedzialności za środowisko oraz proponowanie konkretnych działań służących jego ochronie, w szczególności promowanie zasad zrównoważonej turystyki, prowadzenia wśród Gości działań promujących regionalną kulturę i atrakcje przyrodnicze.

Godło Solidny Pracodawca Roku ma na celu wyłonienie oraz promocję przedsiębiorstw i instytucji najrzetelniejszych pod względem polityki zatrudnieniowej, rozwiązań pracowniczych i zarządzania zasobami ludzkimi. Udział firmy w konkursie nie podlega opłacie. Opłata obowiązuje wyłącznie w przypadku zakupu licencji na użytkowanie nazwy i godła programu. O licencję mogą ubiegać się wyłącznie podmioty, którym przyznano prawo do posługiwania się określonym godłem konkursu.

Program Green Key jest międzynarodowym systemem oceny działalności branży turystycznej pod względem kryteriów, które obejmują kwestie takie jak: Ekonomiczne zarządzanie, Zaangażowanie pracowników, Informacje dla gości, Zarządzanie zużyciem wody, Zarządzanie serwisem sprzątającym, Zarządzanie odpadami, energią, żywnością oraz napojami, wewnętrzną powierzchnią pomieszczeń, Parki i strefa parkingowa, Zielone wydarzenia, Administracja. Certyfikat The Green Key jest certyfikatem płatnym. Koszt certyfikatu uzależniony jest od m.in. od rodzaju i wielkości obiektu.

Aby otrzymać ten certyfikat przeszliśmy skomplikowany audyt, który potwierdził, że nasze hotele są zarządzane w sposób ekologiczny i że goście nocujący u nas mogą mieć pewność, ze dbamy o środowisko naturalne oraz o edukacje ekologiczną naszych pracowników - podkreśla Agnieszka Rog-Skrzyniarz, rzeczniczka prasowa Starwood Hotels & Resorts w Polsce.

Godło Złoty Standard to gwarancja najwyższej jakości obsługi Gości hotelowych potwierdzona przez ekspertów. To hotele i obiekty hotelarskie sprawdzone w toku szczegółowych audytów i polecane przez systemy rezerwacji hotelowej oraz przez kluczowe organizacje w branży hotelarsko-turystycznej. Każdy z hoteli i obiektów hotelarskich uhonorowany certyfikatem i godłem Złoty Standard realizuje w praktyce postulat "Gość jest najważniejszy". Certyfikatu nie można kupić. Wyróżnienie przyznawane jest przez kapitułę ekspertów tylko najwyżej punktowanym obiektom na podstawie oceny audytowej w ponad 80 szczegółowych parametrach w kluczowych obszarach obsługi Gościa. Godło oraz posiadany status Partnera programu zapewniają dostęp na warunkach preferencyjnych do świadczonych przez nas usług: promocji, bazy wiedzy branżowej, obsługi prawnej, branżowych programów szkoleń oraz programów doradztwa Złoty Standard.

Konkursy czy plebiscyty związane wyłącznie z naszą branżą, to nie jedyne miejsce, gdzie hotelarze mogą ubiegać się o "statuetki". Można także próbować je zdobyć np. zgłaszając swój obiekt w konkursach designerskich czy związanych z reklamą. I tak np. ubiegłoroczna kampania reklamowa hoteli rodziny ibis otrzymała prestiżową nagrodę w XXII edycji konkursu Idea Awards 2012 - radzi Joanna Świerkosz, Dyrektor Marketingu Orbis S.A. Aktualnie certyfikat posiada 758 hoteli ibis w 21 krajach, w tym 12 hoteli ibis w Polsce. Wszystkie obiekty korzystają z tych samych metod i systemów kontrolnych, co zapewnia ciągłą poprawę jakości i taki sam poziom usług świadczonych na rzecz klientów na całym świecie według identycznych standardów.

Dobra Strona Turystyki to przegląd stron turystycznych, podczas którego specjaliści i praktycy z branży internetowej wyróżnią najbardziej interesujące witryny internetowe 2012 roku. Organizatorami Przeglądu Dobra Strona Turystyki są Międzynarodowe Targi Poznańskie oraz serwis TravelCamp.pl. Przedsięwzięcie adresowane jest do osób prywatnych, firm, instytucji i samorządów prowadzących serwis internetowy o tematyce turystycznej i/lub hotelarskiej.

ECARF to certyfikat przyznawany firmom, oferującym produkty i usługi przyjazne osobom z alergią. Znak Jakości ECARF, zaprojektowany zgodnie z kryteriami opracowanymi przez naukowców europejskich uczelni medycznych, oparty jest na badaniach alergii i jest to jedyny w swoim rodzaju międzynarodowy certyfikat. Znak jakości jest przyznawany bezpłatnie. Pod warunkiem, że dostawca lub producent jest w stanie dowieść, że w znacznym stopniu poprawia jakość życia osób cierpiących z powodu alergii oraz monitoruje kontrolę jakości produktu lub usługi. Firma zainteresowana zdobyciem certyfikatu zgłasza swój wniosek. Następnie fundacja ECARF kontaktuje się z aplikującym producentem, w celu omówienia szczegółów procesu przyznawania Znaku. Pojawia się podstawowe pytanie, czy pozyskanie ów certyfikatu jest płatne. Obiekt chcący starać się o znak jakości musi przejść proces przystosowania warunków, zanim stanie się całkowicie przyjazny osobom z alergią.






Service-Q-Deutschland - Nigdy więcej złej obsługi! Certyfikat Service-Q-Germany gwarantuje wysokiej jakości usługi świadczone w organizacjach należących do systemu zarządzania jakością "Service Q".

Certified Business Hotel - Hotele posiadające znak Certified Business Hotel przystosowane są do specjalnych potrzeb osób podróżujących w celach służbowych - certyfikat przyznawany jest przez Niemieckie Stowarzyszenie Turystyki Biznesowej.

Carbon Neutral Meeting Hotel - Ten certyfikat oznacza, że hotel organizuje spotkania wolne od dwutlenku węgla, a koszty emisji dwutlenku węgla wyprodukowanego podczas spotkania są ponoszone nie przez klientów, lecz przez hotel.

Green Tourism The Green Tourism Business Scheme - Program zielonej turystyki, nagradza hotele, które dążą do wprowadzenia widocznych zmian w dotychczasowym sposobie prowadzenia swojej działalności, koncentrując się przede wszystkim na zmniejszeniu zużycia energii.

Kodexkonform - Znak niemieckiej branży MICE AG poświadcza zgodność z wytycznymi kodeksu farmaceutycznego. Obowiązkowy kodeks przemysłu farmaceutycznego stanowiący zbiór zasad dotyczących organizacji wydarzeń i spotkań.

BDVT Empfohlenes Seminar-Hotel - Stowarzyszenie niemieckich promotorów i trenerów sprzedaży nagradza hotele, które z powodzeniem organizują konferencje, seminaria, treningi i szkolenia, przyznając im certyfikat "BDVT Empfohlenes Seminar-Hotel"

Sustainable Bonn "Sustainable Bonn - ekologiczna lokalizacja konferencji" to projekt, którego celem jest zapewnianie ekologicznej i przyjaznej środowisku lokalizacji konferencji w hotelach i restauracjach.

Jakość usług jest jedną z podstawowych wartości, które decydują o zadowoleniu klientów i dlatego stanowi fundament w naszych codziennych staraniach. Z perspektywy marki i budowania jej reputacji, nagrody, certyfikaty i wyróżnienia są niezwykle cenne. Wzmacniają one wiarygodność, wpływają na pozytywne postrzeganie i w efekcie niejednokrotnie na wybory konsumenckie dotyczące zaplanowania pobytu w konkretnym hotelu. Otrzymanie wyróżnienia to również świetna okazja do przedstawienia tego faktu nie tylko klientom, za pośrednictwem różnego typu nośników w hotelu, ale również szerokiej komunikacji zewnętrznej. Mam tutaj na myśli przedstawicieli mediów oraz biznes partnerów. Zdecydowanie rekomendujemy wszystkim podmiotom z branży hotelarskiej udział w tego typu wydarzeniach, ponieważ mają one realne przełożenie na prowadzenie biznesu - kontynuuje Joanna Świerkosz.

Na rynku dostępnych jest wiele certyfikatów. Ważne, by umieć odróżnić te, które faktycznie potwierdzają solidność marki od tych niewiele wartych, które będą kolejnym dyplomem zawieszonym na ścianie nasze biura, a które nie za wiele wniosą w budowę naszego wizerunku wiarygodnej marki hotelowej.

    • Czy warto inwestować w certyfikaty? 

      [2013-08-22 20:47 80.52.226.*]

      super, wszystko kosztuje, a goście obniżają standarty, aby nie rezygnować zupełnie z urlopu. Czyli szara strefa zwabna "agroturystyką" ekologicznie - bez certyfikatów - zaoszczędzili na papierze.   odpowiedz »

 
     

Forum gorące tematy

Forum gorące tematy
Ta strona przetwarza dane osobowe oraz używa COOKIES. Szczegóły przetwarzania danych osobowych są opisane w polityce prywatności. Korzystając z tej strony wyrażasz zgodę na wykorzystywanie cookies zgodnie z ustawieniami Twojej przeglądarki i akceptujesz regulamin strony. Wszelkie szczegóły w regulaminie, polityce prywatności oraz polityce cookies.
  Akceptuję