TUR-INFO.pl | Serwis informacyjny branży turystycznej
ZAJRZYJ DO NAS NA: TUR-INFO.PL na Facebook TUR-INFO.PL na Twitter

Forum grupa: Biura turystyczne

Finanse departamentów turystyki pod lupą

Data wysłania: 2013-07-17 10:05 Autor: Czytelnik IP automat

Aktualność:
Zgodnie z ustawą o usługach turystycznych, obowiązek kontroli podmiotów działających w branży turystycznej takich jak touroperatorzy, hotele, czy piloci wycieczek i przewodnicy turystyczni spoczywa na urzędach marszałkowskich.

Struktura jednostek organizacyjnych odpowiadających za prowadzenie działań wynikających z ustawy o usługach turystycznych jest bardzo zróżnicowana. Praktycznie w każdym województwie przedstawia się inaczej. Postanowiliśmy przyjrzeć się temu jak wygląda sytuacja departamentów turystyki w różnych, wybranych województwach.

W Urzędzie Marszałkowskim Województwa Mazowieckiego ze realizację zadań dotyczących turystyki odpowiada Departament Kultury, Turystyki i Promocji. W Wydziale Turystyki jest zatrudnionych 6 osób. Do jego zadań należy m. in. aktywizacja środowisk reprezentujących naukę, kulturę, turystykę i gospodarkę regionu w celu promocji Województwa w kraju i za granicą, prowadzenie spraw dotyczących opracowywania materiałów promocyjnych Województwa, wspieranie inicjatyw zewnętrznych promocji Województwa, takich jak wystawy, konferencje.Wydział Turystyki zajmuje się działaniami związanymi z wydawaniem decyzji administracyjnych, działając na postawie Ustawy z 1997 roku o usługach turystycznych.

Budżet Departamentu Kultury, Promocji i Turystyki na rok 2013 wynosi 1 305 947 zł. Wydatki przeznaczone na realizację zadań z zakresu administracji rządowej wynikających z ustawy o usługach turystycznych to 160.947 zł pochodzące ze środków własnych, z czego na wydatki bieżące, a 120.447 zł jest przeznaczone na wynagrodzenia i pochodne od wynagrodzeń. Składka członkowska odprowadzana do Mazowieckiej Regionalnej Organizacji Turystycznej to 600 tys. zł. Na kontynuację, bądź wprowadzanie nowych projektów przeznaczono 545 tys. zł.







Tabelka przedstawia zestawienie ilości pracowników jednostek ds. turystyki w wybranych województwach, oraz zestawienie ich budżetów.

W województwie małopolskim pieczę nad branżą turystyczną sprawuje Departament Turystyki, Sportu i Promocji Urzędu Marszałkowskiego Województwa Małopolskiego. Jest on podzielony na dziewięć zespołów:

  • PT I - Zespół ds. rozwoju turystyki
  • PT II - Zespół ds. Tworzenia Przestrzeni Turystycznej
  • PT.III - Zespół ds. Usług Turystycznych
  • PT.IV - Zespół ds. Kreowania Marka "Małopolska"
  • PT.V - Zespół ds. Kampanii Promocyjnych Regionu
  • PT.VI - Zespół ds. Markowych Projektów Promocyjnych Regionu
  • PT.VII - Zespół ds. Rozwoju Sportu
  • PT.VIII - Zespół ds. Upowszechniania Sportu
  • PT.IX - Zespół ds. Finansów


Przyjrzyjmy się zatem tylko zespołom, które mają faktyczny związek z turystyką, sport i finanse zostawmy na boku. Zespoły o symbolach od PT I do PT VI zatrudniają w sumie 35 osób, najwięcej zatrudnia Zespół ds. Usług Turystycznych - 12. W planie budżetu na 2013 rok dla Departamentu Turystyki, Sportu i Turystyki zabezpieczone zostały środki finansowe na realizację zadań z dziedziny turystyki:

  • Wynagradzanie członków Zespołu Oceniającego Obiekty Hotelarskie - 6 000 zł
  • Usługi Turystyczne - 145 000 zł
  • Rozwój i promocja oferty turystycznej regionu - 2 730 700 zł
  • Rozwój zintegrowanej sieci szlaków turystycznych w regionie - 515 000 zł


Referat turystyki w Wydziale Turystyki i Sportu Urzędu Marszałkowskiego Województwa Śląskiego zatrudnia 7 osób. W jego kompetencji znajdują się wyłącznie zadania związane z ustawą o usługach turystycznych, czyli nadawanie uprawnień przewodnikom turystycznym i pilotom wycieczek, kategoryzacja obiektów hotelarskich oraz sprawowanie kontroli nad organizatorami turystki. W tym roku budżet tej jednostki zamyka się w sumie 70 tys. zł. Zadania z zakresu promocji województwa wykonuje Wydział Promocji.

W Oddziale Turystyki w Departamencie Sportu i Turystyki Urzędu Marszałkowskiego Województwa Wielkopolskiego w Poznaniu pracuje 7 osób, w tym 4 realizujące zadania wynikające z Ustawy o usługach turystycznych. Budżet przeznaczony na turystykę w 2013 roku wynosi 747 122 zł, z czego na zadania w zakresie upowszechniania turystyki przeznaczone jest 675 482 zł. Pozostałe 71 640 zł to wydatki związane z realizacją zadań statutowych.

W województwie świętokrzyskim spotykamy natomiast jedną z bardziej wszechstronnych jednostek organizacyjnych, a mianowicie Departament Promocji, Edukacji, Kultury, Sportu i Turystyki. Samą turystyką w departamencie zajmuje się 6 osób, z czego jedna w niepełnym wymiarze godzin. 2 osoby realizują zadania związane z usługami turystycznymi, a 4 z zakresu promocji turystycznej i inwestycji turystycznych. Budżet na turystykę w Urzędzie Marszałkowskim Województwa Świętokrzyskiego wynosi około 1 miliona zł. Do tego dochodzą środki przeznaczone na realizację projektów inwestycyjnych i promocyjnych.

W Urzędzie Marszałkowskim Województwa Opolskiego sprawami związanymi z turystyką zajmuje się Departament Kultury, Sportu i Turystyki. Zatrudnia on 24 etatowych pracowników i 4 stażystów. Budżet całego departamentu wynosi 25 197 646 zł i zawiera m.in. dotacje dla wojewódzkich instytucji kulturalnych. Sama sekcja turystyki Referatu Rozwoju i Promocji Sportu i Turystyki zatrudnia w sumie 4 osoby i zajmuje się zagadnieniami związanymi z realizacją zadań zleconych z zakresu administracji rządowej związanych z ustawą o usługach turystycznych a także wszelkimi zagadnieniami dotyczącymi rozwoju i promocji turystyki. Budżet sekcji turystyki wynosi 613 tys. zł, z czego 580 tys. jest przeznaczane na zadania z zakresu upowszechniania turystyki, a 33 tys. na zadania z ustaw kompetencyjnych z zakresu turystyki. Pozostałe projekty są finansowane ze środków pozabudżetowych w ramach programów operacyjnych.

W Departamencie Turystyki Urzędu Marszałkowskiego Województwa Pomorskiego pracuje 14 osób. Dwa zespoły realizują zadania z zakresu jakości usług turystycznych na podstawie Ustawy o usługach turystycznych oraz z zakresu rozwoju turystyki, realizując "Strategię rozwoju turystyki Województwa Pomorskiego na lata 2004-2013". Obydwa zespoły współpracują z Pomorską Regionalną Organizacją Turystyczną. Budżet departamentu wynosi 1 100 000 zł, z czego 860 tysięcy zł jest przekazywane jako składka do PROT.

Departament Turystyki w Urzędzie Marszałkowskim Województwa Warmińsko-Mazurskiego zatrudnia 18 osób. Jego budżet na realizację bieżących zadań z zakresu rozwoju i promocji turystyki, w tym na wykonywanie zadań wynikających z ustawy o usługach turystycznych wynosi 1 337 230 złotych. Oprócz tego departament jest zaangażowany w uskutecznianie 6 projektów o łącznej wartości około 18,87 mln złotych. Środki na realizację tych projektów pochodzą z Regionalnego Programu Operacyjnego, Programu Współpracy Transgranicznej Litwa-Polska-Rosja 2007-2013 i INTERREG IV C.

Jednym z niewielu województw, w których nie ma departamentu turystyki jest województwo podkarpackie. Zadaniami nałożonymi przez ustawę o usługach turystycznych zajmuje się Oddział Turystyki, który zatrudnia w sumie 9 osób. Do jego zadań należą: promocja walorów turystycznych regionu poprzez działania o charakterze eventowym, wydawniczym i kampanijnym, kreowanie nowych produktów turystycznych, realizacja projektów rozwijających turystykę, realizacja zadań marszałka województwa określonych w ustawie o usługach turystycznych. Budżet przeznaczony na turystykę w województwie podkarpackim w obecnym roku to 968 755 zł. Wydatki departamentu to: granty dla organizacji
pozarządowych, składka do PROT, komisje egzaminacyjne - dotacja z budżetu państwa, imprezy: wyścigi psich zaprzęgów, festiwal "zaklęte w drewnie", wojewódzkie obchody światowego dnia turystyki, projekt polsko - słowacki "szlak frontu wschodniego I Wojny Światowej".

W Departamencie Edukacji, Sportu i Turystyki Urzędu Marszałkowskiego Województwa Podlaskiego zatrudnionych jest 21 osób, z których 7 realizuje zadania w zakresie turystyki. Roczny budżet przeznaczony na turystykę w województwie to 16 410 293 zł, z czego koszty związane z zadaniami w zakresie upowszechniania turystyki wynoszą ogółem 5 846 002 zł. Koszty związane z wynagrodzeniami pracowników to ok. 162 tys. zł.

W Biurze Turystyki w Wydziale Turystyki Gospodarki i Promocji Urzędu Marszałkowskiego Województwa Zachodniopomorskiego zatrudnionych jest 9 osób tj. kierownik biura oraz 4 osoby realizujące zadania z zakresu Ustawy o usługach turystycznych i 4 osoby ds. rozwoju turystyki. Budżet na 2013 rok to kwota 1 555 100,00 zł (w tym kwota na realizację zadań zleconych z zakresu administracji rządowej).

Jak widać na powyższych przykładach w działalność jednostek zajmujących się turystyką jest bardzo zróżnicowana. W niektórych województwach znajdują się departamenty zajmujące się li tylko turystyką, w innych turystyka jest tylko jedną z gałęzi działalności departamentu. Również liczba zatrudnionych osób, czy budżet przeznaczony na działalność bardzo różnią się od siebie w poszczególnych województwach. Biorąc pod uwagę liczebność samych wydziałów przeznaczonych do zadań ustawowych, trudno się spodziewać, aby prowadzili oni dokładne kontrole każdego podmiotu.

    • Czym zajmują się departamenty turystyki? 

      [2013-07-17 10:05 81.18.205.*]

      Jak to k.... jest że najmniejsze województwo - Opolskie - zatrudnia największą ilość osób do promocji ?????   odpowiedz »

    • Czym zajmują się departamenty turystyki? 

      [2013-07-17 11:17 83.238.170.*]

      Bardzo szczegółowa analiza, ale jest to trochę jak porównywanie jabłek do marchewki a marchewki do czekolady. Można znaleźć związek między ilością zatrudnionych a ilością bazy do skategoryzowania, za czym idzie budżet delegacyjny i płace. Ciekawe czy kompetencje innych wydziałów w Urzędach Marszałkowskich są też tak zróżnicowane?   odpowiedz »

      • Czym zajmują się departamenty turystyki? 

        [2013-07-17 22:28 77.45.88.*]

        Zajmuja się wydawaniem pieniędzy i szkodzeniem branzy turystycznej. Szara stref się nie zajmują tylko szukają przecinków w umowach.   odpowiedz »

    • Czym zajmują się departamenty turystyki? 

      [2013-07-18 11:59 83.5.157.*]

      należy skończyć z zatrudnianiem urzędasów , którzy grzeją stołki a pojęcia o niczym nie mają.
      zostawić po 2 os. w każdym województwie , jedną od gwarancji biur , drugą od kategoryzacji hoteli ,
      a środki na promocje przekazać Lokalnym Organizacjom Turystycznym , skończyć z wyjazdami urzędasów na targi turystyczne , to ich sposób na dobrą zabawę za nasze pieniądze.   odpowiedz »

 
     

Forum gorące tematy

Forum gorące tematy
Ta strona przetwarza dane osobowe oraz używa COOKIES. Szczegóły przetwarzania danych osobowych są opisane w polityce prywatności. Korzystając z tej strony wyrażasz zgodę na wykorzystywanie cookies zgodnie z ustawieniami Twojej przeglądarki i akceptujesz regulamin strony. Wszelkie szczegóły w regulaminie, polityce prywatności oraz polityce cookies.
  Akceptuję