TUR-INFO.pl | Serwis informacyjny branży turystycznej
ZAJRZYJ DO NAS NA: TUR-INFO.PL na Facebook TUR-INFO.PL na Twitter

Forum grupa: Biura turystyczne

Klienci biur podróży są lepiej wyedukowani

Data wysłania: 2013-06-29 12:59 Autor: Czytelnik IP automat

Aktualność:
Wakacje z biurem podróży wciąż cieszą się dużą popularnością wśród polskich turystów. W świetle ostatnich wydarzeń w branży turystycznej, klienci ostrożniej niż jeszcze kilka lat temu wybierają ofertę wyjazdu, a niska cena już tak nie przyciąga jak kiedyś.

Jak wynika z najnowszego badania przeprowadzonego na zlecenie UOKiK - wybierając się na zorganizowane wczasy polski turysta najczęściej obawia się upadłości biura podróży, co zadeklarowała ponad jedna trzecia konsumentów (34,3 proc.). Coraz więcej Polaków czyta umowy przed wyborem biura podróży. Niestety, tylko co czwarty konsument wie, że prawo do reklamacji nieudanego wyjazdu dotyczy także ofert last i first minute. Ponadto zaledwie co dziesiąty turysta orientuje się ile ma czasu na zgłoszenie zastrzeżeń organizatorowi.

Wyniki ankiet pokazują, że blisko połowa (46,1 proc.) respondentów czyta umowy przed wyborem biura podróży i sprawdza, czy wszystkie zawarte w nich warunki są zgodne z prawem, podczas gdy rok temu była to niespełna jedna trzecia (29 proc.). Chociaż większość ankietowanych (50,8 proc.) nadal deklaruje, że umów nie czyta to jednak takich osób jest znacznie mniej niż przed rokiem (57 proc.). Zgodnie z prawem każda umowa o świadczenie usług turystycznych powinna określać m.in. miejsce pobytu, termin rozpoczęcia i zakończenia wycieczki, standard hotelu i posiłków czy rodzaj środka transportu. Niedotrzymanie któregokolwiek z warunków określonych w umowie jest podstawą do złożenia reklamacji i żądania obniżenia ceny usługi.

Więcej osób niż przed rokiem wiedziało, że rejestr klauzul niedozwolonych to lista warunków, które nie powinny znaleźć się w umowie zawieranej z przedsiębiorcą. Prawidłowej odpowiedzi udzieliła blisko jedna trzecia konsumentów (30,8 proc.) podczas gdy rok wcześniej była to jedna czwarta (25 proc.). Z kontroli UOKiK wynika, że najwięcej nieprawidłowości we wzorcach umownych biur podróży wiąże się właśnie ze stosowaniem postanowień niedozwolonych. Najczęściej kwestionowane jest ograniczanie odpowiedzialności touroperatora w sytuacjach takich jak opóźnienie samolotu czy zmiana hotelu.

Nadal niewielu konsumentów wie ile wynosi termin na złożenie reklamacji wadliwej usługi turystycznej. Zaledwie co dziesiąty badany (9,7 proc.) wiedział, że na reklamację nieudanej wycieczki ma 30 dni od dnia jej zakończenia. Zgubiony bagaż, brak obiecanego widoku na morze, gorszy standard hotelu, a nawet hałas w nocy - to przykłady problemów, które mogą być podstawą do złożenia reklamacji i żądania obniżenia ceny wycieczki. W oszacowaniu odszkodowania pomocna jest tabela frankfurcka. Nieco więcej wiemy na temat możliwości reklamowania usług turystycznych o obniżonej cenie (tzw. last minute i first minute). 24 proc. badanych wie, że wycieczkę kupioną w ofercie specjalnej można reklamować na takich samych zasadach jak w przypadku zapłacenia za usługę pełnej stawki.

Poniżej można zapoznać się z pełną treścią raportu:


Możesz także pobrać plik: turinfo_20130628_konsument_na_wakacjach_-_raport_instytutu_badawczego_ipc_dla_urz_du_ochrony_konkurencji_i_konsument_w.pdf

    • Polacy boją się upadków biur podróży 

      [2013-06-29 12:59 95.10.136.*]

      Ale nadal nie wiedza że, płaci się za dobę hotelowa od 14:00 do 12:00 następnego dnia a nie płaci się za dzień. ..... wściekły Rezydent   odpowiedz »

      • Polacy boją się upadków biur podróży 

        [2013-06-29 13:54 193.239.83.*]

        A może mają dość wylotów o 23:50 pierwszego dnia i powrotów o 2 w nocy ostatniego z jednoczesnym wywaleniem z pokoju w południe, dzień przed końcem wakacji.
        Czyli de facto urywania 2 dni i jednej nocy z wakacji za które zapłacili.   odpowiedz »

        • Polacy boją się upadków biur podróży 

          [2013-07-01 13:15 83.19.133.*]

          a może nie zapłacili!!!   odpowiedz »

    • Polacy boją się upadków biur podróży 

      [2013-07-01 18:25 80.52.226.*]

      wszystkich sfrustrowanych "wymarzonymi" wakacjami zagranicą zapraszamy na magiczne Mazury!   odpowiedz »

 
     

Forum gorące tematy

Forum gorące tematy
Ta strona przetwarza dane osobowe oraz używa COOKIES. Szczegóły przetwarzania danych osobowych są opisane w polityce prywatności. Korzystając z tej strony wyrażasz zgodę na wykorzystywanie cookies zgodnie z ustawieniami Twojej przeglądarki i akceptujesz regulamin strony. Wszelkie szczegóły w regulaminie, polityce prywatności oraz polityce cookies.
  Akceptuję