OSAT: Zmiany w usłudze charge-back
Data wysłania: 2013-06-28 14:30 Autor: Czytelnik IP automat
Aktualność: Temat płatności kartami kredytowymi za wycieczki jest mocno eksploatowany szczególnie w środowisku agencyjnym. Ogólnopolskie Stowarzyszenie Agentów Turystycznych wspólnie z Ministerstwem Sportu i Turystyki oraz przedstawicielami banków opracowali nowe przepisy dotyczące procedury charge-back w przypadku upadłości biura podróży.
Zarząd OSAT poinformował o zmianach w piśmie skierowanym do agentów. Poniżej publikujemy jego treść:
Szanowni Państwo,
Drogie Koleżanki i Koledzy,
Pragniemy Państwa poinformować, że organizacje płatnicze VISA i MasterCard wprowadziły nowe zasady procesowania przez Klientów na drodze postępowania chargeback reklamacji składanej za pośrednictwem banków.
Na bazie ubiegłorocznych konsultacji w Ministerstwie Sportu i Turystyki pod patronatem Pani Minister Joanny Muchy oraz Pani Podsekretarz Stanu Katarzyny Sobierajskiej z udziałem wielu przedstawicieli banków oraz wystawców kart Visa i MasterCard oraz naszych Przedstawicieli Zarządu OSAT Artura Grocholskiego, Joanny Kucińskiej i Marka Kamieńskiego, a także innych przedstawicieli branży turystycznej, głos Agentów Turystycznych został uwzględniony przy tworzeniu przepisów dotyczących chargeback.
OSAT wielokrotnie występował w kwestiach niesprawiedliwych działań, dotyczących obciążania Agentów Turystycznych jako odpowiedzialnych za wykonanie usługi turystycznej. Ustawa o usługach turystycznych wyraźnie wskazuje Touroperatora jako odpowiedzialnego za wykonanie imprez turystycznych wobec Klientów, zatem, odpowiedzialność przerzucona na Agenta Turystycznego jest niezgodna z zawartymi w ustawie zapisami.
Mimo, że zmiany przepisów nie były proste do przeprowadzenia, trwały długo, wystawcy kart postanowili dostosować nowe zasady do potrzeb zmieniającego się rynku i aktów prawnych. Gwarantuje to nie tylko bezpieczeństwo Turystom, Agentom Turystycznym, ale przede wszystkim nie będzie dochodzić już do wyłudzeń podwójnych zwrotów z tytułu niezrealizowanej imprezy, jakie miały miejsce. (Klienci otrzymywali zwroty zarówno z chargeback oraz z Urzędu Marszałkowskiego z polisy OC Touroperatora)
Aktualnie przepisy regulują proces chargeback w przypadku upadłości polskich biur podróży:
Przed złożeniem reklamacji w Banku, Klient zobowiązany będzie w pierwszej kolejności do złożenia reklamacji we właściwym Urzędzie Marszałkowskim. Bank ma prawo do rozpoczęcia procedury chargeback dopiero, jeśli Klient otrzyma ostateczną odpowiedź z Urzędu Marszałkowskiego dotyczącą braku zwrotu pełnej lub częściowej kwoty.
Jednocześnie pragniemy przypomnieć, iż proces chargeback (czyli obciążenia zwrotnego), jest możliwy wyłącznie w przypadku, gdy transakcja dotyczy płatności kartą (nie dotyczy to przelewu, przelewu z karty).
Mamy nadzieję, że w dobie rozwoju płatności dokonywanych za pośrednictwem kart płatniczych, zmiana przepisów jest korzystna dla funkcjonowania branży turystycznej. Dzięki Ogólnopolskiemu Stowarzyszeniu Agentów Turystycznych OSAT, które w tym zakresie jako pierwsze zauważyło konieczność szybkich zmian w procesie chargeback, jest to duży krok w kierunku regulacji funkcjonowania branży turystycznej.
Wierzymy także, że w ślad za wystawcami kart Ministerstwo Sportu i turystyki zauważy konieczność skrócenia okresu zgłaszania roszczeń z OC niewypłacalnego Touroperatora. Szybkie zmiany zasad regulujących naszą branże, przede wszystkim mają na celu bezpieczeństwo naszych Klientów, ale również odbudowę zaufania do uczciwych biur podróży, którym zleży na stabilności branży turystycznej.
Z turystycznym pozdrowieniem
Zarząd OSAT
Uwaga: Zmiany w charge-back [2013-06-28 14:30 83.11.99.*] zmiany na plus ale z tego wynika że nadal jest odpowiedzialny Agent a nie TO. Nie ma nigdzie napisane że konto Agenta nie zostanie obciążone bo odmowie ubezpieczyciela odpowiedz »
Uwaga: Zmiany w charge-back [2013-06-28 14:49 89.71.186.*] Jak dla mnie prosta sprawa.Osoba myśląca nie kupi wczasów u pośrednika tylko u organizatora imprezy bo w tym wypadku dalej obowiązuje charge back.I co oni chcieli w ten sposób wywalczyć?Spadki sprzedaży u pośredników? odpowiedz »
Uwaga: Zmiany w charge-back [2013-06-28 14:57 83.30.135.*] Tylko na tym koncie będzie wielkie....0 odpowiedz »
Uwaga: Zmiany w charge-back [2013-06-28 15:14 83.22.65.*] Nie jest napisane, że dotyczy tylko płatności u agenta, ale ogólnie płatności za imprezę turystyczną.Uwierzę jak zobaczę w jakim dokumencie są te zapisy do sprawdzenia bo dziennikarze często przekazują informacje niekompletne. Ciekawe jak rozwiążą problem terminów - 1 rok na zgłoszenie szkody do Marszałka i wtedy odpowiedź a potem dopiero reklamacja do banku ? Tak z tego wynika. Banki jak idą rękę to głównie sobie. odpowiedz »
Uwaga: Zmiany w charge-back [2013-06-28 17:21 83.27.97.*] w obu przypadkach procedura bedzie taka sama. najpierw oczekiwanie na odpowiedz ubezpieczyciela. odpowiedz »
Uwaga: Zmiany w charge-back [2013-07-02 15:05 178.36.60.*] jesli touroperator z rozmysłem pada to i wyczyszcza swoje konto . To chyba proste ze lepiej kupowac u Agenta .Jest wtedy bezpieczniej . odpowiedz »
Uwaga: Zmiany w charge-back [2013-06-28 15:41 91.231.104.*] Brawo OSAT. Napracowaliście się bardzo i nic nie załatwiliście. odpowiedz »
Uwaga: Zmiany w charge-back [2013-06-29 09:34 89.71.186.*] Olać Vise i Master --płacić American Express które nie podpisało się pod tym złodziejstwem. odpowiedz »
Uwaga: Zmiany w charge-back [2013-07-01 12:08 95.48.153.*] odpowiedz »
Uwaga: Zmiany w charge-back [2013-07-01 12:08 95.48.153.*] odpowiedz »
Uwaga: Zmiany w charge-back [2013-07-01 12:08 95.48.153.*] odpowiedz »
Uwaga: Zmiany w charge-back [2013-07-01 12:08 95.48.153.*] odpowiedz »
Uwaga: Zmiany w charge-back [2013-07-01 12:08 95.48.153.*] odpowiedz »
Uwaga: Zmiany w charge-back [2013-07-01 12:11 95.48.153.*] Czasem mam wrażenie, że ludzie nie umieją czytać ze zrozumieniem... sprawdza się to ponoć już w 4 klasie podstawówki.. a widać tu, że mało ludzi to potrafi. Nie ma znaczenia gdzie kupi się wycieczkę - jeśli zapłacisz kartą będziesz musiał czekać na rozpatrzenie wszystkich skarg przez ubezpieczyciela - dopiero potem będzie bank działał. Kliencie - ma to na celu zapobiec wyłudzeniom (tzn. otrzymaniu odszkodowania przez Klienta i od ubezpieczyciela i od banku). Drodzy Klienci. Banki na Was się też obraziły. Jeszcze na koniec jedna uwaga... albo może lepiej nie. Żyjcie dalej w nieświadomości. odpowiedz »
Uwaga: Zmiany w charge-back [2013-07-01 12:56 83.15.137.*] zabezpieczenie przed podwojna wyplata ma dla agenta takie znaczenie jak zeszloroczny snieg ... odpowiedz »
Uwaga: Zmiany w charge-back [2013-07-02 21:47 89.25.242.*] Zmiany są korzystne, tylko trzeba umieć się dostosować "do (...) zmieniającego się rynku i aktów prawnych". Nowa procedura wydłuża czas - wystarczy go na ogłoszenie upadłości i przekazanie znaku towarowego i majątku nowemu podmiotowi, który trzeba powołać. Niestety rozwiązanie to ma zastosowanie tylko w przypadku osób prawnych. Trzeba się umieć dostosować i nie wierzyć w takie konstytucyjne bzdury, że żyjemy w demokratycznym państwie prawa, gdzie fundamentalną zasadą działania organów władzy ma być utrzymanie zaufania obywateli do państwa. Kto w to uwierzył jest stracony ;-) odpowiedz »
|