Nowe regulacje nie cieszą ubezpieczycieli?
Data wysłania: 2013-05-15 10:07 Autor: Czytelnik IP automat
Aktualność: Właśnie weszły w życie nowe przepisy, dotyczące wysokości kwot minimalnych gwarancji ubezpieczeniowych organizatorów i pośredników turystycznych. Czy to oznacza, że turyści przed zbliżającym się sezonem turystycznym w końcu będą mogli czuć się bezpiecznie, a organizatorzy wezmą większą odpowiedzialność za wakacje swoich klientów?
Temat nowych gwarancji to dość istotny aspekt działalności ubezpieczycieli. Biura podróży miały 14 dni na zdecydowanie, czy chcą przedłużać ubezpieczenie jeszcze na starych warunkach, zanim nowe rozporządzenie wejdzie w życie i zaczną obowiązywać wyższe kwoty gwarancji.
Jak słusznie zauważa Mariusz Górski, dyrektor Departamentu Ubezpieczeń Zagranicznych, Towarzystwo Ubezpieczeń Europa S.A. Żadna ustawa nie narzuca obowiązku wystawiania gwarancji dla organizatorów imprez turystycznych. Istnieje jedynie obowiązek posiadania takiej gwarancji.
Mimo, iż najwięcej gwarancji na rynku kończy się we wrześniu oraz w grudniu i to w tym okresie ubezpieczyciele odnotowują największy ruch w interesie, wraz ze zbliżającym się terminem wejścia w życie nowych gwarancji ubezpieczyciele obserwowali intensywniejsze niż dotychczas zainteresowanie biur podróży nowymi ubezpieczeniami. Wzmożone zainteresowanie Organizatorów i pośredników turystycznych kolejnymi projektami rozporządzenia było oczywiste, gdyż ma ono bezpośrednie przełożenie na ich działalność i ponoszone koszty zabezpieczenia - potwierdza Beata Kalitowska, dyrektor Europäische Reiseversicherung AG Oddział w Polsce.
Od 13.05 wszystkie wnioski złożone w sprawie zawarcia gwarancji będą rozpatrywane i przeliczane zgodnie z treścią nowego rozporządzenia w sprawie minimalnych sum gwarancyjnych. Zmianę przepisów odczują przede wszystkim te firmy, które organizują masową turystykę czarterową. Zapłacą one najwyższe ubezpieczenie i to najbardziej obciąży je finansowo. Podwyżka sum minimalnych jest głównie uzasadniona w przypadku organizatorów wyjazdów czarterowych i powinna zwiększyć szanse klientów firm prowadzących działalność organizatora turystyki lub pośrednika turystycznego na pokrycie kosztów powrotu z imprezy turystycznej i zwrot wpłaconych kwot w przypadku niewypłacalności takiego przedsiębiorcy - komentuje Katarzyna Szepczyńska, dyrektor Departamentu Ubezpieczeń Turystycznych w AXA TUiR.
Wielu uważa, że wejście w życie rozporządzenia dotyczącego minimalnych kwot gwarancji ubezpieczeniowych powinno być skorelowane z powołaniem funduszu turystycznego, stanowiącego odrębną osobowość prawną. Mariusz Górski, dyrektor Departamentu Ubezpieczeń Zagranicznych, Towarzystwo Ubezpieczeń Europa S.A jest zdania, że dodatkowe zabezpieczenie w postaci funduszu jest dość kosztowne i powinno zostać włączone do zakresu obowiązków istniejącego Ubezpieczeniowego Funduszu Gwarancyjnego, który posiada ku temu struktury. Tym samym spora część kosztów stałych związanych z jego funkcjonowaniem nie musiałaby obciążać klientów biur podróży.
Obawy branży turystycznej dotyczące podwyższenia minimalnych kwot gwarancji ubezpieczeniowych są naturalne. Zwiększenie sum gwarancyjnych wpłynie na pogorszenie płynności finansowej biur podróży, ich kondycję finansową i zwiększy prawdopodobieństwo upadku biura właśnie ze względu na utratę płynności. - uważa Mariusz Górski, dyrektor Departamentu Ubezpieczeń Zagranicznych, Towarzystwo Ubezpieczeń Europa S.A.
Beata Kalitowska, dyrektor Europäische Reiseversicherung AG Oddział w Polsce ma ambiwalentny stosunek do dotychczasowego sposobu obliczania wysokości gwarancji touroperatorskiej. Jak mówi - w przypadku osób fizycznych prowadzących działalność gospodarczą jest problem z oszacowaniem wysokości obrotu i w związku z tym bardzo trudno określić czy dotychczasowe progi sum gwarancyjnych były adekwatne. Ostatnie upadłości jakie zaobserwowaliśmy w ciągu ostatniego roku pokazują, że jest potrzeba zmiana.
Eksperci branży turystycznej patrzą z optymizmem na nowe regulacje. Ich zdaniem tegoroczne ceny wycieczek w biurach podróży nie powinny znacząco wzrosnąć. Jeśli w ogóle to wpływ na to będzie miał kurs euro, a nie wysokość gwarancji ubezpieczeniowej. Niewykluczone jednak, że z podniesieniem cen imprez turystycznych klienci biur będą musieli zmierzyć się od przyszłego roku. Nie tylko ze względu na czynniki finansowe ale także zmniejszającą się konkurencję na rynku usług turystycznych, zwłaszcza imprez czarterowych.
Ubezpieczyciele o nowych gwarancjach [2013-05-15 10:07 91.94.68.*] Wysokość sum gwarancyjnych powinna być przedmiotem ustaleń pomiędzy ubezpieczycielem a touroperatorem. Niepotrzebna ingerencja państwa komplikuje i niszczy prosty rynkowy system. Państwo co najwyżej mogłoby ustalać minimalne warunki takiej gwarancji. Niestety, decydenci z Ministerstwa Sportu i Turystyki nie są w stanie tego zrozumieć. odpowiedz »
|