Maleje popularność last-minute?
Data wysłania: 2013-04-08 10:59 Autor: Czytelnik IP automat
Aktualność: Rosną wymagania Polaków w odniesieniu do zagranicznych wyjazdów wakacyjnych. Coraz chętniej wybieramy hotele pięciogwiazdkowe oraz opcję all-inclusive. W 2012 r. średnio takie wakacje kosztowały niemal 5200 zł. Rośnie również popularność ofert first minute, czyli kupowanych z dużych wyprzedzeniem. Jednak wciąż najczęściej tuż przed wyjazdem dokonujemy rezerwacji w biurach podróży.
Jak wynika z raportu TravelPlanet, najpopularniejsze kierunki turystyczne Polaków to niezmiennie Egipt, Grecja i Turcja. Na dalszych miejscach w 2012 r. znalazły się Hiszpania oraz Tunezja, ale w tym roku popularna jest też Bułgaria. Egipt wygrywa ceną - to jeden z najtańszych kierunków. Zarówno tam, jak i w Turcji infrastruktura sprzyja wypoczynkowi razem z dziećmi.
Mimo że ceny wakacji zagranicznych od dwóch lat rosną, Polacy coraz chętniej wybierają ofertę z najwyższej półki. Średni koszt wyjazdu wzrósł w 2012 r. do niemal 5200 zł, w 2011 r. było to ok. 5000 zł.
- Mamy większe wymagania, chcemy mieć sprawdzone biuro, chcemy mieć lepszy hotel, chcemy mieć opcję all-inclusive, żeby na miejscu nie wydać więcej pieniędzy - wyjaśnia w rozmowie z Agencją Informacyjną Newseria Anna Wolanowska, kierowniczka oddziału TravelPlanet.
Najpopularniejsze nadal są hotele czterogwiazdkowe - wybiera ja niemal 45 proc. wyjeżdżających. Jednak coraz więcej Polaków decyduje się na zakwaterowanie w luksusowych obiektach pięciogwiazdkowych. W 2012 r. taką ofertę wykupiła jedna czwarta klientów TravelPlanet. Spada za to popularność hoteli dwu- i jednogwiazdkowych oraz obiektów klasy turystycznej. Łącznie, według Raportu Podróżnika TravelPlanet, na takie wakacje zdecydowało się mniej niż 5 proc. wyjeżdżających.
Z oferty all-inclusive natomiast jeszcze w 2007 r. korzystała mniej niż połowa wyjeżdżających, natomiast w 2012 r. już ponad 76 proc.
- Klient, który wybiera opcje dwóch posiłków - śniadania i obiadokolacje, to z reguły płaci mniej, ale nie liczy, że na miejscu do tych kolacji będzie musiał dopłacić do napojów i do atrakcji, które są na miejscu, czyli np. korzystanie z niektórych aquaparków, przy opcji HB, może być odpłatne - mówi Wolanowska.
Podróżujemy już prawie wyłącznie samolotem. W ubiegłym roku ponad 92 proc. wyjeżdżających korzystało z wycieczek czarterowych. Najwięcej Polaków wciąż korzysta z ofert last-minute i rezerwuje wyjazdy na mniej niż 10 dni przed wylotem. W 2012 r. zrobiło tak niemal 42 proc. wyjeżdżających. Ale popularne są również oferty first-minute, czyli rezerwowane z ponad dwumiesięcznym wyprzedzeniem.
- Z tego względu, że na pewno jest to dużo atrakcyjniejsza cena i klient ma możliwość wyboru konkretnego zakwaterowania, konkretnego hotelu, nie jest to z góry narzucone, że kupujemy to, co zostało - tłumaczy Anna Wolanowska. Dodaje, że różnica cenowa może wynieść nawet 40 proc.
Według niej popularność last-minute zmalała w związku z bankructwami biur podróży. Polacy wolą teraz zapłacić nieco więcej, ale mieć pewność wyjazdu z dobrym biurem.
Na preferencje wakacyjne wpływ mają też bieżące wydarzenia polityczne. W 2011 r., jak wynika z badań TravelPlanet, mniej wyjazdów rezerwowano od lutego do maja. Polaków wystraszyły wtedy wydarzenia tzw. Arabskiej Wiosny i niepokoje w popularnych Egipcie i Tunezji. W 2012 r. mniej osób wyjeżdżało do Grecji z uwagi na kryzys gospodarczy i trwające strajki. Teraz Grecja wraca do łask, ale za to spada popularność Cypru.
Równocześnie coraz więcej osób decyduje się na wyjazdów do nowych krajów, m.in. do Gruzji oraz Czarnogóry.
- Coraz częściej są to raczej kurorty, w których już jest kilka obiektów, gdzie rodziny z dziećmi również mogą pojechać. Ale zazwyczaj są to wyjazdy we dwoje, gdzie turysta wynajmuje sobie samochód i na własną rękę zwiedza dany kraj - podkreśla kierowniczka oddziału punktu TravelPlanet.
Odsetek Polaków wyjeżdżających do krajów innych niż te w basenie Morza Śródziemnego oraz Bułgaria to wciąż jednak mniej niż 10 proc.
Rozmowa z Anną Wolanowską z TravelPlanet:
Polacy wybierają all inclusive w hotelu 5-gwiazdkowym [2013-04-08 10:59 188.33.225.*] prawda - jest taka nie schodzą ani first minute ani last minute - jeszcze PARĘ TAKICH MEDIALNYCH akcji że wyjazd na urlop to ryzyko i rok 2013 będzie CZARNYM ROKIEM DLA WSZYSTKICH odpowiedz »
Maleje popularność last-minute? [2013-04-08 12:46 87.205.202.*] Do 40% taniej w FM niż LM? To już chyba za darmo! odpowiedz »
Maleje popularność last-minute? [2013-04-08 12:49 87.205.202.*] A 40% za osobę to nie jest przypadkiem to samo co 40% za rezerwację? Szczególnie przy dwóch osobach? odpowiedz »
Polacy wybierają all inclusive w hotelu 5-gwiazdkowym [2013-04-08 13:57 46.170.216.*] ale jąkanina. Taka firma powinna lepiej się wypowiadać odpowiedz »
Polacy wybierają all inclusive w hotelu 5-gwiazdkowym [2013-04-08 14:08 89.71.91.*] Sympatyczna, fajna dziewczyna na pewno świetnie sprzedaje wycieczki, ale Travelplanet ma chyba jakiegoś profesjonalnego Pr-owca i dobrze by było, żeby nie zrzucał on swojej pracy na innych. Poza tym litości, w tekst o malejącej popularności lastów i rosnacej firstów, to nikt nie uwierzy... odpowiedz »
Polacy wybierają all inclusive w hotelu 5-gwiazdkowym [2013-04-09 10:39 193.93.207.*] ojoj przecież mozna było dać pani pytania by sie przygotowała... nie dość że sama nie bardzo dobrze weypadła, to wypuszczenie takiego babola wynika również z braku profesjonalizmu samego reportera i stacji, która to nagrywała... Okropność. Wiedac, że pani nigdy nie miała do czynienia z kamerą... Travelplanet naprawde powienien sie zastanowić nad wypuszczeniem takich baboli. Co do 40% zniżek na FM troszkę dziwne... ja w takim razie poprosze informacje jakie to biura takie mają zniżki, sama kupie... odpowiedz »
Polacy wybierają all inclusive w hotelu 5-gwiazdkowym [2013-04-09 18:28 83.28.132.*] Szkoda że Pani nie potrafi się wysłowić. odpowiedz »
|