TUR-INFO.pl | Serwis informacyjny branży turystycznej
ZAJRZYJ DO NAS NA: TUR-INFO.PL na Facebook TUR-INFO.PL na Twitter

Forum grupa: Gastronomia

McDonalds kontra Prawda Ciężkostrawna!

Data wysłania: 2008-02-06 22:25 Autor: Czytelnik IP automat

Aktualność:
Film "Fast Food Nation", który krytykuje sieci szybkiego żywienia wszedł już do amerykańskich kin. W piątek, 1 grudnia będzie miał premierę w Polsce.

Film powstał na podstawie książki reportera "Atlantic Monthly" Erica Schlossera napisanej w 2001 roku. W Polsce została wydana dopiero w ubiegłym roku pod tytułem "Kraina fast foodów". Stanowi reportaż o amerykańskim przemyśle szybkiego żywienia. Schlosser ukazał w niej, że rozwój sieci szybkiego żywienia spowodował znaczący spadek cen skupu bydła, co spowodowało bankructwo ranczerów oraz przejęcie hodowli bydła przez wielkie koncerny.

Występujący w filmie "Fast Food Nation" Don Anderson, sieć Mickeys i miasteczko Cody w rzeczywistości nie istnieją. Ale w Mickeys oraz w flagowej kanapce Big One łatwo rozpoznać McDonalds i jego Big Mac.

"Fast Food Nation" reklamowany jest w Polsce hasłem "Prawda ciężkostrawna". Dziennik "New York Times" określił go jako "najważniejszy polityczny film amerykańskiego reżysera od czasów Fahrenheit 9/11 i Michaela Moorea". Mimo, że na ekrany amerykańskim kin film wszedł 17 listopada, już ponad pół roku temu zjednoczyć przeciwko sobie wszystkie amerykańskie sieci fastfoodowe oraz ich dostawców.

McDonalds uruchomił kampanię, podczas której podkreślał zdrowe pozycje w swoim menu oraz prezentował pracowników, którym udało się wspiąć po korporacyjnej drabinie.

Świtały to malutka wieś na Pomorzu szczycąca się największymi w Europie uprawami ziemniaków i magazynami należącymi do fabryki Farm-Frites Poland z Lęborka. Fabryka zaopatruje we frytki bary McDonalds z całej Polski, Czech, Słowacji, Ukrainy i w krajów nadbałtyckich. Krzysztof Kłapa z McDonalds Polska, wskazuje na jeden z bloków i zaznacza - Proszę popatrzeć: w każdym domu okna z PCW, prawie wszędzie są anteny satelitarne.

Na początku października polski McDonald's zorganizował w Lęborku spotkanie dla dziennikarzy na temat "odkrywania tajemnic dobrego ziemniaka", podczas którego można się było dowiedzieć, że co najmniej 30% frytek w porcji w McDonaldzie powinno mieć długość powyżej 5 cm, a długość kolejnych 20% musi przekraczać 7,5 cm. Jednak firma nie potrafi wyprodukować tak długich frytek z polskich odmian ziemniaków. Dlatego też produkuje się frytki z amerykańskiej odmiany russet burbank.

McDonalds pokazał mediom, jak wygląda kontrola jakości u jego najważniejszego dostawcy Farm-Frites Poland, który produkuje dla McDonalds od 14 do 16 tys. ton frytek rocznie.

McDonalds zorganizował w Polsce w dniach 14 i 15 października "Dni drzwi otwartych". Wszyscy chętni mogli oglądać lokale firmy od kuchni. Menedżerowie oprowadzali i opowiadali o jakości żywności oraz zasadach pracy grilla, tostera i innych sprzętów kuchennych. Zwiedzający otrzymali firmowe upominki, np. gumowe breloczki z hamburgerem.

Następnie, 16 października spółka rozpoczęła pierwszą w swojej polskiej historii wizerunkową kampanię reklamową. Wystąpili w niej czterej szefowie restauracji McDonalds. Na plakacie ze zdjęciem Urszuli Bugajskiej, rozmarzonej szefowej restauracji McDonalds we Wrocławiu widnieje napis: "Spojrzenie po mamie, spontaniczność po tacie, a cierpliwość "

Krzysztof Kłapa, dyrektor ds. korporacyjnych McDonalds Polska tłumaczy - To prawda, do tej pory nie robiliśmy takich rzeczy, ale obecnie zatrudniamy ponad 10 tys. pracowników i będąc tak dużym pracodawcą, możemy coś powiedzieć. Wiele osób ma w swoich życiorysach przygodę z naszą firmą.

Kłapa zaznacza, że poczynione działania nie mają nic wspólnego z planowaną premierą filmu "Fast Food Nation". Wyjaśnia - Rozumiem, że tak to może być odebrane, ale to realizacja naszej długoterminowej strategii zakładającej pokazywanie firmy z różnych stron i nie są to akcje jednorazowe. Kilka lat temu badania rynku wykazały, że mówimy o sobie zbyt mało i zostawiamy pole dla plotek i sensacji.

Specjaliści wysoko oceniają strategię McDonalds. Marta Nowicka z polskiego biura międzynarodowej agencji public relations Fleishman-Hillard wyznała - Na 100%, planując roczne czy półroczne działania PR, uwzględniłabym takie wydarzenie jak premiera filmu, który może mieć negatywny wpływ na wizerunek firmy. Według niej to bardzo dobrze, gdy firma konsekwentnie i systematycznie prowadzi działania na obszarze, którego dotyczy potencjalne zagrożenie. Dodaje - Ale robienie zbyt wielu rzeczy na raz dodatkowo zwraca uwagę i sugeruje, że firma próbuje przeciwdziałać problemowi.

Największy konkurent McDonalds, notowany na warszawskiej giełdzie AmRest, który zarządza sieciami KFC oraz Pizza Hut, zachowuje się zupełnie inaczej. Zoltan Lukac, szef marketingu AmRestu wyznaje - Nie przygotowujemy żadnych działań marketingowych czy PR-owskich w związku z wejściem na ekrany filmu "Fast Food Nation".

Krytykujący fast foody film musi jeszcze zostać dobrze zareklamowany, żeby trafił do jak największej ilości odbiorców. Polski dystrybutor zamierza zorganizować dyskusję na temat roli fast foodów w życiu Polaków, najlepiej z udziałem mediów. Miałoby to zwrócić uwagę szerszej publiczności na film, którego tytuł jeszcze nikomu nic nie mówi. Izabela Lasowy-Cibor z Monolith Films w liście wysłanym do mediów napisała - Chciałabym tematem ciężkostrawnej prawdy zainteresować nie tylko dziennikarzy filmowych, ale innych piszących do działów gospodarczych, społecznych, z zacięciem anty- i alterglobalistycznym.

Jednak Krzysztof Kłapa z McDonalds Polska zaznacza - Już przed premierą "Super Size Me" próbowano nas wciągnąć w takie debaty. Nie zgodziliśmy się i nie zgodzimy się tym razem. Fast food to nie tylko McDonalds czy KFC, to też budki z chińszczyzną, które nie zawsze serwują dania dobrej jakości. Nie chcemy wypowiadać się również w ich imieniu.

    • Prawda Ciężkostrawna (Fast Food Nation) - film o McDonalds 

      [2008-02-06 22:25 83.151.32.*]

      ossstro   odpowiedz »

 
     

Forum gorące tematy

Forum gorące tematy
Ta strona przetwarza dane osobowe oraz używa COOKIES. Szczegóły przetwarzania danych osobowych są opisane w polityce prywatności. Korzystając z tej strony wyrażasz zgodę na wykorzystywanie cookies zgodnie z ustawieniami Twojej przeglądarki i akceptujesz regulamin strony. Wszelkie szczegóły w regulaminie, polityce prywatności oraz polityce cookies.
  Akceptuję