Nowe prawa pasażerów autokarów i autobusów
Data wysłania: 2013-03-05 19:54 Autor: Czytelnik IP automat
Aktualność: W piątek weszło w życie unijne rozporządzenie, które daje pasażerom autobusów podobne prawa do tych, które posiadają pasażerowie linii lotniczych. Klientom przewoźników drogowych przysługuje zwrot kosztów za bilet i odszkodowanie w przypadku dużego opóźnienia lub odwołania kursu.
Według danych Komisji Europejskiej autobusami i autokarami podróżuje około 70 milionów osób.
Unijne rozporządzenie gwarantuje podróżującym autobusem prawo do niedyskryminacji ze względu na obywatelstwo w odniesieniu do cen transportu i innych warunków. Zakazuje też dyskryminacji osób niepełnosprawnych. Pasażerowie dotknięci ograniczeniem sprawności ruchowej otrzymają uprawnienia do udzielenia im bezpłatnej pomocy, zarówno na dworcach, jak i w pojazdach. Ma im także przysługiwać odszkodowanie za uszkodzenie, lub stratę sprzętu służącego do poruszania się.
Przy trasach dłuższych niż 250 kilometrów klienci mają prawo do zwrotu kosztów biletu w przypadku overbookingu lub odwołania/opóźnienia autobusu o ponad dwie godziny w stosunku do planowanej godziny odjazdu. Rekompensata w wysokości połowy ceny biletu przysługuje także, jeśli przewoźnik nie zaproponuje pasażerowi wyboru między zwrotem poniesionego kosztu a zmianą trasy. W przypadku anulacji kursu, lub spóźnienia powyżej 90 minut przewoźnik jest zobowiązany do zapewnienia pasażerom odpowiedniej pomocy, oraz ewentualnego zakwaterowania. Dotyczy to tylko tras o długości powyżej 250 kilometrów.
Pasażerowie maja prawo do informacji przed i w trakcie podróży. Rozporządzenie przyznaje też pasażerom do odszkodowania w przypadku śmierci, obrażeń lub uszkodzenia bagażu, powstałych w wyniku wypadku drogowego.
Przewoźnicy są zobligowani do stworzenia mechanizmu rozpatrywania skarg. Kraje Unii Europejskiej muszą powołać organy do egzekwowania stosowania się rozporządzenia przez przewoźników i nakładania kar w razie potrzeby.
Spotkanie przedstawicieli Komisji Europejskiej z organami krajowymi, poświęcone koordynacji stosowania przepisów związanymi z prawami pasażerów autobusów i autokarów, jest zaplanowane na październik.
BUSOMAT.PL [2013-03-05 19:54 193.106.217.*] Ciekawe jak to się sprawdzi w praktyce. odpowiedz »
Odszkodowanie za spóźnienie autobusu [2013-03-08 12:04 83.29.104.*] ciekwe, jak zadziała to w praktyce, gdy autobus spóźni się na pośredni przystanek nie z jego winy - bedzie zablokowana droga ( np wypadek ) i co ? to nie z winy przewożnika , co w takim przypadku mówi to prawo - bo go nie znam w całości . odpowiedz »
|