Małe biura bez czarterów?
Data wysłania: 2012-11-20 13:16 Autor: Czytelnik IP automat
Aktualność: Ministerstwo Finansów proponuje zmiany w zakresie obecnie obowiązujących rozporządzeń wykonawczych w myśl ustawy o usługach turystycznych. Największe kontrowersje budzi podwyższenie minimalnej wysokości sumy gwarancji ubezpieczeniowej wymaganej w związku z podjęciem działalności touroperatorskiej i agencyjnej. Do tej pory wystarczyło 170 tys. zł.
Propozycja zmian to odpowiedź na zaistniałe w tym roku bankructwa 12 organizatorów turystyki. Co ważne wszystkie upadłe podmioty posiadały ważne umowy gwarancji ubezpieczeniowej. Za Ministerstwem podajemy niezbyt spójną analizę zestawienia danych dotyczących niewypłacalności ww. biur podróży, otrzymano poniższe wstępne szacunkowe wartości:
- łączna suma gwarancji: 28 118 017,33 zł
- łączna liczba sprowadzonych klientów: ponad 7100 osób
- łącznie zabrakło na sprowadzenie do kraju: ok. 418 500 zł, łącznie zabraknie z gwarancji na sprowadzenie do kraju oraz na pokrycie roszczeń: ok. 5,5 mln zł
Pierwsza zmiana w zasadach zabezpieczania klientów biur podróży dotyczy reguł wyliczania gwarancji ubezpieczeniowej. Podstawą ma być "rok obrotowy poprzedzający rok przedłożenia wniosku o zawarcie kolejnych umów obowiązkowego ubezpieczenia na rzecz klientów", a nie jak ma to miejsce w obecnie obowiązującym rozporządzeniu, na "zamknięty rok obrotowy". Zmiana w zamyśle ministerstwa ma umożliwić uwzględnienie bardziej aktualnej sytuacji finansowej organizatora turystyki. W praktyce oznacza, że nie trzeba będzie czekać na formalne potwierdzenie zamknięcia roku obrotowego przez audytora.
W przypadku, gdy organizator turystyki lub pośrednik turystyczny jednocześnie wykonuje działalność w więcej niż jednym zakresie - minimalna wysokość sumy gwarancyjnej będzie określana na poziomie wyższej wartości procentowej lub kwotowej właściwej dla zabezpieczenia finansowego wykonywanej działalności.
"Tak więc, w sytuacji gdy dany przedsiębiorca będzie jednocześnie wykonywał działalność w więcej niż jednym zakresie oraz będzie pobierał przedpłaty w różnych terminach i w różnych wysokościach, dla określenia minimalnej wysokości sumy gwarancyjnej, nie będzie już budził wątpliwości interpretacyjnych fakt, że niezbędne jest uwzględnienie najwyższej wysokości przedpłat oraz najwcześniejszego terminu" i ich pobierania.
Najważniejsza z punktu widzenia aktualnych przepisów i doświadczeń dotyczących tegorocznych niewypłacalności organizatorów turystyki jest zmiana wysokości sumy gwarancyjnej dla przedsiębiorców rozpoczynających działalność organizatora turystyki lub pośrednika turystycznego.
Minimalna wysokość sumy gwarancyjnej, w odniesieniu do podmiotów rozpoczynających działalność, o której mowa w paragrafie szóstym, kwotowo wygląda następująco:
- nie mniej niż równowartość 250 000 euro, dla organizatora korzystającego z czarterów
- nie mniej niż równowartość 50 000 euro, dla organizatorów działających w państwach europejskich, bez korzystania z przelotów czarterowych
- nie mniej niż równowartość 7 500 euro, dla prowadzących turystykę w Polsce i krajach ościennych
Jednak projekt rozporządzenia w dalszym ciągu pozostawia niezmienioną przyczynę problemów finansowych z zabezpieczeniem w tym roku - brane będą pod uwagę obroty z roku ubiegłego i rok obecny nie będzie miał znaczenia. O ile w przypadku małej dynamiki zmian na rynku takie rozwiązanie jest rozsądne, to na niespokojnym rynku turystycznym zaowocuje to kolejnymi problemami w przypadku bankructwa biur o szybko rosnącej sprzedaży. O ile kwota gwarancji 250 tys. euro odstraszy mniejsze firmy, które zwykle wiodły prym w takich wypadkach, od organizacji imprez z charterami, to jednak w żaden sposób nie gwarantuje, iż średnia, lub co gorsza duża firma, ratująca się przed upadkiem niskimi cenami i dużym obrotem nie zbankrutuje w hukiem w sezonie. I zapewne wtedy urzędnicy znów stwierdzą, iż czas podwyższyć gwarancję lub wrócić do pomysłu zrzucania się przez wszystkich na bankrutów.
Gwarancje dużo wyższe? [2012-11-20 13:16 95.48.153.*] Jak to się ma do funduszu gwarancyjnego i tego wszystkiego nad czym dyskutuje ministerstwo turystyki? Czy to odrębne będą jakieś ustawy czy coś? odpowiedz »
Gwarancje dużo wyższe? [2012-11-20 14:10 88.199.249.*] UUU widzę że czeka nas , więcej czarnej strefy, jeszcze jest za mało stowarzyszeń, które organizują i nie mają gwarancji, pozwoleń. Nie mówiąc już o szkołach - nauczyciel organizuje za tą samą cenę co biuro i podobno po kosztach . odpowiedz »
Gwarancje dużo wyższe? [2012-11-20 22:20 178.235.0.*] No i czy słychac o robieniu ludzi w konia przez takich organizatorów ??? TN odpowiedz »
Gwarancje dużo wyższe? [2013-05-07 14:51 83.19.133.*] dodałabym szkoły jogi, medytacji. przecież to tak łatwo zweryfikować. jest jeszcze jedna żmija podkopująca drzewo na której siedzi. to są piloci , którzy po zaprzyjaźnieniu sie z turystami biura podróży, potem organizują tzw. wyprawy, bez koncesji, bez niczego. LOJALNOŚĆ góruje wokół ofiary, której regulacjami Państwo zaciska pętlę na szyi. sama doświadczyłam takiego przypadku. znajomy pilot, choć nie zaprzyjaźniony miał czelność ( mówię to po fakcie, jak się okazało co i jak) zwrócić się do mnie z prośbą o pomoc w odebraniu paszportów z jednej z ambasad , które oddał do wizowania. Poprosił mnie - biuro podróży, u którego starał się wielokrotnie bezkutecznie o pracę. Wiecie coś nie iskrzyło. zgodziłam się odebrać, bo przecież trzeba sobie pomagać. ale jak zobaczyłam na odbieranych paszportach naklejki biur podróży, z którymi Ci ludzie wcześniej jeździli i których na wyjazdach z tych biur podróży poznał jako pilot szlag mnie trafił. Aż się prosiło, żeby poinformować szefów tych biur podróży z kim mają do czynienia. nie każdy ma w końcu intuicję. W końcu nie powiadomiłam ich i do dziś biję się z myślami, że zrobiłam źle. w końcu gada należy utłuc w zarodku. inne przypadki - propozycje od pilotów o ofertę dla "JEGO " klienta firmowego - grupa 80-90 osób jak to uzasadnił odzywając się po latach, kiedy to spadł jak filip z konopi - skoro ma klienta to szkoda, żebym ja nie zarobiła. skąd ta nagła troska? skoro tyle lat się nie odzywał? jeździł na imprezy incentive , poznawał ludzi. Korzystał z przywileju i zaufania biur podróży, którego go zatrudniały. I co teraz okazuje się, że on ma swoich klientów. Nie biura, na wyjeździe których ( pracując dla tego czy innego biura) poznał tych ludzi? No i teraz to są jego klienci. Nie tego czy innego biura? ale jak on mógł zdobyć swoich klientów - skoro nie ma biura, nie ma koncesji? jak to nazwać?
JESZCZE RAZ SKŁADAM PROPOZYCJĘ DO TUR TARGI - PORUSZCIE TEMAT LOJALNOŚCI PILOTÓW WOBEC SWOICH ZLECENIODAWCÓW BIUR PODRÓŻY. PROPONUJĘ TYTUŁ" PILOT - PARTNER CZY KONKURENT". AŻ SIĘ NIE MOGĘ DOCZEKAĆ GORĄCEJ DYSKUSJI. chyba nadszedł czas, żeby przestać udawać, że wiele problemów nie istnieje, skoro istnieje. to tak jak z powiedzeniem, kiedy ktoś próbuje argumentować swoją rację kategorycznym tonem. natychmiast słychać argument "proszę na mnie nie krzyczeć". no bo przecież jak ktoś jest miły i uśmiechnięty, to musi nas rąbać . Bo nie krzyczy, prawda? jest miło i przyjemnie . odpowiedz »
Gwarancje dużo wyższe? [2012-11-20 14:25 83.29.117.*] Moment moment... Ale kto zabrania i dla czego? Małym biurom robić 1-2 wycieczki gdzie czarter musi być? Rzetelnie i dobrze to robią!... mamy demokracje, swobodę rynku to dlaczego to chcecie nam zabrać? odpowiedz »
Gwarancje dużo wyższe? [2012-11-21 16:17 193.93.207.*] Masakra, gwarancja dla autokarowców 50 000 Euro, to jakei bedzie musiał zapłacić zabezpieczenie? Kogo na to stać? Coś mi się wydaje, że rynek sie jeszcze bardziej wyczyści z małych biur... Ciągle sie zabija małe przedsiębiorstwa... odpowiedz »
Gwarancje dużo wyższe? [2013-05-07 12:29 83.19.133.*] Ale przecież rząd przez cały czas deklaruje wspieranie małej i średniej przedsiębiorczości!!!! to jak to się ma do życia i naszej - organizatorów sytuacji?
No to organizacje branżowe typu Izby Turystyki, związki organizatorów turystyki wykazało się ogromną skutecznością swych działań w imię obrony interesów polskich przedsiębiorców - organizatorów - ich członków !!!!!gratulacje. odpowiedz »
|