tui ze strata 26 mln zł????
Data wysłania: 2012-11-14 16:18 Autor: Czytelnik IP 77.253.200.*
Strata operacyjna TUI Poland za ostatnie pół roku wyniosła 26 mln zł. To 10 mln zł więcej niż rok wcześniej. Oddala się zapowiadana przez touroperatora wizja uzyskania rentowności - pisze ekspert
Opublikowane we wtorek wyniki finansowe TUI Poland za pierwsze półrocze sezonu (październik 2011 - marzec 2012), skłaniają do głębokiej zadumy.
Wyniki są orientacyjne, touroperator bowiem, jako jedyny na polskim rynku, oprócz Oasisa oraz Ecco Holiday, nie składa obowiązkowych sprawozdań finansowych w Krajowym Rejestrze Sądowym. O jego wynikach finansowych najczęściej dowiadujemy się więc z ustnych, okazjonalnych, wypowiedzi przedstawicieli spółki oraz z danych publikowanych przez koncern TUI Travel Plc na giełdzie londyńskiej. Sęk w tym, że dane te, w części dla Tui Poland, nie są precyzyjne, bo podawane są w zaokrągleniu do miliona funtów, czyli do około pięciu milionów złotych.
W ostatnim (18.04.2012) rankingu 500 największych polskich firm, przygotowywanym cyklicznie przez "Rzeczpospolitą", Tui się nie znalazło, choć, znalazł w niej miejsce mniejszy ponoć touroperator - Rainbow Tours (Itaka, największe krajowe biur podróży, zajęła miejsce 269). Ale możliwe, że Tui Poland swoich danych po prostu nie udostępnił redakcji.
Pięć milionów funtów do tyłu
Pomimo oficjalnych zapowiedzi londyńskiego kierownictwa, że spółka TUI w Polsce osiągnie w tym roku - po trzech latach znaczących strat - dodatni wynik finansowy, wydaje się, że szanse na to są niewielkie. Wyniki z ostatniego półrocza zamknęły się bowiem stratą operacyjną 5 mln funtów (około 26 mln złotych), czyli o około 10 mln złotych większą, aniżeli w tym samym okresie rok wcześniej.
Touroperator podaje wprawdzie, że ma przyrost liczby klientów w przedsprzedaży letniej o 30 procent, ale nie wiemy dokładnie, jakich klientów to dotyczy (być może wlicza w to klientów, którzy kupili u niego bilety na loty czarterowe). Poza tym podobny przyrost ma obecnie większość krajowych biur podróży.
Aby wyjść na zero, Tui Poland musiałoby w drugiej połowie sezonu nadrobić około 26 mln złotych, ale rok temu osiągnięto w tym okresie wynik jedynie plus 5 mln złotych. Warto pamiętać przy tym, że w turystyce wyjazdowej istnieje wyraźna odwrotna zależność pomiędzy tempem ekspansji, a poziomem zysków - im szybszy wzrost liczby klientów, tym gorsze wyniki, i na odwrót. Połączenie bardzo wysokiej dynamiki wzrostu z dodatnimi wynikami, udawało się w ostatnich latach jedynie Itace.
Ryzykowne metody
Tui Poland stara się poprawić swoje wyniki stawiając na obniżkę kosztów sprzedaży oraz samodzielne kontraktowanie hoteli. Stąd też zapewne niedawna akcja dyskontowej sprzedaży wycieczek przez Internet (czytaj: "Najgorszy weekend roku"), która wywołała tyle emocji wśród agentów. Wpłynie to zapewne na mniejszy entuzjazm pracowników biur agencyjnych w kwestii sprzedaży wakacyjnych imprez touroperatora.
Należy jednak zdawać sobie sprawę, że akcja ta jest prawdopodobnie związana z ostatnią rewolucją kadrową w kierownictwie koncernu, w wyniku której wysokie stanowiska uzyskali menedżerowie ze Skandynawii. Według nich to Internet powinien stanowić główny kanał dystrybucji, nie biura agencyjne
Co do koncepcji częściowego przyjęcia przez Tui ryzyka gwarancji hotelowych w miejsce dotychczasowych kontraktów allotmentowych to, jako biuro niedoświadczone na tym polu, może ono napotkać duże problemy. Kto wie, czy właśnie nie to jest już przyczyną znaczącego pogorszenia wyników firmy.
Matka pomoże
Czy w związku z niekorzystnym wynikiem finansowym, Tui Poland cokolwiek zagraża? Generalnie nie, ponieważ jest to spółka największego europejskiego koncernu turystycznego, i zapewne uzupełni on brakujące w kasie polskiej firmy środki.
Możliwości TUI Travel Plc nie są jednak nieograniczone, a i ona sama notuje ostatnio niemałe pogorszenie swoich rezultatów. Według ostatnich raportów opublikowanych we wtorek w Londynie, przychody koncernu w pierwszym półroczu wprawdzie nieco wzrosły (o 4,6 procent, do 5 mld 447 mln funtów), ale strata operacyjna wzrosła o jedną trzecią, do 407 mln funtów (około 2,1 mld zł), a strata brutto o jedną czwartą, do 457 mln funtów (około 2,4 mld zł).
tui ze strata 26 mln zł???? [2012-11-14 17:51 87.205.2.*] a na prezentacji ustnie Prezes jak zwykle miał wyniki +40% ii wzrosty ponad 100% były u 225 Agentów odpowiedz »
tui ze strata 26 mln zł???? [2012-11-15 12:09 83.23.91.*] A jaką stratę ma Itaka? Bo o tym jakos się nie mówi. A podobno jest dużo do tyłu przez bankructwo OLT Express. I juz teraz sprzedaje oferty na lato, bo inaczej straciłaby płynnośc finansową. odpowiedz »
tui ze strata 26 mln zł???? [2012-11-15 13:26 212.67.150.*] piszemy o Tui, a ty wyskakujesz jak zawsze z Itaką. Załóż wątek Itaka- i tam sobie pisz. odpowiedz »
|