TUR-INFO.pl | Serwis informacyjny branży turystycznej
ZAJRZYJ DO NAS NA: TUR-INFO.PL na Facebook TUR-INFO.PL na Twitter

Forum grupa: Transport

Modlin perełką Mazowsza?

Data wysłania: 2012-11-02 17:00 Autor: Czytelnik IP automat

Aktualność:
Jak wykorzystać obecność lotniska w Modlinie? Czy północna część Mazowsza może stać się obszarem pełnym nowych technologii? O potencjale tego terenu i nowych formach pomocy publicznej - nie tylko dla Modlina, rozmawiali dziś przedstawiciele samorządu województwa oraz samorządów gmin i powiatów z tej części Mazowsza, a także Zarząd Warmińsko-Mazurskiej Specjalnej Strefy Ekonomicznej, której podstrefy zlokalizowane są m.in. w Mławie, Ostrołęce, Ciechanowie i niebawem także w Płońsku.

Organizatorami piątkowego spotkania byli Samorząd Województwa Mazowieckiego, Mazowiecki Port Lotniczy Warszawa/Modlin oraz Warmińsko-Mazurska Specjalna Strefa Ekonomiczna. Ich przedstawiciele zastanawiali się, jak można wykorzystać potencjał północnej części Mazowsza, przed którą otworzyły się nowe możliwości w momencie uruchomienia lotniska pasażerskiego w Modlinie.

- Od wielu lat zabiegaliśmy o powstanie lotniska w tej części województwa. Mamy w planach połączenie go z Warszawą linią kolejową, którą będzie można rozbudować o połączenie z Płockiem - podsumowywał marszałek Adam Struzik. - W tej chwili mieszkańcy Płocka nie mają bezpośredniej linii kolejowej do stolicy swojego województwa i stolicy kraju. Wierzę jednak, że nie jest to jedyny sposób na ożywienia tego terenu. Wiem, że jego potencjał jest znacznie większy. Korzystając z przykładów innych podobnych lotnisk, warto pójść krok dalej i stworzyć w tej części regionu np. park przemysłowo-technologiczny.

W lipcu tego roku ruszyły pierwsze rejsowe loty z portu lotniczego w Modlinie. Budowa lotniska trwała niecałe dwa lata. Do tej pory lotnisko obsłużyło już ponad 4 tys. operacji lotniczych i ponad 570 tys. pasażerów. Jak widać, potrzeba jego powstania była uzasadniona. Władze województwa postarały się o zapewnienie transportu kolejowego do lotniska na obecne możliwości (czyli z dowozem autobusowym od stacji kolejowej do terminala). Jednak docelowo planowana jest budowa bocznicy kolejowej, która pozwoli pasażerom dojechać pociągiem bezpośrednio do lotniska. Inwestycja ta jest o tyle rozwojowa, że dałaby szansę pociągnięcia linii kolejowej dalej - w stronę Płocka. Usprawniłoby to nie tylko transport pasażerski, ale i towarowy w regionie, a przede wszystkim pozwoliłoby połączyć północno-zachodnią część województwa z Warszawą, co wielu osobom zwiększy możliwości szukania pracy w Warszawie.

Zainteresowanie usługami lotniska z Modlina pozwala sądzić, że warto bardziej wykorzystać potencjał tej części województwa mazowieckiego. Wokół portu lotniczego mogłaby powstać forma urbanistyczna nazywana airport city, na której obok strefy lotniska powstałyby zespoły biurowo-konferencyjne, hotele, sklepy, ale też parki tematyczne (Zarząd Województwa Mazowieckiego proponował, by powstał tam park przemysłowo-technologiczny), tereny wystawowe itp. Takie zagospodarowanie terenu pozwoliłoby tej części Mazowsza rozwinąć się gospodarczo.

Obecnie istnieją już w Europie takie lotniska-miasta: Athens International Eleftherios Venizelos Airport, Frankfurt-Hahn Airport, London Heathrow, Munich International Airport, Vienna International Airport. Warto czerpać z dobrych praktyk. Dlatego województwo mazowieckie jest członkiem m.in. Stowarzyszenia Airport Regions Conference (ARC), zrzeszającego przede wszystkim regiony, na których obszarze znajdują się największe lotniska w Europie (Wiedeń, Paryż, Barcelona, Frankfurt nad Menem).

- Rozszerzenie Warmińsko-Mazurskiej Specjalnej Strefy Ekonomicznej o Lotnisko Warszawa/Modlin i jego okolice, to ogromna szansa rozwoju dla sąsiadujących z portem gmin - zauważył Piotr Okienczyc, prezes Portu Lotniczego Warszawa/Modlin. - Tego typu przedsięwzięcia owocują licznymi inwestycjami, a co za tym idzie stworzeniem nowych miejsc pracy. Lotnisko byłoby więc dodatkową zachętą dla potencjalnych inwestorów. Obok takiej szansy nie można przejść obojętnie.

Północna część Mazowsza (Mława, Ciechanów, Ostrołęka, niedługo Płońsk) to obszar objęty Warmińsko-Mazurską Specjalną Strefą Ekonomiczną. Nakłady inwestycyjne firm strefowych przekroczyły tu 1,6 mld zł, deklarując utworzenie ponad 2 800 nowych miejsc pracy. W-MSSE rozważa możliwość utworzenia kolejnych podstref w województwie mazowieckim - m.in. w Nowym Dworze Mazowieckim dla branży BPO (Business Process Outsourcing) - w tym informatycznej, badawczo-rozwojowej, księgowości, rachunkowości, ale też teleinformatycznej, budowlanej, spożywczej i innych.

- Zarząd W-MSSE S.A. rekomenduje utworzenie podstrefy Modlin na wskazanych przez władze samorządowe terenach inwestycyjnych. Powstanie podstrefy Modlin W-MSSE oraz wprowadzenie "cargo" w Porcie Lotniczym Warszawa/Modlin to perspektywa rozwoju branży logistyczno-magazynowej oraz szansa dla regionu - podkreślił Jerzy Siwkiewicz, Wiceprezes Zarządu Warmińsko-Mazurskiej Specjalnej Strefy Ekonomicznej S.A.

Lotnisko w Modlinie powstało na bazie istniejącego wcześniej lotniska wojskowego. Zarządza nim spółka Mazowiecki Port Lotniczy Warszawa-Modlin, której udziałowcami są Agencja Mienia Wojskowego, Samorząd Województwa Mazowieckiego, Przedsiębiorstwo Państwowe Porty Lotnicze oraz miasto Nowy Dwór Mazowiecki. Budowa lotniska rozpoczęła się w październiku 2010 r., a już w lipcu bieżącego roku ruszyły rejsowe loty pasażerskie. Koszt całej inwestycji związanej z uruchomieniem portu lotniczego wyniósł ok. 380 mln zł, z tego ok. 180 mln zł pochodzi ze środków unijnych.

Warmińsko-Mazurska Specjalna Strefa Ekonomiczna to grunty inwestycyjne o łącznej powierzchni 914,5 ha, zlokalizowane w północno-wschodniej Polsce na terenie województw warmińsko-mazurskiego i mazowieckiego, gdzie inwestorzy mogą prowadzić działalność gospodarczą na preferencyjnych warunkach.

Na terenie W-MSSE można prowadzić większość rodzajów działalności m.in. działalność produkcyjną (również w ramach przetwórstwa spożywczego), działalność w ramach sektora BPO (w tym informatyczna, badawczo-rozwojowa, analizy techniczne, księgowość, rachunkowość). Uzyskanie zezwolenia w Strefie nie jest uzależnione od wielkości firmy ani od kraju pochodzenia kapitału. Pomoc publiczną jaką daje działalność gospodarcza w SSE to ulgi w podatku dochodowym. Do korzystania z ulg uprawnia zezwolenie, które w imieniu Ministra Gospodarki wydaje Spółka zarządzająca obszarami Strefy - W-MSSE S.A.

W-MSSE oferuje atrakcyjne działki inwestycyjne zlokalizowane na terenie województw warmińsko-mazurskiego i mazowieckiego. Aktualnie w ofercie jest ponad 300 ha; zwolnienie z podatku dochodowego do 50 proc. poniesionych kosztów inwestycyjnych lub dwuletnich kosztów pracy brutto nowo zatrudnionych pracowników (w woj. mazowieckim); pomoc publiczną w przypadku zainwestowania co najmniej 100 tys. euro i utworzenia nowych miejsc pracy; profesjonalne doradztwo inwestycyjne i opiekę w całym okresie prowadzenia działalności gospodarczej w specjalnej strefie ekonomicznej; specjalistyczne szkolenia w zakresie finansowo-księgowym, obsługi prawnej, prawa celnego, funkcjonowania w specjalnej strefie ekonomicznej i rozliczania pomocy publicznej oraz pozyskiwania funduszy z Unii Europejskiej.

    • Czy Modlin Airport ożywi północne Mazowsze? 

      [2012-11-02 17:00 31.60.64.*]

      Trzeba dbac o linie lotnicze,lotnisko,atrakcyjnosc cenowa,promocje itp.A NIE O ZADUPIA,typu Mlawa,Ostroleka itd.Z tamtad i tak nikt nie lata i nie bedzie,to zascianek.Szkoda kasy na nich.   odpowiedz »

 
     

Forum gorące tematy

Forum gorące tematy
Ta strona przetwarza dane osobowe oraz używa COOKIES. Szczegóły przetwarzania danych osobowych są opisane w polityce prywatności. Korzystając z tej strony wyrażasz zgodę na wykorzystywanie cookies zgodnie z ustawieniami Twojej przeglądarki i akceptujesz regulamin strony. Wszelkie szczegóły w regulaminie, polityce prywatności oraz polityce cookies.
  Akceptuję