Wyraz bezsilności agentów
Data wysłania: 2012-10-11 18:12 Autor: Czytelnik IP automat
Aktualność: OSAT napisał list otwarty skierowany do TUI. List ten dotyczy działań w zakresie prób pomijania przez firmę TUI agentów w promocjach.
List otwarty do Pana Marka Andryszaka, prezesa TUI Poland
Szanowny Panie Prezesie,
Na wstępie chciałbym pogratulować Panu i Pana współpracownikom sezonu turystycznego, który właśnie dobiega końca.
Mimo różnych przeciwności, nie zawsze zależnych od organizatorów, sezon można uznać za udany. Moje gratulacje dotyczą cen produktów,wyboru destynacji, jakości katalogów/jestem jurorem konkursu Róża Wiatrów/niezawodności programu IRYS,małej ilości zmian godzin lotów itp. Trzeba dostrzec te pozytywne zmiany. Jest jednak coś, co powoduje, że muszę publicznie zabrać głos w sprawie współpracy, występując w roli mediatora między agentami, organizacjami branżowymi i organizatorem. Jak Pan może zauważył, ostatnio często mówiłem w mediach, że cena produktu turystycznego musi być adekwatna do rzeczywistej jego wartości. Sprzedawanie imprez po cenie znacznie niższej niż koszt wytworzenia imprezy turystycznej świadczy o braku wyobraźni lub krętactwie. Na szczęście TUI nie uczestniczyło w sprzedaży grupowej w Internecie i chwała Wam za to. Mówiłem też głośno, że nie może istnieć rynek turystyczny bez agentów i organizatorów. Działamy w symbiozie i kto tego nie rozumie, popełnia błąd. Był kiedyś na rynku polskim organizator z Płn. Europy, który "nie potrzebował agentów" i szybko zbankrutował i wycofał się z rynku. Agenci sprzedający ok. 60-70 proc. produktu organizatora to nieograniczony kanał dystrybucji. Obecnie zysk agenta i organizatora wynosi po ok. 2-3 proc. netto. Należy głośno powiedzieć, że tylko partnerstwo i prawdziwa współpraca pozwolą nam przy tak niskich kwotach utrzymać firmy. Głosiłem też publicznie, że cena produktów turystycznych musi być identyczna we wszystkich kanałach sprzedaży. Dotyczy to zarówno punktów agencyjnych, salonów własnych organizatora, franchisingowych, call center i internetu. Przypomnę Triadę, która próbowała wprowadzać rabaty do 50 proc. tylko we własnych punktach sprzedaży przy jednoczesnym braku takiej możliwości przez biura agencyjne. Kolejki i listy społeczne w Triadzie, wprowadziły zamieszanie i oburzenie agentów a los Triady jest nam znany. Nie tak wygląda współpraca partnerska. Natomiast obdarowywanie plecakami,torbami, finansowanie postoju na parkingu lotniskowym, itp. uznaję za dopuszczalną formę promocji i marketingu, jednocześnie mówię głośne NIE dla rabatowania gotówkowego. Dotyczy to również i nas agentów. Rabatowanie gotówkowe w każdej postaci prowadzi w ślepą uliczkę, z której, przy tak niskim zysku organizatorów i agentów, może nie być wyjścia. Ścigajmy się w sprzedaży, wprowadzajmy nowe szkolenia dla sprzedawców, wymyślajmy promocje, ale jeżeli chcemy prowadzić promocje gotówkowe,to niech będą on wspólne.
Decyzję, gdzie kupi nasz wspólny klient pozostawmy jemu, nie kuśmy go gotówką a tylko naszą wiedzą fachową i zaangażowaniem.
Mój list podyktowany jest chęcią podzielenia się z Panem przemyśleniami jako wieloletniego agenta TUI. Te uwagi przekazywałem i innym touroperatorom, póki co, z pozytywnym skutkiem. Czyta Pan wypowiedzi agentów i przyzna Pan że są one zbliżone do mojego listu. Mam może więcej odwagi o tym pisać i być takim mediatorem środowiska i nie zamiatam spraw pod przysłowiowy dywan. Nie oczekuję odpowiedzi, ale przemyśleń i rozmów ze swoimi współpracownikami. Zgodnie z hasłem "Razem Możemy Więcej" współpraca i partnerstwo wpłynie na jeszcze większą sprzedaż produktu TUI, a zmiany ustawowe, o których razem dyskutujemy, wyeliminują ostatecznie z rynku nieuczciwą konkurencję.
Z wyrazami szacunku i turystycznym pozdrowieniem
MAREK KAMIEŃSKI
List ten można odczytać dwojako. Z jednej strony publicznie jest mowa o problemach z TUI i jej próbie testowania wprowadzenia standardów zachodnich do Polski. TUI jako drugi gracz na polskim rynku ma dobrą markę i wystarczające udziały rynkowe, aby próbować wprowadzić nowe standardy. Tym bardziej, iż zmniejszając ilość prowizji wypłaconych agentom firma, nawet po udzieleniu rabatów klientom, uzyskuje spore dodatkowe środki na reklamę i promocję.
Z drugiej strony list otwarty można potraktować jako pewnego rodzaju publiczne wezwanie i niestety wyraz bezsilności agentów, którzy najwyraźniej nie są tu solidarni. Choć na forach TUI bywa obrzucane błotem, najwyraźniej obie akcje, które opisaliśmy (TUI pomija agentów i TUI daje rabaty klientom) nie spowodowały mocno odczuwalnych dla firmy zmian sprzedaży...
Jak widać organizacjom wciąż łatwiej jest pisać emocjonalne listy otwarte do mediów wykazując się "publicznie", niż podjąć rzeczywiste i skuteczne działania, które przekonałyby dużą firmę do zmiany zdania. Powtórzmy zatem jeden ważny argument dla TUI, dlaczego nie powinna ona takich działań podejmować - polski rynek turystyczny jest zbyt "biedny" i zbyt wrażliwy na ceny, aby jakiekolwiek upusty lub inne manipulacje cenowe nie zaszkodziły współpracy agent-organizator. Jeśli zatem TUI chce mieć docelowo sieć agentów, nie powinna ich teraz zniechęcać do swojej firmy.
Touroperatorzy myślący o zniżkach powinni także mieć na względzie fakt, że gdyby proceder dawania zniżek się nasilił, agenci po prostu będą bankrutować zostawiając organizatorów bez gotówki, a ze zobowiązaniami. W takim przypadku organizator traci - i to podwójnie: nie tylko pieniądze, ale i renomę wśród klientów, którzy zamiast spokojnego wyjazdu mają zafundowane sporo dodatkowych nerwów.
OSAT narzeka na TUI? [2012-10-11 18:12 31.178.126.*] Z całym szacunkiem dla autora listu, jak mediatorem może być osoba będąca stroną w konflikcie? Mediator powinien być niezależny. Przykłady Winga i Triady są bez sensu, zwłaszcza Triady. Wśród wielu błędów tego tour-operatora były także zbyt wysokie prowizje dla biur agencyjnych, przekraczające niekiedy nawet 20%. odpowiedz »
OSAT narzeka na TUI? [2012-10-11 20:32 79.173.49.*] Człowieku z TUI - 20% prowizje z Triady stanowiły tak nikły % całości wypłacanych agentom wynagrodzeń, że nie ma potrzeby o tym wspominać. Faktem jest, że list jest słaby i argumenty też są słabe. OSAT powinien zrobić dużo więcej. A Ty człowieku z TUI idź - wymyśl kolejną promocję. odpowiedz »
OSAT narzeka na TUI? [2012-10-12 10:39 77.253.27.*] 20% ???? może dla portali???? to w takim razie portale wykończyły Triadę????? odpowiedz »
OSAT narzeka na TUI? [2012-10-11 18:39 164.126.42.*] Itaka jeszcze bardziej sobie pogrywa z agentami a każdy agent siedzi cicho bo się boi. Standard to zniżka przy następnym zakupie oczywiście pod warunkiem kupna w salonie firmowym.Po takim liście autor już w ciągu paru chwil miałby wypowiedziana z Itaką umowę. A kolejka by dostać Itakę długa i szeroka..jak to mówi stare przysłowie psy szczekają karawana idzie dalej odpowiedz »
Wyraz bezsilności agentów [2012-10-11 18:52 178.73.16.*] Tui, Itaka, Sun Fun, Alfa Star to biura które powinno omijać się szerokim łukiem za dawanie rabatów i przejmowania Klientów oferując bezpośrednie rabaty i zniżki psując tym samym rynek i niszcząc branżę :( odpowiedz »
OSAT narzeka na TUI? [2012-10-11 23:01 78.28.7.*] A zobaczcie jak Itaka psuje rynek..Powoli pozbywa się agentów, żąda od nich wpisów do hipoteki, cała sprzedaż kierowana jest do salonów własnych, oferta po nierealnych, dumpingowych cenach! To Itaka, a nie TUI jest zagrożeniem dla polskiego rynku turystycznego. odpowiedz »
OSAT narzeka na TUI? [2012-10-12 09:54 212.67.150.*] List dotyczy TUI, a Ty oczywiście sprowadzasz dyskusję na lewe tory. Teraz jest problem z rabatami jakie daje TUI- i tego dotyczy ten artykuł. odpowiedz »
OSAT narzeka na TUI? [2012-10-12 10:37 77.253.27.*] TUI tak samo żąda od agentów zabezpieczeń w kwotach 20 tysięcy i więcej, teraz zaś te umowy śmieciowe gdzie po zakończeniu współpracy agent jest zobowiązany do oddania wszystkich dokumentów a szczególnie umów, wiecie dlaczego bo liczą , że agent to idiota i na umowie każe klientowi podpisać , że klient pozwala na sprzedaż swoich danych w celach marketingowych, czyli, że agent oddaje tego klienta TUI i Tui już nie potrzebuje agenta, tzw klient jednorazowy. Ktoś kto pod umową każe klientowi podpisać, że klient wyraża zgodę na sprzedaż swoich danych w celach marketingowych faktycznie zasługuje na to aby nie mieć agencji turystycznej bo jest po prostu durniem. odpowiedz »
OSAT narzeka na TUI? [2012-10-12 12:51 83.20.199.*] Od nas TUI nie żądało żadnych 20 tyś..za to Itaka chce weksli i wpisu do hipoteki. To jest chore. odpowiedz »
OSAT narzeka na TUI? [2012-10-12 13:01 178.73.16.*] trzeba nanosić wszędzie uwagi do umowy, nie mają żadnego prawa postępować w ten sposób, mogą negocjować ale nie stawiać jednostronne warunki to dotyczy Franszyz i Agentów! Trzeba ich listami z uwagami zasypać - nie bójcie się to działa nie mają prawa nas ignorować i traktować w ten sposób bo to nie zgodne z kodeksem spółek handlowych! a OSAT powinien w mediach wystąpić z tematem tylko mądrze, zanim wejdą reklamy z letnimi ofertami Klienci powinni wiedzieć że TO nie działają na ich korzyść że wypowiedzieli wojnę Agentom, że działają na szkodę Klientów i Partnerów handlowych ! odpowiedz »
OSAT narzeka na TUI? [2012-10-15 16:57 83.29.166.*] Nigdy ode mnie TUI nie żądało żadnej kwoty, więc nie wiem skąd taka informacja. odpowiedz »
OSAT narzeka na TUI? [2012-10-12 10:12 79.188.167.*] w liście nie napisano o nowych umowach dla agentów przygotowanych przez TUI,są one jednostronne mając na uwadze tylko dobro TUI,myślę ,że należałoby skierować skargę do UOK(w tym wypadku agent jest konsumentem) odpowiedz »
OSAT narzeka na TUI? [2012-10-12 10:31 77.253.27.*] myślę, że zamiast skamleć należy przestać na miesiąc sprzedawać TUI i wtedy pan Andryszak odkryje , że nie ma już stołka pod dupą a na twardym podłożu może się mu będzie lepiej myśleć. Kiedy to wreszcie agenci zrozumieją, że nie należy takich gównianych umów podpisywać i przestaną sprzedawać TUi to może wreszcie zacznie być normalnie w tym Tui, przez moment była to normalna firma, teraz znów wyżej sra jak ma. Poza nimi są inne firmy i pewniejsze niż TUI bo nie mają takich milionów długów co TUI, nikogo tu nie oczerniam, poczytajcie w necie ile ma długów TUI. Nie zapominajcie też , że TUI Polska to nie niemieckie TUI tylko polska spółka wg prawa polskiego, założona w Polsce z udziałami TUI niemieckiego. Polska spółka TUI tak samo może paść jak SKY czy Summerelse bo założona w polskim sądzie i tak samo można potem szukać kasy jak padną!!! odpowiedz »
OSAT narzeka na TUI? [2012-10-12 10:41 178.42.110.*] Wszystko pięknie, ale TUI, Itaka, Alfa Star itp nie idą za polityką uczciwego rynku turystycznego - ich celem jest wykończenie agentury tak, by klienci przychodzili jedynie do nich - większy zysk na miejscu, no i prowizjami nie trzeba się dzielić.
Kto bogatemu zabroni? odpowiedz »
OSAT narzeka na TUI? [2012-10-12 11:12 77.253.27.*] Alfa nie tworzy sieci własnych punktów sprzedaży jak TUI , Itaka , Rainbow, Exim, Neckermann. Alfa nie czeka na wypracowanie przez punt agencyjny wysokiej sprzedaży a potem nie załatwia wywalenia agenta tj Fiesty z pomieszczenia budynku Klif w Gdyni aby wejść w to miejsce co zrobiło TUI. odpowiedz »
OSAT narzeka na TUI? [2012-10-12 15:27 83.29.184.*] Alfie w ubiegłym roku również przewróciło się w głowie po zatrudnieniu na stan. szefa sprzed.agencyjnej młodej, niedoświadczonej dziewczyny. odpowiedz »
OSAT narzeka na TUI? [2012-10-12 11:29 83.6.255.*] Czytajac te uwagi tutaj odnoszę wrażenie że chcilibyście aby wszystko działo się szybko i na waszą kożyść, myslę że ten list miał pokazać jedynie sprzeciw branzy na poczynania poszczegółnych segmentów branzy turystycznej - w tym przypadku narazie jest to TUI PL. Wydaje mi się że autor tego listu miał na celu pokazanie prezesowi TUI że jest problem i należy go jakos zacząć rozwiązywać wspólnie. najlepiej gadać i nic nie robić. ciekaw jestem dlaczego wszyscy którzy się tutaj tak głośno wypowiadaja do tej pory nie napisali takiego listu to np. Prezesa TUI, czy innego ???/ nieee po co lepiej napisać tutaj że ktoś coś źle zrobił napisał czy powiedział..... to dobry krok na początek i dobry krok do rozpoczęcia rozmów co zrobić aby było lepiej dla wszystkich. jeśli się komuś nie podoba to przecież nie musi sprzedawać i może zająć się inna dziedziną handlu;) a jeśli nie podoba się a chce sprzedawać to niech cos robi w tym kierunku a nie tylko nażeka .. ale przecież to leży w naturze prawdziwego POLAKA - wieczne narzekanie na coś !!!!! TG odpowiedz »
OSAT narzeka na TUI? [2012-10-12 15:27 95.48.153.*] Wiesz.. Niby można by przyznać Ci rację.. Gdyby nie jeden drobny szczegół. Aby coś zrobić - nie trzeba pisać listów otwartych. Trzeba się zjednoczyć i wspólnie wystąpić przeciw temu, co robi TUI. A żeby się zjednoczyć powstał OSAT i to właśnie OSAT powinien zwołać na do zjednoczenia się w wspólnego zaprotestowania. Nie neguję tego listu.. ale znając życie na tym się sprawa zakończy. TUI cały czas z nami pogrywa jak chce. Powinniśmy solidarnie przestać sprzedawać ofertę TUI. To drastyczne rozwiązanie, ale może to by poskutkowało. Ale do takich działań może namówić nas wszystkich tylko wspólne działanie - pod czyimś kierunkiem. Myślałem, że pod kierunkiem OSAT. OSAT robi za mało. Po prostu robi za mało. Takie są nasze odczucia. Nie siedzimy bezczynnie i wież mi, że z żalem, ale wielu z nas rozważa zmianę branży - sprawdź ogłoszenia o sprzedaży biur podróży. To smutne i przykre.. Ale z bezsilności niestety tak skończyć się może. A wtedy rynek zostanie bez małych agentów, którym zależy przede wszystkim na Kliencie. Będą TO i duże portale. To będzie dobre dla Klientów? Nie wydaje mi się. Przypominam jeszcze, że większość agencji zapłaciło już za błędy TO (mam na myśli chargeback po upadku SKY) - tak to ma wszystko wyglądać? Dlaczego z tym się nic nie dzieje? Gdzie tu działania OSAT? Cały czas odpowiadamy majątkiem za TO.. czy mamy wexle czy nie mamy. Wystarczy, że ktoś zapłaci kartą - już nie możesz spać spokojnie. Być może rzeczywiście ucieczka z branży to jedyne rozwiązanie. odpowiedz »
Wyraz bezsilności agentów [2012-10-12 13:01 178.73.16.*] trzeba nanosić wszędzie uwagi do umowy, nie mają żadnego prawa postępować w ten sposób, mogą negocjować ale nie stawiać jednostronne warunki to dotyczy Franszyz i Agentów! Trzeba ich listami z uwagami zasypać - nie bójcie się to działa nie mają prawa nas ignorować i traktować w ten sposób bo to nie zgodne z kodeksem spółek handlowych! a OSAT powinien w mediach wystąpić z tematem tylko mądrze, zanim wejdą reklamy z letnimi ofertami Klienci powinni wiedzieć że TO nie działają na ich korzyść że wypowiedzieli wojnę Agentom, że działają na szkodę Klientów i Partnerów handlowych ! odpowiedz »
OSAT narzeka na TUI? [2012-10-12 14:10 212.76.50.*] przecież Kamieński to najbardziej śliski człowiek w polskiej turystyce. Jest mistrzem w dawaniu zniżek i prezentów klientom. Zero honoru. odpowiedz »
OSAT narzeka na TUI? [2012-10-12 18:46 83.6.255.*] Hmmmm a to ciekawe musisz byc bardzo bliska tego Pana skoro takie ciężkie działo wyciągasz. :) chyba nie chodzi tu o jakies bezpodstawne oskarżanie??? ;) szkoda ze piszesz to anonimowo - bo w sumie to oskarzenie na miare sadu - mogl by Cie ten czlowiek oskarzyc o psucie dobrego imienia :) pozdrawiam odpowiedz »
OSAT narzeka na TUI? [2012-10-13 10:02 83.6.213.*] zero Honoru to Ty masz pisząc takie żeczy anonimowo :) on miał chociaż na tyle odwagi cywilnej żeby sie pod takim listem podpisać z imienia i nazwiska, czy jest on zły czy dobry to juz inna sprawa ale miał odwagę i z tego co czytam ten list to chyba napisał go jako M.K a nie jako członek OSAT. więc to chyba tez o czyms swiadczy!!!! ludzie zacznijcie czytać ze zrozumieniem bo cięzko widze wasza przyszlosc w tej czy innej branzy!!!!!list ten z tego co rozumiem jego sens mial poprostu byc prowokacja dla Pana Andryszaka do rozmów. jak one dalej beda się toczyć to inne zagadnienie, ale cel zostal osiagniety!!!!! odpowiedz »
OSAT narzeka na TUI? [2012-10-13 11:59 79.184.51.*] Człowieku! Ortografia się kłania! "rzeczy" piszemy przez "rz" a nie "ż". I Ty pracujesz w biurze podróży? To jak klientom oferty przesyłasz? Pełne błędów ortograficznych?! odpowiedz »
Wyraz bezsilności agentów [2012-10-12 14:41 62.21.84.*] Przecież Prezes Tui decydując się na dawanie rabatów wie doskonale,że wypowiada wojnę swoim agentom- mimo to się zdecydował, na ten ruch. To oznacza,że albo Tui ma problemy i musi na szybko sprzedać ofertę,albo wręcz przeciwnie- mają takie mniemanie o sobie,że agentów postanowili odpuścić. Dlatego wg mnie ten list nie przyniesie żadnego skutku, bo wystarczy poczytać wypowiedzi Marka Andryszaka,żeby stwierdzić,że racja jest tylko jedna. Tylko i wyłącznie wspólna akcja wszystkich agentów TUI miałaby szanse powodzenia- a na to po liście P. Kamieńskiego nie liczę. M.B. odpowiedz »
Wyraz bezsilności agentów [2012-10-12 15:19 95.48.153.*] Zgadzam się w 99%. Z jedną małą uwagą. TUI wie, że nikomu wojny nie wypowiada.. Bo nie ma nikogo kto podjąłby rękawicę. Mogą robić co chcą. Agenci nie potrafią się zjednoczyć - czego powyższy list najlepszym przykładem. Listami drodzy Koledzy nic nie zdziałamy. Nie tędy droga. Myślałem, że powołanie OSAT coś da i w czymś agentom pomoże - grubo się myliłem. odpowiedz »
OSAT narzeka na TUI? [2012-10-12 17:44 37.225.76.*] Główny problem właścicieli biur agencyjnych to zakładanie perspektyw na przyszłość na podstawie teraźniejszości. Kilka lat temu wiele biur agencyjnych nie wyobrażało sobie jak można funkcjonować bez sprzedaży np. Open Travel. Jak już zakopano Opena to potem wszyscy sądzili że Orbis będzie do końca świata. Nie zostało śladu po Orbisie, ale Triadę trzeba było koniecznie sprzedawać bo jak można prowadzić biuro agencyjne bez oferty Triady? Po Triadzie przyszedł SkyClub, który jeszcze kilka miesięcy temu był dla niektórych agencji istotnym organizatorem. Teraz się wszystkim wydaje że nie można żyć bez sprzedaży Tui i to jest największy błąd agentów. Tak jak można żyć bez wcześniej wymienionych firm (1 listopada możecie im świeczkę zapalić), tak samo można będzie żyć bez Tui. Dopóki wszyscy agenci sobie tego nie uświadomią i na ciągłe kopanie po d..ie nie odpowiedzą tym samym, czyli soczystym kopem dla jaśnie pana prezesa, dopóty takie rzeczy będą się działy z coraz większą częstotliwością i nasileniem. Jeżeli teraz tego nie zrobicie to za kilka miesięcy i tak zostaniecie bez Tui, dostając kolejnego, ostatecznego kopa w d..ę od samego prezesika M.A., któremu nie będą już potrzebni agenci. odpowiedz »
OSAT narzeka na TUI? [2012-10-12 21:04 78.28.7.*] Tak samo jak niektórym podrzędnym agencjom wydaje się, że nie można funkcjonować bez Itaki. A jednak.. odpowiedz »
OSAT narzeka na TUI? [2012-10-13 01:13 62.21.84.*] Piszę kolejny raz- czy ten list dotyczy Itaki? To do cholery zajmijmy się TUI- a nie licytacją, kto , co robi źle. Mam coraz większe wrażenie,ze to ludzie z TUI napuszczają agentów na Itakę, aby odwrócić kota ogonem. odpowiedz »
OSAT narzeka na TUI? [2012-10-12 18:43 31.178.124.*] Proponuję przestać sprzedawać ofertę TUI i innych zgranicznych organizatorów wyjazdów turystycznych, a intensywnie sprzdawać ofertę polskich organiztorów. odpowiedz »
OSAT narzeka na TUI? [2012-10-13 01:15 62.21.84.*] Może Pan Kamieński opublikuje ten list na blogu TUI- wtedy Pan Prezes Marek Andryszak na pewno skomentuje- jak widać czyta blog :-) odpowiedz »
OSAT narzeka na TUI? [2012-10-13 11:47 87.205.2.*] Po liście MK jest już odzew TUI, komunikat 2/573 pod którym podpisuje się AR wysyłanie umów przedłużają do 30.10.12 odpowiedz »
OSAT narzeka na TUI? [2012-10-16 20:37 178.36.29.*] tak,tak - zainwestujemy w polskich TO i dajmy im szansę.Zamiast Tui sprzedawajmy inne Polskie Biura . odpowiedz »
OSAT narzeka na TUI? [2012-10-13 12:27 77.253.205.*] Czy czytaliście nowe umowy i warunki prowizyjne z TUI? Całą umowa (kilkanaście stron) jest o obowiązkach agenta i co grozi za ich złamanie. O obowiązkach TUI nic. Nie ma już nic na temat zakazu udzielania rabatów (chyba że ja źle widzę). Czyli TUI PL chce usankcjonować wolną amerykankę i potem powie "ale jak chcecie to dajcie od swojej marnej prowizji nawet całość jako rabat, nikt wam nie broni, udzielać rabatów takich jak my i możecie wtedy pracować za darmo". Zawsze warunki prowizyjne były wysyłane do agentów przed nowym rokiem rozliczeniowym, a w zeszłym roku cichaczem umieścili warunki w tui-newsnet i de facto obniżyli prowizję agencyjną, wyłączając z prowizji wszelkie opłaty lotniskowe, paliwowe, kursowe i jakie tam jeszcze sobie wymyślą. W tym roku podwyższono minimalne progów sprzedażowych i choć to nie jakiś wielki problem je wyrobić, to należy zauważyć, że jeśli sprzedaż spadnie rok do roku >10% to dostajecie kolejne 1% prowizji mniej. Tak na wszelki wypadek żeby w głowie agentom nie były wspominane wyżej akcje buntu w sprzedaży. W ciągu roku prowizje podstawowe z TUI spadły z 10% od pełnej kwoty do 6-7% faktycznej prowizji z całej kwoty rezerwacji. Zastanawiam się czy nie podziękować TUI za współpracę po prawie 9 latach., Pierwsze 7 lat to był wzorcowy wobec agentów touroperator i uwielbiałem sprzedawać ich ofertę (choć prowizje nie były szałowe, ale uczciwe). Ale ostatni rok to jest jakaś gehenna. Zmiana stosunku do agentów o 180 stopni z partnerskich na feudalne. Jednak to nie tylko stosunek do agentów uległ zmianie, ale przede wszystkim do klientów. Przez ostatni rok TUI zmieniło nam się w Triadę / Itakę - z biura pewnego, choć drogiego i trochę niszowego, w tanią masówkę dla wszystkich. Dużo niższą cenę osiągnięto przecież nie poprzez obniżenie marży (która jak wiadomo u TO jest niewysoka), ale zmianom w kontraktowaniu hoteli i lotów. Przez poprzednie 7 lat NIGDY nie zdarzyło mi się, aby klienci TUI padli ofiarą overbookingu. W tym roku co chwile klienci podrzucani są jak ciepły kartofel z hotelu do hotelu, a lotniska wylotów zmieniane. Obsługa na miejscu także poleciała na łeb na szyję. Wielu moich wieloletnich klientów TUI po ostatnich wczasach powiedziało, że za żadne pieniądze nie polecą więcej z TUI PL i wolą dopłacić i lecieć z TUI DE. Nie jestem biurem własnym tylko agencyjnym i mojej pensji nie płaci mi TUI czy żaden z pozostałych kilkudziesięciu touroperatorów polskich i niemieckich, których mamy w ofercie, ale płacą ją moi wieloletni klienci i moim OBOWIĄZKIEM, aby utrzymać się w branży jest wybieranie im wakacji, które odbędą się bezproblemowo i z których wrócą wypoczęci i zadowoleni, a wtedy na pewno ponownie przyjdą za kilka miesięcy do mojego biura. Pytaniem jakie sobie zadawałem przez ostatni rok było czy TUI PL kroczy ścieżką utartą przez TUI DE przez ostatnie 40 lat - czyli jakość, czy też wytycza sobie własną drogę, gdzie hasłem przewodnim jest "ilość za wszelką cenę". Po roku widzę, że na to pytanie management TUI PL odpowiedział już sobie rok temu. Pytanie tylko, co spowodowało tak dramatyczną zmianę kierunku, aby porzucić klientów wiernych marce i jej jakości od lat, na rzecz masowego klienta Triady i Itaki? Czy to jest odgórne zarządzenie z Niemiec (albo osiągacie zysk, albo wycofujemy się z rynku polskiego), czy też są to po prostu ambicje polskiego zarządu, aby stać się wiodącym TO na rynku polskim, posługującym się logo TUI, ale nie mającym nic wspólnego z wartościami, jakie posiada TUI DE? Rozmawiając ze znajomymi prowadzącymi inne biura agencyjne, wiem że oni także czują się oszukani tak drastyczną zmianą podejścia TUI PL do agenta i klienta
Remigiusz Kola - agent od 2004 r odpowiedz »
OSAT narzeka na TUI? [2012-10-13 12:28 77.253.205.*] Po roku widzę, że na to pytanie management TUI PL odpowiedział już sobie rok temu. Pytanie tylko, co spowodowało tak dramatyczną zmianę kierunku, aby porzucić klientów wiernych marce i jej jakości od lat, na rzecz masowego klienta Triady i Itaki? Czy to jest odgórne zarządzenie z Niemiec (albo osiągacie zysk, albo wycofujemy się z rynku polskiego), czy też są to po prostu ambicje polskiego zarządu, aby stać się wiodącym TO na rynku polskim, posługującym się logo TUI, ale nie mającym nic wspólnego z wartościami, jakie posiada TUI DE? Rozmawiając ze znajomymi prowadzącymi inne biura agencyjne, wiem że oni także czują się oszukani tak drastyczną zmianą podejścia TUI PL do agenta i klienta
Remigiusz Kola - agent od 2004 r odpowiedz »
OSAT narzeka na TUI? [2012-10-15 13:45 83.12.91.*] ... a moze TUI.DE testuje" to" na rynku polskim? Jak nie wypali, to mniejsza strata, mniejsze ryzyko? odpowiedz »
OSAT narzeka na TUI? [2012-10-15 13:58 62.21.84.*] W Niemczech kanał sprzedaży przez internet jest dużo lepiej rozwinięty niż w Polsce.Problemem jest to,że dla obywatela zza Odry róznica 10-30 euro na imprezie nie jest tak przekonująca jak dla Polaka.Tak jak ktoś wczesniej pisał, jesteśmy na razie "biednym" rynkiem turystycznym i dla 100zł. ludzie potrafią zaryzykować nawet kupno wycieczki na grupponie.Jeżeli Tui pozwalałoby na stosowanie tych samych akcji we wszystkich kanałach sprzedaży(nawet kosztem zmniejszenia prowizji agenta), to wtedy byśmy zobaczyli ile jest warte to ich call center i strona internetowa. A tak, to tylko prezes wie, jakie skutki przynosi eliminowanie agentów :( odpowiedz »
OSAT narzeka na TUI? [2012-10-15 16:45 83.12.91.*] przegladam http://www.touristik-aktuell.de/ i tam mozna zauwazyc trendy m.in TUI, mowiac "to" mialem namysli pomijanie agentow odpowiedz »
OSAT narzeka na TUI? [2012-10-13 12:35 77.253.205.*] Po roku widzę, że na to pytanie management TUI PL odpowiedział już sobie rok temu. Pytanie tylko, co spowodowało tak dramatyczną zmianę kierunku, aby porzucić klientów wiernych marce i jej jakości od lat, na rzecz masowego klienta Triady i Itaki? Czy to jest odgórne zarządzenie z Niemiec (albo osiągacie zysk, albo wycofujemy się z rynku polskiego), czy też są to po prostu ambicje polskiego zarządu, aby stać się wiodącym TO na rynku polskim, posługującym się logo TUI, ale nie mającym nic wspólnego z wartościami, jakie posiada TUI DE? Rozmawiając ze znajomymi prowadzącymi inne biura agencyjne, wiem że oni także czują się oszukani tak drastyczną zmianą podejścia TUI PL do agenta i klienta Remigiusz Kola - agent od 2004 r odpowiedz »
Wyraz bezsilności agentów [2012-10-13 14:18 83.13.211.*] Bardzo dobrze napisane. Konkretnie bez niepotzrebnych epitetów. Myślę identycznie. Moim zdaniem tui w kilkuletnie perspektywnie dąży do sprzedaży bezprowizjnej jak bywa to w UK. No, ale jak wiadomo Polska to nie UK i chyba nie tędy droga. Fakt agenci są w relacjach z dużym - istotnym touoperatorem troche pod ścianą, ale to też ma też swoje granice. Najwięksi bez sensu biją się o miejsce wśród biur, liczbę klientów, obrót itp. zamiast budować swoją wiarygodność i patrzeć na rentowność.
No ale pożyjemy i zobaczymy co będzie dalej odpowiedz »
|